Wat jij zegt ben ik het ook heel erg mee eens Tony, dat de meesten vaak door de "Freakbril" kijken. Dingen moeten wel objectief bekeken worden vind ik.
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen was ook niet dat hier geen straf bij hoort maar dat de straf in verhouding wel erg hoog is.
Om het in een perspectief te plaatsen (tenminste over hoe ik er tegenaan kijk): Hier in Nederland is een vuurwerkdelict een vrij zwaar delict. Dat zie je dan vooral bij deze zaak waar 20 maanden onvoorwaardelijke celstraf en 10 maanden voorwaardelijke celstraf wordt geeist. Die 20 maanden onvoorwaardelijk is dus wel bijna 2 jaar. En dat voor een feit dat hiern in Nederland als crimineel wordt gezien, maar in tal van andere Europeesche landen gewoon kan en mag.
In Belgie mag Alpeco gewoon aan iedere Hollander die met een paar formele papiertjes aan komt wapperen professioneel vuurwerk verkopen.
En dan zijn voor 95% ook dezelfde soort consumenten-kopers als de kopers die bij een handelaartje kopen. Als je het Nederlandse recht er dan op los zou laten en zoals er tegenaangekeken en over geoordeeld wordt, ziet Nederland een legal Belgische firma als Alpeco ook als grote criminelen. Want in feite doen ze hetzelfde als illegale handelaren; Zwaar vuurwerk verkopen aan consumenten.
En als je verder kijkt naar landen als Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Italie, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken en zo nog wat meer..., waar het zwaardere vuurwerk ook gewoon verkocht mag worden aan particulieren, dan kun je niet bepaald kunnen zeggen dat het als een algemeen erkend misdrijf kan worden gezien.
Tis toch te zot voor woorden dat je volgens het Nederlandse recht tot 6 jaar celstraf kan worden veroordeeld voor een feit wat in veel omringende landen gewoon kan en mag?
Ik weet dat ieder land zijn eigen inzichten, rechten en wetten heeft, maar als die zo uit verhouding liggen klopt er ergens ook iets niet.
Zo is hoe ik er tegenaankijk.