Tja. Ik geloof niet dat Hyves het beste medium is om een geschikte zaak te beginnen omtrend vuurwerk. Maar goed, je doet je best maar.
Enigzins in navolging wat Tony ook al aangaf. Ik snap de argumenten AB en kornuiten ook niet zo. 30% durft niet naar buiten en xx% heeft problemen met de ademhaling. Ik vind het op oudjaarsdag en avond redelijk rustig. alleen om 0.00 uur is er hooguit een half uurtje veel vuurwerk. Daarbij is het niet mijn probleem, die mensen zijn gewoon erg onzeker en zien teveel spoken. Ademhalingsproblemen zijn vervelend, maar je wil mij toch niet vertellen dat die mensen de hele nacht buiten willen staan? voor 0.00 uur kunnen ze makkelijk naar wie ze dan ook willen, daarbij ff 2 tellen om in je auto te stappen lijkt me ook niet zo'n aanslag op je ademhaling.
Een oom van mij is zwaar astmatisch en voor hem is het ook écht maar 2 tellen lopen naar zijn auto. En ook die 2 tellen naar zijn auto lopen zijn hem teveel (zeker om 0:00). Als het dan ook nog eens windstil is, dan mag duidelijk zijn dat hij er wel wat langer last van heeft als alleen tussen 0:00 en 0:30.
Mijn oom is echter simpel, plakt zijn ramen af en vermaakt zich wel thuis. Hij heeft zelf verder niks met vuurwerk, maar hij zal ook niet klagen dat hij er last van heeft. Omdat het hem verder gewoon niet boeit. Zeker niet die ene dag in het jaar.
Dus nee, de hele nacht buiten staan zal hij zeker niet, maar 'even' de buren nieuwjaar wensen kan hij dus ook niet.
Dus dat er mensen zijn met ademhalingsproblemen door vuurwerk, dat klopt gewoon. Het ligt echter aan de persoon zelf hoe hiermee om gegaan wordt. Die oom kan ook niet tegen de kou, dat slaat ook op zijn longen. Maar ook dat heb je maar te accepteren. De mens heeft op het weer gelukkig nog geen invloed.