stef
Member
De schietkoffer die ik zelf bouwde. (foto verslag)
Het zal een paar mensen niet helemaal ontgaan zijn, maar midden 2008 legde ik mijn laatste hand aan een zelf gemaakte 32 kanaal schietkoffer.
Hier ben ik toch wel heel wat uurtjes mee bezig geweest.
Eerlijk is eerlijk, technisch ben ik niet maar kan wel solderen als een pro.
Vroeger vaak lichtorgeltjes en dat soort spul gebouwd dus daar verwachte ik ook geen problemen mee.
Nadat ik mijn plan had uitgedacht ben ik op zoek gegaan naar de kennis die ik nodig had om tot zo'n koffer als deze te kunnen bouwen.
Die kennis vond ik bij diversen mensen waar ik de naam niet van wil noemen omdat ze dan vermoedelijk overspoeld gaan worden met allerlei vragen van members of ze hun ook willen gaan helpen.
Ik wil hun dat leed besparen maar wil ook voor jullie niet het eindresultaat verborgen houden.
Voor de mensen die mij geholpen hebben, HEEL VEEL DANK VOOR AL JULLIE HULP EN SUPORT !!!
Het begon natuurlijk met het uitmeten van de minimale maat die ik nodig had voor alle elementen die er in verwerkt moesten worden.
Ik ben toen uitgekomen op deze flightcase.
Maar voordat ik zover was moest ik eerst mijn gedachte laten gaan over een logo en naam.
Een logo had ik redelijk snel gevonden.
Toen de naam nog.
Ook die was zo bedacht en ontstond op zaterdag 31 mei 2008 toen een hevig onweers bui nog geen 1000 meter van onze woning vandaan een volledige bovenverdieping in de as legde na een heftige bliksem inslag.
UIT DE KRANT:
HILVERSUM - Op de vijfde etage van een appartementencomplex aan de Zenderstraat in Hilversum is in de nacht van zaterdag 31 mei op zondag 1 juni brand uitgebroken. De brand is vermoedelijk door blikseminslag ontstaan. De melding kwam om 00.15 uur 's nachts binnen. De brandweer en politie zijn meteen ter plaatse gegaan en de flat is in zijn geheel geëvacueerd. Het vijf etages tellende appartementencomplex telt zo'n vijfentwintig appartementen. Bewoners is de mogelijkheid geboden opgevangen te worden in theater Achterom, een theatergebouw in de buurt. Tegen 1.00 uur werd het sein brand meester gegeven. Twee uur later konden de bewoners terug naar hun appartement. Vijf appartementen hebben door brand en water schade opgelopen. Hoe groot de schade is is op dit moment niet bekend. Er is bij de brand niemand gewond geraakt. (Foto's: Rob Kortekaas)
Een hevige blauwe gloed met een daverende dreun taste mijn hersens zo aan waardoor ik de ingeving kreeg om mijn koffertje de naam “Blue Lightning’’ te geven
De naam van mijn schietkoffertje was geboren.
Op de laptop begon ik druk te creëren en te ontwerpen, meten en plakken.
Ik ontwierp de plaatindeling waar een mal uit rolde die ik nodig had om aan het boren te gaan.
Dit heb ik gedaan met een kraspen een kolomboormachine.
Na ruim 2 uur was ik klaar met boren.
Hier heb ik een 5 mm dikke aluminium plaat voor genomen zodat ik wat stevigheid kon creëren.
En zoals je ziet had ik nog heel wat onderdelen die in de koffer verwerkt moesten worden.
Waar ben ik aan begonnen.
Nadat ik de aluminium plaat helemaal geboord had, het lijkt wel een gatenkaas, heb ik deze overtrokken met een dikke zwarte folie.
De speakerklemmen en de aan/uit en standby sleutel contacten bevestigen.
Dan ziet het er zo uit aan de onderkant.
een aantal uren en heel wat zere vingers later,
LED wel op, ships, nog niet klaar!!!
De LEDjes moesten er ook nog in.
Met een scalpel maakte ik een klein sneetje in de folie om de LED houder er doorheen te kunnen drukken.
Deze LED-jes werden in hun houdertje aan de achterkant vast gezet.
En er stonden er heel wat die hun plekje op de plaat nog moesten krijgen.
Na heel wat uurtjes later en geen vingers meer over mocht ik mezelf op de borst kloppen.
Ik was klaar met alle onderdelen die er in gezet moesten worden.
Vervolgens de juiste dikte en lengte draad gehaald.
Vervolgens de plek voor de antenne bepaald.
Draadloos tot meer dan 2000 meter en geen problemen in de frequenties van de huiskamer afstandbedieningen.
De SMA reverse met schroefdraad aansluiting.
En een plaatje waar de antenne is aangesloten.
Dit heb ik zo gedaan dat als de koffer in bedrijf wordt gesteld (Zena Trophy 2008) je de koffer deksel voorzichtig dicht kunt doen en je met een doos of kartonnen deksel waarin je ff een gleufje scheurd in de zijkant, de koffer bespaard blijft van vonkjes en vuur.
Handig toch?
Dan heb ik gekozen voor een oplaadbare GEL accu.
Deze kan namelijk onderste boven vervoerd worden en is een gesloten accu zodat je niet bang hoeft te zijn dat er accuzuur uit kan lopen.
Overigens gaan ze veel langer mee en kunnen meer tegen een stootje.
Deze accu heb ik aangesloten op twee vrouwelijke banaan stekkers die ik in de zijkant van de koffer heb geplaatst.
Zo is de koffer makkelijk op te laden zonder dat je met klemmetjes moet gaan lopen rotzooien die je uiteindelijk onder de plaat aan de accu zou moeten gaan bevestigen.
En…. Ik hou nu eenmaal van snel en makkelijk.
De ontvanger heb ik in het midden van de koffer geplaatst.
Nu komt het moeilijkste gedeelte.
Alles zodanig aan elkaar solderen en isoleren met krimpkousjes.
Na veel bloed, zweet en tranen is hij dan klaar.
Een foto van de bedrading heb ik wel maar zet ik er uit veiligheidshalve niet bij.
Daarbij komt kijken dat je niet meer dan alleen maar heel, maar dan ook heel veel draden ziet.
Zo, poppetje gezien, kastje dicht.
Groetjes Giron.
Kosten materiaal koffer: ongeveer 300,-
Arbeidsloon, Pfieuwww daar koop je een complete Pyrotronix system voor.
Maar ik ben blij met mijn eigen bouwsel.
Bij deze heb ik besloten om toch wat meer te laten zien van de details.
Ik zal verder geen info verstrekken omdat ik zoals ik al aangegeven had de mensen die mij geholpen hebben niet wil gaan opzadelen met allerlij vragen.
Daarbij komt kijken dat ik inhoudelijk geen kennis van dat soort zaken heb maar wel het inzicht om technisch iets moois te maken.
Hierbij dan nog 14 foto's in detail.
Veel plesier er mee.
en de laatste foto waar de bekabeling er nu allemaal op zit.
Poppetje gezien, kastje weer dicht.
Groetjes Giron
Het zal een paar mensen niet helemaal ontgaan zijn, maar midden 2008 legde ik mijn laatste hand aan een zelf gemaakte 32 kanaal schietkoffer.
Hier ben ik toch wel heel wat uurtjes mee bezig geweest.
Eerlijk is eerlijk, technisch ben ik niet maar kan wel solderen als een pro.
Vroeger vaak lichtorgeltjes en dat soort spul gebouwd dus daar verwachte ik ook geen problemen mee.
Nadat ik mijn plan had uitgedacht ben ik op zoek gegaan naar de kennis die ik nodig had om tot zo'n koffer als deze te kunnen bouwen.
Die kennis vond ik bij diversen mensen waar ik de naam niet van wil noemen omdat ze dan vermoedelijk overspoeld gaan worden met allerlei vragen van members of ze hun ook willen gaan helpen.
Ik wil hun dat leed besparen maar wil ook voor jullie niet het eindresultaat verborgen houden.
Voor de mensen die mij geholpen hebben, HEEL VEEL DANK VOOR AL JULLIE HULP EN SUPORT !!!
Het begon natuurlijk met het uitmeten van de minimale maat die ik nodig had voor alle elementen die er in verwerkt moesten worden.
Ik ben toen uitgekomen op deze flightcase.

Maar voordat ik zover was moest ik eerst mijn gedachte laten gaan over een logo en naam.
Een logo had ik redelijk snel gevonden.

Toen de naam nog.
Ook die was zo bedacht en ontstond op zaterdag 31 mei 2008 toen een hevig onweers bui nog geen 1000 meter van onze woning vandaan een volledige bovenverdieping in de as legde na een heftige bliksem inslag.
UIT DE KRANT:
HILVERSUM - Op de vijfde etage van een appartementencomplex aan de Zenderstraat in Hilversum is in de nacht van zaterdag 31 mei op zondag 1 juni brand uitgebroken. De brand is vermoedelijk door blikseminslag ontstaan. De melding kwam om 00.15 uur 's nachts binnen. De brandweer en politie zijn meteen ter plaatse gegaan en de flat is in zijn geheel geëvacueerd. Het vijf etages tellende appartementencomplex telt zo'n vijfentwintig appartementen. Bewoners is de mogelijkheid geboden opgevangen te worden in theater Achterom, een theatergebouw in de buurt. Tegen 1.00 uur werd het sein brand meester gegeven. Twee uur later konden de bewoners terug naar hun appartement. Vijf appartementen hebben door brand en water schade opgelopen. Hoe groot de schade is is op dit moment niet bekend. Er is bij de brand niemand gewond geraakt. (Foto's: Rob Kortekaas)

Een hevige blauwe gloed met een daverende dreun taste mijn hersens zo aan waardoor ik de ingeving kreeg om mijn koffertje de naam “Blue Lightning’’ te geven
De naam van mijn schietkoffertje was geboren.

Op de laptop begon ik druk te creëren en te ontwerpen, meten en plakken.

Ik ontwierp de plaatindeling waar een mal uit rolde die ik nodig had om aan het boren te gaan.
Dit heb ik gedaan met een kraspen een kolomboormachine.
Na ruim 2 uur was ik klaar met boren.
Hier heb ik een 5 mm dikke aluminium plaat voor genomen zodat ik wat stevigheid kon creëren.

En zoals je ziet had ik nog heel wat onderdelen die in de koffer verwerkt moesten worden.
Waar ben ik aan begonnen.

Nadat ik de aluminium plaat helemaal geboord had, het lijkt wel een gatenkaas, heb ik deze overtrokken met een dikke zwarte folie.

De speakerklemmen en de aan/uit en standby sleutel contacten bevestigen.
Dan ziet het er zo uit aan de onderkant.

een aantal uren en heel wat zere vingers later,

LED wel op, ships, nog niet klaar!!!
De LEDjes moesten er ook nog in.
Met een scalpel maakte ik een klein sneetje in de folie om de LED houder er doorheen te kunnen drukken.

Deze LED-jes werden in hun houdertje aan de achterkant vast gezet.

En er stonden er heel wat die hun plekje op de plaat nog moesten krijgen.

Na heel wat uurtjes later en geen vingers meer over mocht ik mezelf op de borst kloppen.
Ik was klaar met alle onderdelen die er in gezet moesten worden.

Vervolgens de juiste dikte en lengte draad gehaald.

Vervolgens de plek voor de antenne bepaald.
Draadloos tot meer dan 2000 meter en geen problemen in de frequenties van de huiskamer afstandbedieningen.
De SMA reverse met schroefdraad aansluiting.

En een plaatje waar de antenne is aangesloten.

Dit heb ik zo gedaan dat als de koffer in bedrijf wordt gesteld (Zena Trophy 2008) je de koffer deksel voorzichtig dicht kunt doen en je met een doos of kartonnen deksel waarin je ff een gleufje scheurd in de zijkant, de koffer bespaard blijft van vonkjes en vuur.
Handig toch?
Dan heb ik gekozen voor een oplaadbare GEL accu.
Deze kan namelijk onderste boven vervoerd worden en is een gesloten accu zodat je niet bang hoeft te zijn dat er accuzuur uit kan lopen.
Overigens gaan ze veel langer mee en kunnen meer tegen een stootje.

Deze accu heb ik aangesloten op twee vrouwelijke banaan stekkers die ik in de zijkant van de koffer heb geplaatst.
Zo is de koffer makkelijk op te laden zonder dat je met klemmetjes moet gaan lopen rotzooien die je uiteindelijk onder de plaat aan de accu zou moeten gaan bevestigen.
En…. Ik hou nu eenmaal van snel en makkelijk.

De ontvanger heb ik in het midden van de koffer geplaatst.

Nu komt het moeilijkste gedeelte.
Alles zodanig aan elkaar solderen en isoleren met krimpkousjes.
Na veel bloed, zweet en tranen is hij dan klaar.
Een foto van de bedrading heb ik wel maar zet ik er uit veiligheidshalve niet bij.
Daarbij komt kijken dat je niet meer dan alleen maar heel, maar dan ook heel veel draden ziet.
Zo, poppetje gezien, kastje dicht.

Groetjes Giron.
Kosten materiaal koffer: ongeveer 300,-
Arbeidsloon, Pfieuwww daar koop je een complete Pyrotronix system voor.
Maar ik ben blij met mijn eigen bouwsel.
Bij deze heb ik besloten om toch wat meer te laten zien van de details.
Ik zal verder geen info verstrekken omdat ik zoals ik al aangegeven had de mensen die mij geholpen hebben niet wil gaan opzadelen met allerlij vragen.
Daarbij komt kijken dat ik inhoudelijk geen kennis van dat soort zaken heb maar wel het inzicht om technisch iets moois te maken.
Hierbij dan nog 14 foto's in detail.
Veel plesier er mee.

en de laatste foto waar de bekabeling er nu allemaal op zit.
Poppetje gezien, kastje weer dicht.

Groetjes Giron
Laatst bewerkt: