Consumenten vereniging vuurwerk ja of nee?

Consumenten vereniging vuurwerk Ja of Nee

• JA

Stemmen: 54 90,0%
  • NEE

Stemmen: 6 10,0%

• Total voters
    60

edje30

Registered User
Is het een idee om een consumenten vereniging op te zetten die de belangen behartigd van de consument.
Ik weet niet of deze er al is.
Wij (de consument) zouden dan het vuurwerk en veiligheid in een beter daglicht kunnen zetten, en de negatieve berichten in de pers kunnen toelichten/omkeren naar positief en daardoor onze hobby/passie kunnen behouden.

hier zou ik jullie mening wel eens over willen lezen....

myrmidon

Registered User
Ik ben wel in voor een vereniging om de belangen van ons dierbare vuurwerk te behartigen, dus een Yes van mij!

Souflakie

Registered User
Elk initiatief om ons geliefde vuurwerk in een goed/beter daglicht te stellen is wat mij betreft van harte welkom. Een positief geluid is hard nodig en je staat nu eenmaal sterker als je met meer mensen bent. Van mij dus een ja!

GMP82

Zilveren Member
Ik vind het een mooi initiatief, al heb ik mijn bedenkingen hoeveel het éxtra zal bijdragen

Ik denk dat je heel erg goed voor ogen moet hebben, hoe je het vorm wil gaan geven, wie er onderdeel van uit gaan maken, hoe je het financieel doet, etc.

En dan voor jezelf een afweging maken of kosten (niet alleen financieel, ook tijd, energie, etc) en baten tegen elkaar opwegen. ben vooral bang of wij de baten niet groter inschatten dan ze zullen zijn. Om maar een voorbeeld te noemen: zal je serieus genomen worden door media en politiek?

Je moet in ieder geval zo veel mogelijk achilleshielen voorkomen... (dus geen [bestuurs]leden die dik in het illegaal vuurwerk zitten, geen scheldpartijen lanceren - of erger; bedreigingen - op tegenstanders, etc)

Want zodra een linkse journalist daar lucht van krijgt, hang je en ben je alle geloofwaardigheid kwijt..

Ofwel, ik zie het als positieve ontwikkeling, mits het goed aangepakt wordt. Er zitten nogal wat haken en ogen en kanttekeningen aan.

smilli

FPM Filmer
Heb ook ja gestemd mits dit op een goede manier gaat plaatsvinden, zoals hierboven mij al is aangegeven is dit denk ik ook een lastige klus in verband met de media.

magnolia

Registered User
er zijn al een paar dingen op touw gezet om de belangen van het consumenten te behartigen .
denk maar eens aan vuurwerkveillig.com of vuurwerktraditie.nl .
je zou deze 2 dingen misschien wel kunnen samen smelten tot 1 geheel .
maar of dat wat toe gaat voegen weet ik niet .
als je dan toch een consumenten vereniging wilt beginnen moet het wel een eigen invalshoek hebben .
anders heeft het weinig zin denk ik

magnolia

Registered User
hmmm bij deze wil ik toch een vraag stellen aan de topic starter .
was je soms van plan om een consumenten vereniging op te starten :smiling:

Arcenist

Registered User
Op zich ben ik voor dergelijke initiatieven om vuurwerk in een positief daglicht te stellen..
Grootste probleem is, hoe laat je je horen? De anti-vuurwerkclan hoeft maar een scheet te laten en de media slikt het als zoete koek, de liefhebbers worden niet gehoord daar het wordt afgedaan als preken voor eigen parochie of dat het geen nieuwswaarde heeft.

Maar van mij een dikke YES

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
natuurlijk een dikke ja, maar zoals anderen al aangaven moet er wel serieus en goed over nagedacht worden.
Ik weet dat er enkele jaren geleden geroepen is om een eigen vereniging te beginnen voor ons als liefhebbers.

daar zijn al vele voors en tegens naar voren gekomen. Het bleek dat het niet zo 1,2,3 te realiseren was.
Ik weet ook dat mensen onder ons wel eens samen gezeten hebben om te kijken wat er gedaan kan worden.

misschien zouden we een kleine `commissie` moeten samenstellen van enkele liefhebbers die serieus gaan kijken naar het hoe en wat van zo´n vereniging en wat je wil bereiken. Ik denk niet dat je het moet beginnen om alleen maar tegen alle negatieve berichten in te kunnen gaan. Dan zul je van een koude kermis thuiskomen, als de media geen belangstelling toont dan redt je het niet.

het moet dus meer zijn dan zo maar een clubje hobbyisten.
Misschien kunnen we het wel samenvoegen tot een officiële vereniging van vuurwerkhobbyisten (dus meer meetings, in combinatie met de vakwereld zo nu en dan een demo, bezoeken etc etc. en als belangrijke taak aandacht voor veiligheid en goed kwalitatief nieuws brengen over vuurwerk.

Eigenlijk het samenvoegen van de onderdelen die er nu al zijn: deze website is ons digitale clubhuis, vuurwerktraditie over veiligheid e.d. de LVC voor meetings.
gooi dat samen onder 1 naam en breidt dat verder uit. Pas DAN kan je echt iets betekenen.

voor zo´n club zou je natuurlijk een mengeling van mensen in je bestuur moeten hebben: wat `freaks`, wat professionele schieters, enkele importeurs etc.

ik zou met alle liefde zoiets willen beginnen, maar het probleem is dat ik 8 maanden per jaar in het buitenland woon en werk en dan ook geen tijd heb om andere info te zoeken.

edje30

Registered User
een terechte vraag. Edje, neem jij het initiatief?
Ik zou dat graag willen maar ik denk als jullie naar post 14 kijken dat ik het idee van Joszie een goed voorstel is ik heb deze poll gestart om te weten te komen of er animo voor is en dat lijkt me duidelijk....
over de uitwerking van het idee heb ik nog niet veel nagedacht.

edje30

Registered User
natuurlijk een dikke ja, maar zoals anderen al aangaven moet er wel serieus en goed over nagedacht worden.
Ik weet dat er enkele jaren geleden geroepen is om een eigen vereniging te beginnen voor ons als liefhebbers.

daar zijn al vele voors en tegens naar voren gekomen. Het bleek dat het niet zo 1,2,3 te realiseren was.
Ik weet ook dat mensen onder ons wel eens samen gezeten hebben om te kijken wat er gedaan kan worden.

misschien zouden we een kleine `commissie` moeten samenstellen van enkele liefhebbers die serieus gaan kijken naar het hoe en wat van zo´n vereniging en wat je wil bereiken. Ik denk niet dat je het moet beginnen om alleen maar tegen alle negatieve berichten in te kunnen gaan. Dan zul je van een koude kermis thuiskomen, als de media geen belangstelling toont dan redt je het niet.

het moet dus meer zijn dan zo maar een clubje hobbyisten.
Misschien kunnen we het wel samenvoegen tot een officiële vereniging van vuurwerkhobbyisten (dus meer meetings, in combinatie met de vakwereld zo nu en dan een demo, bezoeken etc etc. en als belangrijke taak aandacht voor veiligheid en goed kwalitatief nieuws brengen over vuurwerk.

Eigenlijk het samenvoegen van de onderdelen die er nu al zijn: deze website is ons digitale clubhuis, vuurwerktraditie over veiligheid e.d. de LVC voor meetings.
gooi dat samen onder 1 naam en breidt dat verder uit. Pas DAN kan je echt iets betekenen.

voor zo´n club zou je natuurlijk een mengeling van mensen in je bestuur moeten hebben: wat `freaks`, wat professionele schieters, enkele importeurs etc.

ik zou met alle liefde zoiets willen beginnen, maar het probleem is dat ik 8 maanden per jaar in het buitenland woon en werk en dan ook geen tijd heb om andere info te zoeken.
in de chauffeurs wereld is dit idee ook tot iets concreets geworden kijk maar eens op http://www.chauffeurstoekomst.nl/ Misschien is de naam snel bedacht Vuurwerktoekomst.nl

stef

Member
Branchevereniging Consumentenvuurwerk Nederland (BCN Leo Groeneveld)) Is er al een die natuurlijk indirect het consumentenvuurwerk ondersteund.
Wel eens waar naar de branche toe.
Maar ''die'' branche is natuurlijk ook voor het consumentenvuurwerk.
Anders verkopen zei niets meer.
Wat zou een vereniging daar dan nog aan toe kunnen voegen, en hoe moet je zo iets in gaan vullen, en hoe zet je zo'n vereniging in de picture?
Ik heb in ieder geval Ja gestemd.

Stef

joszie

Zilveren Member
Is het daarom ook niet mogelijk om een combi te maken? vereniging die zowel naar binnen als naar buiten toe gericht is. Daarmee bedoel ik dat we iets oprichten wat zowel leuk voor de hobbyist is (neem als voorbeeld een schuttersclub) en diezelfde club houdt zich bezig met veiligheid/goed voorlichting en als tegengewicht naar de negatieve mediaberichten)

Dat zijn 2 totaal verschillende gebieden die ook ieder apart uitwerking verdienen, maar ze kunnen elkaar wel ondersteunen.
enerzijds breng je alle kennis die wij allemaal hebben bijeen en kan je samen iets uitdragen naar de buitenwereld toe. Anderzijds kan die buitenwereld zich zo aangetrokken voelen door de info dat ze zich wellicht ook willen aansluiten bij ons.

als je heel groot wil denken kan je een centrale landelijke vereniging oprichten die zich bezig houdt met centrale taken voor een vereniging + voorlichting en kleinere lokale (bv Noord, oost, zuid en west) verenigingen die zich meer bezighouden met het actievere deel van de hobby (bezoeken/lezingen noem maar op).

het grote voordeel hiervan is dat iedereen die lid zou willen zijn de mogelijkheid heeft om ook actief deel te nemen. Voor iemand in Groningen is het niet aantrekkelijk om ergens bijeen te komen in Tilburg en vice versa.

stef

Member
To Joszie: Ik zelf vind dit een goeie uiteenzetting hoe je zo iets in zou kunnen vullen.
Ik denk dat er alleen heel veel bij komt kijken m.b.t. veiligheid, handhaving, praktijksituaties enz enz.
Misschien kan MickyZegtBoem iets meer uit de doeken doen waar je bijvoorbeeld tegen aan zou kunnen lopen.
Hij heeft namelijk ervaring in de MKB en weet er misschien meer over.

Als bv omwonenede horen dat er een vuurwerkvereniging in een ruimte gevestigd zit, dat DAN al de eerste problemen beginnen.
Ik zou binnen een VWV (vuurwerkvereniging) wel mijn steentje bij willen dragen hoor.
De invulling doet mij een beetje denken aan de ZenaTrophy dag.
Een grood voetbalveld waar lekker idereen met de hobby bezig is.
Maar het eerste probleem wat in de praktijk weer om de hoek komt kijken zijn de afstanden.
Zal heel lastig worden.
Een VWV zonder VW is het zelfde als een voetbalvereniging zonder wedstrijden, dat gaat m dus niet worden.
SHOOT PLEASE !

Stef

mickeyzegtboem

Registered User
Even kort inhakend op jouw verhaal stef, vergeet het maar dat je dagen zou kunnen organiseren waar je zelf kan vuurwerken.
De handhaving op vergunde evenementen (zelfs meldingen van nu nog max 100 kilo) zijn niet mals.
zelfs als een certificaathouder hierin mee zou willen gaan, is de kans groot dat door het gezag het aantal mensen wat mag "assisteren" beperkt word tot 3-4.

En dan zit je ook nog met de aanvoer van het vuurwerk wat wel allemaal in pyropacks of gesloten kartons moet gebeuren, met de bijbehorende papieren....

Denk dat je dus al heel snel het idee van een zena tropy achtige dag kan afknallen...

Mochten er nog andere concrete ideen zijn, kom er maar mee, wil er best m'n gedachten over laten gaan.

Bovenaan