Handen af van vuurwerk

Plum Bloom

Registered User
Met die laatste opmerking heb ik toch wel moeite, 't gaat natuurlijk nergens meer over. Als iedereen die met oudjaar naar buiten gaat, eerst allerlei beschermende kleding e.d. moet hebben, geef je indirect Bontje en co gelijk.
De stokers zelf moeten het veilig doen, dus geen rotjes met beton erin en pijlen en potten op de goede manier aansteken.

Zolang niet alle stokers het veilig doen en vuurwerk niet voor honderd procent betrouwbaar is, doe je er verstandig aan jezelf te beschermen. De letselcijfers liegen niet, al zijn ze minder hoog dan Bonte (bewust of onbewust) wil doen geloven.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Zolang niet alle stokers het veilig doen en vuurwerk niet voor honderd procent betrouwbaar is, doe je er verstandig aan jezelf te beschermen. De letselcijfers liegen niet, al zijn ze minder hoog dan Bonte (bewust of onbewust) wil doen geloven.

Dit heeft niks te maken met de tegenstander wapens te geven. Als je niet reeel ben in je toenadering dan verlies je het al bij het begin. Ik moet met oud en nieuw gewoon naar buiten kunnen zonder dat de pijlen me om de oren vliegen. En dat is iets waar wij met zijn allen aan moeten werken. Zorgen dat de gebruiker het vuurwerk gebruikt zoals het hoort. Dan kan er heel weinig fout gaan en mocht er wat fout gaan dan weet je dat JIJ de gebruiker er alles aan gedaan heeft.

shinji

Moderator
Medewerker
Je gaat toch ook niet in je ijshockeyoutfit op de fiets zitten als je uit de kroeg komt, omdat je weet dat er dronken mongolen achter het stuur kruipen.

Plum Bloom

Registered User
Dit heeft niks te maken met de tegenstander wapens te geven. Als je niet reeel ben in je toenadering dan verlies je het al bij het begin. Ik moet met oud en nieuw gewoon naar buiten kunnen zonder dat de pijlen me om de oren vliegen. En dat is iets waar wij met zijn allen aan moeten werken. Zorgen dat de gebruiker het vuurwerk gebruikt zoals het hoort. Dan kan er heel weinig fout gaan en mocht er wat fout gaan dan weet je dat JIJ de gebruiker er alles aan gedaan heeft.

Ben met je eens dat een ieder zonder gevaar voor eigen leven naar buiten moet kunnen rond Oud en Nieuw. Ben ook met je eens dat we daar met z'n allen aan moeten werken. Maar daarnaast kun je mensen wijzen op wat ze er zelf aan kunnen doen. Denk dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders zich niet bewust is van wat er in omloop is en wat er fout kan gaan.
Ben zelf twee jaar geleden weggelopen toen bezoekers van de overburen kort na twaalven met dikke betonvlinders begonnen te gooien. Had ik die dingen niet herkend, was ik misschien blijven staan en zou ik zijn geraakt door beton. Was in dat geval goed geweest als ik een veiligheidsbril had opgehad.
Vorig jaar zelfde verhaal. Mafkees die bij de buren was, schoot pijlen van een meter hoog af uit een onverzwaarde wijnfles, die in de voortuin stond. Gebeurde in mijn rug, zag ik later pas. Half uur later scheerde een pijl als een kruisraket door de straat (Brullende Schiegermutter vermoedelijk).
Tegen dat soort gevallen dek ik mij dus in. En ik denk dat het verstandig is als meer mensen dat zouden doen. Voor hun eigen bestwil, en om de letselcijfers zo laag mogelijk te houden.

Plum Bloom

Registered User
Je gaat toch ook niet in je ijshockeyoutfit op de fiets zitten als je uit de kroeg komt, omdat je weet dat er dronken mongolen achter het stuur kruipen.

Nee, natuurlijk doe je dat niet. Is ook niet te vergelijken met het risico dat je loopt in het eerste half uur van het nieuwe jaar. Ik heb het ook niet over een ijshockey-outfit hoor. Bril is hoofdzaak, daarnaast evt. muts en handschoenen en vooral geen nylon kleren. Valt wel mee, toch? Vooral als het meehelpt om het afsteken van vuurwerk door particulieren te laten voortbestaan? Want uiteindelijk is dat waar het om gaat: Bonte de wind uit de zeilen nemen.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Tja. Ik geloof niet dat Hyves het beste medium is om een geschikte zaak te beginnen omtrend vuurwerk. Maar goed, je doet je best maar.

Enigzins in navolging wat Tony ook al aangaf. Ik snap de argumenten AB en kornuiten ook niet zo. 30% durft niet naar buiten en xx% heeft problemen met de ademhaling. Ik vind het op oudjaarsdag en avond redelijk rustig. alleen om 0.00 uur is er hooguit een half uurtje veel vuurwerk. Daarbij is het niet mijn probleem, die mensen zijn gewoon erg onzeker en zien teveel spoken. Ademhalingsproblemen zijn vervelend, maar je wil mij toch niet vertellen dat die mensen de hele nacht buiten willen staan? voor 0.00 uur kunnen ze makkelijk naar wie ze dan ook willen, daarbij ff 2 tellen om in je auto te stappen lijkt me ook niet zo'n aanslag op je ademhaling.

Een oom van mij is zwaar astmatisch en voor hem is het ook écht maar 2 tellen lopen naar zijn auto. En ook die 2 tellen naar zijn auto lopen zijn hem teveel (zeker om 0:00). Als het dan ook nog eens windstil is, dan mag duidelijk zijn dat hij er wel wat langer last van heeft als alleen tussen 0:00 en 0:30.

Mijn oom is echter simpel, plakt zijn ramen af en vermaakt zich wel thuis. Hij heeft zelf verder niks met vuurwerk, maar hij zal ook niet klagen dat hij er last van heeft. Omdat het hem verder gewoon niet boeit. Zeker niet die ene dag in het jaar.

Dus nee, de hele nacht buiten staan zal hij zeker niet, maar 'even' de buren nieuwjaar wensen kan hij dus ook niet.

Dus dat er mensen zijn met ademhalingsproblemen door vuurwerk, dat klopt gewoon. Het ligt echter aan de persoon zelf hoe hiermee om gegaan wordt. Die oom kan ook niet tegen de kou, dat slaat ook op zijn longen. Maar ook dat heb je maar te accepteren. De mens heeft op het weer gelukkig nog geen invloed.

KoenL

Registered User

Ik neem aan dat jij degene bent die de 'beheerder' van die hyves bent. Het doel is natuurlijk goed, want ook op hyves kan je een mega publiek bereiken, maar ik zou toch zeggen gooi argumenten in de strijd. Laat zien wat Groenlinks wil en hoe jij daar tegen over staat.
<dl class="itemsummary"><dt class="itemsummary">
Beschrijving:
Voor iedereen die tegen het debiele idee van vuurwerk verbieden is!
</dt></dl>Welk idee? Waarom is het een debiel idee? Waarom wordt dit in de regering behandeld? Wat zijn de problemen? Wat zijn mogelijke andere oplossingen? Met welke argumenten komt Groenlinks? Wat voor acties hebben zij al ondernomen?

Ik zou zeggen, laat met de hyves duidelijk zien wat je wilt bereiken. :blink1:

toytoyboy

Registered User
Naar aanleiding van mijn geplaatste stukje "handen af van vuurwerk" ben ik blij met zoveel positieve reactie's en het ontbreekt mij aan tijd om op alles een antwoord te geven.

Wat me bij een paar reactie's is opgevallen dat volgens hun de pers weinig positieve geluiden laat horen over vuurwerk en ik ben het hier mee eens.

Het geluk is dat ik regelmatig met het hoofd nieuwsdienst van de telegraaf een bakkie leut nuttig waneer hij bij mij in de winkel is. ook hij deelt jullie mening en we hadden voor vorige week al een positief stukje willen plaatsen, maar gezien er al diverse andere art over het vuurwerk gingen is er besloten het toch niet te doen.

Heb met hem de afspraak gemaakt dat in het komend najaar een uitgebreid art in de telegraaf zal worden geplaats, te denken valt aan minimaal een 1/2 pagina, waarin het vuurwerk op een positieve manier naar voren zal worden gebracht, door o.a. de vuurwerkverkoper (ikke dus) een vertegenwoordiger vanuit importeurszijde, en een vertegenwoordiger van liefhebbers van vuurwerk (toon lijkt me hiervoor erg geschikt):smile:

Mochten jullie nog verdere ideeën hebben dan hoor ik dit graag en kan ik dit wellicht meenemen in de gesprekken.

knabbelhap

Registered User
Ik heb de Hyve gisteravond snel gemaakt. Ik heb nog geen tijd gehad om hem helemaal af te maken. Iedereen mag suggesties geven om op de Hyve te zetten!

weco1

Registered User
Het gaat niet echt snel!
We zitten pas op 3300 stemmen :(

Daar heb je inderdaad gelijk in...
100.000 wordt sowieso moeilijk volgens mij! Maargoed veel aandacht heeft de media er nog niet aan geschonken (in vergelijking met het plan van de groene bobo's).
Aan de andere kant; 3300/3.5=943! Dus als we dit tempo een dikke 100 dagen volhouden, dan komen we erg dicht in de buurt :cheesy:

Sweet Laker

Registered User
Denk ook dat het voor de gemiddelde vuurwerkliefhebber ook nog niet echt een must is om te tekenen aangezien er pas nog besloten is dat vuurwerk voorlopig nog niet verboden wordt. En ik denk dat het aantal mensen dat dan actief op zoek gaat om een tegenstem uit te brengen kleiner is daardoor. Dit in tegenstelling tot de mensen die nu actief zijn omdat dhr Bonte en consorten veel in de media zijn geweest en mensen alert hebben gemaakt op de actie die nu tegen het vuurwerk loopt.

Dus het verbaasd me eigenlijk vrij weinig dat het nog niet echt storm loopt.

Denk dat er nog wel meer stemmen komen in de loop van het jaar. Eerst de uitslag van het gesprek van de heren oogartsen / gezondheidszorg verleners afwachten in maart dit jaar. En de reacties daarop, vanuit welke hoek dan ook.

Sweet Laker

Registered User
Indirect wel ja. Maar waar ik vooral op doel is een citaat uit het volgende stuk genoemd: "Stop de jaarlijkse vuurwerkramp":

Wij kunnen als artsen de jaarlijkse vuurwerkramp stoppen door pal te staan voor een verbod op het afsteken van vuurwerk door burgers en tegelijk een regeling te steunen die het afsteken van vuurwerk alleen toestaat aan vuurwerkdeskundigen.

Het goede nieuws is dat het bestuur van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap heeft besloten een motie met deze strekking voor te leggen aan de algemene ledenvergadering in maart 2009. Ik roep alle wetenschappelijke verenigingen op om hetzelfde te doen.

Ik weet inhoudelijk niet wat precies de gespreksonderwerpen zijn en ik weet ook niet in hoeverre men na dit gesprek naar buiten wil treden. Maar ik denk wel dat het een belangrijke gebeurtenis is, die voor ons, belangrijk is om in het oog te houden.

De link: http://www.ntvg.nl/publicatie/stop-de-jaarlijkse-vuurwerkramp/volledig

Plum Bloom

Registered User
Daar heb je inderdaad gelijk in...
100.000 wordt sowieso moeilijk volgens mij! Maargoed veel aandacht heeft de media er nog niet aan geschonken (in vergelijking met het plan van de groene bobo's).
Aan de andere kant; 3300/3.5=943! Dus als we dit tempo een dikke 100 dagen volhouden, dan komen we erg dicht in de buurt :cheesy:

Denk dat de media er ook niet veel aandacht meer aan zullen besteden. Vuurwerkseizoen is immers voorbij, de koorts is bij de meesten weg.

Indien de actie flopt (houd ik voor mogelijk), werkt ze misschien averechts. Kan Bonte weer roepen dat het aantal echte vuurwerkliefhebbers op de vingers van een hand te tellen is. En dat haalt de media mogelijk weer wel!

Ben hoe dan ook benieuwd hoe lang de actie loopt. Zal eerder een kwestie van weken dan van maanden zijn, lijkt me zo.

Bigboum

Registered User
Wat ik de grootste onzin vind is dat wanneer iemand naar buiten gaat helemaal ingepakt zou moeten zijn om niet gewond te raken ook al steekt hij geen vuurwerk af, dit gaat me echt iets te ver.

Ik denk overigens dat de meeste gewonden vallen bij mensen die zelf vuurwerk afsteken. En die zouden zichzelf wel moeten beschermen.

Je helemaal inpakken om jezelf te beschermen is nog altijd beter dan in het ziekenhuis belanden.
Ik gebruik zelf ook beschermingsmiddelen met het afsteken van vuurwerk, en daar maak ik me niet druk om. Zolang ik en anderen er maar probleemloos van kunnen genieten.

Laatst bewerkt:

weco1

Registered User
Je helemaal inpakken om jezelf te beschermen is nog altijd beter dan in het ziekenhuis belanden.
Ik gebruik zelf ook beschermingsmiddelen met het afsteken van vuurwerk, en daar maak ik me niet druk om. Zolang ik en anderen er maar probleemloos van kunnen genieten.

Ja, dat is inderdaad beter dan in het ziekenhuis belanden. Maar het mag toch niet zo zijn dat een niets vermoedende burger zich moet kleden alsof hij een strijdveld betreed? Ik vind dit wel heel makkelijk gezegd...

weco1

arjen wollie

Registered User
Ik wou net tekenen, krijg ik een error. Daar moeten ze snel naar kijken, willen ze die 100.000 handtekeningen verzamelen. Over dat debat, ik vind het goed van de vvd(en dat is dan ook het enige) dat ze zich verzetten tegen de stelling van groenlinks. Alleen hadden ze beter iemand kunnen kiezen die goed geinformeerd is en ook echt van vuurwerk houd. Er worden veel dingen herhaald en op het eind zegt ze zelfs de naam van de site verkeerd! Volgens mij had elk lid van freakpyromaniacs het beter kunnen doen.

Maar het blijft een goede tegenzet dus allemaal: TEKENEN!!!

Bovenaan