De schietkoffer die ik zelf bouwde. (foto verslag)

stef

Member
De schietkoffer die ik zelf bouwde. (foto verslag)

Het zal een paar mensen niet helemaal ontgaan zijn, maar midden 2008 legde ik mijn laatste hand aan een zelf gemaakte 32 kanaal schietkoffer.
Hier ben ik toch wel heel wat uurtjes mee bezig geweest.
Eerlijk is eerlijk, technisch ben ik niet maar kan wel solderen als een pro.
Vroeger vaak lichtorgeltjes en dat soort spul gebouwd dus daar verwachte ik ook geen problemen mee.
Nadat ik mijn plan had uitgedacht ben ik op zoek gegaan naar de kennis die ik nodig had om tot zo'n koffer als deze te kunnen bouwen.
Die kennis vond ik bij diversen mensen waar ik de naam niet van wil noemen omdat ze dan vermoedelijk overspoeld gaan worden met allerlei vragen van members of ze hun ook willen gaan helpen.
Ik wil hun dat leed besparen maar wil ook voor jullie niet het eindresultaat verborgen houden.
Voor de mensen die mij geholpen hebben, HEEL VEEL DANK VOOR AL JULLIE HULP EN SUPORT !!!

Het begon natuurlijk met het uitmeten van de minimale maat die ik nodig had voor alle elementen die er in verwerkt moesten worden.
Ik ben toen uitgekomen op deze flightcase.

01_Flightcase.jpg

Maar voordat ik zover was moest ik eerst mijn gedachte laten gaan over een logo en naam.
Een logo had ik redelijk snel gevonden.

Logo.jpg

Toen de naam nog.
Ook die was zo bedacht en ontstond op zaterdag 31 mei 2008 toen een hevig onweers bui nog geen 1000 meter van onze woning vandaan een volledige bovenverdieping in de as legde na een heftige bliksem inslag.

UIT DE KRANT:
HILVERSUM - Op de vijfde etage van een appartementencomplex aan de Zenderstraat in Hilversum is in de nacht van zaterdag 31 mei op zondag 1 juni brand uitgebroken. De brand is vermoedelijk door blikseminslag ontstaan. De melding kwam om 00.15 uur 's nachts binnen. De brandweer en politie zijn meteen ter plaatse gegaan en de flat is in zijn geheel geëvacueerd. Het vijf etages tellende appartementencomplex telt zo'n vijfentwintig appartementen. Bewoners is de mogelijkheid geboden opgevangen te worden in theater Achterom, een theatergebouw in de buurt. Tegen 1.00 uur werd het sein brand meester gegeven. Twee uur later konden de bewoners terug naar hun appartement. Vijf appartementen hebben door brand en water schade opgelopen. Hoe groot de schade is is op dit moment niet bekend. Er is bij de brand niemand gewond geraakt. (Foto's: Rob Kortekaas)

0412.jpg

0512.jpg

0310.jpg

0612.jpg

0111.jpg

0710.jpg

Een hevige blauwe gloed met een daverende dreun taste mijn hersens zo aan waardoor ik de ingeving kreeg om mijn koffertje de naam “Blue Lightning’’ te geven
De naam van mijn schietkoffertje was geboren.

12_Deksel_ontwerp.jpg

Op de laptop begon ik druk te creëren en te ontwerpen, meten en plakken.

09_Plaatindeling.jpg

Ik ontwierp de plaatindeling waar een mal uit rolde die ik nodig had om aan het boren te gaan.
Dit heb ik gedaan met een kraspen een kolomboormachine.
Na ruim 2 uur was ik klaar met boren.
Hier heb ik een 5 mm dikke aluminium plaat voor genomen zodat ik wat stevigheid kon creëren.

10_Opbouwplaat.jpg

En zoals je ziet had ik nog heel wat onderdelen die in de koffer verwerkt moesten worden.
Waar ben ik aan begonnen.

11_Onderdelen.jpg

Nadat ik de aluminium plaat helemaal geboord had, het lijkt wel een gatenkaas, heb ik deze overtrokken met een dikke zwarte folie.

13_Klemmen_inbouwen.jpg

De speakerklemmen en de aan/uit en standby sleutel contacten bevestigen.
Dan ziet het er zo uit aan de onderkant.

14_Onderkant_plaat.jpg

een aantal uren en heel wat zere vingers later,

15_Klemmen_close.jpg

16_Klemmen_klaar.jpg

LED wel op, ships, nog niet klaar!!!
De LEDjes moesten er ook nog in.
Met een scalpel maakte ik een klein sneetje in de folie om de LED houder er doorheen te kunnen drukken.

20_Insnijden_LED_s.jpg

21_Plaatsen_LED_houder.jpg

Deze LED-jes werden in hun houdertje aan de achterkant vast gezet.

22_Vast_zetten_LED_houder.jpg

En er stonden er heel wat die hun plekje op de plaat nog moesten krijgen.

18_LED_s.jpg

Na heel wat uurtjes later en geen vingers meer over mocht ik mezelf op de borst kloppen.
Ik was klaar met alle onderdelen die er in gezet moesten worden.

24_Koffer_close.jpg

23_Koffer_klaar.jpg

Vervolgens de juiste dikte en lengte draad gehaald.

02_Flightcase_draad.jpg

03_Flightcase_open.jpg

Vervolgens de plek voor de antenne bepaald.
Draadloos tot meer dan 2000 meter en geen problemen in de frequenties van de huiskamer afstandbedieningen.
De SMA reverse met schroefdraad aansluiting.

04_SMA_reverse.jpg

En een plaatje waar de antenne is aangesloten.

05_SMA_aangesloten.jpg

Dit heb ik zo gedaan dat als de koffer in bedrijf wordt gesteld (Zena Trophy 2008) je de koffer deksel voorzichtig dicht kunt doen en je met een doos of kartonnen deksel waarin je ff een gleufje scheurd in de zijkant, de koffer bespaard blijft van vonkjes en vuur.
Handig toch?

Dan heb ik gekozen voor een oplaadbare GEL accu.
Deze kan namelijk onderste boven vervoerd worden en is een gesloten accu zodat je niet bang hoeft te zijn dat er accuzuur uit kan lopen.
Overigens gaan ze veel langer mee en kunnen meer tegen een stootje.

06_Voeding.jpg

Deze accu heb ik aangesloten op twee vrouwelijke banaan stekkers die ik in de zijkant van de koffer heb geplaatst.
Zo is de koffer makkelijk op te laden zonder dat je met klemmetjes moet gaan lopen rotzooien die je uiteindelijk onder de plaat aan de accu zou moeten gaan bevestigen.
En…. Ik hou nu eenmaal van snel en makkelijk.

07_Laadaansluiting.jpg

De ontvanger heb ik in het midden van de koffer geplaatst.

08_Ontvanger.jpg

Nu komt het moeilijkste gedeelte.
Alles zodanig aan elkaar solderen en isoleren met krimpkousjes.
Na veel bloed, zweet en tranen is hij dan klaar.
Een foto van de bedrading heb ik wel maar zet ik er uit veiligheidshalve niet bij.
Daarbij komt kijken dat je niet meer dan alleen maar heel, maar dan ook heel veel draden ziet.
Zo, poppetje gezien, kastje dicht.

25_Logo_Deksel.jpg

Groetjes Giron.

Kosten materiaal koffer: ongeveer 300,-
Arbeidsloon, Pfieuwww daar koop je een complete Pyrotronix system voor.
Maar ik ben blij met mijn eigen bouwsel.

Bij deze heb ik besloten om toch wat meer te laten zien van de details.
Ik zal verder geen info verstrekken omdat ik zoals ik al aangegeven had de mensen die mij geholpen hebben niet wil gaan opzadelen met allerlij vragen.
Daarbij komt kijken dat ik inhoudelijk geen kennis van dat soort zaken heb maar wel het inzicht om technisch iets moois te maken.
Hierbij dan nog 14 foto's in detail.
Veel plesier er mee.

26_Print_voorbereiden_.jpg

27_Standby-Fire.jpg

28_LED_en_weerstand_draad_totaal.jpg

29_LED_verbinding_naar_.jpg

30_Tot_zover.jpg

31_LED_verbindingen.jpg

32_LED_verbindingen_close.jpg

33_Totaal_tot_zover.jpg

34_Draad_prepareren.jpg

35_Verbindingen_van_de_-.jpg

36_Draad_solderen.jpg

37_Draad_vast_solderen.jpg

38_Massa_solderen.jpg

en de laatste foto waar de bekabeling er nu allemaal op zit.
Poppetje gezien, kastje weer dicht.

39_Bekabeling_klaar.jpg

Groetjes Giron

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Hey Stef, ik heb hem eens in het echt gezien en vond hem helemaa geweldig. Hij ziet er erg netjes uit en was super strak afgewerkt.
Thanks voor het delen van het verhaal.

Kobajo

FPM Filmer
Mooie kist stef!! Kunnen we zo'n zelfde ook bij jou bestellen voor € 300,. haha
Werkte trouwens alles naar behoren?

Roeland FPM

FPM Filmer
Je schietkoffer ziet er zeer netjes uit Stef! Complimenten, ook een leuk verhaal erbij geschreven. Ik ben ook regelmatig bezig met schietkoffertjes, probleem is hier vaak dat ik eraan begin maar ik het nooit afmaak haha.

Thanks for sharing!

KoenL

Registered User
Onwijs veel respect voor dit werk Stef! Ziet er zeer professioneel en zeer goed afgewerkt uit. Mijn complimenten. Bedankt voor de leuke toelichting erbij!

jaspertjuh

Registered User
Wow, je hebt er echt veel werk van gemaakt en er veel tijd ingestoken zo te zien en dat verdient een hoop respect!
Het eindresultaat is prachtig en ziet er zeer professioneel uit, ik hoop dat je er nog een hoop mooie showtjes mee mag schieten :).

Toppertje!

horsebrand

Registered User
Complimenten voor je mooie schietkist. Ik zie dat je een EmadeinChina relaisbordje hebt gebruikt. Heb je ook een foto van de afstandsbediening?

stef

Member
Complimenten voor je mooie schietkist. Ik zie dat je een EmadeinChina relaisbordje hebt gebruikt. Heb je ook een foto van de afstandsbediening?

Dan heb je niet echt goed gekeken man.
Foto 12. samen met nog wat andere spullen op de plaat in de koffer.
Thanx voor je compliment en alle andere members, Natuurlijk ook Thanx voor de complimenten.
Groetjes Giron

magnolia

Registered User
wauw wat goed hey . ik ben toch best een beetje jaloers op jou , want ik doe het je echt niet na .
ik heb het verslag met veel plezier gelezen , en ik wil jou nog heel veel plezier wensen van jou eigen gemaakte schietkist .
daar mag je echt heeeel trots op zijn

horsebrand

Registered User
Dan heb je niet echt goed gekeken man.
Foto 12. samen met nog wat andere spullen op de plaat in de koffer.
Thanx voor je compliment en alle andere members, Natuurlijk ook Thanx voor de complimenten.
Groetjes Giron

Ik heb er overheen gekeken, ik dacht dat je deze ook had aangepast !
Begint wel weer te kriebelen om nog maar eens zo'n koffer te gaan bouwen.

robdewit79

Registered User
ik heb sinds kort ook een schiet kist maar deze is nog met een kabel ertussen werkt prima maar ik zou graag een draadloos systeem erbij willen maken. Die zijn natuurlijk te koop maar ik vind dat het leuker is om zoiets zelf te maken. Ik kan alleen nergens een module vinden voor een 12 kanaals ontvanger/schakel relais. Kun je mij vertellen waar je die van jou hebt gekocht???

Dynamite

Registered User
Je hebt een 12 kanaals relaiskaart en 32 kanalen. Doe je die dan zoals ik vermoed multiplexen? Volgens mij zie ik dat je 8 plussen en 4 minnen schakelt. Is dit niet verwarrend om telkens 2 knopjes te bedienen op die afstandbediening? Mooie kist verder! Heb je trouwens een link waar je die kaart kan bestellen?

stef

Member
Je hebt een 12 kanaals relaiskaart en 32 kanalen. Doe je die dan zoals ik vermoed multiplexen? Volgens mij zie ik dat je 8 plussen en 4 minnen schakelt. Is dit niet verwarrend om telkens 2 knopjes te bedienen op die afstandbediening? Mooie kist verder! Heb je trouwens een link waar je die kaart kan bestellen?

Sorry dat weet ik niet.
Citaat uit mijn laatste stukje tekst:
Ik zal verder geen info verstrekken omdat ik zoals ik al aangegeven had de mensen die mij geholpen hebben niet wil gaan opzadelen met allerlij vragen.
Daarbij komt kijken dat ik inhoudelijk geen kennis van dat soort zaken heb maar wel het inzicht om technisch iets moois te maken.

en inderdaad druk ik eerst op 9 voor rij 1.
dan op 10 voor rij 2.
11 voor rij 3.
en 12 voor rij 4.
bij elke rij gebruik ik dan de zelfde knopen 1 t/m 8

Groetjes Stef

Dynamite

Registered User
Dit is inderdaad multiplexen. Wel keurig gemaakt! Heb je een merk en type van die relaiskaart? Was die kaart trouwens zo duur? Ik zie er namelijk verder niet echt dure onderdelen aan zitten.

Roeland FPM

FPM Filmer
Dit is inderdaad multiplexen. Wel keurig gemaakt! Heb je een merk en type van die relaiskaart? Was die kaart trouwens zo duur? Ik zie er namelijk verder niet echt dure onderdelen aan zitten.

Ik denk dat ik wel weet welke kaart dat is, namelijk van E-madeinchn. Voor de 32 cue heb je een 4 latch en 8 momentary kaart nodig. Die 4 latch relais zorgen ervoor dat je 4 delen van 8 cue's kan hebben. Prijzen zijn zeker goedkoop tegenover Nederland, de onderstaande link is een link naar Ebay van de aanbieder van deze printplaten.

http://shop.ebay.com/rfremotech/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Dynamite

Registered User
Probleem is dat ik geen idee heb hoe gevoelig deze kaarten zijn voor andere signalen. @Stef: Heb je toevallig nog een schema?

Bovenaan