Collecteren voor vuurwerkshow

Moontan

Moderator
Medewerker
De laatste tijd kom ik op het internet steeds vaker berichten tegen dat burgers en/of instanties geld collecteren voor een vuurwerkshow op Oudejaarsavond. Een vuurwerkshow in de straat of voor het goede doel.

Ik zou het voor mij zelf nooit doen:
a. Ik steek vuurwerk in eerste instantie voor mij zelf af.
b. Ik wil geen verplichtigingen tegenover derden.
c. Ik vind het eigenlijk asociaal om geld aan anderen voor mijn vuurwerk te vragen, ook al genieten anderen mee.

Als het voor een goed doel zou zijn zou ik er heel anders over denken.

Wat zijn jullie meningen hier over?

Moontan

Moderator
Medewerker
Vrijdag 12 december aanstaande komt de VVV vanaf 18.00 uur bij u langs om uw donaties voor het vuurwerk op te halen.

Door alle gulle giften kunnen we 31 december met elkaar genieten van een prachtige vuurwerkshow.
Alvast heel hartelijk dank voor uw gift!

http://www.ysbrechtum.com/vvv-nieuws-2/

D

Deleted member 17038

Guest
Nou als je samen een buurtbbq organiseert dan doe je ook zoiets toch? Met de hele wijk een pot maken. Een penningmeester die iedereen op de hoogte houdt van het budget en waar het aan uitgegeven kan of moet worden? Ik zie het nut er wel van in. Maar bij een bedrijf of gemeente zou ik het niet doen. Vuurwerk met oud en nieuw moet lekker volks blijven.

potige_smurf

Registered User
Als buurt geld bij elkaar legt kan ik het mij wel voorstellen.Met de hele straat/buurt genieten van het vuurwerk.Maar het moet ook niet verplicht worden vind ik.

Maar betalen voor een show wat een instantie(gemeente,goed doel enz) organiseert?Nee,dat zou ik dan weer niet doen.Heb ik toch beetje rare gevoelens bij.

Het moet een feest voor jong en oud blijven,zonder verplichtingen van allerlei kanten.

ifeelfine

Registered User
ach ze genieten al tientallen jaren van mijn vuurwerk dus als ze komen collecteren nee neee neeeeeee nee neeeeee neeeeeeeee nee neeeeeee en nog eens neeeeeeeeeeeheeeeeheeeeee.

petertje23

Registered User
Met de buurt samen wat doen +1. Door een bedrijf of instantie geregeld -1
waarom, het gevoel dat je erbij krijgt.
Als je het samen koopt heb je samen voorpret en met afsteken samen plezier.
Bij een bedrijf/instantie zie je niks van je geld terug, ja een beetje vuurwerk.

Cryptonite

Registered User
Voor mij is dit ook elk jaar weer een terugkerend vraagstuk. Het begon allemaal enkele jaren terug, mijn oom en ik kochten altijd vuurwerk voor oudjaarsavond, maar sinds enkele jaren heeft de familie besloten om zelf geen vuurwerk meer te kopen maar om allemaal een bedrag aan mij te geven waar ik dan vuurwerk voor koop. Elk jaar schiet ik ook een showtje rond 00:30 midden op het veldje waar buurtbewoners komen kijken. Steeds vaker hoor ik uit de buurt geluiden dat men het wel een leuk idee vindt om mij te sponsoren.
Daar komt voor mij ook het lastige, vuurwerk koop ik voor mezelf en als daar andere mensen van mee kunnen genieten is dat alleen maar mooi (zeker in deze tijd waar het nog maar zeldzaam is dat iedereen van vuurwerk geniet). Ik vind het ook een soort van vreemd om aan andere mensen te vragen om een bijdrage. Aan de andere kant zou het natuurlijk wel zorgen voor een grotere show, waar iedereen nog meer van geniet.
Ik weet dat een andere liefhebber flyers heeft gemaakt om de buurtbewoners te informeren over de show die hij dit jaar gaat verzorgen en dat er de gelegenheid is voor een vrijwillige financiele bijdrage. Zo benader je de mensen die hier voor in zijn zonder dat je anderen verplicht om een bijdrage te doen. Of ik dat dit jaar ook ga doen weet ik nog niet, het blijft een verhaal met twee kanten..

Mystifying Sage

Registered User
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het vroeger, eind jaren 80 tot begin jaren 2000, al deed. Niet echt collecteren, maar de straat lapte geld.... Zodat ik paar keer heen en weer kon rijden richting onze zuiderburen.

Het begon eerst met mij en de buurman.... samen shoppen waar we in maart al mee startte... echter elke O&N door de gezelligheid in de straat, rond het olievat en tafels met food, maar voornamelijk drank. Kwam er met het jaar meer buren en meer saamhorigheid in de buurt. Waar we een hele mooie afsteekplaats hadden met een hoog hek omheinde grote speeltuin waar de buurman en ik de sleutel van kregen. In de loop der jaren werden de inkomsten steeds hoger en hoger... Hoefden er niets voor te doen, meesten doneerden uit zichzelf.

Helaas, op een gegeven moment valt dat uit elkaar, mensen verhuizen...speeltuin moest weg om er huizen neer te zetten etc etc...

Nu zijn de tijden wel veranderd, maar zelf om geld vragen? NOOIT

Attenoje

Registered User
Heel leuk allemaal dat collecteren hebben ze hier ook al eens gedaan krijg je een pet met 3 tientjes en een paardekop terwijl je een show van 2500 de lucht in gooid.

Ik wilde helemaal geen collecte, en al helemaal niet dat men stopte met zelf vuurwerk te kopen en alleen nog even hier goedkoop komen kijken.

Daarom sinds 4 jaar nu geen show meer geschoten, maak nu door het jaar heen wat vuurwerkreisjes - lekker eten en showtjes kijken - en dan nu met oudjaar gaat er nog maar een kwart de lucht in en altijd bij famillie niet meer hier voor de deur.

Laatst bewerkt:

--sjon beton--

Registered User
ze kunnen me wat.
mensen die een centraal vuurwerkshow willen, zijn ook de mensen die klagen over vuurwerk en dus door mede die mensen MOETEN we vanaf 18:00 afsteken.
geen cent krijgen ze van mij.

Bubble Gum

Registered User
ik vind het eigenlijk wel een goed idee. De meeste mensen in de straat hebben amper verstand van vuurwerk, ze vinden het echter wel mooi! Wat wil je liever? Zelf een random cake kopen en dan maar hopen dat hij mooi is? Of heb je liever dat een vw freak een leuke show neerzet van qualiteit cakes/boxen? Het lijkt me dat laatste, als je er dan nog een goed doel bij betrekt maakt dat het natuurlijk nog "beter" ofzo maar ik vind het een beetje ver gezocht.

ifeelfine

Registered User
onderwerp gaat over commerciële instanties (VVV) die bij jou komen collecteren om een professionele show te schieten (waarschijnlijk in lijn met het anti vuurwerkbeeld van geef maar een show gezamenlijk ipv particulier) dus net zoals je bij je aan de deur komen voor pak en beet de hartstichting. kijk mijn vrienden lappen ook jaarlijks 50 euro voor gezamenlijk vuurwerk. Daar vraag ik niet om maar dat is gewoon zo. Dat ik dat maal 10 deed de meeste jaren tja tis mijn hobby....

Maar dat partijen daar brood in zien (of de beste bedoelingen hebben) lazer een eind op zeg.

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Bij mij ging het er dan ook meer over om zelf geld te vragen aan je buren of familie. Dat gaat mij te ver.
Maar als anderen hierover beginnen en willen doneren dan is dat toch ok?

ifeelfine

Registered User
ja eens Moontan dan had ik het topic (de VVV site) kennelijk niet helemaal goed begrepen.

Zou nooit geld vragen maar een bijdrage is altijd welkom (ooit meer dan 20 jaar geleden vuurwerk onder de kerstboom gevonden was ook een hele leuke bijdrage lol)

tristen

Registered User
Ik zou persoonlijk geen geld vragen of langsgaan of mensen mee willen betalen. Ons groepje kiest er zelf voor om vuurwerk te kopen. Toen ik nog jonger was ging ik met mijn moeder mee naar kennissen en ook toen kocht ik al voor flinke bedragen vuurwerk, en ik was dan de gene die daar het vuurwerk regelde. Zonder dat ik er vanaf wist kreeg ik nadat ik klaar was een leuk bedrag toegestopt, omdat ik het toch ieder jaar maar weer doe. Dit waardeer ik dan toch weer, maar ik zal zelf nooit langsgaan en vragen of mensen geld willen bijleggen.

Het is anders als je met een grote groep bent en één grote bestelling maakt om zo op een groter bedrag te komen voor eventueel kortingen, maar daar gaat het in dit geval dan niet over.

tjopper

Registered User
ik zal het nooit van mijn leven doen. Om de enige reden dat ik vuurwerk namelijk koop omdat ik er zelf veel van geniet. Ik vind het prachtig om er mee bezig te zijn en al maanden na te denken over welk vuurwerk ik in de straat wil hebben en waarom. Dit jaar wil ik met singleshots wat gaan doen. Daar denk ik lang over na en dan komt er iets uit rollen waar ik tevreden mee ben. Ik vind het wel erg tof als andere mensen komen kijken naar wat ik afsteek. Dat streelt mijn ego ook wel een beetje, maar ik doe het voor mijzelf omdat ik het gewoon echt mooi vind.
Van mijn familie krijg ik nog wel eens een soort compensatie. Dan krijg ik na die tijd geld van ze omdat ze er ook van hebben genoten. Ik houdt hier echter geen rekening mee bij het inkopen. Dus ik koop dan niet ineens meer vuurwerk. Nee ik koop wat ik zelf wil en als er mensen zijn die hiervan mee willen genieten dan is dat alleen maar mooi toch?
greetzz

fcttea

Registered User
Vragen om een bijdrage is het laatste wat ik zou doen, echter sinds een aantal jaren zijn er steeds meer buren die het leuker vinden om gezamenlijk op een plek naar het vuurwerk te kijken.
Het is minder chaotisch als wanneer iedereen zijn eigen dingetje afsteekt.

Een ieder kan en mag zelf bepalen wat hij wil betalen.
Ik heb mijn eigen budget en dit vul ik aan met de donatie`s van buren en bekenden.
Even na twaalven worden de praattafels buiten gezet en onder het genot van een hapje en drankje gaan wij genieten van onze show.
Niet iedereen kan voor honderden euro`s vuurwerk kopen, en wil je iets moois dan redt je het niet met 50,00 euro.

Hoe meer zielen hoe meer vreugde.

ifeelfine

Registered User
Vragen om een bijdrage is het laatste wat ik zou doen, echter sinds een aantal jaren zijn er steeds meer buren die het leuker vinden om gezamenlijk op een plek naar het vuurwerk te kijken.
Het is minder chaotisch als wanneer iedereen zijn eigen dingetje afsteekt.

Een ieder kan en mag zelf bepalen wat hij wil betalen.
Ik heb mijn eigen budget en dit vul ik aan met de donatie`s van buren en bekenden.
Even na twaalven worden de praattafels buiten gezet en onder het genot van een hapje en drankje gaan wij genieten van onze show.
Niet iedereen kan voor honderden euro`s vuurwerk kopen, en wil je iets moois dan redt je het niet met 50,00 euro.

Hoe meer zielen hoe meer vreugde.

wie het kleine niet eert....kan ontzettend genieten van een meterpakket hoor

D

Deleted member 17038

Guest
wie het kleine niet eert....kan ontzettend genieten van een meterpakket hoor

Als je het toch al samen met je buurt viert. Dan kunnen alle buren een eigen meterpakket mee nemen. Maar je kan ook samen 1 meter pakket kopen en een beetje groter vuurwerk met de rest van het geld. We zouden het kunnen beschouwens als onze samen kopen topics! Samen sleep je meer gratis vuurwerk en diversiteit je straat in dan als iedereen los bij de lokale vuurwerkverkoper bijna hetzelfde koopt. Die verkoper raad ook iedereen de panter aan. En dan sta je daar om de beurt je panter aan te steken :p

Bovenaan