Handen af van vuurwerk

GMP82

Zilveren Member
Even een politiek "uitstapje". Ik hoorde gisteren op NOSjournaal dat er plannen zijn voor een bindend referendum, waarmee je als burger wetten kan terugdraaien. Klinkt als een backdoor voor ons, mocht er uiteindelijk daadwerkelijk een verbod komen! Al duurt het waarschijnlijk een paar jaar, voordat dit referendum ingevoerd wordt (als het al doorgaat).

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/2/3/030209_referendum.html

Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken wil het referendum opnieuw invoeren. Dat hebben Haagse bronnen tegenover de NOS bevestigd.

Het gaat om een bindend correctief referendum, dat het burgers mogelijk maakt om nieuwe wetten terug te draaien.

Vrijdag zal het kabinet zich over het voorstel van de PvdA-minister buigen. Dan zal blijken of ook het CDA er voor voelt. Die regeringspartij is nooit fan geweest van referenda.

Al tientallen jaren wordt er over het invoeren van een referendum gesproken. Er is zelfs een kabinet over gevallen: het kabinet-Kok II na de Nacht van Wiegel.

Vergaande vorm
Minister ter Horst ziet nu wel wat in een initiatiefswetvoorstel van D66, PvdA en GroenLinks voor een bindend correctief referendum.

Het gaat om één van de meest vergaande vormen om burgers te vragen of ze het wel eens zijn met het beleid van de overheid: de poliitiek zit aan de uitkomst van zo'n referendum vast, en moet aangenomen wetten dus eventueel terugdraaien.

Als het kabinet vrijdag instemt met het voorstel van Ter Horst dan kan het nog jaren duren voor het is ingevoerd: de Grondwet moet er voor worden aangepast en dat betekent dat de Tweede Kamer zich er twee keer in een verschillende samenstelling (dus één keer voor en keer na verkiezingen) over moet uitspreken.

TheChain

Registered User
04 februari 2009

Minister Ter Horst ziet niets in verbieden vuurwerk

In de evaluatie van oud en nieuw die Minister Ter Horst op 3 februari aan de Tweede Kamer heeft gestuurd schrijft zij het volgende over een verbod op vuurwerk:

Naar aanleiding van de opnieuw opgekomen discussie over het verbieden van het afsteken van vuurwerk, heeft het kabinet uitgesproken geen plannen te hebben om een dergelijk verbod alsnog af te kondigen. Het kabinet is van mening dat het afsteken van consumentenvuurwerk bij de traditie van de viering van de jaarwisseling hoort en als zodanig behouden moet blijven. Maatregelen om overlast van vuurwerk te beperken moeten vooral worden bezien in de brede aanpak van de ongeregeldheden tijdens de jaarwisseling, zoals hiervoor reeds uiteen is gezet.

Bron
Handenafvanvuurwerk.nl

Ik vraag me trouwens wel af wat de heer Arno Bonte nu gaat doen. Volgens het burgerinitiatief meer plezier met minder vuurwerk staat de teller daar nu op 62101 stemmen. Deze zullen 18 februari worden aangeboden aan de 2e kamer.
Begint het dan opnieuw of is de uitspraak van Minister Ter Horst nu definitief?

Laatst bewerkt:

DJ-ArSoN

Registered User
Even een politiek "uitstapje". Ik hoorde gisteren op NOSjournaal dat er plannen zijn voor een bindend referendum, waarmee je als burger wetten kan terugdraaien. Klinkt als een backdoor voor ons, mocht er uiteindelijk daadwerkelijk een verbod komen!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar anders tegenaan kijk...
Ik zie dit eerder als een groot nadeel!
Naar mijn mening krijgt zo'n referendum meer mensen tegen vuurwerk op de been dan mensen die voor zijn. Er is een grote groep tegen vuurwerk (zie de 60.000+ van Arno), en een relatief klein groepje echt voor (wij, de freaks). Dan is er nog de "middengroep" zegmaar de mensen die het wel mooi vinden, maar er niet zo die-hard inzitten. Die groep zal ook niet snel gaan stemmen gok ik... Derhalve zie ik het kamp 'tegen-vuurwerk' meer profiteren van een referendum, al hoop ik uiteraard dat ik er faliekant naast zit :noworry:

Maargoed, een bindend referendum invoeren is in het algemeen een slecht plan. We hebben ooit besloten om het landsbestuur aan democratisch gekozen wijze heren over te laten. Om nu vervolgens onderbouwde en doordachte regelgeving door de gemiddelde Nederlander ongedaan te laten maken doet mijns inziens meer slecht dan goed, hoe oneens ik het soms ook ben met bepaalde wetten en regels. Anyway, genoeg off-topic :blink1:

GMP82

Zilveren Member
Je hebt gelijk dat het ook averechts kan werken. Ik hoop daarom gewoon dat er never nooit een verbod komt.
Verder denk ik dat de overgrote meerderheid noch voor noch tegen is. Ik hoop dat die dan met het oog op "traditie" toch kiezen voor behoud vh bestaande. Anyway, ik denk dat ik ietwat te ver vooruit kijk. Eerst de nabije toekomst maar afwachten.

(Voor andere zaken zie ik zo'n referendum ook niet zo zitten. Heb geen al te hoge pet op van een hele hoop stemmers. Daarentegen ook niet van alle "wijze heren", zoals jij ze noemt. Maar goed, we moeten het er maar mee doen.)

Idd maar weer ontopic :embarrest:

TheChain

Registered User
Vandaag is de petitie tegen vuurwerk met zo'n 65000 stemmen ingediend bij de 2e kamer. Ben benieuwd wat dit gaat brengen!

Alle tegenstemmers hebben ook nog een mail gekregen met het advies om ook familie en bekenden te mobiliseren en alsnog te tekenen.

Zie ook de site van het burger initiatief

toytoyboy

Registered User
Naar aanleiding van een mailtje wat ik vorige week naar de vvd heb gestuurt is de site weer bijgewerkt, stand op 1maart was 46853. nog maar 14000 en we hebben de tegenstanders ingehaald.

nog maar 9 dagen en dan Fallas !!!!!!

Moontan

Moderator
Medewerker
Dit staat er momenteel op de website te lezen:

De Tweede Kamer behandelt het burgerinitiatief over het verbod op vuurwerk niet. Reden hiervoor is dat hierover al gesproken is in de Tweede Kamer op 29 januari 2008. Daardoor is er momenteel ook geen reden om deze site actief te laten zijn. Het vuurwerk afsteken met oud en nieuw is veiliggesteld. Mocht hier verandering in komen, dan zullen we site weer activeren. Via deze weg wil ik graag alle ondertekenaars bedanken voor alle hulp.
Met vriendelijke groet,

Helma Neppérus

http://www.handenafvanvuurwerk.nl/

Cameo

Registered User
Het vuurwerk afsteken met oud en nieuw is veiliggesteld.

Mogen we dat even zwart op wit, mevrouw Neppérus? :wondering:
Ik vind het een nogal voorbarige conclusie. Het burgerinitiatief is dan misschien afgeschoten, maar de problemen met oudjaar zijn hiermee nog niet opgelost. De discussie zal zeker opnieuw oplaaien eind 2009 begin 2010. Er is dus werk aan de winkel. In plaats van de site deactiveren zou ik juist pleiten voor nog meer aandacht voor het onderwerp.

Overigens vind ik het uiteraard nog steeds top dat Helma dit tegenoffensief was begonnen. De opzet was goed en de respons eveneens. Ben trouwens wel benieuwd naar de eindstand, want die stond sinds medio maart stil net onder de 50.000.

Nick

Bovenaan