De meest veilige strijker

P

poziloc

Guest
zoals Cameo en thunderboy al zeggen: strijkers zijn en blijven onbetrouwbaar!
Een scheurtje in de vertraging kan je namelijk niet waarnemen.
Mocht je zo'n exemplaar in je handen hebben en afsteken, Gaat deze vrijwel gelijk af...de vlam slaat gelijk door naar de knalsas(meestal flash) zie het als een soort Speedfuse effect.
Reacties zoals: picolo's zijn het meest veilig.

als je weet dat er een foute vertraging in die pirat special zat. want als je toevalig wel een goed pakje had gehad dan was je zeer te vreden geweest en vond je het een aanrader.

Gaan er bij mij persoonlijk simpelweg niet in!

Ik snap deze reacties ook wel, Want ook ik ben jong geweest!!
Meestal genees je ook wel, Als je eerst zelf een ongeluk meemaakt of ziet!
Je kan het ook aan de reacties zien van de oudere zoals Cameo en Thunder- boy. Deze personen hebben waarschijnlijk ook deze leerschool gehad.
Ik sluit me dus ook aan om alleen gelont knalvuurwerk af te steken.

voorkomen is beter dan genezen

roelz

Registered User
Een en ander heeft denk ik ook te maken met het woord 'kwaliteit', in de jaren 80 ben ik nooit een strijker tegengekomen die vroegtijdig af ging, eerder nog astro's die een schietlont hadden. Militaire spullen (van oefen- t/m scherpe granaten) hebben allemaal een inwendige vertraging met een betrouwbaarheid waar je U tegen zegt. Het kan dus wel, alleen kost het wat.. Dat is nou net het probleem denk ik; knalvuurwerk mag niks meer kosten (om meer omzet te maken dan de concurent) dus gaat de kwaliteit omlaag ondanks alle regeltjes die de veiligheid van vuurwerk moeten waarborgen. Mischien dat daarom de nederlandse wetgever de 'strijkkop' heeft verboden als ontsteking. Een beschadigde lont is veiliger dan een defecte 'inwendige' vertraging, dacht ik.
Een verbod op klappers met een strijkkop lijkt mij een goede zaak, europees dan.. (én aan echt vuurwerk zit een lont, maar ja, ik ben een ouwe l*l..;) )
Groet, Roel.

Fire Fox

Registered User
Voor mij absoluut de Corsairs. Afwerking top, kwaliteit top, vertraging top.

Als je kijkt naar evt verwondingen natuurlijk gewoon de mini strijkers, en de gewone strijkers, daar die niet veel meer met je hand doen dan de gemiddelde astronaut.

Als je kijkt naar de meest voorspelbare ga ik voor de Corsair, alle corsairs die ik afstak afgelopen O&N hadden zo'n 5 seconden vertraging, geen 1 die na 2 sec ofzo al af ging, geen 1 die na 10 sec pas nog is knalde.

Als je kijkt naar minst voorspelbare zeker weten de Pirat Special. Ligt waarschijnlijk aan de lading van vorig jaar, in het verleden nog nooit zo veel negatieve verhalen over gehoord.

Dus ja, als ik moet gaan voor meest veilige strijker ga ik voor de Corsair. ALS het mis gaat gaat het ook echt mis, maar je weet iig wel zeker dat je met kwaliteit te maken hebt.

@ Cameo, offtopic, maar heb je ook dit jaar weer de VW show bij RCH gefilmd @ koninginnedag?! (woon zogoed als naast rch namelijk, geloof dat we het afgelopen AVP seizoen ook nog ff daar over gehad hebben :) )

Zaliotuur

Registered User
Fire Fox zei:
@ Cameo, offtopic, maar heb je ook dit jaar weer de VW show bij RCH gefilmd @ koninginnedag?! (woon zogoed als naast rch namelijk, geloof dat we het afgelopen AVP seizoen ook nog ff daar over gehad hebben :) )
Woon jij daar ook al in de buurt ;) ik ook :p paar minuutjes fietsen.
Maar goed: back on topic :w

--sjon beton--

Registered User
persoonlijk heb ik het niet op strijkers.
ik heb wel 2 jaar terug widowmakers en widowmakers special gehad,maar daar heb ik wel lontjes opgeplakt.
wat een werk|:(
maar ik moet wel zeggen dat de vertraging zeer goed was.
maar nee... doe mij maar een knaller met lont.

Jungleboy

Registered User
Ik vind elke strijker gewoonweg niet veilig. Natuurlijk zijn er strijkers met goede vertraging en die het verder allemaal perfect doen maar zoals vele al zeggen "1 productiefoutje en het gaat mis".
Ikzelf vind (weco) corsair de meest betrouwbare strijker die ik ooit heb gehad. De meest onbetrouwbare vind ik de pirat special maar dat is inmiddels al een bekend verhaal bij die strijker.

2

2006

Guest
Nee in duitsland worden geen corsair strijkers verkocht. Deze zijn in duitsland bij de wet verboden aangezien er in duitsland in het knalvuurwerk geen flash kruit gebruikt mag worden, enkel BP(blackpowder, buskruit) is toegestaan

Mochten er toch winkels in duitsland zijn die de strijkers verkopen dan doen ze dit niet legaal!

groeten

Cameo

Registered User
ff een offtopic vraagje, worden die weco crosairs nog verkocht in Duitsland?

"2006" heeft natuurlijk helemaal gelijk, maar er is nog wel aan te komen heb ik vernomen.
Onthoud echter wel dat het in alle gevallen verboden vuurwerk is, dat je naar Nederland mee terug neemt.

Groetjes,
Cameo

[edit] bericht ietwat genuanceerd @2006, <n.a.v. bericht hieronder> Klopt, je hebt gelijk. Bij deze aangepast ;) [/edit]

Laatst bewerkt:
2

2006

Guest
Mocht je de corsairs trouwens aantreffen in duitsland dan zijn ze in ieder geval een flink stuk goedkoper dan in belgie, reken zo rond de 8 euro per pakje!

groeten
2006

@cameo: adressen noemen daar gooi je enkel je eigen ruiten mee in!

Laatst bewerkt:

Schuim

Moderator
Medewerker
Klopt.. dit trof ik trouwens ook aan bij mijn Pirat Specials van vorig jaar.

Maar mag ik vragen waarom mensen nog steeds door discuseren over het feit welke strijkers veilig zijn en welke niet..

Elke strijker kan veilig zijn en ook onveilig, zelfde geld voor mortieren en zelfs een doodnormale grondbloem (heb wel eens meegemaakt dat er een schietlontje aan zat).

Maar steek ze dan toch lekker niet af, of plak er een lontje voor.
Want waarom worden ze niet veilig beschouwd, puur omdat je niet kan zien hoe ver het lontje is en of er wel een lontje aanzit.

Daarbij is het ook maar net een kwestie of je hem graag langer in je hand wil houden of dat je hem na het aanraken van het strijkvlak meteen weg gooit, en hem dan lekker laat liggen als die niet aan is gegaan. En gewoon leuk de volgende strijker pakt en het daar weer mee probeert.
Vergeet vooral niet de niet afgegaande strijkers op te ruimen!

Dan is een strijker toch wel heel erg veilig.

Maargoed zo lang je het risico niet wilt lopen op wat pijnlijke vingers en mischien wel 1 of 3 minder.
Gewoon laten liggen die krengen, of er een lontje op plakken.

Blijft dus een vrij zinloze discussie naar mijn denken.

Greedings,
Strijkerfreak Schuim :w

Laatst bewerkt door een moderator:

Firespree

Registered User
Ik wil me hier helemaal bij aansluiten er kan altijd een slechte tussen zitten en als je verstandig bent en je ziet dat er een slechte tussen zit dan gooi je hem weg as simple as that
:w

roelz

Registered User
Hmm... Volgens mij kan je niet zien of een strijker in orde is of niet, dat merk je pas als je 'm afsteekt. Vandaar dat een hoop freaks er een lontje op plakken. (lees ik). Bizar; de 'straat ervaring' van de jaren tachtig was toch dat de strijker de beste timing had, ik en tientallen klasgenoten hebben er duizenden af laten gaan, niet één daarvan ging vroegtijdig af.
dat heet 'Kwaliteit'. :*

gigavlinder

Registered User
voor mij zeker de corsair. Nooit een gebroken kopje of slechte vertraging (tot nu toe...) en knallen ook nog is lekker:p

iLLuH

Registered User
Strijkers zijn inderdaad over het algemeen niet zo veilig, wat ik onder een veilige strijker versta: betrouwbaarheid, en als het een keer fout gaat dat er niet veel aan de hand is wat bij een normale pirat het geval is. Piratspecial mogen ze van mij afschaffen of met lont verkopen.

Laatst bewerkt:

nickskuhh-hmd

Registered User
Ligt eraan hoe je het bekijkt, heb van die mini strijkertjes en die dure gewoon TE lang.
Steek hem af als er niemand langs komt maar vordat da ding afgaat fietst er alweer iemand langs ofzo.

Met de meeste strijkers heb ik wel een goeie vertraging maar er zit er altijd wel 1 of 2 tusse die te snel afgaan(1 of 2 teveel dus)
Maar met de echte corsairs heb ik nooit problemen gehad.

Schuim

Moderator
Medewerker
Maar die dingen zijn ook bedoeld voor de kinderen (en de liefhebbers zo als ik ben).

Een vertraging kan bijna nooit te lang zijn!
(of we hebben het over langer dan een halve minuut)

En ook met de normale Pirat's laat je een fietser gauw schrikken, omdat ze er lang over doen.
Die gaan iets harder, dus des te groter het schrik effect.
Maar als je medelijden hebt met de fietsers, waarschuw ze dan ff.
Het gaat om jouw veiligheid, maar ook van de fietsers, dus is zo'n lange vertraging wel weer goed.

Het is maar net hoe je het bekijkt, maar een vertraging is bijna nooit te lang zijn bij strijkers.

Greedings,
Schuim :w

GHBWestland

Registered User
Waarom wil je in godsnaam weten wat de veiligste strijker is.

Als je het doet omdat je geen vingertje wilt missen.

Steek ze dan niet af en houd het bij gelont vuurwerk.

Schuim :w

hier wil ik aan toevoegen dat een stuk vuurwerk waarvan de vertraging niet zichtbaar is en daardoor niet duidelijk is of deze goed is, nooit veilig kan zijn!!
een jcwt met kort lont steek je niet aan, een strijker met slechte vertraging wel want je kunt niet zien of die goed of slecht is... daarom heb ik nog niet 1 strijker afgestoken :w

conclusie: er is geen veilige strijker, ik steek ze liever helemaal niet af dan de lul te zijn met de ene op een miljoen die niet goed is bij wijze van spreken :)! verder sluit ik me totaal aan bij wat poziloc zegt !!

Laatst bewerkt:
Bovenaan