denk t niet, die arm groeit niet echt terug ofzo...
Ik vind dat via de media zelfs over dit zware illegale vuurwerk informatie over het gebruik moet worden gegeven. Ook al is het verboden, je voorkomt nooit dat mensen het in hun handen krijgen. Dan kun je als overheid beter hun veiligheid waarborgen door te zorgen dat ze er verstandig mee omgaan dan enkel met het vingertje afkeurende bewegingen maken...
Tragisch dit. Net als met het schietlont op shells, weten mensen oha niet waar ze mee te maken hebben, dan krijg je de gruwelijkste ongelukken (remember de twee wier gezicht werd weggeblazen door een shell?).
Handel aanpakken, en dan nóg goed informeren. Niet oudhollands onder het tapijt vegen!
Helemaal mee eens, gisteren een email verstuurd naar stichting consument en veiligheid met juist deze boodschap, lees het maar:
Hallo,
Zojuist het trieste nieuws gelezen van de jonge jongen uit Nijkerk die zijn hand moet missen door verkeerd gebruik van verboden vuurwerk.
http://www.arjanuitman.com/news.php?id=1121 (oorzaak, vlieglont)
2 jaar geleden trieste verhaal van Serge, overleden door onwetendheid gebruik vuurwerk (illegaal)
http://forum.arjanuitman.com/forum/showthread.php?t=12261 (oorzaak, vlieglont)
Zomaar 2 voorbeelden van ongelukken die voorkomen hadden kunnen worden door voorlichting en bewustwoording.
Dat illegaal vuurwerk verboden is weten de mensen allemaal, maar dat het dwijlen met de kraan open is weten de overheidsinstanties
ook, en is de aanpak daardoor destemeer moeilijk en niet meetbaar.
We lezen in de aanloop naar het nieuwe jaar genoeg berichten van inbeslagname illegaal vuurwerk met daarbij mooie kilo berichten.
Dit heeft als keerzijde dat dit nog maar de top van de ijsberg is, en geeft het destemeer aan wat er dan nog bij de burger ligt.
Hoeveel jonge mensen hebben momenteel niet extreem zwaar vuurwerk in hun kast of onder het bed liggen waar ze totaal geen
benul van hebben wat de uitwerking is, laat staan gebruik.
Ik wil u serieus aandringen om de media meer aan te sturen op het gebruik van het vuurwerk, de meeste "zware" ongevallen gebeuren
toch nog steeds door professioneel vuurwerk wat in de praktijk elektrisch onstoken dient te worden, ivm z.g.h. vlieglonten.
Vlieglont is een lont wat bij ontbranding zeker 1 kilometer per seconde gaat, oftwel men onsteekt het en het explodeert onmiddelijk.
Ik kan u op een briefje geven dat 1 januari 2009 de media weer een dodelijk ongeval gaat melden en meerdere zware lichaamlijke letsels
met als veroorzaker vlieglont.
Gewaarschuwd mens telt voor 2, daarom is ieder slachtoffer die op de hoogte gesteld wordt van vlieglont weer 1 die in 2009 met beide
handen en andere ledematen het jaar in kan gaan.
Ik spoor u graag aan tot aktie, en een bericht de media in te sturen.. bijvoorkeur een spotje waarin het fysiek getoond wordt wat vlieglont
nu is en kan veroorzaken.
Dit gebeurd momenteel NIET tot zeer WEINING.
Wellicht denkt u aan mij als u in 2009 het nieuws bekijkt.
Alvast dank voor de genomen moiete, en ik hoop dat u mijn bericht serieus neemt!
mvg