Dit zeggen de schieters!

Tony

Administrator
Medewerker
Vertaald naar het Engels met Google.
Bron: http://www.lasprovincias.es/v/20130208/valencia/mascletaes-nocturnas-atraeran-publico-20130208.html

Las Fallas new year bring with smell of gunpowder, the City Council announced last night at a gala given in the calendar of March fireworks shots. There will be two evening mascletaes first in the official calendar of events for the Central Board Fallera after proof Europlá did last year with the sponsorship of a car brand.
And not have to wait long to enjoy this show, for the first mascletà colorful night will be Saturday 2 (0 h) and trigger Caballer Brothers. On Saturday 9 responsible for illuminating the night (0 h) shall Reyes Martí. "It will have an end Martí, but instead of warning thunder, will air enclosures in color. Eventually predominate white "advanced.

The calendar includes other innovations, like the entrance pyrotechnics on 6 Lluch, of Faura, who shoots first in the Town Hall Square. "It will be an early discharge mascletà with four tickets early, five fires terrestrial aerial blue, green, yellow and red and four finals earthquake," says Juan Miguel Lluch. There will be a low Turís, which since 2002 was the castle of the 15th and 16th mascletà, but has decided to get off the calendar after you propose to change the 16th for 9.

These failures will pull the first castle Europlá March 15, the castle of 17 and 18 will mascletà Caballer Vincent and the Nit del Foc and mascletà 19, Ricardo Caballer.

New calibers
Ricardo detail will be the first year in anticipation of the new safety requirements that will take effect in May, triggered the castle of Nit de Foc "casings with calibers with no more than 180 mm, as indicated in the regulation. We show that it is not incompatible improve safety and make a great shot, because although the size is smaller, we will give you a higher rate. "

Vicente Caballer indicates mascletà 18 "will have a maximum size of 50 mm, to adapt to new requirements. At first we will make the place shake. It will be intense, with rotating housings, serpents and whirlwinds. There will be four minutes of ground and fires combined with sounds and final earthquake accompanied with thunder first ground and air "he says. In the castle's 17, predominate colors like fuchsia, cyan, magenta and water. "Every 10 seconds will change colors and shells 'vedette', making aerial fireworks up and down with a lot of material."
As Europlá Castle, Salvador Armengol and Francisco Martinez, indicated: "We have the honor of opening the castles. There will be a section of horsetails, jellyfish rise dual four engines and pre-final bombardment in two phases. We have made an investment of 60,000 euros in innovation and present effects we experimented with carbon and metals with different grain sizes have varying degrees of luster and shine. "

The Europlá mascletà of the 16 will be with musical rhythm, with thunder run across the square and end with sequence xtrem 25 seconds with thousands of small thunder.

For trip command, the 1st bet Peñarroja says much about the pace. "It will be a colorful mascletà with colorful, colored smoke and focus," says Pepe Peñarroja.

Hernandez Brothers shoot day 2. It is his fourth year. "There will be colored serpentine volcanadas with thunder and volcanadas whistle. Employ two types of whistles and buzzers regulars. "
Gori fired the 3rd Hand mascletà Ninot and the parade. Celebrates its 50th anniversary. Marti Reyes mascletà triggers 8. Should be in full Fallas week.

Aitana will on September 1 mascletà "very colorful, with multicolored terrestrial discharge bags. The end will be extraordinary, to put the willies, "as Isabel Benavent.

Borredá the 10th will make a mascletà with multicolor principle. The 11 is the turn of Thomas and 12 Zarzoso. Caballer 13 FX, 14 Portuguese and 15, Caballer Brothers. Valencia on 17, 18 and Ricardo Caballer Caballer 19.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Max. 7" in de bedding dus, wat betekent dat het iets lastiger wordt de bovenste laag te maken, maar ik weet zeker dat de meeste pyrotechnici dat wel oplossen met lengte van de tubes i.c.m. wat andere vertragingen.

Verder benieuwd naar Europla's sequentie van 25 sec. met duuzenden knallers!

Tony

Administrator
Medewerker
Max. 7" in de bedding dus, wat betekent dat het iets lastiger wordt de bovenste laag te maken, maar ik weet zeker dat de meeste pyrotechnici dat wel oplossen met lengte van de tubes i.c.m. wat andere vertragingen.

Verder benieuwd naar Europla's sequentie van 25 sec. met duuzenden knallers!

Toen ik het bericht las dacht ik gelijk..shiiiiit
Maar ze zeggen zelf dat het niet veel zal uitmaken. Wacht maar word er gezegd.
Ik kan me niet voorstellen dat we de grote effecten met de dikke klappen die een thema afmaken niet zullen gaan missen. Maar goed, tot nu toe hebben ze alle nieuwe regeltjes zeer goed aangepakt waardoor we eigenlijk niet zo heel veel hebben gemerkt van de veranderingen.

Het is trouwens 7" op 140 meter van het publiek.
Er was eerst sprake van maximaal 6" maar dat is dus gelukkig niet door gegaan.

Dennis010

Registered User
Dan is dit voor mij( !!!) de definitieve doodsteek voor Fallas....
Dan ga ik kiezen voor festivals in Italië als San Severo en dergelijke. Later in het jaar, betere temperatuur en dikkere shows.
Jammer dat deze beslissing is genomen, maar niks aan te doen.
Ik ben wel benieuwd hoe de shows er over een paar weken dan uit gaan zien. We gaan het meemaken....

Tony

Administrator
Medewerker
Dan is dit voor mij( !!!) de definitieve doodsteek voor Fallas....
Dan ga ik kiezen voor festivals in Italië als San Severo en dergelijke. Later in het jaar, betere temperatuur en dikkere shows.
Jammer dat deze beslissing is genomen, maar niks aan te doen.
Ik ben wel benieuwd hoe de shows er over een paar weken dan uit gaan zien. We gaan het meemaken....

Ik denk dat je dit straks in heel Europa gaat zien.
Wat ik begrepen heb is dat je straks vaste afstanden gaat krijgen die Europees gereguleerd zijn.

Wat ik ook heb begrepen is dat ze zich er in Valencia niet zo heel druk om maken. Voor hun zijn de mascletas, ofrenda en de festiviteiten eromheen veel belangrijker dan de castillos.

Dennis010

Registered User
Dat zou zeer spijtig zijn.
Ik denk dat de regulering in Italië zoals met zoveel regels daar iets minder streng zullen worden uitgevoerd.
Ik ga dit jaar weer naar Fallas omdat ik de mascletás vorig jaar toch gemist heb, dit zie je nergens in europa.
De castillos zijn niet het belangrijkst voor mij, maar ik blijf toch enorm fan van de dikke klappen van 10 inch en meer, en ik denk dat ik dan beter aan mn trekken kom als ik naar Italië ga.
Ik weet zeker dat de spaanse schieters er een groot spectakel van gaan maken. Ongetwijfeld.
Ik heb er ook nog steeds ontzettend veel zin in, don't get me wrong... :lub:

USRRobiwan

Registered User
Zouden ze de oplossing misschien zoeken in cylindervormige shells om evenveel inhoud als een 300mm te benaderen? Die 300mm bommen zijn wel de creme de la creme hoor. Daar geniet je echt van die dingen. Ben zeer benieuwd wat voor oplossing ze hebben bedacht!

dominique

Registered User
Ik denk dat je dit straks in heel Europa gaat zien.
Wat ik begrepen heb is dat je straks vaste afstanden gaat krijgen die Europees gereguleerd zijn.

Er zouden geen vaste veiligheidsafstanden gaan komen maar uit de info die verplicht op de producten moet staan zoals stijghoogte, effectbreedte,... moet de schieter zelf berekenen hoe groot de veiligheidsafstand moet zijn. Of dat is toch iig hoe ik het begrepen heb.

Maar deze regels gelden pas vanaf mei dus is het waarschijnlijk alleen Ricasa die dit jaar max 7" schiet?

Koetje

Registered User
Nieuwe regels gaan in Mei in, maar toch al tijdens aankomende festival max 7"? Het staat er wat onduidelijk.

Hmz ja, toch wel jammer, ze zullen vast wel weer een alternatief vinden maar wat Dennis zegt, die dikke beukers van 10" en hoger ga je toch gewoon missen..

USRRobiwan

Registered User
Dit is wel opvallend: "We have made an investment of 60,000 euros in innovation and present effects we experimented with carbon and metals with different grain sizes have varying degrees of luster and shine."

Michel_G

Zilveren Member
@USSRobiwan:
Je kan in een cylinder wel dezelfde hoeveelheid kruit stoppen, maar je krijgt nooit de zelfde (gelijkmatige) spreiding en het echt ronde effect als een normale (sferische) 300mm. Zal dus niet echt een goed alternatief zijn ben ik bang. Enige wat ze wel kunnen doen is 6"/7" "meerslagen" in zetten, maar in een single effect kan je gewoon ben ik bang geen gelijke effecten (in vergelijking tot 10/12") krijgen met dat formaat.

Moet wel zeggen dat ook ik even paar 'scheldwoorden' door mijn hoofd had gaan toen ik dit vanochtend las. Weet dat hier al eerder sprake van is geweest en het (mondjesmaat) in het nieuws is geweest, maar eerlijk gezegd was ik het al weer vergeten.

Het is ook echt wel een forse teruggang in maximaal kaliber helaas. Dit gaat toch wel ietsjes invloed hebben op de schietstijl en de beelden, als je niet meer (traditioneel) af kan sluiten met een dikke 250/300mm erboven. Is ook iets wat ik absoluut ga missen!
Toch ben ik niet bang dat het geen spektakel meer zal zijn. De bedrijven zullen proberen met eigen geproduceerde producten toch het maximale uit deze nieuwe regelgeving te halen en wat Ricardo al zei: dan maar meer kleinere kalibers. Is wellicht geen perfecte vervanger, maar wel spektakel!

Hoe dan ook is dit niet het einde voor Fallas voor mij. Fallas heeft gewoon teveel andere mooie en unieke dingen te bieden (buiten het vuurwerk) wat het allemaal zoveel meer maakt dan een gewoon vuurwerkfestival. Dat sfeertje kan en wil ik gewoon niet missen! Het blijft echter wel spijtig en een beetje pijnlijk om Fallas de laatste jaren stukje bij beetje minder te zien worden.....

Gelukkig is er nog meer dan genoeg om de komende jaren telkens voor terug te komen! :smiling:

Laatst bewerkt:

Koetje

Registered User
Even voor mijn beeldvorming: Alleen Ricasa zal in de Nit del Foc max 7" inch schieten. De overige bedrijven beuken nog wel 10 inchers en hoger de lucht in voor de laatste keer aankomende Fallas?

Tony

Administrator
Medewerker
Even voor mijn beeldvorming: Alleen Ricasa zal in de Nit del Foc max 7" inch schieten. De overige bedrijven beuken nog wel 10 inchers en hoger de lucht in voor de laatste keer aankomende Fallas?

Hmmm dit is de vraag. Vaak doen ze dit gezamelijk beslissen.
Waarom? Omdat ze aan de regelgevers willen laten zien dat ze zelf er alles aan doen om het veiliger te maken. Vicente gaat op het plein ook maximaal 50mm schieten. Nou weet ik alleen niet waar hij het over heeft. De shells waren namelijk al 50mm max. Zou hij het nu ook over de knallers hebben? In ieder geval gaat Vicente ook al voor de regels op het plein die pas in Mei werkelijkheid worden.

Koetje

Registered User
Fingers crossed dan maar en hopelijk nog 1 keer genieten van dikke klappen en gigantische ronde boeketten!

brian the freak

Registered User
Fingers crossed dan maar en hopelijk nog 1 keer genieten van dikke klappen en gigantische ronde boeketten!

+1 iedereen die zonder een woord uit te brengen staat te kijken naar die shell die maar blijft en blijft stijgen en dan BOEM. Zoiets maak je nooit goed door 1x10" te vervangen voor 6x6" want die beleving is gewoon heel anders.

Firecrack-R

Registered User
Ik vind dit gewoon klote. De mascleta's zijn al flink onder handen genomen maar dat vind ik allemaal nog tot daar aan toe. Het blijft bruut geweld. Dit is een sprong die behoorlijk te merken zal zijn. Er was inderdaad al sprake van en daarom wilde ik zo snel mogelijk een keer in valencia geweest zijn.. Gelukkig al een stuk of 10 shows in de bedding meegemaakt en dat blijft toch wel zo mooi.

En er zijn vast brutere shows in Italië, helemaal prachtig al die bomba di tiros maar zoals gezegd is fallas gewoon een prachtig feest. In Italië sta je gewoon in de middle of nowhere tussen een aantal wijnvelden.. Mischien dat toch maar is gaan overwegen want de castillos waren perfect....

Erg zonde hoor.

Koetje

Registered User
Hopelijk gaan ze op Ricasa na dan nog allemaal een keer helemaal los met de grote kalibers. Moet voor die gasten zelf toch ook de grootste kick geven, dat soort bommen de lucht in te jagen. En het mag nog he, het is nog geen mei volgende maand!

Michel_G

Zilveren Member
Ik had het toevallig gister nog met iemand uit Valencia (die ook vuurwerkliefhebber is en er redelijk druk mee is) er over.

Ik stelde hem dezelfde vraag als dat Koetje hier ook al stelde, of Ricasa de enige is die die regelgeving al toe gaat passen. Of dat het wellicht een soort van 'gentlemen's agreement' was, wellicht vanuit Piroval (vereniging vuurwerkbedrijven uit regio Valencia), waarbij iedereen uit solidariteit die regelgeving toe zou gaan passen.

Hij vertelde mij dat het niet iets was wat vanuit Piroval kwam of wat alle bedrijven gingen doen. Hij verwacht dat Vicente en waarschijnlijk ook Valenciana, gewoon nog grotere bommen/250mm schieten dit jaar. Hij had het er wel over dat wellicht Europla misschien het voorbeeld van Ricasa ging volgen.

Ik weet niet in hoeverre deze info correct is, dus pin mij er niet op vast! Is ook gewoon maar iets wat ik gehoord heb 'via via'.

Moet ook zeggen dat ik ook de verwachting had dat het zo ging lopen zoals Tony al vertelde. Is toch vaak iets wat dan als branche daar samen besloten wordt.

Kortom, blijft dus nog even afwachten! (Wellicht verschijnt er nog wat info van een schieter/ingewijde of in de plaatselijke media)

PyroPlop32

Registered User
Ricasa schiet toch al jaren "maar" 10 inch.....en die bommen vond ik echt niet top.
als ze nu 7 inch bommen schieten die iets lager gaan en wel top zijn zal het niet zoveel uitmaken.

maar je merkt ook nog steeds heel weinig van de aangepaste regels op het plein

het is wel erg zonde dat de echt dikke bommen niet meer geschoten worden in de bedding.
die gekke goud bom van valenciana vorig jaar bijvoorbeeld, dat soort dingen blijven toch uniek voor ons liefhebbers.

Bovenaan