HET WEER 31-12-2012

davidH

Registered User
Dan maar een onderbouwd verhaal....

Kijkende naar zowel ECMWF, GFS alsmede Ukmo….

We zitten bij alle modellen in een zogenaamde "warme" sector, ofwel geen koud weer. Maxima rond 7 graden.
Nadeel van dit warme sector weer is de wind, die staat altijd stevig door te blazen, of het nu dag of nacht is.
EPS geeft 6-9 m/s weer, ofwel 4 tot een volle 5 Bft, uit een zuid tot zuidzuidwestelijke richting.
De neerslag is lastig. Niet zozeer in de warme sector, daar is het zo goed als droog in en, hoe zuidelijker de wind, hoe beter voor ons. Overdag lijkt het zo goed als droog te blijven. Maar…je komt in een warme sector door een passerend warmtefront. Die geeft natuurlijk wel neerslag in de vorm van regen. Dit warmtefront trekt in de nacht over ons land om in de ochtend het noorden van het land te verlaten. In de avond komt juist het koufront vanuit het westen. De vraag is nu, trekt dit front juist laat 's avonds het westen binnen of pas na middernacht…..die vraag gaan we de komende dagen proberen te beantwoorden, wanneer is het warmte front het land uit en hoe laat komt het koufront het land binnenzetten en hoe actief is die?
De laatste EPS uitgesplitst in 1 dag laat een hoge regenkans zien van wel 60-70%. Splits je die dag uit in 4 keer 6 uur tijdvakken dan wordt het al een heel ander verhaal. De hele dag kan in deze EPS wel wat regen vallen, maar dat is gebaseerd op 50 berekeningen, die komen overdag met 30-40% met wat motregen, niet gek, zou ik zeggen. Pas in de nacht naar dinsdag toe zie je de kansen sterk toenemen naar 50-60%, dit dan wel voor De Bilt.
Flink veel neerslag wordt op dit moment niet verwacht maar het is een front waarin snel golven kunnen slaan, wat erg gunstig voor ons kan zijn of juist niet…Slaat zo een golf uit boven Bretagne, duurt het langer voordat het front ons land in de avond kan binnentrekken ofwel langer droog weer

Kortom: Oudjaarsdag juist in de vroege ochtend en late avond de hoogste neerslagkansen, 40-60%, overdag kans op wat motregen.

Eerste kaartje: neerslagkans per dag voor De Bilt…
eps1b.jpg

Tweede kaartje: neerslagkans voor De Bilt in 6 uurs vakken, al een heel ander verhaal
eps2.jpg

Derde kaartje: laatste GFS kaart voor de 31e 12 uur overdag.
kaart1t.jpg

Vierde kaartje: kaart GFS 12 uur 1 jan middernacht..
kaart2.jpg

nismo

Registered User
Jullie maken je druk om iets wat nog niemand kan weten,als de wind 3% draait is het al weer een heel ander verhaal.30 dec weten we wat meer, en daar kan je een beetje op bouwen.en dan nog weet je niet waar het regent of droog is al is het 80% kans op regen .

Steve88

Registered User
Ik denk inderdaad ook dat we vooral rustig moeten blijven.
De voorspellingen kloppen langer niet altijd en dus gewoon nog even afwachten tot 30 december en dan naar het weerbericht gaan kijken zo maak jezelf alleen maar knetter gek.
Ik blijf optimitisch. :)

siebren

Registered User
hoe zit het met de wind? nog altijd even krachtig. als het zo als nu buiten word. amai er staat een heel fele wind nu dat word ook maandag verwacht. dat is veel erger dan dat beetje motrgen of wat het ook is

Damian19

Registered User
ach er staat op buienrader 23% kans dat er in mijn plaats regen valt er klopt echt helemaal niets van geen ene site klopt geloof ik wordt je echt doodmoe van je moet maar afwachten wat er gaat komen je vooral niet tedruk maken erom je moet het maar zien en dan pas geloven nog 5 dagen ze kunnen binnen 48 uur pas definitief voorspellen wat er gaat komen en wanneer als de wind gaat draaien naar andere richting kunnen we alsnog droog zitten.

petertje23

Registered User
Als het zulk weer is als het nu is, dan komt het helemaal goed :happy:
Verder hebben ze het weer voor morgen vaak nog niet goed, dus nog even afwachten.
De dagen voor oudjaarsdag weten we pas hoe het wordt.

siebren

Registered User
overdag zou het droog blijven en alleen in het westen zou het dan al regenen en in de avond en middernacht zou heel het land onder de regen zitten. net geleze

PyroPlop32

Registered User
Een beetje miezer/regen is niet heel erg, zolang we maar geen mist hebben en het niet harder gaat waaien dan windkracht 5!
Het weer kan je nou eenmaal niks aan doen, aantal jaren terug ook gewoon door blijven stoken tijdens de stromende regen.

blackpowder

Registered User
De voorspellingen zien er niet al te rooskleurig uit.
Lichte tot matige regen en stevige wind vooral in de kustgebieden.
Vanuit het westen in de avond droger maar en iets minder wind.
Maar het hangt of staat met de timing van de fronten en de koers van het voorspelde lagedrukgebiedje en bijbehorende fronten.
Het zou niet erg zijn als het allemaal 12 uur laterkomt.

Mvg blackpowder

siebren

Registered User
inderdaad, nu hangt het er gewoon vanaf wanneer die storing binnenkomt, overdag valt het allemaal best mee. buite de wind, voorlopig komt die storing nog voor middernacht binnen en trekt nog voor middernacht over heel het land. het hoeft maar een beetje later te komen en we hebben droog weer. of gewoon wat lichte motregen. blijft de storing rond dat uur binnekomen mogen we matige regen verwachten. dus hopelijk komt die later binne. en de wind die zullen we er gewoon moeten bijnemen windrkracht 4 tot 5

nu ik moet wel zeggen vandaag gaven ze hier windkracht 5, nu uiteindelijk is maar een zwakke wind. valt vandaag mee buiten zo mag het maandag zijn. of nog iets minder wind zou nog beter zijn

Laatst bewerkt:
D

Deleted member 17038

Guest
Ik denk dat de knmi ons gewoon aan het dissen is.. Alle dagen valt het weer wel mee behalve...die ene dag!
Anders stellen wij oud en nieuw toch gewoon een dagje uit?

nismo

Registered User
Ik denk dat de knmi ons gewoon aan het dissen is.. Alle dagen valt het weer wel mee behalve...die ene dag!
Anders stellen wij oud en nieuw toch gewoon een dagje uit?

ik denk dat groenlinks erachter zit,die hebben opdracht gegeven om het weer slechter te maken dan dat het word.koopt niemand geen vuurwerk:huh:

Bovenaan