Den Helder (Mascleta)

mmikee

Registered User
nou,zoals ik dus al eerder deze dag had geschreven dat ik geen commentaar had op deze mascleta ,ik probeerde hier dan ook omdat het moeilijk is als je ook maar enig puntje kritiek op tafel legt.
het zomaar kan wezen dat je een hoop commentaar kan verwachten,nee nog erger als je dan letterlijk en figuurlijk doodgewoon,èen tekst neer zit en dat is niet dan minder waar( geen commentaar !!) neer zet in deze topic.
en ik kan me kont nog niet draaien of deze is dan al verwijderd,dan blijkt wel weer dat enig puntje kritiek bij sommige niet beschreven kan worden alszijnde mijn mening.
jammer dat harry zelf niet de mogelijkheid aanbood om hiervoor aan het hek zijn mening is over te delen.
mij is altijd geleerd dat je ook van andere zou kunnen leren,en ook open zou moeten staan voor een andermans mening.
het is dan ook niet verplicht om discussies aan te gaan,dit was dan ook niet nodig geweest maar was voor de meeste mensen die aan het hek stonden mischien wel leuk om ook is zijn kant van het verhaal aan te horen.
met alle respect voor dat deel wat betreft spaans,wat hij hier ooit naar nederland heeft gehaald.
maar nogmaals,krijg bijna het idee dat de show een budgetvorm toont van zakkenvullen en wegwezen.
persoonlijk vond ik het middenstuk wel redelijk,jammer dat de mines zo vroeg tijdens de show geschoten waren.
het had dan ook een beter slot kunnen worden als er enige veranderingen waren aan gebracht.
we weten onderhands dat we appels niet met peren moeten vergelijken.
maar de smaak wil we dan wel behouden .
waar het niet aan lach was de gezelligheid om en rond het hek.
volop genoten om alle bekende dan weer te ontmoeten,die op deze show afkwamen.

hopelijk tot weer ziens.

Tony

Administrator
Medewerker
MMIKE, jou bericht is verwijderd omdat er stond "GEEN COMMENTAAR". Nou dan kan je net zo goed niks neerzetten want dat is precies hetzelfde voor ons. Ik heb ook geen zin om die discussie weer te gaan voeren. Dus laten we die ook maar achterwege houden.

In Ieder geval weet niemand wat het budget is geweest en ik vind het dan ook respectloos om iemand te beschuldigen van zakken vullen als we de feiten niet echt kennen. Misschien is het wel zo maar zolang je het budget niet kent kan je er weinig over zeggen.

@De ambassadeur van de mascleta:
Je kan hier gewoon een discussie voeren. Daar zijn we immers voor en een goed gsprek en onderbouwing van weetjes cq meningen word zeker gewaardeerd.

tommy-gun

Registered User
Zal ik dan ook maar eens reageren;

allereerst even voor de goede orde tommy-gun hoort bij het mascletateam van FDS Mellendijk zodat er dus geen misverstanden kunnen ontstaan over eventuele partijdigheid achteraf.

Er is al zoveel geopperd over mascleta`s van FDS dat ik nu maar eens mijn eigen bevindingen schrijf.

Gezien de nederlandse wetgeving is het niet mogelijk om hier een mascleta te schieten zoals in Spanje. Dat is een utopie.
Wij mogen gewoon geen salutes schieten gezien de afstanden die er voor staan. Iedereen heeft het over de veiligheidsafstanden zoals die gelden maar, vergeten of weten niet dat dit richtlijnen zijn waarvan provincies mogen/kunnen afwijken. Dwz dat in de ene provincie wel iets mogelijk is wat in een andere provincie niet eens denkbaar is.

Daarbij komt ook nog eens de wens en het budget van de klant. Dit is bepalend voor de grote en uitvoering van het vuurwerk.
Freaks kunnen wel denken dat het vuurwerk speciaal voor hun geschoten word, maar dat is natuurlijk niet het geval. Het is dus eten wat de pot schaft. Feit is dus dat de mensen op het forum verwend zijn. Er zijn talloze mensen die nog nooit een mascleta gezien, gehoord en gevoeld hebben. Deze mensen zijn na afloop van een minimacleta zoals gisteren van een andere mening als sommige verwende freaks.
Dus als je een echte mascleta wilt die helemaal naar jou wens is moet je, zolang het nog mogelijk is, met een zak vol geld naar Spanje gaan en hem daar uit laten voeren. Kun je dat niet, moet je niet zeiken maar genieten van wat er hier mogelijk is en met minimale budgetten uitgevoerd word. Anders kun je beter wegblijven ipv achteraf te zeiken.

Ik heb zoals veel andere mensen genoten van ons werk, want vergeet niet dat ontdanks dat het maar een mini "mascleta" betrof het een hoop geld, tijd en moeite gekost heeft om het mogelijk te maken.

Misschien komt er weer eens een grote zoals in Doetinchem maar hij zal nooit hetzelfde worden als in Spanje. Dit komt puur door het ontbreken van salutes.
Dit hebben we getracht te ondervangen met bombetten maar dat is natuurlijk niet hetzelfde. Maar we doen ons best om het altijd zo goed mogelijk te doen.
Mocht er iemand voorstellen (wel reéle) hebben om het geheel beter te laten uitkomen zijn we altijd bereid om er naar te kijken.

Ik wil nog wel even een citaatje van Thomas aanhalen die hij opperde na het filmpje van Doetinchem : "die Harrie is helemaal gek. Dit is niet normaal meer"

Gezien het huidige financiele klimaat en het steeds moeilijker vinden van sponsoren zullen de meeste vuurwerkshows dit jaar wel wat kleiner zijn.
Mijn motto is dan ook altijd : liever een korte volle show als eentje die lang en gerekt is met potje voor potje schieten om maar aan een kwartier te komen.

Dit was mijn visie omtrent de discussie Mascleta.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Mocht er iemand voorstellen (wel reéle) hebben om het geheel beter te laten uitkomen zijn we altijd bereid om er naar te kijken.

Een vraag van dan.

Hoe zit het singleshot mine's daar gelden toch andere veiligheids afstanden voor? De reden dat ik dit vraag is omdat ik in Valencia zowel tijdens mascleta's en avondshow's singleshot mine's heb gezien waar behoorlijke salute's vanaf kwamen.
Zouden deze niet gebruikt kunnen worden?

Nog een vraag.

Ik weet niet de hoe het gesteld is in die gemeente en hoeveel de veiligheids afstand bedroeg maar is het niet mogelijk om zeg 20-30mm profblokken in te zetten waarin (kleine) knal/salute's inzitten dit ter ondersteuning. Neem bijvoorbeeld de sk1025 van jorge en zo zijn er nog zat die kwa snelheid of knal afgestemd kunnen worden.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Een vraag van dan.

Hoe zit het singleshot mine's daar gelden toch andere veiligheids afstanden voor? De reden dat ik dit vraag is omdat ik in Valencia zowel tijdens mascleta's en avondshow's singleshot mine's heb gezien waar behoorlijke salute's vanaf kwamen.

Nog een vraag.

Ik weet niet de hoe het gesteld is in die gemeente en hoeveel de veiligheids afstand bedroeg maar is het niet mogelijk om zeg 20-30mm profblokken in te zetten waarin (kleine) knal/salute's inzitten dit ter ondersteuning. Neem bijvoorbeeld de sk1025 van jorge en zo zijn er nog zat die kwa snelheid of knal afgestemd kunnen worden.

Pirotecnia Vicente Caballer gebruikte dit jaar veel van deze mines/candles achtige dingen met dikke saluuts erin. Ik denk zo een 50mm. We hebben ze ook wel ergens op foto staan. Ze stonden in grote (bloem)bakken gevuld met zand.

Ik vind ook dat ondanks dat afstanden je leuke dingen kan doen in Nederland. Bijna overal is tegenwoordig wel een oplossing voor. Zet 12 of 24 Thunderkings van Zena vuurwerk neer en dan heb je 12 seconden leuke knal in de lucht, deze dan afgesloten met de tronada's en je bent al een stuk verder.

tommy-gun

Registered User
Een vraag van dan.

Nog een vraag.

Zoals ik als zei mogen op deze afstanden (30 m) in geen enkele provincie prof. blokjes gebruikt worden. Sommige staan het gebruik van single shots tot 4 inch toe terwijl andere het weer niet toestaan. Echte mascletakaarsen zijn prijzig zodat gebruik van deze weer erg op het budget drukt. Soms is het echt passen en meten.

Mvg Tommy-gun

Stefanfreak

Registered User
Wat Kingmokun schrijft over het vuurwerk dat het goedkoop is, dat kan wel zo zijn. Maar wat Tommy-gun ook al aangeeft is dat het vaak passen en meten is met budgetten ook al kost het vuurwerk weinig.

Blijkbaar heeft nog niet iedereen door dat het gehele budget niet opgaat aan het vuurwerk zelf.. Tenzij FDS zelf diesel en van dat spul waar je op moet kauwen en doorslikken maakt om maar eens wat te noemen.

tommy-gun

Registered User
Ik heb de foto gevonden!

Deze dingen worden ook door Thomas gebruikt echter in Nl mogen ze (nog)niet.
Ze zullen eerst gekeurd moeten worden. (duur grapje) Uitkomst kan ik je al vertellen. Singleshot met knaleffect : advies veiligheidsafstand 50/70 m.
Worden ze gezien als een geheel (blok) word het 120 m.

mvg Tommy-gun

tommy-gun

Registered User
Wat Kingmokun schrijft over het vuurwerk dat het goedkoop is, dat kan wel zo zijn. Maar wat Tommy-gun ook al aangeeft is dat het vaak passen en meten is met budgetten ook al kost het vuurwerk weinig.

Blijkbaar heeft nog niet iedereen door dat het gehele budget niet opgaat aan het vuurwerk zelf.. Tenzij FDS zelf diesel en van dat spul waar je op moet kauwen en doorslikken maakt om maar eens wat te noemen.

Als je zelf met o&n aan de balie staat en heel veel goedkope dingen hebt gekocht schrik je meestal toch wel even wat die goedkope dingen bij elkaar kosten.
Nu is dat bij bedrijven natuurlijk wel anders omdat ze het vuurwerk goedkoper krijgen maar voor een show heb je er wel bergen voor nodig. Dan komen er nog talloze andere kosten bij.
Personeelskosten, vervoer, opslag, vergunningen, materialen enz enz enz.
Iedereen wil er wat aan verdienen. Ook de heren Caballer en kornuiten verdienen er een dikke boterham mee...
Alleen werken zij met budgetten waar men hier van droomt. Geld is het enige waar het in feite op vast zit. Helaas .

Mvg. tommy-gun

Laatst bewerkt:

Jie

Registered User
@ Tommy-Gun,

In mijn post rep ik met geen woord over dat land ergens in Zuid Europa. Zoals je kunt lezen ben ik weggegaan met in mijn gedachten de GEWELDIGE show van Doetinchem. Dit is dus mijn referentiekader voor de avond. Helaas is deze show van een totaal ander kaliber, dus ben ik enigszins teleurgesteld.

Mijn post is er 1 van opbouwende kritiek ( lees mijn voorstel over wat jullie misschien nog kunnen toevoegen in jullie show). Het is daarom ook jammer dat ik plotseling onder de noemer van "verwende, zeikende freak die de volgende keer beter thuis kan blijven val. Dit soort uitspraken zetten de deur voor een gezonde dialoog meestal niet open.

Desalniettemin blijf ik veel shows bezoeken in de hoop weer een stuk te kunnen schrijven over hoe orgastisch het was.

F16

FPM Fotograaf & Filmer
Afgelopen zaterdag naar Den Helder geweest voor een mascleta, en wat ging dat weer snoeihard zeg echt heerlijk om die harde dreunen weer eens te horen. :smile:
Ikzelf heb totaal geen verstand van mascleta`s, maar ik heb in ieder geval genoten van de show.

We mogen blij zijn dat het teminste geprobeerd wordt in Nederland om een mascleta te schieten.
Het is beter dan niks!

Hier de film.

elgielo

Registered User
Beetje laat... maar beter laat dan nooit zeggen we hier in deze prachtige mascleta-stad Den Helder :nuts:

Ieder zijn mening trouwens maar ik ben allang al blij dat er in nederland in ieder geval 1 iemand tenminste zijn best doet om het spaanse geweld hier naar toe te krijgen en zijn kunsten tentoon te stellen.

Ik heb overdag even met Harrie van Mellendijk gesproken en zoals tommy-gun al beaamt werd er verteld dat het niet zoon grote mascleta zou worden als in doetinchem vanwege het niet al te grote budget dat hier voor beschikbaar gesteld werd.

Sommige mensen hier hoor ik termen roepen als, zakkenvullers etc etc, maar wat denk je wat een uren werk er al alleen in het opbouwen/afbouwen zit met een man of 4 vijf die ook moeten eten en leven? De reistijd heen en terug?
De tijd in hun bunker om dingen klaar te maken? De reisjes naar Thomas in Spanje die deze man maakt om pyrotechnische en productkennis op te doen?
En dan heb je het er nog niet eens over gehad dat de gebruikte producten veelal van spaanse makelij, en dus qua inkoop een stuk duurder dan chinees vuurwerk zijn.

Ik denk dat Harrie van Mellendijk FDS meer vuurwerkliefhebber is als bepaalde mensen hier en het dus totaal onterecht is dat er dit soort uitspraken over hem worden gedaan.
Wie het beter kan..................... organiseer iets dan kom ik het wel filmen.

Niets dan lof van mijn kant uit richting hem en zijn bedrijf.
Ik heb in ieder geval genoten van zijn show en vond het heerlijk om die zware spaanse dreunen door mijn stad heen te horen galmen!

Mellendijk FDS en de crew..... bedankt

Bij deze dus mijn filmpje en speciaal voor de mensen die van deze mascleta dus geen valenciagevoel kregen, heb ik er een prachtig passend muziekje bijgezet..... mischien werkt het :amuse:

scania

Registered User
Hoi Giel bedankt voor dit positieve bericht, ben blij dat er ook velen met jouw genoten hebben van een klein dan wel leuk showtje!

En voor het grote werk gaan we in Maart wel weer richting het beloofde land.

echobrain

Registered User
Mooi filmpje Giel! ik heb er nog even van na kunnen genieten.
Prachtig ook dat auto alarm aan het einde :) geeft wel aan dat het aardig tekeer ging.

Laatst bewerkt door een moderator:

mentronics

Registered User
ik vond het ook geweldig en voor nederland weer een goede mascleta laten zien is niet makkelijk leg maar eens uit wat het is niet kenner maar ga zo door

Bovenaan