Bonte's petitie en onze tegenpetitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

trailer

Registered User
Normaal ben ik niet zo’n poster maar de heer Bonte maakt het nu wel erg bont. Dus nu maar even heel lang, niet omdat ik denk dat het voorstel er door zal gaan komen maar omdat onze vriend baarlijke nonsens aan het verkopen is. Namelijk :

1. Het burger initiatief is bedoeld voor burgers. Feitelijk is Bonte dat ook maar tegelijkertijd is de heer Bonte beleidsmaker te Rotterdam, betaald door de Nederlandse burger. Dat betekent dat hij connecties heeft ( bijvoorbeeld met de media ) op basis van zijn werkzaamheden. Connecties die de gewone man in de straat niet zo snel heeft. Daarnaast is het zo dat er veel tijd in dit soort campagnes gaat zitten, tijd die de heer Bonte blijkbaar heeft ondanks zijn drukke werkzaamheden in Rotterdam. Rijst bij mij de vraag, wanneer doet hij dat nu allemaal ? In de tijd dat hij moet werken, ik neem aan dat hij hier geen vrije dagen voor op gaat nemen. Lijkt mij een leuke aanbeveling aan de gemeentraad van rotterdam om daar eens vragen over te stellen.
2. Als het voorstel zo politiek verantwoord zou zijn waarom heeft hij dan niet zijn collega’s in den Haag dit dan niet ingefluisterd ? Is het zo dat zij dit probleem niet zin zitten ?
3. Het vuurwerk “ probleem” is een triviaal probleem. Er zijn veel grotere problemen in dit land waar veel betere de aandacht naar uit kan gaan.
4. De heer Bonte heeft het over grote feesten waar vervolgens vuurwerk om 00:00h wordt afgeschoten als alternatief voor het consumenten vuurwerk. Leuk, maar nu woon ik in het oosten van het land waar er vele kleine plaatsen zijn waar op oudejaarsnacht driftig vuurwerk wordt afgeschoten. Maar er is bij lange na geen capaciteit ( laat staan geld ) voldoende ij de professionals om voor elk dorp of gemeente een vuurwerk aan te steken. Wat moeten wij dan ?
5. Vuurwerk is een gewoonte geworden voor veel mensen. Door hier een verbod op te leggen zul je een enorme stroom van illegaal vuurwerk gaan creeeren juist omdat het een traditie is geworden. Kortom je raakt alle controle over de handel kwijt. Daarnaast moet zo’n regel gehandhaafd worden. Dat lukt nu al niet, laat staan dat er een illegale stroom op gang komt. Nu is de legale omzet zo’n 70 miljoen euro, illegaal is dat ongeveer 15 miljoen euro, totaal 85 miljoen. Als de helft daarvan nu eens illegaal wordt ( en dat is niet onaannemelijk omdat in alle landen om onz heen vuurwerk verkocht wordt ) heb je een immens handhavingsprobleem dat vele malen meer geld zal kosten dan nu.
6. Volgens op punt 5 kan het zelfs zo zijn dat wanneer de illegale stroom een vijfvoudige wordt zal ook het aantal ongelukken kunnen toenemen. Vraag is gerechtvaardigd of het aantal ongelukken dan niet juist zal gaan toenemen.
7. Onze vriend geeft aan dat er in de landen om ons heen alleen professionele vuurwerken geschoten worden. Dan is hij blijkbaar niet in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland geweest. In Engeland wordt veel vuurwerk afgestoken met Guy Fawkes, in zwiterland en Italie met de eerste augustus, in Frankrijk met 14 juli. De scandinavische landen weet ik niet wanneer vuurwerk door particulieren wordt afgeschoten.Maar in Zweden worden zelfs 4 inch vorgemonteerde mortieren verkocht. Laat ik Spanje en Italie maar niet eens noemen. Dus punt niet correct.
8. Tevens geeft hij aan dat dat in een uurtje meer dan 1000 slachtoffers vallen. Natuurlijk 1 slachtoffer is te veel maar dat uurtje is niet correct. Uit onderzoek ( en talloze berichten in de mdia ) is het ook bekend dat de juist de ongelukken niet gebeuren tijdens de jaarwisseling maar juist in de periodes daarvoor en daarna. Kolder dus.
9. Er wordt zo maar een oorzakelijk verband gelegd tussen vuurwerk en branden die ontstaan. Dat wordt nergens aangetoond. Nu ben ik vrij goed ingevoerd in de verzekerringsbranche maar vuurwerk is niet alleen verantwoordelijk voor het brand vliegen van (bijvoorbeeld) scholen. Dat zijn gewoon gefrustreerde leelingen die met een slok te veel op de boel aansteken. Het verband dat hij legt tussen vuurwerk en brand zijn wat mij betreft niet te leggen.
10. Er wordt gevolgschade gerapporteerd ( 300 miljoen ) die niet te staven is met feiten. Dus waar komt dat getal vandaan. Voor zover mij bekend is de heer Bonte ( bij lange na ) geen accountant en is zijn bewijsvoering voor dit bedrag uiterst ongewis sterker het is niet onafhankelijk vastgesteld dat het het bedrag is wat genoemd wordt.
11. ls het dan zo erg is dat er vuurwerk wordt afgeschoten komt bij mij de vraag naar boven erger dan wat ? Overlast door mannen op scootertjes, honden die op de stoep poepen ? Vertel het mij maar. De redenatie die gevolgd wordt zet iets neer als “ erg en niet gewenst” zonder dat er een kader neergezet wordt ten opzichte van wat het dan zo erg is. Alle argumenten zijn holle frases.
12. Ja, vuurwerk levert ongelukken op maar bijvoorbeeld het schaatsen levert in de korte tijd dat het kan meer ongelukken op. In ons plaatselijke ziekenhuis kwamen op 31 december meer schaatsslachtoffers binnen dan vuurwerkslachtoffers, daarom gaan wij schaatsen toch niet vebieden ?
13. Vuurwerk is voor vele kleinere ondernemers een afsluiting van het jaar die er voor zorgt dat er toch nog winst wordt gemaakt. Ik ben er van overtuigd dat eel van de winkeliers failliet zullen gaan als zij geen vuurwerk meer kunnen verkopen. Worden deze mensen uitgekocht ? dat is een flinke kostenpost.
Zo dat is er even uit. Tot slot heb ik nog een aantal opbeurende ideeen om de heer Bonte te bestrijden, de kern is de gewone man te bereiken. De echte freaks tekenen wel, het gaat om de “ gewone” man in de straat.

1. De vuurwerkwereld heeft door online verkoop een enorm groot bestand aan emailadressen van geinteresseerden in vuurwerk. Satrt een campagne ( per leverancier ) om deze mensen te benaderen. Heeft geheid succes.
2. Veel mensen in mijn kennisenkring weten niet eens van dit voorstel maar zijn er zeer op tegen. Met behulp van een eenvoudige site waar je als burger emails kunt versturen naar kenissen om hen er op te attenderen dat er een petitie is kun je volgens mij veel bereiken.
3. Veel vuurwerk winkels die vuurwerk verkopen hebben ook reguliere klanten die bijvoorbeeld hun fiets laten repareren. Zet een PC in de winkel en attandeer mensen er op dat zij a la minute de digitale petitie kunnen tekenen.
4. Vuurwerk heeft bijvorbeeld Gerard Joling en radio538 gaf vuurwerkpakketten weg. Zet deze mensen in tegen het gevaar.

Leon2008

Registered User
Ik zou gewoon afwachten tot het moment daar is en dat een petitie ook daadwerkelijk zin heeft. Je kan niet vechten tegen iets wat er nog niet is. Natuurlijk gaan we ons werk als liefhebber doen maar volgens mij gaat het helemaal mis met de petitiedrang.

Naar mijn idee zijn er 2 goede redenen om direct een tegenpetitie te starten:

1. Je geeft zo een signaal af dat het je echt aan het hart gaat, de vader die met oud en nieuw met zijn zoontjes en/of dochtertjes (met alle respect trouwens) vuurwerk staat af te steken heeft waarschijnlijk nog nieteens lucht gekregen van deze onzin (ik ken er in ieder geval genoeg die er niets van weten puur en alleen om het feit dat het ze niet interesseerd, behalve dan op 31 december).

2. Beter voorkomen dan genezen, een beslissing voor verbod op vrij vuurwerk is makkelijker te voorkomen dan dat besluit achteraf weer terug te draaien.

thunderflash

Registered User
Ik vind dat Trailers redenatie de spijker precies op de kop slaat zoiets zou in een petitie moeten staan namelijk keiharde feiten en niet de bedenksels van Bonte en consorten.Netjes verwoord Trailer

Red Eagle

Registered User
Ik zou gewoon afwachten tot het moment daar is en dat een petitie ook daadwerkelijk zin heeft. Je kan niet vechten tegen iets wat er nog niet is. Natuurlijk gaan we ons werk als liefhebber doen maar volgens mij gaat het helemaal mis met de petitiedrang.

Begrijp dat wachten niet goed!?
Worden aan allen kanten onder de voet gelopen door Bonte en de media
en wij moeten braaf wachten ? Waarop ?:weird:

Wat zou er dan nog niet zijn de handtekeningen lopen bij de tegenpartij al op boven de 28.000 en wij zitten op de enigste lopende beetje bekende tegenpetitie op een magere 3000.
tuurlijk kunnen we wachten maar ben bang dat het dan geen hot item meer is waardoor het nog moeilijker wordt de "gewone man" te bereiken.
Lijkt me nu toch tijd voor actie of zie ik dat verkeerd?

Tony

Administrator
Medewerker

Wat zou er dan nog niet zijn de handtekeningen lopen bij de tegenpartij al op boven de 28.000 en wij zitten op de enigste lopende beetje bekende tegenpetitie op een magere 3000.
tuurlijk kunnen we wachten maar ben bang dat het dan geen hot item meer is waardoor het nog moeilijker wordt de "gewone man" te bereiken.

Oke, gaat jullie gang maar!
Met zijn allen lekker door elkaar jengelen. Dan zal het vast goed komen.

hanky74

Registered User

Als het elke week met koeieletters op Telegraaf.nl en nu.nl staat dan halen ze zo de 40000. Vind het nog wel meevallen dan dat ie nu pas 28000 'handtekeningen' heeft aangezien deze sites miljoenen bezoekers hebben. Eigenlijk zou deze petitie sowiezo ongeldig verklaard moeten worden omdat je meer dan 1x erop kan stemmen als je maar verschillende mailadressen gebruikt.

Arno kan beter antivuurwerk vrienden op hyves verzamelen is een stuk betrouwbaarder en daar hebben de vuurwerkliefhebbers er al 18k+ van :toung:

http://antivuurwerkverbod.hyves.nl/

Laatst bewerkt:

trailer

Registered User
Oke, gaat jullie gang maar!
Met zijn allen lekker door elkaar jengelen. Dan zal het vast goed komen.

Mee eens. Als je al iets wil doen dan moet het georganiseerd en we moeten eerst maar eens afwachten of onze vrienden wel aan de 40000 mensen komen.

Red Eagle

Registered User
ok dan wachten we gewoon af en zien wel waar het schip strand!
hoop alleen niet dat het dan nog te laat is om met een tegenantwoord te komen!

Tony

Administrator
Medewerker
[adminbreak] Omdat er nu in 4 threads 1 en dezelfde discussie loopt zet ik deze thread op slot. Iedereen zit zich boos te maken (begrijpelijk) en dat komt niet ten goede van het forum en de gezelligheid. Laten we lekker na praten over oud en nieuw en op de achtergrond werken een aantal websites samen aan een tegenaktie[/adminbreak]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan