Elektrisch vuurwerk schieten

luukie

Registered User
Dit jaar ook zowat alles elektronisch ontstoken (kingdom 12cue) en ging eigenlijk perfect. Kast voelt naar mijn mening erg solide aan. Afstandbediening erg plastic, mocht die stuk gaan zijn er dan mogelijkheden om een losse te kopen? Daarnaast heb ik alleen problemen gehad met kanaal 6. Iedere keer als ik hem met vuurwerk eraan wil gebruiken gebeurd er niets (er brand wel het lampje dat het goed aangesloten is). Maar als ik hem test met enkel een ontsteker gaat het wel iedere x af? Wat kan ik fout doen?

Ik heb wel geleerd dat je de draadjes optimaal moet strippen. Zodat je ze er makkelijk in krijgt. Indien ze te klein zijn ben je vaak lang bezig om het signaal te krijgen dat ze goed zijn aangesloten. Ook te lang strippen is niet prettig, dan kunnen de draadjes tegen elkaar aan komen.

Als jullie bijv een palletproject maken, connecten jullie dan alles pas als het veilig buiten staat? Ik heb namelijk altijd een te scared gevoel om dat binnen te doen. (er zou maar iets mis gaan;)). Het is natuurlijk veel makkelijker om alles al te installeren, palletje naar buiten sjouwen en schieten maar...

Tony

Administrator
Medewerker
Neem effe contact op via e-mail aub.

Mensen! Denk aub goed na! Geen enkel systeem moet je binnenshuis aanzetten als je er iets op aangesloten hebt. Het is niet meer dan logisch dat dit zeer gevaarlijk is.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Pancake77

Registered User
Ik ben er eigenlijk niet achter gekomen waarom cue 1 + 2 niet reageerde.... en dat van cue 4 en 5 enkel de rechter of de linker vuurde ( stonden op 2 posten), vanaf cue 6 ging alles als een tierelier.

luukie

Registered User
Neem effe contact op via e-mail aub.

Mensen! Denk aub goed na! Geen enkel systeem moet je binnenshuis aanzetten als je er iets op aangesloten hebt. Het is niet meer dan logisch dat dit zeer gevaarlijk is.

Dat leek mij ook al. Alleen las ik dat mensen dat binnen deden.

Verbinden jullie de ontstekers ook buiten pas met het vuurwerk?

Pancake77

Registered User
Dat leek mij ook al. Alleen las ik dat mensen dat binnen deden.

Verbinden jullie de ontstekers ook buiten pas met het vuurwerk?

Natuurlijk, alles voorbereiden aansluiten op de cake etc... dan buiten pas in de cue's aanbrengen.
Ging niet geheel soepel in het donker, wind en regen, mja beter save then....

Tony

Administrator
Medewerker
Natuurlijk, alles voorbereiden aansluiten op de cake etc... dan buiten pas in de cue's aanbrengen.
Ging niet geheel soepel in het donker, wind en regen, mja beter save then....

Hoe hangen de draadjes erbij van de ontsteker als de kop op de cake aangesloten is?

Tony

Administrator
Medewerker
hoe bedoel je? als trosje bovenop vastgezet met een stukje schilderstape...why?

Omdat dit gevaarlijk is! En ik denk dat 95% van de mensen het zo doet. De uiteinden van de draden moeten altijd met elkaar verbonden blijven tot je ze op het schietsysteem aansluit.

Ik zie/merk dat mensen niet beseffen dat de ontsteker gewoon af kan gaan zonder dat je daarom vraagt.

mickeyzegtboem

Registered User
Kan uit ervaring vertellen dat de meeste "fails" met het electrisch schieten echt gebruikersfouten zijn.
Even een top 6 van de meest voorkomende oorzaken waardoor 1 of meerdere kanalen niet afgaan:

1. Kortsluiting in de ontsteker, dit gebeurt als de draadjes die in de schietkist gaan te lang zijn afgestript.
hierdoor komen bij het inprikken in de kast de draadjes tegen elkaar aan, en zal de ontsteker niet afgaan.
2. Draden die over blokjes liggen tijdens het schieten.
Zodra er een blokje begint te schieten, en er ligt een ontsteker draadje over het blok, zal de draad doorknappen of losgetrokken worden uit het systeem, waardoor die Que niet afgaat.
3. Draden die los worden gelopen.
Even 1 seconde dat je niet oplet en je trekt zo een kanaaltje uit de schietkist.
4. Onjuist geplaatste ontstekers.
Hiermee doel ik voornamelijk op de prof ontstekers, de meest veilige manier om dit als amateur te doen is
een methode waar je 5-8 cm quickfuse/stopine over de viscolont schuift, vastplakt en hier de ontsteker indoen en nogmaals aftapen. dit is erg betrouwbaar.
Profontstekers direct op de visco of op het interne lont is vragen om afslag.
5. Onjuiste plaatsing en afvuur visco ontstekers.
Visco ontstekers (talon o.a.) hebben geen kruidlading aan boord, maar werken met een gloeispiraaltje.
Let er altijd op dat het gloeispiraaltje de lont goed raakt, en houd de afvuurknop 1-2 seconde vast.
Dit geeft de spiraal de tijd om echt goed heet te worden.
6. Direct ook de meest voorkomende, let op de accu/batterijen!
Bij een batterijsysteem, altijd voor gebruik verse (Alkaline!) batterijen plaatsen, en bij een accusysteem altijd het systeem een dag van te voren volledig volladen (denk ook aan de batterij in de afstandsbediening).
En bij koud weer, laat je systeem binnen liggen totdat je gaat inprikken. de meeste accu's vinden vrieskou geen feest, en je hebt kans dat je dus bij een ijskoud systeem een veel lager voltage krijgt!

Er zijn nog veel meer oorzaken te vinden waardoor een schietsysteem niet helemaal doet wat je had verwacht, maar als je deze 6 dingen in gedachten houd voorkom je 99% van de problemen waar je tegenaan kan lopen.

Laatst bewerkt:

Pancake77

Registered User
Omdat dit gevaarlijk is! En ik denk dat 95% van de mensen het zo doet. De uiteinden van de draden moeten altijd met elkaar verbonden blijven tot je ze op het schietsysteem aansluit.

Ik zie/merk dat mensen niet beseffen dat de ontsteker gewoon af kan gaan zonder dat je daarom vraagt.

Thanks for the heads up, dat wist ik niet, je bedoeld dus rechts en links even samendraaien, ook als het bv 2 ontstekers zijn?

mickeyzegtboem

Registered User

Inderdaad, als je een aantal blokjes in serie zet met ontstekers, en je gaat daarna nog verplaatsen, draai dan altijd de 2 draadjes die in het systeem gaan nog een keer in elkaar.
Doe je dit niet, en er komt statische electriciteit bijvoorbeeld van je kleding af, dan is dat genoeg om de ontsteker af te laten gaan!
(profontstekers hebben echt aan 1.5v en een paar honderd MaH genoeg om af te gaan)

Pancake77

Registered User
Inderdaad, als je een aantal blokjes in serie zet met ontstekers, en je gaat daarna nog verplaatsen, draai dan altijd de 2 draadjes die in het systeem gaan nog een keer in elkaar.
Doe je dit niet, en er komt statische electriciteit bijvoorbeeld van je kleding af, dan is dat genoeg om de ontsteker af te laten gaan!
(profontstekers hebben echt aan 1.5v en een paar honderd MaH genoeg om af te gaan)

Kun je dit dan niet al beter doen, voordat je ze aan de cake koppelt?

mickeyzegtboem

Registered User
Tja, ik vind dat omslachtig werken.
Ikzelf priem altijd de blokjes in, ontsteker erin, aftapen, blokjes aan elkaar, en dan maak ik de serie pas.
Het maakt ook niet uit welke volgorde je pakt, als je een serie maakt haal je de polen altijd even kort van elkaar.
Het gaat erom als je je vuurwerk weer oppakt en verplaatst dat je altijd een gesloten kring hebt zodat er geen puls op gegeven kan worden.

vincer

Registered User
Nooit met stroom werken als je binnen aan de voorbereiding bezig bent.
Vorig jaar had ik alles op de schietkisten aangesloten en moest dit gaan testen in de test functie. Gelukkig stonden wij buiten want bij de tweede kist ging het stroom erop en zodra ik de sleutel omdraaide, ging er een cue af! Achteraf bleek er kortsluiting op 1 kanaal te zitten.Nou ben ik heel blij dat ik er rekening mee heb gehouden, dat ik niet mijn armen over het vuurwerk moest houden voor het aanzetten van de kisten, anders was het vervelend afgelopen!

Dus van mij kant nog een paar tips:

-Zet pas stroom op je kist zodra je buiten bent.
-Nooit je lichaamsdelen boven het vuurwerk houden!!!
-Hou de uiteinde van de ontstekers altijd in elkaar gedraaid totdat je ze op de cue aansluit.
-Hou er rekening mee dat je je schietkist buiten( ook tijdens het schieten) kan afdekken dmv een plastic krat of iets dergelijks. Dit om stroringen te vermijden en je schietkist schoon te houden.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Kan uit ervaring vertellen dat de meeste "fails" met het electrisch schieten echt gebruikersfouten zijn.
Even een top 6 van de meest voorkomende oorzaken waardoor 1 of meerdere kanalen niet afgaan:

Bedankt voor je tips Mickey.
Ik zal dit jaar wel eens wat testen doen met lont en ontstekers.
Bater een x aantal onstekers gebruiken om van te leren, dan dat ik om 11:00 uur 31-12-13 sta te prutsen met me schietkistje.

(En ik koop een beter schietsysteem....)

Tony

Administrator
Medewerker
Is een schietkist eigenlijk wel legaal in nederland.
Is dit niet modificeren van vuurwerk ?

Schietsystemen mag je hebben maar als jij dit thuis hebt staan en het systeem staat gekoppeld aan vuurwerk dan ben je in overtreding.

Bovenaan