HDV Bandjes

Tony

Administrator
Medewerker
Wij filmen zoals de meeste mensen weten met HDV cameras. We gebruiken op dit moment Sony Premium DV bandjes om alles te filmen omdat er ons verteld is dat de duurdere bandjes niet veel verschil maken wat betreft het beeld. Kan iemand ons daar meer over vertellen.

stef

Member
Wij filmen zoals de meeste mensen weten met HDV camera’s. We gebruiken op dit moment Sony Premium DV bandjes om alles te filmen omdat er ons verteld is dat de duurdere bandjes niet veel verschil maken wat betreft het beeld. Kan iemand ons daar meer over vertellen.

De duurdere tapes zijn net zoals de gewone (niet HDV) voorzien van een chip.
Deze chip is leuk voor mensen die titels maken in hun video camera waardoor ze bij een montage terug kunnen vallen op hun gemaakte teksten in de video camera als zij in hun edit pc geen mogelijkheid hebben om met een stukje tekst software aan de gang te gaan zoals inscriber of title maker pro van Adobe.
Echter maakt het wel verschil uit.
De premium tapes hebben doorgaans meer last van drop out's (Pixels in beeld) dan de iets duurdere tape's.
Dit zijn dan nog de tapes' zonder chip.
Deze exelance tapes, welke de volgende zijn in prijs en kwaliteit, zijn voorzien van een andere coating waardoor de tape's minder drop out's hebben (pixel problemen)
Dit maak je vaak mee wanneer een Sony tape in een ander merk video camera gestopt wordt.
een bekend voorbeeld is de Sony tape in een Jvc cam of deck of visa versa.
Dat vreet aan alle kanten met bagger beeld tot gevolg.

Klasse 01, premium Mijn mening is low quality
Klasse 02, exelance Mijn mening is high quality
Klasse 03, exelance Mijn mening is high quality maar met geheugen chip en overbodig voor editors (mensen die monteren op hun pc) die in het bezit zijn van een titel generator zoals inscriber en of titel maker pro van Adobe

Resumé, als je toch tape's gaat halen, kies dan voor de klasse 2.
Groetjes Stef

Patrick

Registered User
Wat ik gelezen heb is dat de Premium en Excellence bandjes van precies dezelfde fabrieksrol komen. Verschil is dat Excellence vanaf de kern van de fabrieksrol komt (hier schijnt de dichtheid van de tape vaak het beste te zijn) en na verloop van tijd wordt de tape dichtheid wat dunner en dus meer kans op errors. Dit wordt dan de premium tape :blink1:

Nog een aanvulling.. Je hebt ook nog 2 type's bandjes: Dry-Lubricant en Wet-Lubricant.. afhankelijk van het merk. Het is belangrijk dat je deze verschillende bandjes niet door elkaar gebruikt in een HDV camera loopwerk, omdat dit de koppen sneller kan doen slijten. Zover ik weet gebruikt Sony dry en de overige merken wet.

Cameo

Registered User
Patricks' verhaal strookt 100% met hetgeen ik via de verschillende fora heb uitgezocht. De chip waar stef over schrijft, was mij nog niet eerder opgevallen. De enige info die ik zelf belangrijk vind, naast het videomateriaal zelf, is de timecode. Het nut daarvan is jullie echter bekend.

Over de bandjes kan ik nog het volgende meedelen;
Zelf film ik al ruim 10 jaar met een Digital 8 camera. Toen ik deze in 1998 kocht, was de discussie over dure of goedkope tapes ook al actueel. Omdat ik simpelweg het geld niet had om veel dure tapes te kopen (destijds was een speciaal D8 bandje ongeveer 3x zo duur als een normale Hi8 tape), kocht ik van meet af aan "wat er in de aanbieding was". Dat betekent dat ik nu een verzameling van ruim 160 D8 tapes heb, van verschillende herkomst heb. Eigenlijk heb ik nooit enig probleem ervaren met het gebruik van deze tapes door elkaar heen. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik standaard regelmatig de cleaningtape er even doorheen haalde en ik de tapes eigenlijk standaard maar 1 keer gebruikte (ik archiveer al mijn bronmateriaal).

Sinds januari heb ik de Canon HV20 gekocht. Opnieuw de vraag:"Wat ga ik doen? Mixed tapes of 1 merk houden?". Ik heb gekozen voor de Premium Panasonic tapes, omdat deze op diverse tests goed scoren. Heb er nu ongeveer 10 doorheen gejaagd en eigenlijk nog geen enkel probleem gehad. Ze zijn met hun 2 euro per tape beslist niet duur en prima voor mijn toepassing. Uiteraard gebruik ik ook nu regelmatig een cleaningtape.

Tenslotte een tip voor mensen die de "dry type" of "wet type" tapes door elkaar heen gebruiken: draai bij het wisselen van deze types altijd even de cleaningtape door het loopwerk.

Groet,
Cameo

Tony

Administrator
Medewerker
Patricks' verhaal strookt 100% met hetgeen ik via de verschillende fora heb uitgezocht. De chip waar stef over schrijft, was mij nog niet eerder opgevallen. De enige info die ik zelf belangrijk vind, naast het videomateriaal zelf, is de timecode. Het nut daarvan is jullie echter bekend.

Over de bandjes kan ik nog het volgende meedelen;
Zelf film ik al ruim 10 jaar met een Digital 8 camera. Toen ik deze in 1998 kocht, was de discussie over dure of goedkope tapes ook al actueel. Omdat ik simpelweg het geld niet had om veel dure tapes te kopen (destijds was een speciaal D8 bandje ongeveer 3x zo duur als een normale Hi8 tape), kocht ik van meet af aan "wat er in de aanbieding was". Dat betekent dat ik nu een verzameling van ruim 160 D8 tapes heb, van verschillende herkomst heb. Eigenlijk heb ik nooit enig probleem ervaren met het gebruik van deze tapes door elkaar heen. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik standaard regelmatig de cleaningtape er even doorheen haalde en ik de tapes eigenlijk standaard maar 1 keer gebruikte (ik archiveer al mijn bronmateriaal).

Sinds januari heb ik de Canon HV20 gekocht. Opnieuw de vraag:"Wat ga ik doen? Mixed tapes of 1 merk houden?". Ik heb gekozen voor de Premium Panasonic tapes, omdat deze op diverse tests goed scoren. Heb er nu ongeveer 10 doorheen gejaagd en eigenlijk nog geen enkel probleem gehad. Ze zijn met hun 2 euro per tape beslist niet duur en prima voor mijn toepassing. Uiteraard gebruik ik ook nu regelmatig een cleaningtape.

Tenslotte een tip voor mensen die de "dry type" of "wet type" tapes door elkaar heen gebruiken: draai bij het wisselen van deze types altijd even de cleaningtape door het loopwerk.

Groet,
Cameo

Hey Cameo,
ik zie in jou verhaal dat je het een aantal keer hebt over de cleaning taps. Nou weet ik niet beter dan dat deze dingen niet echt goed voor je koppen zijn. Kan iemand ons daar iets meer over vertellen.

Cameo

Registered User
Hey Cameo,
ik zie in jou verhaal dat je het een aantal keer hebt over de cleaning taps. Nou weet ik niet beter dan dat deze dingen niet echt goed voor je koppen zijn. Kan iemand ons daar iets meer over vertellen.

Cleaningtapes slecht? Het is pas slecht om ze niet te gebruiken :laugh: Natuurlijk niet overdrijven, maar eens in de 25 draai-uren is een mooie regelmaat, denk ik. Mijn vorige cam werkt inmiddels tien jaar uitstekend volgens die procedure. Overigens mag je een gebruikte cleaningtape nooit terugspoelen en hergebruiken, maar is algemeen bekend neem ik aan.

Wel weet ik dat veel pro's liever met het aloude wattenstaafje en alcohol in de weer gaan. Volgens mij is dat een soort beroepsdeformatie. Maar ik ben ook, net als jij, benieuwd naar de gedachten van anderen hierover.

Cameo

Patrick

Registered User
Zolang je maar geen overkill doet met je cleaning tape kan zo'n schoonmaak beurt best goed zijn af en toe.. Dus idd niet vaker dan eens in de 20-25 draaiuren, niet langer dan 10 seconden gebruiken en als het bandje op is, weggooien.

Neemt niet weg dat een kop simpelweg ook op kan zijn. Dus ooit komt er een moment dat een cleaning tape dan ook niet meer helpt en de kop vervangen moet worden. In het consumentengeval is dat vaak een kostbare klus en kun je soms net zo goed een nieuwe camera kopen.

Laatst bewerkt:

stef

Member
Hier dan mijn professioneel visie op het gebruik van cleaning tape-jes.
In de studio en op de werkvloer waar de machines (digi beta, IMX, Beta SP annaloog, DV-cam, Mini DV en zelfs Video 8, en digitaal 8) gebruikt worden, wordt er NOOIT met cleaning tape gewerkt.
De werking van zo'n tape schuurt als het ware het vuil er af, maar raakt ook de videokop.
Wij, Inclusief opleiding van en door media academie adviseren ten aller tijden het reinigen van een kop met alcohol en een zemen lap.
Zo wordt het ook op de TD (technische dienst) gedaan.

Gezien wij moeilijk in een cam kunnen komen met dit proces hebben we eigenlijk geen keus dan het gebruik van een cleaning tape.
Echter film ik al 5 jaar met een DV-Cam camera en heb ik hem pas een keer weg gebracht voor een schoonmaakbeurt.
Ik gebruik dan ook altijd de zelfde merk tape, Sony exelance en gebruik een tape maar 1 keer.
Bij het meerdere keren gebruiken van de zelfde tape zal de poeder laag/coting de kop pas doen vol lopen.
ik heb nu al meer dan 200 Dv tape-jes en de cam begint nu pas weer een schoonmaak beurt nodig te hebben.
Kijk maar eens bij Japan tag op 9.40 sec.
Typisch een voorbeeld van een serieuze drop out.
Tijd om de cam weer een naar IJmuiden te brengen.
Hopelijk heeft dit jullie wat verder op weg kunnen helpen.
Groetjes Stef

Cameo

Registered User
...
De werking van zo'n tape schuurt als het ware het vuil er af, maar raakt ook de videokop ....
Tsja, daar zit wel wat in, Stef. Het is een nogal botte methode, maar wel doeltreffend voor de "gewone gebruiker", denk ik. Overigens heb je ook in cleaningtapes verschillende soorten. Er zijn natte (sticky) tapes en droge (viltachtige) tapes, die je eerst zelf dient te "bevochtigen" met een bijgeleverde alcoholoplossing.

Het matigen van het koppenreinigen middels cleaningtapes is een goede insteek, denk ik. Niemand zit te wachten op afgeschuurde videokoppen.

groet,
Cameo

KruitFreak

Registered User
Verkiest iedereen nog steeds tapes boven bijvoorbeeld camera's met een harde schijf, waarom?

Zelf wil ik mogelijk de Canon HV30 aanschaffen maar las ergens een review dat het mechanisme van de tapes hoorbaar is tijdens het filmen en in sommige gevallen dus ongewenst geluid produceert op de film. Heeft iemand hier ervaring mee?

Patrick

Registered User
Dus ooit komt er een moment dat een cleaning tape dan ook niet meer helpt en de kop vervangen moet worden. In het consumentengeval is dat vaak een kostbare klus en kun je soms net zo goed een nieuwe camera kopen.

Helaasch is dat moment nu bij mijn HV20 gekomen. Bij het afspelen slaat hij telkens op willekeurige plekken enkele frames tot hele seconden over, waarbij het beeld dan hangt. 3x Cleaning tape geprobeerd, geen succes.

Grappig zat op google te zoeken en toen kwam ik op dit topic hahaha :tounge:

Dus ik stuur de camera nu eerst maar eens naar www.rofarepair.nl in Den Haag en dan gaan we meemaken wat het gaat kosten. Als het te duur is overweeg ik maar een andere camera met SD geheugen of iets dergelijks.

Bovenaan