Den Helder (Mascleta)

Tony

Administrator
Medewerker
Ik wil hier even kort op inhaken.

@Mmike:
Theo is een volwassen man en jij hoeft niet elke keer zijn post te verdedigen. Hij kan dit ook heel goed zelf allemaal!

@Jaspertjuh: Een discussie kan en hoeft niet altijd gezellig te zijn. Soms heb je een mening en daar blijf je dan aan vast houden. Zoals in het echte leven krijg je dan twee of meerdere mensen tegenover elkaar die allemaal hun gelijk proberen te krijgen. Zo werkt het nou eenmaal. Wij zijn geen forum die dit soort discussies de kop gaan indrukken of het moet nodeloos te ver gaan waardoor het ECHT uit de hand begint te lopen. Wij houden nou eenmaal van eerlijke en oprechte discussies en daar gaat een forum echt niet kapot van.

Daarbij vind ik wel wat de andere ook vinden. Elke jaar hetzelfde verhaal. Het is denk ik nu toch wel bekend dat het niet zo als in Valencia is? Die discussie voeren we al een aantal jaar sinds de eerste mascleta in Doetinchem en we komen er toch niet uit. Dus misschien tijd het ergens anders over te gaan hebben.

Wie gaan er allemaal de 13de naar de Mascleta ??

superknaller

Registered User
Zoals in een van de eerste posts gemeld is, ben ik van plan te komen. Ben gewoon erg nieuwsgierig naar zo een Nederlandse Mascleta. Om maar een van de reacties van vorig jaar te herhalen: Ik wil wel met wapperende broekspijpen en natte handen alles zien en voelen.:bigsmile:

harrieboem

Registered User
Jow Toon helemaal mee eens.
Misschien is een korte uitleg nog van nut om verder gehakketak te voorkomen.

Gezien ik orginele Tomas producten gebruik en de nodige jaren (zie mijn verhaal mascleta Doetinchem 2008) stage gelopen heb bij Tomas mag ik met ( na het bouwen en afsteken van de nodige mascleta´s in Spanje zelf) toestemming en goedkeuring van Miguel Tomas de naam mascleta gebruiken. Enne leren doe je elke keer. Miguel begrijpt ook dat in NL nu eenmaal niet datgene kan wat bij hun wel kan. Daar is hij in 2004 toen hij in NL was wel achter gekomen.
Maar wees voorbereid, de spaanse regelgeving veranderd ook in 2010.
Dit is iets wat jullie mischien dan nog niet weten maar ik dan wel weer.
Een van die veranderingen is dat in 2007 de no6 lijnen nog 1.3G waren.
Nu zijn ze 1.1G.
Niet zo vreemd dus dat de no 6jes minder worden of zelfs in zijn geheel al verdwijnen.
Verdere aanpassingen voor de spaanse mascleta´s voor 2010 heb afgelopen maart bij mijn jaarlijkse bezoek aan Tomas al te horen gekregen.
In het kort komt het er op neer dat je de aankomende paar jaar heel erg veel moet gaan genieten van de shows in Spanje want over een paar jaar zien ze er niet veel anders uit dan hier. Jammer.
Sommige mensen verdiepen zich in de opbouw van bepaalde vuurwerken of onderdelen daarvan. Doe ik ook en trek leer uit hetgeen op de forums verteld wordt over de desbetreffende Mascleta.
Ik verdiep mij verder ook in de shit regelgeving die niet alleen hier aan de orde is maar die er ook in Spanje aan zit te komen. En dan ga je toch schrikken.
Hier kunnen we ondanks de regelgeving toch nog no 6 jes schieten en dat is een prettig gevoel.

Verder wil ik jullie verzoeken er geen stenders om te gaan zitten schoppen en met modder naar elkaar te gooien maar een normale discussie te voeren .( leest prettiger)
Iedereen mag zijn mening geven en laten we die gewoon respecteren.

Jongens ik ga lekker aan de gang met mijn team de 13de en probeer (ondanks ik alleen de mascletalijnen orgineel spaans gebruik in Den Helder) met andere producten erbij er een leuke show van te maken.
Ben benieuwd of er nog kenners zijn die zeggen: goh dit of dat onderdeel van de mascleta was niet zo als in spanje maar werd vervangen door dit of dat en dat was leuk of niet leuk of goed of niet goed. Daar heb ik dan weer wat aan om de boel gewoonweg beter af te stemmen met de huidige wetgeving.

Groetjes Harrieboem
www.spaansvuurwerk.nl

Laatst bewerkt:

mmikee

Registered User
Ik wil hier even kort op inhaken.

@Mmike:
Theo is een volwassen man en jij hoeft niet elke keer zijn post te verdedigen. Hij kan dit ook heel goed zelf allemaal!
b
beste @tony of het hier nou om een verdediging gaat of niet,dat is jou keuze.
wat betreft de regel elke keer dat is niet juist.
ik kan er nou eenmaal slecht tegen als mensen niet juist behandeld worden.
en of het hier nu gaat om theo,pietje keesje of klaasje.
dat maakt voor mij niet uit.
ook de moderator had kunnen besluiten om hier niet op in te gaan.
zo had deze dicussie nooit bestaan.
stel je een vraag,krijg je een raar antwoord,lijkt mij niet juist.
ik mag idd een goeie maat zijn van theo,en weet ook dat ik niet hoef te twijfelen dat hij zijn boontjes zelf wel kan doppen.
de discussie liep dan ook iets verder uit als normaal blijkbaar .
en het werd beantwoord met een voor mij niet juiste beslissing.
vandaar dat ik hierop inhaakte.

wat mij betref kunnen we deze dicussie nu wel afsluiten,zo laten we iedereen in zijn eigen waarde.
moet immers wel gezellie blijven.

Wie gaan er allemaal de 13de naar de Mascleta ??

en natuurlijk ga ik naar den helder.

gr mike:blink1:

scania

Registered User
Bedankt Harry voor je uitleg.

Ik waarder sowieso de moeite die je hebt genomen om dit spaanse fenomeen naar Nederland te krijgen, ik ben in Doetinchem geweest, en bij de tronada op de zwarte cross , en ik vond het allebei super.
Dus ik ga zeker twee uur in de auto zitten om jouw werk weer te zien , en ga niet naar Japantag waar er ook veel naartoe gaan.

Dus Harry geef ze van Katoen en laat alles maar lekker schudden in Den Helder!

TOT ZATERDAG !!

mmikee

Registered User
Verder wil ik jullie verzoeken er geen stenders om te gaan zitten schoppen en met modder naar elkaar te gooien maar een normale discussie te voeren .( leest prettiger)

www.spaansvuurwerk.nl

beste harrie

bedankt voor jou verhaal ,
was zeker niet de bedoeling om er een blubberbad van te maken!
laten wij zaterdag de 13de eerst maar is gaan genieten.
ik hoop dat je er wat moois van maakt.

hasta luego senor

Tony

Administrator
Medewerker
Jow Toon helemaal mee eens.
Misschien is een korte uitleg nog van nut om verder gehakketak te voorkomen.

Gezien ik orginele Tomas producten gebruik en de nodige jaren (zie mijn verhaal mascleta Doetinchem 2008) stage gelopen heb bij Tomas mag ik met ( na het bouwen en afsteken van de nodige mascleta´s in Spanje zelf) toestemming en goedkeuring van Miguel Tomas de naam mascleta gebruiken. Enne leren doe je elke keer. Miguel begrijpt ook dat in NL nu eenmaal niet datgene kan wat bij hun wel kan. Daar is hij in 2004 toen hij in NL was wel achter gekomen.
Maar wees voorbereid, de spaanse regelgeving veranderd ook in 2010.
Dit is iets wat jullie mischien dan nog niet weten maar ik dan wel weer.
Een van die veranderingen is dat in 2007 de no6 lijnen nog 1.3G waren.
Nu zijn ze 1.1G.
Niet zo vreemd dus dat de no 6jes minder worden of zelfs in zijn geheel al verdwijnen.
Verdere aanpassingen voor de spaanse mascleta´s voor 2010 heb afgelopen maart bij mijn jaarlijkse bezoek aan Tomas al te horen gekregen.
In het kort komt het er op neer dat je de aankomende paar jaar heel erg veel moet gaan genieten van de shows in Spanje want over een paar jaar zien ze er niet veel anders uit dan hier. Jammer.
Sommige mensen verdiepen zich in de opbouw van bepaalde vuurwerken of onderdelen daarvan. Doe ik ook en trek leer uit hetgeen op de forums verteld wordt over de desbetreffende Mascleta.
Ik verdiep mij verder ook in de shit regelgeving die niet alleen hier aan de orde is maar die er ook in Spanje aan zit te komen. En dan ga je toch schrikken.
Hier kunnen we ondanks de regelgeving toch nog no 6 jes schieten en dat is een prettig gevoel.

Jongens ik ga lekker aan de gang met mijn team de 13de en probeer (ondanks ik alleen de mascletalijnen orgineel spaans gebruik in Den Helder) met andere producten erbij er een leuke show van te maken.
Ben benieuwd of er nog kenners zijn die zeggen: goh dit of dat onderdeel van de mascleta was niet zo als in spanje maar werd vervangen door dit of dat en dat was leuk of niet leuk of goed of niet goed. Daar heb ik dan weer wat aan om de boel gewoonweg beter af te stemmen met de huidige wetgeving.

Groetjes Harrieboem
www.spaansvuurwerk.nl

Thanks voor je uitleg Harrie!

Ik heb nog wel een vraag. Wat gaat er dan veranderen ?
Een hoop producten zo niet bijna alles die ze al bij de mascleta gebruiken vallen onder 1.1G. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de nummers 3,4,5 van dit moment al niet onder 1.1G vallen omdat ze meer dan 2 gram flash bevatten.

Ik kan begrijpen dat er straks in de straten (met de jaren) geen shells meer zullen staan maar voor de rest kan ik niks bedenken wat zou verdwijnen. Dat de regels veranderen dat zien we al volop maar het echte verdwijnen van de mascleta zoals hij is, dat betwijfel ik maar ik weet dan ook niet wat er komen gaat. Dus als je ons daar iets meer mee zou kunnen helpen zouden we dat erg fijn vinden. :noworry:

Mr_Mascleta

Registered User
Omtrent de regelgeving in Spanje gaat het erom dat men praat over 2 termen in Spanje die men gebruikt; Materia Pirotecnia, dit is wat alles is, dus de kleuren, break, alles wat er in het product zit. Neto explosiva is waar men het heeft over het gebruik van de bijv Nitrato Perchloratos in de gebruikte grammen per product.
Een andere voorbeeld is bijv de "Carcasa Esferica Verde 150 mm" die in 1.3G valt omdat er niet meer knalpoeder inzit dan bijv een "trueno Aviso 50mm". Zo kan een 250 mm wel in de 1.1G vallen door bijv de hoeveelheid neto explosiva.
Waar de "trueno Aviso eerst in 1.3G viel valt hij nu in 1.1G om dezelfde reden.Dit zelfde geldt voor de "Masclets" of de groepen met verschillende benummering.
Maar het is een misvatting om te stellen dat er heel veel zal veranderen of zal verdwijnen in Valencia. Waar men een mascleta zal schieten zal op dezelfde voorwaarden worden geschoten en met de zelfde classificaties als wat men nu doet.
De classificatie van 1.1G zou kunnen worden verscherpt, maar inhoudelijk zal men de mascleta blijven schieten op de principes die ervoor gelden.
Stel dat men een regel in gaat voeren van een te limiteren hoeveelheid knalpoeder, dan heeft de piro er wel een oplossing voor, want daar zijn ze bijster goed, gezien de ervaringen die ik gehoord heb. Kijk maar naar Portugues dit jaar.
Oh ja Harrie, je kan me altijd een PM sturen en kan ik je bijstaan indien je hiervoor openstaat en kunnen we eens lekker kletsen over deze materie.

Tony

Administrator
Medewerker
Bron: DenHelderactueel.NL

Den Helder – De nieuwe passantenhaven op Willemsoord wordt komend weekeinde officieel geopend. De opening is onderdeel van een feestweekeinde met onder meer de Botterwedstrijd, de presentatie van het fotoboek over de Tall Ships Races en veel muziek en activiteiten. De haven is vanaf open zee via de Zeedoksluis te bereiken en ook via het Noord-Hollandskanaal, via de Koopvaardersbinnenhaven en het dokkanaal.

Op vrijdag wordt de Botterwedstrijd op het Marsdiep gevaren. Alle kapiteins, bemanning en opvarende gasten gaan om half tien aan boord en gaan via de Zeedoksluis het grote water op. Er is dan nog even de gelegenheid om proef te varen, maar om 13.00 uur klinkt het startschot. De wedstrijd is vanaf de Dijk bij hotel Land’s End goed te volgen.

Captain’s diner
Vanaf 16.00 uur keren de Botters via het Boerenverdriet terug naar de passantenhaven en worden muzikaal onthaald door het Huisduiner- en Stookerskoor. De koren staan opgesteld bij het Schippers café (gebouw 73) en rondom gebouw 72. Voor de opvarenden is het daarna tijd voor het captain’s diner (in gebouw 66 dat vroeger deel uitmaakte van het attractiepark) en meer muziek. Na het diner wordt er nog vis gebakken, is er muziek, is de bar open, wordt de prijsuitreiking gehouden en is de toegang vrij voor iedereen.

Zaterdag 13 juni is de dag van de officiële opening van de passantenhaven. De hele dag is VOC-schip de Prins Willim het piratenschip met aan boord volop piraten. Alle kinderen krijgen een bandana of een echt piratenpak en kunnen worden geschminkt. De piraten doen de rest van het werk. Er geldt deze dag gereduceerde toegang om aan boord van het schip te kunnen komen.

Alle andere activiteiten starten tussen 14.00 en 15.00 uur. De nautische braderie langs de kades van de passantenhaven, de kinderkermis, de rondvaarten met botters en de andere historische schepen en de gezellige muziek op beide buitenpodia. De officiële opening van de passantenhaven om 15.00 uur is een ludiek moment. De openingshandeling wordt verricht door gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, Rinske Kruisinga, aan boord van Stoomsleper de Y8122 onder vrolijke begeleiding van de Seazide Jazz Band. De Stoomsleper vaart een ketting door die over het water is gespannen, de zogenaamde Chatham-methode van Michiel Adriaenszoon de Ruyter.

De podia en terrassen zijn ook langs de kades van de Passanten haven opgesteld. Een podium tegenover het Zwaantje en een podium schuin voor de helling van gebouw 51 (aan de achterzijde), aan de waterkant. De programmering is heel divers: Om 15.00 uur geven Billy Rock and the Gamblers en dameskapel Pardoes de aftrap, tot 19.30 uur afgewisseld met het Stookers- en Huisduinerkoor. Vanaf 20.15 nemen De Mojito del Sol en Sikina & the Seekers het roer over en gaat het avondprogramma nog verder tot een uur of tien, net als de braderie.

De dag wordt afgesloten met spetterend Spaans Vuurwerk. Sensationeel en uniek in Noord-Holland. Dat moet je een keer gezien hebben. Kom daarvoor naar Willemsoord!

Zondag 14 juni
Deze dag start het programma om 12.00 uur en de activiteiten zijn vergelijkbaar met de zaterdag, behalve dat het muzikale programma anders is ingezet. De eerste vrolijke noten klinken om 12.00 uur door de Seaside Jazz band en vrouwenkoor No Name. Ze worden afgewisseld door het jazzy kwintet van Grooves en vrouwen pop koor Jam it. En op de kades en steigers is het muzikale scheepsduo Brigantijn te vinden.

Tussen 17.00 en 18.00 uur loopt het programma voor de zondag ten einde en moet de nieuwe Passantenhaven goed zijn ingewijd.

F16

FPM Fotograaf & Filmer
whoei, we komen net terug uit Den Helder en wat ging het weer snoei hard zeg echt hard.:nuts::bigsmile:

Hier alvast een paar foto`s

IMG_0609.jpg

IMG_0610.jpg

IMG_0611.jpg

IMG_0612.jpg

IMG_0613.jpg

binnenkort zet ik de film online.

Laatst bewerkt:

Jie

Registered User
Den Helder of Dusseldorf, Den Helder of Dusseldorf?? Uiteindelijk kies ik voor Den Helder, en laat in mijn achterhoofd de show van Doetinchem nog eens langzaam voorbij komen.

Ruim 3 uur na de show, zit ik met een leeg gevoel achter de pc, een stukje te typen zodat ik me hopelijk weer wat beter ga voelen. Dat de Mascleta kleiner zou zijn van opzet had ik gehoord maar dat het zo klein zou zijn.....

Toch is het begin een klein feestje, maar al snel begint het grond gedeelte. Hier krijg ik het gevoel dat de mascleta in deze hoedanigheid nooit goed tot zijn recht kan komen, hij is simpelweg te klein. Ik zie Yellow Cabs voorbij komen deze worden per stuk geschoten. Opzich een leuk alternatief voor de luchtbegeleiding.

Filosoferend aan het hek vragen we ons af of het niet mogelijk is om een paar leuke knalblokken in het begin in te zetten. Daarnaast mogen van mij de fontijnen voor altijd verdwijnen en in plaats daarvan een 4 tal 36/49 shots blokken toevoegen.

Gezien de eerdere show van Mellendijk denk ik niet dat deze show voorkomt uit een capaciteitsprobleem. Ik ben bang dat het weer om die verdraaide munten gaat........

cris@dtc-terror

Registered User
:confused:

220 km gereden voor alleen dit :push:

Met alle respect naar de mensen die ongetwijfeld hun uiterste best hebben gedaan om dit neer te zetten. :toung:
Maar persoonlijk vind ik dat wanneer er mensen zijn die trots deze spaanse traditie hier in nederland willen demonstreren/voortzetten , er dan ook een echte spaanse mascleta van moeten maken.

Vond dit "persoonlijk" nergens op lijken. niet boos worden hea , :idea:

't Begin was goed :idea: ,

't Einde/finale dat was er niet. :suspicious: :confused: geen saluuts ,geen kippenvel, niks :weird:

achja .. misschien is de volgende show wel verbluffend :rolleyes:

Succes ermeej

echobrain

Registered User
Gisteren weer erg genoten van deze show! Het begon met heerlijke harde dreunen.

Dat de mascleta erg klein en kort was ben ik met de personen boven mij eens, maar dat was van te voren bekend, dat er gen salutes zouden zijn ook.

Ik vond het de 130km rijden meer dan waard, de mannen van Wagenvoort hebben weer een prima show neergezet!

cf-pyromaniac

Registered User
Voor de liefhebbers van een film

hier de film van Den Helder: Klikkerdeklik *239mb*

geluid is net op randje van wat me microfoon aankan en kan wellicht even wat slechter aanhoren.. wordt denk tijd voor nieuwe :cheesy:

Stefanfreak

Registered User
Ik heb 208 km moeten rijden om er te komen en geen haar op mijn hoofd heeft er spijt van.

Nederland is zo een beetje het enige land waar ze naast Spanje nu met mascleta's bezig zijn en dan vind ik het onterecht dat er nog zoveel mensen zijn die er dan ook nog over gaan klagen.

Een mascleta is best prijzig om uit te voeren. Om er ''een echte Spaanse mascleta'' van te maken zoals ik dat hier lees mag je ook even je portomonnee binnenste buiten keren en ook al je sieraden inleveren.

Ik vind het al heel uniek dat de organisatie van het evenement aldaar een mascleta kiest i.p.v. een consumenten vuurwerkshow.

Het begrip mascleta is vrijwel onbekend nog in Nederland en ik zag gisteren het publiek ook kijken van huh wat hangt daar nu allemaal aan die waslijnen.

Ik vond de mascleta een succes met Nederlandse tinten..fonteinen e.d. Keertje wat anders en origineel!

kingmokum

Banned
Ach, zoveel kosten wat potjes en wat knallers niet. Een prof bedrijf betaald bodem prijzen, daar heb je blijkbaar geen weet van.

Het is algemeen bekend dat een bedrijf als wagenvoort(en niet alleen hun, laat me daar in duidelijk zijn) eerst de helft in zn zak steekt en erna eens gaat kijken wat voor show het zal worden.

Als ik op de fotos kijk staat daar met een ruime schatting voor maximaal een rug vw. En dan denk ik dat ik nog hoog zit kwa schatting ook.

Ik ben blij dat ik niet ben gaan kijken.

Dit doet de naam mascleta geen eer aan.

Gr.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Ach, zoveel kosten wat potjes en wat knallers niet. Een prof bedrijf betaald bodem prijzen, daar heb je blijkbaar geen weet van.

Het is algemeen bekend dat een bedrijf als wagenvoort(en niet alleen hun, laat me daar in duidelijk zijn) eerst de helft in zn zak steekt en erna eens gaat kijken wat voor show het zal worden.

Als ik op de fotos kijk staat daar met een ruime schatting voor maximaal een rug vw. En dan denk ik dat ik nog hoog zit kwa schatting ook.

Ik ben blij dat ik niet ben gaan kijken.

Dit doet de naam mascleta geen eer aan.

Gr.

Dit is niet geschoten door Wagenvoort. De vergunning is aan hun verleend maar de daadwerkelijke show is door een ander bedrijf geschoten.

1000 euro vuurwerk zoals jij zegt maar weet jij ook welk budget ze hebben gehad ? Misschien was dit 2000 euro! Dan hebben ze het nog netjes gedaan. Zolang we dit soort dingen niet precies weten vind ik ook dat je daar niet over kan zeiken.

Daarbij vind ik het verloop van de knallen helemaal niet zo slecht. De terremoto had wat heftiger gemogen door meer in te zetten en er hadden wat cakes mee geschoten mogen worden tijdens de mascleta. Het begin was voor Nederlandse begrippen er goed. Wanneer zien we dit soort dingen eens terug in de gewone avondshows?

Mr_Mascleta

Registered User
Stja...................mag ik nog wat zeggen vraag je je af na eerdere posts. Hoe moet ik dit benaderen is de tweede vraag, voorzichtigheid geboden gezien de eerdere reactie's, want ja stel je voor dat je vanuit je eigen mening iets schrijft wat wel heel verkeerd kan overkomen ( het is hoe je er tegenaan kijkt ).
Kan je hier nog wel over praten met anderen die zich niet kunnen openstellen voor een objectieve mening, waarbij respect voorop staat.
Zal ik überhaupt een recessie schrijven gezien ik in Valencia hoog aanzien geniet omtrent mijn kennis van de Mascleta's. Hoe vat men dit weer op? Ik probeer Valencia er niet op los te laten, maar zie het principieel als zijnde men wil iets doen wat blijkbaar te hoog gegrepen is, en wat waarschijnlijk niet te evenaren is.
Nee ik denk niet dat ik het doe, want als ik af moet gaan op Stefanfreak, en Echobrain heeft het geen zin meer om hierop te reageren. Natuurlijk heeft men hier van kunnen genieten vanuit hun eigen perceptie, en dat moet ik respecteren, maar aub een loftrompet blazen gaat mij persoonlijk te ver.
Dat men dit doet heeft ook te maken met het feit dat men de munten terecht wil verdienen en een budget krijgt toegewezen dus is het niet meer dan normaal dat je je zelf inzet voor je professie ongeacht wat je doet. De keuze die men maakt kan ook weleens een verkeerde zijn, dat gebeurt niet alleen hier in het vuurwerk, maar ook met auto's. Maar daar mag je dan wel alles over schrijven, maar dat krampachtige hier tsss.
Ik ga toch ook niet op me knieën als een orthopead mij heeft geopereerd, nee dat is zijn professie en ik mag er vanuit dat hij vanuit zijn beleving dit goed doet, want hij wordt hiervoor (dik) betaald.

shinji

Moderator
Medewerker
Zo op beeld gezien, vond ik het een alleraardigst showtje van Harrie, de overgangen in de "mascleta vind ik zelfs goed. Echter, de keuze van het consumentenspul vind ik allerbelabberst. Volgende keer maar eens bij Marijn shoppen Harrie ( levensgenieters, zware jongens). Verder had de finale van mij wat meer luchtvuurwerk ( zoals in het begin) mogen bevatten.

Bovenaan