Handel in illegaal vuurwerk ‘hobby’ met recordomzet

Beekje

Registered User
Het is klote voor diegene maar een straf is altijd zwaarder als je denkt of ziet. En zeker gezien wat voor overtredingen deze jonge heer is ondergaan vindt ik het terrecht dat hij z'n straf krijgt.

Deze persoon heeft denk ik gewoon teveel en verkeerd gehandeld en dat geeft nu zijn tol.

Maar ja klote voor hem hoor, maar ga eens na er had veel meer kunnen gebeuren. Denk dan zeker aan mensen met verkeerd vuurwerk in bezit en zeker niet te vergeten de TPG!

Groetjes.

firewall

Registered User
ik werk zelf ook bij de tpg... moet er niet aan denken dat ik pakjes bij mensen aflever waar bijv. shells inzitten|:( zou ik doods eng vinden als ik wist wat erin zat

Gorgel

Registered User
Tony, wat jij zegt over meerdere overtredingen zal zeker wel zo zijn, maar aangezien er niks gebeurd is (en gelukkig maar) zoals een ongeval met het vuurwerk, vind ik het toch een zware eis.
Ik weet dat alles wat met illegaal vuurwerk te maken heeft niet mag en dat daar straffen voor gelden.
Maar toch vind ik er wel een verschil tussen illegale activiteiten om je portemonnee te spekken zonder daarbij mensen op te lichten en zonder daarbij de intentie te hebben bewust iemand wat aan te doen (in dit geval dus een eventueel ongeval met vuurwerk) een heel ander andere soort overtreding dan iemand bewust met een mes steken. Dat is poging tot doodslag of soms zelfs moord met voorbedachte raden. Vuurwerk verkoop je volgens mij niet met de hoop dat er iemand een ongeval mee krijgt.
En wat ik het vreemde vind is dat er in gevallen van poging tot doodslag of erger vaak ineens rekening wordt gehouden met verzachtende omstandigheden en het motief van de dader om zijn daad te begaan.
En zoals er gezegd wordt wordt heel vaak voor dit soort delicten niet eens zo'n hoge straf geeist zoals in deze vuurwerkzaak.

Ik zeg absoluut niet dat bij dit delict geen straf hoort maar ik vind het in verhouding tot heel veel andere strafzaken toch een behoorlijk hoge eis.

5pyroman5

Registered User
Tony zei:
Volgens mijn wordt er weer iets vergeten.
Een steekpartijbijvoorbeeld is 1 misdrijf.

Wat ik in het krantenartikel over deze meneer heb gelezen heeft hij wel meer dan 10 overtredingen gedaan. Het is niet alleen handel maar ook het invoeren,opslaan,TPG verzenden ect ect .

tony dit moet je niet als aanval zien maar gewoon als reactie:
Als je handel drijft in vuurwerk is het logisch dat je het moet opslaan ergens, zeker als je het in die hoeveelheden doet, en invoeren is daar ook een deel van, ook het geld (economische delicten) enz enz
ze kunnen bijna overal over beginnen maar toch vind ik dit zwaar, en over een steekpartij is een vergelijking, want daarvoor krijg je minder als vuurwerk.........lekker landje is dit toch :r

Gorgel

Registered User
pyroman, zie mijn post boven de jouwe. Staat min of meer hetzelfde in.

En om nog ff terug te komen op dat er meerdere overtredingen bijhoren zoals invoer, vervoer en opslag... Natuurlijk is dat zo. Maar dat zou ook kunnen gelden voor een messteek-misdrijf. Dan wordt er vaak ook alleen maar bestraft op die misdaad terwijl ze daar ook nog voorafgaande overtredingen bij kunnen optellen zoals verboden wapenbezit, het in het openbaar bijdragen van een wapen, eventueel bedreiging met mes wat er meestal ook eerst aan voorafgaat. Als je al deze delicten apart optelt kun je daar bijmekaar ook een behoorlijke eis voor neerleggen.

Tony

Administrator
Medewerker
Een voorbeeld geven van een steekpartij is ook verkeerd.
Ik wilde alleen aantonen dat de mensen ( wij freaks ) door de Freak bril heen kijken als er iemand met vuurwerk( handel ) opgepakt wordt.

En de overtredingen die je begaat bij het invoeren,verhandelen en opslaan worden allemaal besproken. Omdat elk dingetjes die je met illegaal vuurwerk doet een overtreding is. Natuurlijk valt het mijn ook op dat de straffen de laatste 2 jaar ineens omhoog geschoten zijn en ik vind de verhoudingen soms ook niet helemaal kloppen want bij een rechter in Groningen krijg je duidelijk een minder hogere straf dan een rechter in Rotterdam ( kranteartikelen 2004 )

Maar ben het wel met jullie eens. Wat is er geeist is bijzonder hoog ( mits voor de eerste keer ). Toen ik het stukje las schrok ik wel even. Ik ben nu heel erg benieuwd naar de uitspraak op 8 November. Ik ga ervanuit dat de rechter het niet zo ver laat komen. ( als het de eerste keer is ).

Gorgel

Registered User
Wat jij zegt ben ik het ook heel erg mee eens Tony, dat de meesten vaak door de "Freakbril" kijken. Dingen moeten wel objectief bekeken worden vind ik.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen was ook niet dat hier geen straf bij hoort maar dat de straf in verhouding wel erg hoog is.

Om het in een perspectief te plaatsen (tenminste over hoe ik er tegenaan kijk): Hier in Nederland is een vuurwerkdelict een vrij zwaar delict. Dat zie je dan vooral bij deze zaak waar 20 maanden onvoorwaardelijke celstraf en 10 maanden voorwaardelijke celstraf wordt geeist. Die 20 maanden onvoorwaardelijk is dus wel bijna 2 jaar. En dat voor een feit dat hiern in Nederland als crimineel wordt gezien, maar in tal van andere Europeesche landen gewoon kan en mag.
In Belgie mag Alpeco gewoon aan iedere Hollander die met een paar formele papiertjes aan komt wapperen professioneel vuurwerk verkopen.
En dan zijn voor 95% ook dezelfde soort consumenten-kopers als de kopers die bij een handelaartje kopen. Als je het Nederlandse recht er dan op los zou laten en zoals er tegenaangekeken en over geoordeeld wordt, ziet Nederland een legal Belgische firma als Alpeco ook als grote criminelen. Want in feite doen ze hetzelfde als illegale handelaren; Zwaar vuurwerk verkopen aan consumenten.
En als je verder kijkt naar landen als Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Italie, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken en zo nog wat meer..., waar het zwaardere vuurwerk ook gewoon verkocht mag worden aan particulieren, dan kun je niet bepaald kunnen zeggen dat het als een algemeen erkend misdrijf kan worden gezien.
Tis toch te zot voor woorden dat je volgens het Nederlandse recht tot 6 jaar celstraf kan worden veroordeeld voor een feit wat in veel omringende landen gewoon kan en mag?

Ik weet dat ieder land zijn eigen inzichten, rechten en wetten heeft, maar als die zo uit verhouding liggen klopt er ergens ook iets niet.

Zo is hoe ik er tegenaankijk.

Flamingo

Registered User
En dit is het dan uiteindelijk geworden.... stelt al met al toch niet veel voor, vergeleken met de eis.

Veroordeeld.jpg

Gorgel

Registered User
idd. valt mee gezien de eis. Ik kon me ook eerlijk gezegd niet voorstellen dat een rechter zo'n straf op zou leggen. Zeker niet als het voor iemand de eerste keer is dat hij met justitie in aanraking komt.

PyroPlop32

Registered User
de straffen vallen best mee met 80.000 euro omzet en 25.000 euro winst!
( als het niet meer is want de marges zijn meestal veel hoger als 30% )

25.000 - 5.000 : 240 uur werkstraf toch nog 83 euro per uur.

Joey

Registered User
De officier van Justitie kan ook nog in hoger beroep gaan geloof ik. Of in ieder geval iets in die term. De officier laat dan weten het niet met de straf eens te zijn en moet dan binnen 2 weken meer laten weten om hier tegen in te gaan. Dus als deze jongen over 2 weken nog niets gehoord heeft dan is de straf pas echt bevestigd.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Joey zei:
De officier van Justitie kan ook nog in hoger beroep gaan geloof ik. Of in ieder geval iets in die term. De officier laat dan weten het niet met de straf eens te zijn en moet dan binnen 2 weken meer laten weten om hier tegen in te gaan. Dus als deze jongen over 2 weken nog niets gehoord heeft dan is de straf pas echt bevestigd.

zal het niet de advocaat zijn die in hogerberoep gaat???

een officier van justitie gaat niet in hoger beroep hoor

Pyromaster2

Registered User
Ik vind dat hij er nog redelijk vanaf gekomen is, laten we de afnemers eens voor ons nemen allen zijn berecht voor werkstraffen tussen de 80 en 150 uur met 1 of 2 maand voorwaardelijke gevangenisstraffen over een proeftijd van 2 jaar.
Sorry dat ik het zeg maar ik vind de straf die een bekende van mij opgelegt heeft gekregen (120 uur werkstraf en 2 maand voorwaardelijke gevangenisstraf) vrij veel vergelijken met de delict van de handelaar.
Het is zowat de helft minder, niet dat ik hem meer gegunt had, maar ik vind het geheel niet echt kloppen, die bekende had alleen maar vuurwerk inbezit voor zijn eigen gebruik en handelde niet.
Oke het was wel een aardige hoeveelheid maar als je nagaat wat er dan verhandeld was ga je toch even anders denken en vind ik de straf redelijk mild voor de handelaar tegenover de koper.

Gorgel

Registered User
vonk zei:
zal het niet de advocaat zijn die in hogerberoep gaat???

een officier van justitie gaat niet in hoger beroep hoor

Toch wel hoor!!!

Alleen gebeurd dit meestal niet in dit soort zaken. Meestal alleen bij grote misdrijven. Maar het kan zeker wel.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Gorgel zei:
Toch wel hoor!!!

Alleen gebeurd dit meestal niet in dit soort zaken. Meestal alleen bij grote misdrijven. Maar het kan zeker wel.

ja je hebt gelijk alleen in het algemeen zal het een advocaat zijn;) heb het even opgezocht.
in het geval dat een officier van justitie in hoger beroep gaat doet hij dit voor het openbaar ministerie.
maar dat is een ander verhaal maar je had gelijk!

Laatst bewerkt:

shinji

Moderator
Medewerker
Nu ga je weer in de fout Vonk. In dit geval, zal de advokaat uiterst tevreden zijn met het vonnis en zeker niet in hoger beroep gaan, de officier daarentegen!??

vonk

FPM Moderator
Medewerker
shinji zei:
Nu ga je weer in de fout Vonk. In dit geval, zal de advokaat uiterst tevreden zijn met het vonnis en zeker niet in hoger beroep gaan, de officier daarentegen!??

nee niet weer fout, ik praat over het algemeen en jij over dit geval! maakt niet uit we houden erover op! haha gaan verder on topic;)

Bovenaan