De Rekenkamer - Wat kost vuurwerk (19dec)

Pancake77

Registered User
De kosten die een winkelier doorberekend voor veiligheid houden toch eens op ga ik vanuit, of blijven deze standaard een vast percentage?

Immers de bunker investering is toch ooit afbetaald?

GMP82

Zilveren Member
Ondanks dat de hele rekensom zo objectief is als maar kan, vond ik het wel een ok programma. Ik ben al lang blij dat ze niet op een miljard uitkwamen, zoals de stichting staakt het vuren zo mooi had laten berekenen in 2009.
Jammer was wel de laatste opmerking over het duurder maken en dat er illegaal vuurwerk bij betrokken werdt (het bord). Enige nuance zou wel op zijn plek zijn

Je bedoelt subjectief...

Het programma begon aardig, maar had een hele nare twist. (Begon eigenlijk al op het moment dat ze een cake een fontein noemden... :p) De rest vooral tenenkrommend zitten kijken.

Ik vind het vooral een gemiste kans. Inderdaad wel over letsels praten, en dan de vuurwerkbril en lanceerbasis wel heel kort noemen, maar niet extra benadrukken dat dit letsel voorkomt.

Dat die burgemeester nog zegt dat het om "een strijker ofzo" ging, viel me nog mee, maar dat was dan ook de enige verwijzing naar illegaal vuurwerk.

Maar goed, dat hele programma gaat er niet om, dat we een eerlijke rekensom krijgen, het gaat ze er om dat mensen kijken, that's ALL.

smilli

FPM Filmer
Ja was best een leuk stukje tv, prijs berekening klopt voor me gevoel niet maar goed. Vond het best sfeervolle beelden in die fabriek.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Dennis010

Registered User
Ik ging zitten met een grote interesse, maar deze was weer zeer snel bekoeld.

Totaal subjectief onderwerp met een negatieve insteek richting vuurwerk.

Ik hoop dat ze volgende week gaan onderzoeken wat voetbal e.d. onze samenleving kost. Alle amateurs die in het weekend geblesseerd raken en daardoor niet kunnen werken, gescheurde banden, gebroken benen en zelfs mensen die de rest van hun leven arbeidsongeschikt raken door deze verschrikkelijke "hobby".

Ik zeg alle sporten ook verbieden !

Dahustla

Registered User
Opzich een leuke aflevering aangezien het een favoriet programma van me is. Maar heb veel tegenstrijdige dingen gehoord. Sowieso de verdeling van de kosten is ongelooflijke bullshit. Maar ja..

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Had graag ook een berekening gezien van een container potten, bv een 16 shots knalblokje of in ieder geval een vierkante pot. De vorm en hoeveelheid hoe de pijlen verpakt zijn, zijn natuurlijk niet handig om een container mee te vullen.
Ik denk dan ook dat pijlen echt een verkeerd beeld geven hoe de kosten opgebouwd zijn.

Jur asic

Registered User
Dit soort pijlenpaketten zitten verpakt in dozen van 12 stuks, in een zeecontainer gaan wel 700 tot 1000 dozen, dus omgerekend is dat 1- per pijlenpakket. 10.000 lijkt dus veel geld maar omgerekend valt het wel mee. Terwijl ze het in het programma superzwaar meewegen.

DioR

Registered User
Net de herhaling gezien. Echter ben ik niet van mening dat het slopen door illegaal vuurwerk in het kostenplaatje moet worden meegenomen. De stelling was... "Wat kost vuurwerk". Daarbij was het volgens mijn interpretatie gericht op hoeveel vuurwerk in Nederland kost. Illegaal vuurwerk komt uit het buitenland en geeft op deze manier een onjuiste berekening.
Voor de rest wel leuk om die fabriek te zien, en best wel weg zitten kwijlen bij die waaier die in rapid fire aan zijn linker kant en aan zijn rechterkant in Z-Shape aan het schieten was. Het midden van de cake werd niet geschoten, wat een bijzonder effect gaf.
Ik ga er van uit dat ome Toon deze als zeer goed heeft bestempeld en wij hem volgend jaar in de schappen zien...?

Stefanfreak

Registered User
Wel sympathiek van Lesli dat ze non-profit werken. Productiekosten pus vervoers- en opslagkosten was €12,50 en dat was weer de inkoopprijs van de detailhandel.

De opslagkosten van de detaillist bedragen een euro of zeven, tweederde van de kosten van het vervoer en de opslag van China tot zijn winkel. Na personeelskosten is hij de enige die er wat aan verdient, ongeveer 10% van de verkoopprijs voor consumenten. Ik vraag me af hoe wij dan 25-50% korting kunnen krijgen.

Ik zeg niet dat vuurwerkhandelaren zakkenvullers zijn. Dat geloof ik echt niet. Maar deze rekensom klopt ook niet. Ik zou niet beginnen aan zo'n risicovolle handel voor 10% marge.

Jammer. Ik was heel benieuwd, maar de verwachtingen worden niet waargemaakt. Niet wat betreft wat vuurwerk oplevert, en ook wat betreft de kosten van de schade maken ze zich er slordig en makkelijk vanaf. Ik weet weer waarom ik mijn informatie niet uit televisieprogramma's haal.

Vaak krijgt personeel van o.a. kledingwinkels of weet ik het, ook 50% personeelskorting. Tja, als ze dat bij de overige 98% van de klanten ook doen dan gaat er iets niet goed. Onthoud wel dat als jij 50% korting krijgt, jij waarschijnlijk maar hooguit 1% van de klanten bent. De mensen die geen fora's bezoeken zullen ook vrijwel geen 50% korting krijgen en dat zijn er heel veel. Natuurlijk zijn er dan uitzonderingen met happy hours e.d. maar over het algemeen betaald 99% het volle pond. Je hebt geluk als je het met 50% kunt krijgen naast de happy hours om welke vaak noodzakelijk zijn omdat los vuurwerk vaak niet terug kan naar de leverancier en de bunkers gebruikt worden voor andere opslag dan vuurwerk.

Laatst bewerkt:

Stefanfreak

Registered User
De kosten die een winkelier doorberekend voor veiligheid houden toch eens op ga ik vanuit, of blijven deze standaard een vast percentage?

Immers de bunker investering is toch ooit afbetaald?

De investering is op een gegeven moment wel afbetaald maar er zitten elk jaar kosten aan de veiligheid. Denk aan de jaarlijkse keuringen en evt. aanpassingen die de overheid bedenkt.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Even onder genot van een La Trappe Quadruppel en een sate ajam nummer 39 de uitzending gekeken op uitzending gemist.
Na het strijker verhaal was ik het even kwijt.
Nou ja, even kwijt, ik vindt het vrij apart dat legaal vuurwerk over 1 kam wordt geschoren met illegaal vuurwerk.
Allemaal leuk een aardig dat de kosten van opgeblazen verkeersborden, prullenbakken, koekblikken, enz worden meegeteld aan de import van een container vuurpijlen.
Maar legaal vuurwerk, wordt (bijna) nooit gebruikt voor vandalisme.
Het oogletsel verhaal, daar kan ik dan het mee eens zijn, ik ben er ook voor dat alle vuurpijlen verboden worden in Nederland.
Maar de overige letsels (handen) vind ik nou niet echt de oorzaak, wat veroorzaakt wordt de legaal vuurwerk.

En ik denk dat er ook even vergeten wordt, dat er mensen die met een slok op hun vuurwerk afsteken.
Wat ook helaas de nodige letsels veroorzaakt.

Waar ik zeer geïrriteerd van werd, dat er door de ,,journalist'' lachwekkend gereageerd werd op de vuurpijlen standaard.
Ook grapjes maken over de cakes standaard, stom populair 538 gedrag.
Snap niet, dat er hierover meer aandacht aan geschonken werd.

En die mevrouw met der mantelpakje en de oranje lippenstift.
Wat zet je jezelf dan voor schut zeg....

Laatst bewerkt:

USRRobiwan

Registered User
Onderzoek van niks. Je hoeft alleen maar even op Alibaba te kijken en dan een van de duizenden Chinese vuurwerkhandelaren contacten wat een container kost gevuld met Items A, B, C...

Houden we het bij één container met 5 verschillende cakes; bijna alle cakes kun je vinden voor 5 tot 18 dollar p.s. per karton van 50. Chinese korting eroverheen bij een container vol en je zit op gemiddeld 6 dollar per cake (maakt niet welke grootte) allemaal bulk. Dan vervoer en opslag erbij rekenen. gedeeld door een hele container vol, zit je gemiddeld op 14 dollar per cake voor uiteindelijke kosten. Die je dan verkoopt in NL voor 40 euro p.s.

Als je genoeg opslagruimte hebt en je doet een order van 10 containers zal het wel dalen naar 3 dollar p.s. bulk.

Afijn mijn onderzoekje van 3 minuten levert dit al op. Dus als je het echt wil uitzoeken contact gewoon een aantal leveranciers op alibaba en reken het uit....

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Voor de rest wel leuk om die fabriek te zien, en best wel weg zitten kwijlen bij die waaier die in rapid fire aan zijn linker kant en aan zijn rechterkant in Z-Shape aan het schieten was. Het midden van de cake werd niet geschoten, wat een bijzonder effect gaf.
Ik ga er van uit dat ome Toon deze als zeer goed heeft bestempeld en wij hem volgend jaar in de schappen zien...?

Ik gleed ongeveer van de bank af toen ik dat fragment voorbij zag komen. Een zeer gave cake, alleen heb ik begrepen dat die prof was:crying: Gaan we dus in die vorm niet zien hier.

stef

Member
Leuk stukje TV.
Echter wel weer jammer dat de schade aan spullen van de gemeentes, die tot stand zijn gekomen door iligaal vuurwerk, mee genomen worden in het kosten plaatje ''Wat kost het (legale) vuurwerk nu eigenlijk.
Wij weten met ze alle dat je een prullenbak of fietsbord niet op kan blazen met een consumenten rotje.
Zeker leuk om te zien wat een kosten er gemaakt moeten worden om het vuurwerk hier te krijgen en te mogen verkopen.

Gr. Stef

Bovenaan