Je bedoelt o.a. dat in theorie een vuurwerkverbod voor individuen locaal kan worden geregeld via de APV, de Algemene Politie Verordening? Staat me bij dat er gemeenten zijn geweest die via de APV vloeken in het openbaar strafbaar hebben gesteld/wilden stellen.
Mijn fantasie gaat nu met me op de loop. Stel je voor, Brummen als eerste vuurwerkloze gemeente in NL. Tientallen agenten surveilleren de 31ste op straat, helicopters bewaken het straatbeeld vanuit de lucht, overal hangen camera's. De helft van de Brummenaren (meest jongens en mannen) alsmede duizenden vuurwerksympathisanten uit het hele land hebben verdekt posities ingenomen in het anders zo rustige dorp. Vanuit gecamoufleerde schuttersputten en door zolderramen worden tientallen pijlen gelanceerd en cakes de lucht ingejaagd. Van afstand ontstoken rollen ratelen de hele dag door.
Opgezweept door beelden van SBS6 (overgenomen door CNN) en na oproepen op FPM en AVP stromen in de loop van de dag nog duizenden freaks extra toe. Op aanraden van Tony en Arjan posteren zij zich luttele meters van de Brummense gemeentegrens en brengen vanuit die veilige positie het ene na het andere saluut aan de heldhaftigen in het dorp. Er ontstaat een Elfstedentochtsfeer, waarbij potentiele relschoppers door het weldenkende deel van de actievoerders tot de orde worden geroepen (eitje, want dapper zijn als je eentje bent valt niet mee).
Nog voordat het donker is, treedt burgemeester Joosten af. Hij besluit naar Spanje te emigreren, Valencia lijkt hem wel wat :laugh: Op 2 januari wordt het vuurwerkverbod uit de Brummense APV geschrapt.