Buurt geniet (gratis) mee. Herkenbaar?

Moontan

Moderator
Medewerker
Gisteren liep ik door mijn straat om bij het naburige winkelcentrum Sinterklaas inkopen te gaan doen.
Het is zaterdag 1 december.
Wordt ik in de straat aangesproken door een buurman verder op, hij stapt speciaal van zijn fiets af, want hij heeft een vraag.
Of ik dit jaar weer vuurwerk ging afsteken op Oudejaarsavond. Want hij heeft al die jaren zo genoten.
En dit jaar kwamen vrienden uit Engeland over. Hij keek zeer blij toe mijn antwoord "ja" was.

Later deze maand zullen er ongetwijfeld meerdere buurtbewoners met deze vraag komen.

Grappige situatie eigenlijk. De buurt kijkt gratis mee en koopt zelf niets.
Ik heb er geen moeite mee want ik blijf tot aan mijn laatste adem vuurwerk kopen en afsteken.

Wat zijn jullie ervaringen met de buurt? Is bovenstaande herkenbaar bij jullie?

TheChain

Registered User
Bij mij eigenlijk hetzelfde. Er zijn zelfs enkele buren die zich eigenlijk een beetje schamen voor hun vuurwerk t.o.v. dat van mij. Deze buren kopen gewoon een pakketje van 25 euro en dit valt volgens hun in het niet bij dat van mij. Ik zeg dan altijd dat dit voor mij niets uitmaakt. Het gaat toch niet persé om het bedrag dat je de lucht in knalt maar vooral om het plezier dat je er aan beleeft! Wel elk jaar weer leuk dat er zelfs mensen uit omliggende straten naar onze staat komen om daar van mijn vuurwerk te genieten. Heb daar totaal geen problemen mee want mijn kick wordt daar niet minder van!

deamonchild

Registered User
Ik heb vorig jaar een budget-showtje in elkaar gezet waar ik zelf meer dan tevreden mee was.

Alles doorgelont voor ik vanuit Assendelft vertrok naar het centrum van Zaandam. De dozen vuurwerk met 4 man naar 1 hoog gesleept waar het in een appartement kon worden opgeslagen tot 00.00uur.

Het was 23.45uur de dozen werden door dezelfde 3 hulpjes ( nu in beschonken toestand excl mezelf want ik drink niet ) naar beneden gebracht en voor het oude gemeentehuis aan de rand van het uitgaanscentrum opgesteld.

Ik voelde me de koning want er kwamen mensen aanrennen er werden nog even snel vrienden gebeld en voor ik het wist stond de hele brug naast me ( ja een echte brug met een 2 baans weg erop en fietspaden ) vol met mensen.

Rond 00.00uur onstak ik mijn eerste doos met doorlontspul en de mensenmassa begon meteen te juichen.

Ik heb van niemand geld gehad die avond geen stuiver maar, toen ik rond 00.30 alles had opgestapeld en aan de stoep had gezet voor de afval dienst kwamen er nog steeds mensen naar me toe wildvreemden om me te bedanken voor het gave vuurwerk.

Het applaus is te horen op een filmpje die door een dame op youtube is gezet .

Dat alleen al, al die mensen ( 100 of meer ) die stonden te genieten en te kijken die mij bedankten en me gelukkig nieuw jaar wenste was meer waard dan wat dat vuurwerk me ooit gekost heeft.
Ik ben een vuurwerk man al sinds me kleine kindertijd en ik weet dat ik ieder jaar te laat ben met alles maar ik geniet ervan als andere genieten van de moeite die ik erin stop.

Dus ja Moontan herkenbaar heel herkenbaar en zo leuk :D

Mystifying Sage

Registered User
Gisteren liep ik door mijn straat om bij het naburige winkelcentrum Sinterklaas inkopen te gaan doen.
Het is zaterdag 1 december.
Wordt ik in de straat aangesproken door een buurman verder op, hij stapt speciaal van zijn fiets af, want hij heeft een vraag.
Of ik dit jaar weer vuurwerk ging afsteken op Oudejaarsavond. Want hij heeft al die jaren zo genoten.
En dit jaar kwamen vrienden uit Engeland over. Hij keek zeer blij toe mijn antwoord "ja" was.

Later deze maand zullen er ongetwijfeld meerdere buurtbewoners met deze vraag komen.

Grappige situatie eigenlijk. De buurt kijkt gratis mee en koopt zelf niets.
Ik heb er geen moeite mee want ik blijf tot aan mijn laatste adem vuurwerk kopen en afsteken.

Wat zijn jullie ervaringen met de buurt? Is bovenstaande herkenbaar bij jullie?

Ben zelf de enige die stookt in de straat, maar toch staan ze allemaal te kijken hoe ik loop te stoken en wat ik de lucht injaag, wat vaak ook wel met ooohs en aaahs gepaard gaat.......

Ook ik word elk jaar wel door meerderen in de buurt aangesproken met de vraag of ik komende jaarwisseling weer thuis ben, ga stoken en of het het laatste jaar gaat overtreffen.....Mochten ze me op straat niet treffen, bellen ze zelfs aan...

Dus ja ook ik heb die positieve ervaringen in de wijk/straat.... Eigenlijk weinig negatiefs te melden...Het is zelfs zo dat zo goed als iedereen zijn auto weg haalt op de grote parkeerplaats bij mij voor de deur zodat ik meer ruimte heb...

HocusPocus.Pyro

Registered User
Jazeker, erg herkenbaar. Er zijn buren die dit expliciet uitspreken, en er zijn veel zwijgzame buurtbewoners die ook meegenieten. Het afsteken van mooi vuurwerk hoort nou eenmaal bij de traditie van Oud en Nieuw. (Helaas zijn er ook veel mensen in de buurt die onvrijwillig gratis meegenieten van het zware klappen van illegaal knalvuurwerk, vaak al ver voor O&N.)

WhiteFang

Registered User
Herkenbaar, vorig jaar kreeg ik 2 maanden later nog de opmerking dat ik mooi en veel vuurwerk had. Vanuit de straat kwamen er mensen bij ons staan om te praten over mijn vuurwerk, nog nooit eerder gesproken die mensen.

Boogieman

Registered User
Afgelopen jaarwisseling van een stuk of 6 mensen een hand gekregen om te bedanken voor het mooie vuurwerk. Ze woonden een straat verderop en kwamen speciaal om te kijken. En de vraag of het soms illegaal was. Moest wel lachen om hun verbaasde blikken toen ik nee zei.

Dit keer gaan ze nog meer verbaasd zijn, heb nu nog meer :p

Dennis010

Registered User
Heel herkenbaar :hehe!: Ik heb dit al meerder keren meegemaakt. Mensen gaan er op rekenen. Ik heb mijn oud en nieuw 3 jaar achter elkaar op dezelfde plaats in Oud-Beijerland gevierd met volop publiek. Toen ik 2 jaar terug uitgenodigd werd door Donald en Maja om het bij hen te vieren met nog een aantal freaks leek me dit ook zeer leuk. Zo gezegd, zo gedaan. Kreeg ik van mijn maat uit Oud-Beijerland na oud en nieuw te horen dat de buurt teleurgesteld was dat ik dat jaar niet aanwezig was :smiling: De mensen bij hem uit de buurt vragen ieder jaar aan hem of ik nog kom. Vorig jaar weer in Oud-Beijerland geweest, en ja hoor... 1 januari werd mijn maat al weer aangesproken... Blijft Dennis nu weer naar Oud-Beijerland komen???

Dit jaar gaan we Oud en nieuw voor het eerst in Numansdorp vieren. We wonen hier nu net iets langer dan 2 jaar. De buurt kent me nog niet en weet dus niet wat ze te wachten staat. Ik ben benieuwd naar de reacties als we de 31e in de ochtend gaan beginnen en de omwoners onze uitstalling inclusief partytent, barbeque, terrasheaters en vuurton zien. Kijken of we hier ook weer een groot publiek kunnen trekken. :lub:

Dat mensen er op gaan rekenen en "gratis" komen kijken maakt me helemaal niks uit. Ik doe het voor mezelf en mijn vrouw (die het ook hlemaal geweldig vind). Dit jaar zijn we weer met meerdere freaks bij elkaar, en ik weet nu al dat we er een geweldige dag van gaan maken. Ik kan niet wachten :happy:

The Max

Registered User
Ja heel herkenbaar, altijd eerst show zien van illigale potten van de overkand totdat ze niks meer hebben dan komt iedereen naar ons toe en geven wij onze consumenten vuurwerk wat meestal wel mooier is. :tounge:

Laatst bewerkt:

chrackling king

Registered User
In mijn vorige woonplaats hadden we een buurtvereniging, zomer bbq, sinterklaas je kent het wel.
Maar ieder jaar op 31 dec stond de halve straat bij mij voor de deur, genietend van een vuurwerk showtje.
Kwam op een gegeven moment(ergens begin december) de voorzitter van de buurtvereniging aan de deur met een envelop.
Hier kerel 250 euro, hadden we over van alle aktiviteiten van dat jaar, een bijdrage aan de mooie show.....

Nu afgelopen jaar voor de eerste maal vuurwerk afgestoken in de nieuwe straat, ze weten dus nu ook waar ik woon.hahaha

petertje23

Registered User
Inderdaad herkenbaar. Mensen die toch wat langer buiten blijven staan nadat hun pakketje is afgestoken en een praatje maken.
Gezellig is dat!
Inderdaad ook de vragen of dat illegaal is of niet en wat dat wel niet moet kosten.
Ze staan dan raar te kijken als je zegt dat het gewoon hier in Nederland te koop is :tounge:
Al heb ik dit niet alleen met buren, maar ook met de vrienden met wie ik oud en nieuw vier.
Bijna iedereen vind het zonde van het geld, en betaald dan ook niet mee.
Maar als ze dan een pot mogen aansteken zijn ze als een kind zo blij :happy:

hutter

Registered User
In mijn vorige woonplaats hadden we een buurtvereniging, zomer bbq, sinterklaas je kent het wel.
Maar ieder jaar op 31 dec stond de halve straat bij mij voor de deur, genietend van een vuurwerk showtje.
Kwam op een gegeven moment(ergens begin december) de voorzitter van de buurtvereniging aan de deur met een envelop.
Hier kerel 250 euro, hadden we over van alle aktiviteiten van dat jaar, een bijdrage aan de mooie show.....

Nu afgelopen jaar voor de eerste maal vuurwerk afgestoken in de nieuwe straat, ze weten dus nu ook waar ik woon.hahaha

Dit is echt top, goede voorzitter hebben jullie daar.

vincer

Registered User
De buren bij mij in de straat kopen geen vuurwerk meer, omdat ik toch wel genoeg vuurwerk afsteek. Ik kan me hier behoorlijk aan irriteren, want ook ik heb geen geldboom in de tuin staan. Ik verwacht niks maar het zou toch leuk zijn als men eens zeg, we lappen wat bij( al gebeurd dit wel een enkele keer en dan precies door de mensen die het niet breed hebben!)

Er was enige twijfel of ik dit jaar wel thuis zo blijven, mensen reageerde zwaar teleurgesteld, haha.

Girandola

Registered User
Mijn budget neemt geleidelijk toe, en hierdoor wordt mijn vuurwerk mooier, dit lijken de buren ook door te hebben. Er komen daardoor jaarlijks meer buurtgenoten even een kijkje nemen. Vaak houden zij het einde niet vol, aangezien ik niet het arsenaal heb om 15 cakes tegelijk af te steken. Ik ben meer een stoker die per cake geniet, hierdoor zijn we vaak een uur bezig, wellicht verandert dit nog in de toekomst.

Plum Bloom

Registered User
De buren bij mij in de straat kopen geen vuurwerk meer, omdat ik toch wel genoeg vuurwerk afsteek. Ik kan me hier behoorlijk aan irriteren, want ook ik heb geen geldboom in de tuin staan. Ik verwacht niks maar het zou toch leuk zijn als men eens zeg, we lappen wat bij( al gebeurd dit wel een enkele keer en dan precies door de mensen die het niet breed hebben!)

Er was enige twijfel of ik dit jaar wel thuis zo blijven, mensen reageerde zwaar teleurgesteld, haha.

Ik benader de mensen in mijn straat waarvan ik weet dat ze vuurwerk leuk vinden direct met de vraag of ze willen lappen. Twee jaar terug voor het eerst gedaan, bedrag opengelaten. Kreeg tussen de 5,- en 15,-, de meesten die thuis waren betaalden mee. Zo'n 150,- opgehaald. Dit jaar de grootste liefhebbers om 25,- gevraagd. Geen probleem so far.

dennis1973

Registered User
Alle verhalen klinken me bekend in de oren ....
Hier komen ze ook uit alle hoeken en gaten kijken naar me jaarlijks terug kerend vuurwerk !
Vorig jaar hebben mijn buurtgenoten allemaal mee betaald maar hoger als €25 hadden ze er toch niet voor over ;-)
Dit jaar ga ik het ergens anders vieren en hoor nu al om me heen dat ze het toch erg jammer vinden ( snap ik zeg ik dan tegen mezelf hahahaha ) maar ja dat is dus bij iedere vuurwerk freak het geval dat de buurt er op gaat rekenen ....

Michel_G

Zilveren Member
3 jaar geleden had ik ook een soortgelijke ervaring. "Hele" straat was gezellig uitgelopen en stond te genieten van mijn vuurwerkshowtje. Heerlijk een showtje weggefakkeld en een mooi applause na afloop. Echt genoten die avond. Ik steek mijn vuurwerk in eerste instantie voor mijzelf af, maar het is altijd mooi als een andere mensen er ook van mee kunnen genieten.

2 jaar geleden was het een stuk minder druk. Wel een aantal mensen die nog hebben genoten van het vuurwerk, maar niet meer de sfeer van het jaar ervoor.

Afgelopen jaar was echt het dieptepunt....... Leuk showtje in elkaar gezet, alles elektrisch geschoten, en vrijwel in mijn eentje staan te kijken. Hele straat was vrijwel niet thuis en de paar die thuis waren, zijn niet naar buiten gekomen. Stond dus uiteindelijk mijn showtje weg te drukken voor 4/5 man (inclusief mijzelf). Was totaal geen sfeer, en miste dus ook echt een stukje oud en nieuw gevoel. Ook (vrijwel) niemand anders meer die vuurwerk af stak of nog even beste wensen kwam toewensen. Ik heb gelukkig zelf echt nog wel kunnen genieten van mijn showtje, maar is toch een beetje vreemd, oud en nieuw in een lege straat!

Gelukkig kreeg ik drie dagen later nog een leuk compliment van een echtpaar wat een stuk verderop woonde in de straat en ontzettend had genoten van het vuurwerk, wat ze vanuit hun zolderraam hadden bekeken.

Hoop dit jaar toch weer op wat meer mensen die thuis zijn met O&N!

Richardus

Registered User
Ik vond het een leuke gewaarwording toen 2 jaar geleden er een groep stond mee te kijken die applaudiseerde na Jaloers, gek trots gevoel krijg je dan haha. In 2008 was het geloof ik dat in m'n eigen straat een behoorlijke groep stond mee te kijken en me achteraf bedankten voor 't mooie vuurwerk; hartstikke tof. Elk jaar tot nu toe staan de kids uit de straat met open mond te kijken hoeveel de auto ingaat om elders gestookt te worden en teleurgestelde blikken als navraag de kennis oplevert dat het niet voor de deur getoond gaat worden... Volgend jaar maar de straat hier weer 'ns trakteren :)

Oja, was blij verrast toen m'n ouders verklapten dat ze wat geld op m'n rekening hadden overgemaakt als bijdrage voor 't vuurwerk wat ik bij hen (+ rest van gezin en aanhang) ga stoken deze jaarwisseling. Voor die €25 mag m'n pa dus ook een lontje aansteken :tounge:

Laatst bewerkt:

VuurwerkFreak90

Registered User
Deze berichten klinken zeker erg bekend in de oren haha, afgelopen week al een praatje gemaakt met de "buurman" die 50 meter verderop woont over oud&nieuw, in ieder geval mede gedeeld dat ik dit jaar oud&nieuw vier in Zoetermeer samen met mijn broer, dus word sowieso daar een groot feest en kijken. Eerste keer dat we daar vieren dus kijken of er nog meer vuurwerkfreaks wonen. In onze straat heb je altijd wel aantal fanatiekelingen en is dan is het leuk om te horen of ze vragen of je dit jaar thuis viert.

Vind het zelf altijd wel leuk om een publiek te hebben, heb alleen persoonlijk een schijt hekel aan mensen die naar je vuurwerk kijken en als je klaar bent, BAM deur dicht of stappen in de auto en weg zijn ze, profiteurs eigenlijk maar dat heb je nu eenmaal als je zelf meer koopt als je buren, maar uit eindelijk kijk je zelf ook bij andere in de wijk dus valt beetje op het zelfde neer.

Gelukkig zijn er altijd wel aantal die je bedanken voor vuurwerk en die zeggen ze het mooi vonden.
Thuis is het leukste om oud&nieuw te vieren maar soms is een andere plek ook wel is leuk om te zien hoe het daar aan toe gaat.

Gelukkig heb ik zelf goede buren, paar jaar geleden was mijn broer uitgezonden in Afghanistan toen staken ze om 21.00 (daar 24.00 uur) een Chineese rol af voor mij broer, toch wel erg attent.

Bovenaan