Bonte's petitie en onze tegenpetitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AWG

Registered User
en vergeet er vooral niet bij de te vertellen dat er hooguit maar 10 gecertificeerde professionele bedrijven zijn in nederland die zo,n show mogen afsteken.
dus dat zou inhouden dat er maar 10 steden een show zouden kunnen hebben

mensen moeten dus van heinde en ver komen wat weer allerlei afsluitingen en overlast geeft etc etc

firewire

Registered User
Bron: Korte verhalen.nl
Even met het Stadhuis van Rotterdam gebeld: "Goedemorgen, Oplopers hier. Mag ik de fractie van Groen Links van u?" Eerst werd ik verkeerd verbonden, want op de achtergrond hoorde ik een stel gillende keukenmeiden. Maar uiteindelijk kwam het goed, en kreeg ik Arno Bonte aan de lijn. Mooi, hij was precies degene die ik moest hebben. "Zo Arno, vertel eens. Hebben jullie daar de geldpest? En een paar honderd smerissen over?" Verbaasd vroeg de jonge communist wat ik bedoelde. Dat kon ik hem snel uitleggen: "Je wilde toch per straat een referendum gaan houden over het afsteken van vuurwerk? En dan overal borden neerzetten waarop staat aangegeven of je daar wel of niet mag knallen? En de politie moet dat dan gaan controleren?"
Ja, dat had ik goed begrepen, vertelde Arno mij. Gutteguttegut, Arno in de bocht. Als je zo'n vuurwerkverbod een beetje serieus in de gaten wilt houden heb je een paar honderd politiemensen nodig. Misschien is het een beter idee als er eens iets wordt gedaan aan de grote aantallen onopgeloste inbraken en straatroven, en misschien is het een aardig plan om te zorgen dat een gejatte fiets terug komt bij de eigenaar, en de dief in de bak verdwijnt. Dat soort dingen.
En een enorm zootje extra verkeersborden "verboden te knallen"? Arno Bonte ziet het al helemaal voor zich, geloof ik: delegaties van politici en hoge politiebeambten uit wereldsteden als Chicago en Milaan komen op werkbezoek om te kijken naar de Rotterdamse oplossing. Borden! De oplossing voor het vuurwerkprobleem! Ik deel de hooggespannen verwachtingen van Arno niet. Volgens mij zullen die borden alleen maar tot heel wat hilariteit leiden, want er wórdt wat afgeknald, daar in Rotterdam. In 2008 de stad met de meeste moorden. Alsof bij die afrekeningen de ingehuurde Balkan-moordenaars zich straks iets van zo'n bord zullen aantrekken... Sterker nog, niet alleen moordenaars trekken zich er niets van aan, ook "de gewone man" laat zich er naar verwachting weinig aan gelegen liggen. Want vuurwerk is een recht! Ik stelde Arno Bonte nog een pijnlijke vraag: "Heb je al contact gehad met je GroenLinks-collega's in Zwaagwesteinde?" Nee dat had 'ie niet. Jammer, want praktijkvoorbeelden zijn altijd de beste voorbeelden, zeg ik altijd maar. In Zwaagwesteinde reed iemand deze jaarwisseling na klachten over zijn zware vuurwerk gewoon met zijn auto op de klagers in. Kijk, ik héb zo'n vermoeden. Ik weet het niet zeker, maar ik héb een vermoeden. Daar een verbodsbord neerzetten zou geen enkele regulerende werking hebben gehad. Dénk ik niet.
En dat bespottelijke idee om per straat een referendum uit te schrijven? Doe mij een lol. Voor je het weet zijn er ook straatreferenda over een lelijke-gordijnenembargo. Of over een verbod om patserige auto's voor de deur te parkeren...

Knalpatroontje

Registered User
tegenpetitie zit inmiddels ruim over de 1000 stemmen. Het begint te lopen. Op AVP heb ik het idee geopperd om samen (AVP, VWB en Pyro) een inzamelingsactie te houden. Er zou bijvoorbeeld een gezamenlijke bankrekening geopend kunnen worden waarop alle leden geld kunnen storten. Als ALLE leden hiervan op de hoogte worden gebracht en er wordt duidelijk uitgelegd wat er met het geld gedaan wordt dan denk ik dat je aardig wat bij elkaar kunt krijgen. Ik zelf denk aan een advertentie op de eerste pagina van de telegraaf. Ja, ik weet het 10.000 EURO ben je zo kwijt. Maar goed....

De Bonte campagne investeert ook in reclame. Nieuwssites, kranten etc etc. Heel Nederland weet dat ze tegen vuurwerk kunnen stemmen maar niemand weet dat je ook vóór kunt stemmen. Jammer vind ik dat.

edit: petities.nl is weer uit de lucht.

joszie

Zilveren Member
Beetje zonde van het geld. Stel dat het je lukt om een plaats in de krant te kopen. Wil je mensen oproepen op op deze petitie te stemmen? en dan? voordat hij overhandigd word aan de 2e kamer ligt ie al in de prullenbak. omdat ze er gewoon geen ene mallemoer mee kunnen.

Kan je beter de inhoud van de petitie in een nette brief zetten en naar balkenende sturen, heeft meer effect...

Knalpatroontje

Registered User
Ik zou me, als dit scenario inderdaad uitgevoerd wordt, ook voor kunnen stellen dat de drie admins van de sites samen een goede petitie opstellen. Één met concrete vragen om actie richting de regering. Stiekem hoop ik dat ze daar al mee bezig zijn. Er moet een gecoördineerde actie komen.

Jouw petitie hier joszie is idd stukken beter dan die nu op de site staat. Zolang er maar duidelijk een onderscheid wordt gemaakt tussen vuurwerkliefhebbers en vandalen.

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
precies, dat is ook mijn vraag. Het maakt uiteindelijk niet uit WIE het opstelt, als het maar gebeurd.
Daarom ook mijn vraag: wat kan je er precies inzetten zodat de 2e kamer er wel iets mee kan?

Knalpatroontje

Registered User
verzoekt de regering:
- Keihard op te treden tegen het handelen in/voorhanden hebben van illegaal vuurwerk.
- Vandalisme rond nieuwjaar hard aan te pakken.
- Het afsteken van legaal vuurwerk anders dan de in de daarvoor bestemde uren ook aan te pakken en de overtreder te straffen.
- Het afsteken van legaal vuurwerk tijdens de daarvoor bestemde uren niet af te schaffen danwel in te perken.
- Zich hard te maken voor een éénduidend Europeesch beleid ten aanzien van vuurwerk.
- (dit is niet zozeer een verzoek) in te zien dat een onderscheid gemaakt moet worden tussen de normale burger die legaal vuurwerk afschiet en de vuurwerk vandalen. Het kan niet zo zijn dat een kleine groep raddraaiers het voor de rest verpest.

zoiets?

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
Ook ik heb de petitie tegen vuurwerk ondertekend, maar ik vind het jammer dat deze zo snel geplaatst is. Het is ook voor de regering een serieus onderwerp en dan moet je een serieuze petitie inbrengen. Het lijkt of de petitie die we nu ondertekenen in 5 minuten is gemaakt en dat lijkt mij niet de bedoeling. Bovendien; krachten bundelen! Samen sta je sterk.

Meteen bij het openen van deze thread ben ik hierover na gaan denken.

Het is goed om hier over na te denken met zijn allen. Ik denk dat je aller eerst moet gaan kijken wat zij zeggen en wat daar van klopt. Ook moet je meteen kijken naar een andere oplossing, in plaats van te zeggen dat het helemaal verboden moet worden.

Even op hun punten ingaan.
1. Jaarlijks gebeuren er duizenden ongelukken bij het afsteken van vuurwerk, met vaak zwaar lichamelijk letsel tot gevolg. De helft van de vuurwerkslachtoffers valt onder toeschouwers of voorbijgangers.

Door wat voor soort vuurwerk is dit gebeurd?

Illegaal vuurwerk?
Zware knallers zijn in Nederland al verboden. Het moet dus niet mogelijk zijn om hieraan te komen, ook niet in andere landen. Een Europese wetgeving over vuurwerk kan veel meer ongelukken voorkomen, in plaats van een verbod in Nederland. Als er alleen in Nederland een verbod zou komen, trekken we juist naar de buurlanden.

Carbid schieten?

Afgelopen jaarwisseling is een man opgenomen in het ziekenhuis nadat hij een deksel door carbid schieten op zijn hoofd heeft gekregen. Noemen wij carbid schieten consumenten vuurwerk? Volgens mij niet. Waarom wordt zo een slachtoffer wel meegerekend met het aantal vuurwerkslachtoffers?

Onjuist gebruik van vuurwerk?
Waar is de voorlichting??? Ik zie elke dag reclame van lenen dit en lenen dat, maar waarom geen voorlichtingscampagne? Via internet is deze er inderdaad geweest, maar waarom kunnen die commercials niet op de televisie worden uitgezonden? Ik heb ze echt 0 keer gezien dit jaar.
2. Het massaal afsteken van vuurwerk leidt tot giftige smogvorming in de stedelijke gebieden. Dat is schadelijk voor de gezondheid en kan voor risicogroepen zelfs levensverkortend zijn.
Wordt dit verminderd als we professionele shows gaan krijgen? Zijn die niet schadelijk voor de gezondheid? Zorgen die niet voor giftige stoffen in de lucht?

3. We hebben het nieuwe jaar ingeluid met 200.000.000 knallen. Dat zijn er meer dan honderd per inwoner. Gedurende de hele oudejaarsdag en vaak ook al in de dagen daarvoor, waan je je in een oorlogsgebied. Dieren raken gestresst en ook veel mensen voelen zich er niet prettig bij.
Hoe komen mensen aan het vuurwerk voor de verkoopdagen?

Inderdaad; de buurlanden. Weer kom ik terug op een Europese wetgeving. Als het vuurwerk nergens te krijgen is tijdens de rest van het jaar, kan het dus ook niet voor overlast zorgen buiten de verkoopdagen.

Een ander ding, in een jaar zitten 365 dagen waarvan er op 3 dagen vuurwerk mag worden verkocht. Dan is het in mijn ogen niet gek dat mensen de neiging hebben om al wat af te knallen. Het mag niet, maar de verleiding is groot. Ook bij volwassenen.

Verscherp dan de controles op het afsteken van vuurwerk buiten de 31ste. 29 en 30 december 2008 heb ik verschillende politievoertuigen zien controleren en dan merk je dat er minder wordt afgeknald vergeleken met voorgaande jaren op deze dagen. Het kan dus wel voorkomen worden.

Ik steek op 31 december ook vuurwerk af. Het liefst buiten woonwijken om ervoor te zorgen dat je die mensen daar in ieder geval niet in de weg zit. In het buitengebied laten wel veel mensen honden uit of maken een wandeling. Ik wacht dan even met afsteken tot deze mensen gepasseerd zijn. Meerdere keren gebeurd en elke keer kreeg ik een compliment; 'zo hoort het, goed zo'.

Rekening houden met elkaar en met dieren is belangrijk. Waarom wordt er gewezen naar het vuurwerk en niet naar de mensen die het afsteken? Zij zijn degene die niet even wachten wanneer er (oudere) mensen of dieren langs willen. Vuurwerk hoeft daar niet de schuld van te krijgen.

Ten slotte, ook in professionele shows wordt geknald. Heeft dat geen effect op dieren of mensen?
4. Vuurwerk beperkt mensen in hun bewegingsvrijheid. Ruim dertig procent durft tijdens de jaarwisseling de straat niet op. Mensen met luchtwegproblemen zijn vanwege de gezondheidsrisico's gedwongen binnen te blijven.

Hier kan ik moeilijk wat tegenin brengen.

5. In 2008 werd voor 65 miljoen euro aan consumentenvuurwerk gekocht. Dat is veel, maar de maatschappelijke kosten als gevolg van het afsteken van vuurwerk zijn nog veel hoger (naar schatting zo'n 300 tot 500 miljoen euro). Het gaat dan onder andere om de kosten voor het opruimen van het afval, voor de milieuschade, voor gezondheidszorg, voor het verlies van arbeidsproductiviteit door letsel en psychische schade, de kosten voor schade aan auto's, huizen en bushokjes en de kosten voor de inzet van brandweer, politie en ambulances.

65 miljoen euro aan consumenten vuurwerk.

Waarom zoveel? Door de belachelijk hoge kosten in Nederland. Belastinggeld, kosten van de bunkers, kosten van het vervoer; het wordt allemaal doorberekend in de prijs! Het bedrag zou veel lager kunnen zijn en dus ook veel minder spraakmakend!

Opruimen van afval

Hier in Houten kon je gratis bij de gemeente een speciale vuurwerk kliko laten bezorgen waar je op 1 januari je vuurwerkafval in kan doen. Natuurlijk zijn er velen die hun afval gewoon laten liggen, maar hoe meer er van dit soort acties worden gehouden, hoe minder de gemeente uiteindelijk hoeft op te ruimen.

Verlies van arbeidsproductiviteit door letsel en psychische schade

Door commercials op televisie kan veel letsel worden voorkomen. Een simpel voorbeeld;
Mijn buurman wilde gister een (kleine) vuurpijl afsteken. Hij zette een lege fles wijn neer en wilde hem aansteken. Ik had zelf ook een fles gevuld met water klaar staan en zei dat hij beter die kon gebruiken.
Het lijkt zo simpel, maar toch denken mensen er niet aan. Een reclame kan dat probleem heel simpel oplossen.

De kosten voor schade aan auto's, huizen en bushokjes en de kosten voor de inzet van brandweer, politie en ambulances.

Ook met koninginnedag is het elk jaar raak. Veel meldingen voor de brandweer, politie en ambulance. Moeten we koninginnedag dan ook maar verbieden? Is dan het probleem opgelost?

Als de kosten nu al zo hoog zijn, wat gaat dat professionele vuurwerk dan kosten? Er moeten pyrotechnicussen worden ingehuurd, er moeten lijsten met vergunningen worden ingevuld en worden goedgekeurd. En wat dachten we van het vuurwerk dat geschoten moet worden. Neemt de overheid dat dan opeens opzich? Is 65 miljoen euro dan opeens niet veel? Of is het simpel op te lossen met een belastingverhoging, waar heel Nederland om staat te springen?

Een heel lang verhaal, maar ik wil hier zelf ook eens serieus over nadenken. Het is echt belachelijk dat er meteen aan een verbod wordt gedacht. Als we dat willen voorkomen moeten wij ook in actie komen.

Dat er veel problemen zijn; ja. Daar hoeven we het niet over te hebben. Maar waar een probleem is, kan een oplossing worden bedacht. En NEE een verbod is geen oplossing! Dat leidt alleen maar tot meer (gevaarlijke) situaties.

Bertha

Registered User
Juist KoenL! Het is niet het vuurwerk, het zijn de mensen die er niet mee om kunnen gaan die de boel verzieken. Beter voorlichting is een pre, voorkomen is beter dan genezen etc etc etc.

Bertha

Knalpatroontje

Registered User
Ik heb getekend alleen ik vind dat het serieus aangepakt moet worden. Er moet goed overlegd worden en geen rare namen invullen, want anders kan je het gewoon vergeten.

Zijn er dan concrete plannen? Gaan de admins van de grote fora zelf nog een petitie maken oid? Ik ben benieuwd.

Patrick

Registered User
Zolang er verdeeldheid heerst over de aanpak tussen de verschillende vuurwerksites kom je nergens. Neuzen moeten dezelfde kant opwijzen op gebied van dit thema anders kom je nergens :sad:

Tony

Administrator
Medewerker
Zijn er dan concrete plannen? Gaan de admins van de grote fora zelf nog een petitie maken oid? Ik ben benieuwd.

Zolang er verdeeldheid heerst over de aanpak tussen de verschillende vuurwerksites kom je nergens. Neuzen moeten dezelfde kant opwijzen op gebied van dit thema anders kom je nergens :sad:

Een paar weken geleden is er een mail gekomen van Fred (Moontan) van VWC. En die heeft ons gevraagd samen te werken aan dit probleem. Ik dacht dat iedere admin (FPM, AVP, VWM) hier positief op gereageerd hadden. Ik heb er helaas verder niks over gehoord.

Wij zijn er in ieder geval mee bezig om iedereen op te trommelen waarvan wij denken dat ze belangrijk kunnen zijn en serieus te werk gaan.

Silver Palm

Registered User
Ik ben het met de meeste leden eens. Maar waar ik mij wel heel erg aan stoor is dat het "illegale vuurwerk" een beetje als boeman wordt neergezet. Net alsof het met in Nederland te verkrijgen vuurwerk geen schade kan worden aangebracht!!!!!! Bij mij in de buurt is brand gesticht met gewone astronauten dus houdt aub op met het gepraat dat alleen illegaal vuurwerk schade aanricht. Welk soort vuurwerk ook er is altijd kans op vuur. Ja en jullie hebben gelijk als er weer eens iets wordt opgeblazen, dat lukt je niet met een shising cracker. Verder stond op de site en het betoog van de vereniging staakt het vuren dat 70% van het letsel werd veroorzaakt door LEGAAL vuurwerk.
Dus verenigd u als liefhebber en begin niet over legaal en illegaal (meestal liefhebbers die waarden en normen respecteren en veiligheid boven alles kiezen).
Zo dat lucht op:nuts:

Maar wat ik in deze discussie nog meer mis zijn de fabrikanten/importeurs en leveranciers. Het is toch hun boterham. Zij hebben de faciliteiten en de kracht om op landelijk niveau actie te ondernemen. Probeer de publieke opinie te bereiken met advertenties en goodwill. Maar op dit moment vind ik dat zo maar wat makkelijk op hun pluche bureaustoel blijven zitten. Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer: Als het kalf verdronken is dempt men de put.....

joszie

Zilveren Member
De grote boeman zijn en blijven nog altijd de mensen die onverstandig met vuurwerk omgaan. Ik vind vuurwerk prachtig, ook het illegale. Het liefste zou ik wensen dat iedereen zulk mooi spul had, maar dat is gewoon onverantwoordelijk. Ergens moeten we een lijn trekken. Illegaal spul is verboden, het zou onzinnig zijn om te vragen dat toe te laten.
Feit is wel dat het meeste illegale spul zwaarder is waar vernielingen mee worden gepleegd.
Natuurlijk, als je wilt kan je met alles wel iets in de fik krijgen. Het blijft uiteindelijk gezond verstand.

Wij proberen niet zozeer het illegale vw aan te pakken. Ik vind het prima als mensen dat risico willen nemen. Wij pleiten gewoon voor een Europese wetgeving. Het is onzinnig wat voor harde knallers er in sommige landen gekocht kan worden. Laten we nu ergens eenheid in krijgen. Dan kan iedereen gewoon genieten! We moeten ergens een grens trekken, wat dat betreft is naar mijn mening een verschil tussen legaal en illegaal gewoon nodig..

wij willen juist ook dat de overheid zich meer bemoeit met de campagnes omtrent vuurwerk. Veel kleinere gewonden komen waarschijnlijk ook door legaal vuurwerk. Daar zou de overheid iets aan moeten doen met goede campagnes. Ook meer richten aan het alcohol verbruik en vuurwerk, die combinatie werkt gewoon niet...

Ik ben het wel met je eens dat we weinig horen van de branche zelf. Hoewel ik vind dat wij als de normale burgers, de grote liefhebbers degenen zijn die iets groots moeten opzetten. Daarbij kunnen we de branche goed gebruiken, het gaat tenslotte ook hun aan!

Silver Palm

Registered User
IK ga mee met het verhaal van je en je haalt een heel belangrijk punt aan, en dat is alcohol.
Kern van het probleem is dat groepen neanderthalers zich niet weten te gedragen. Als o&n normaal zou verlopen zonder al die gruwelijke incidenten dan had niemand problemen met vuurwerk. Het zou dan een ouderwets gezellig feest zijn. Maar tegenwoordig heeft men geen respect meer voor iemands eigendommen en heerst de mentaliteit van: Moet kunnen. Hele hordes bezopen idioten verpesten oud en nieuw en gedragen zich als een stel wilde dieren. En ons probleem is dat de maatschappij de link legt met vuurwerk.

Misschien een heel idioot idee. Maar schaf die grote pleinfeesten af. Zorg dat de kroegen een besloten avond hebben, waarbij iedere bezoeker bekend is en laat degene die slopen/vernielen het schade bedrag 6-voudig terugbetalen aan de verzekering. Dan krijg je weer respect van de burgers en zal de roep om een vuurwerkverbod verstommen. Anders ben ik bang dat mijn grootste hobby over 10 jaar niet meer bestaat:cry:

joszie

Zilveren Member
ik ben totaal niet voor een alcoholverbod, integendeel. Maar het is wel een feit dat groepen jongeren onder invloed van teveel alcohol zich makkelijk laten opjutten en een erg kort lontje hebben.
Het wordt tijd dat de politie weer een afschrikmiddel vormt.
Of ze durven niets te doen omdat ze met te weinig mensen is, of ze kunnen niets doen omdat ze niets mogen.

Strenger en sneller straffen, sneller en harder ingrijpen door de politie.

tegenwoordig vinden we het al bijna normaal dat er hulpverleners in elkaar gemept worden. Er wordt gesproken over "slechts" 50 autobranden...
Serieus.. ik ben geen peter balkenende, maar de normen en waarden in dit land zijn al lang geleden vervlogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan