Ook ik heb de petitie tegen vuurwerk ondertekend, maar ik vind het jammer dat deze zo snel geplaatst is. Het is ook voor de regering een serieus onderwerp en dan moet je een serieuze petitie inbrengen. Het lijkt of de petitie die we nu ondertekenen in 5 minuten is gemaakt en dat lijkt mij niet de bedoeling. Bovendien; krachten bundelen! Samen sta je sterk.
Meteen bij het openen van deze thread ben ik hierover na gaan denken.
Het is goed om hier over na te denken met zijn
allen. Ik denk dat je aller eerst moet gaan kijken wat zij zeggen en wat daar van klopt. Ook moet je meteen kijken naar een andere oplossing, in plaats van te zeggen dat het helemaal verboden moet worden.
Even op hun punten ingaan.
1. Jaarlijks gebeuren er duizenden ongelukken bij het afsteken van vuurwerk, met vaak zwaar lichamelijk letsel tot gevolg. De helft van de vuurwerkslachtoffers valt onder toeschouwers of voorbijgangers.
Door wat voor soort vuurwerk is dit gebeurd?
Illegaal vuurwerk?
Zware knallers zijn in Nederland al verboden. Het moet dus niet mogelijk zijn om hieraan te komen, ook niet in andere landen. Een Europese wetgeving over vuurwerk kan veel meer ongelukken voorkomen, in plaats van een verbod in Nederland. Als er alleen in Nederland een verbod zou komen, trekken we juist naar de buurlanden.
Carbid schieten?
Afgelopen jaarwisseling is een man opgenomen in het ziekenhuis nadat hij een deksel door carbid schieten op zijn hoofd heeft gekregen. Noemen wij carbid schieten
consumenten vuurwerk? Volgens mij niet. Waarom wordt zo een slachtoffer wel meegerekend met het aantal vuurwerkslachtoffers?
Onjuist gebruik van vuurwerk?
Waar is de voorlichting??? Ik zie elke dag reclame van lenen dit en lenen dat, maar waarom geen voorlichtingscampagne? Via internet is deze er inderdaad geweest, maar waarom kunnen die commercials niet op de televisie worden uitgezonden? Ik heb ze echt
0 keer gezien dit jaar.
2. Het massaal afsteken van vuurwerk leidt tot giftige smogvorming in de stedelijke gebieden. Dat is schadelijk voor de gezondheid en kan voor risicogroepen zelfs levensverkortend zijn.
Wordt dit verminderd als we professionele shows gaan krijgen? Zijn die niet schadelijk voor de gezondheid? Zorgen die niet voor giftige stoffen in de lucht?
3. We hebben het nieuwe jaar ingeluid met 200.000.000 knallen. Dat zijn er meer dan honderd per inwoner. Gedurende de hele oudejaarsdag en vaak ook al in de dagen daarvoor, waan je je in een oorlogsgebied. Dieren raken gestresst en ook veel mensen voelen zich er niet prettig bij.
Hoe komen mensen aan het vuurwerk voor de verkoopdagen?
Inderdaad; de buurlanden. Weer kom ik terug op een Europese wetgeving. Als het vuurwerk nergens te krijgen is tijdens de rest van het jaar, kan het dus ook niet voor overlast zorgen buiten de verkoopdagen.
Een ander ding, in een jaar zitten 365 dagen waarvan er op
3 dagen vuurwerk mag worden verkocht. Dan is het in mijn ogen niet gek dat mensen de neiging hebben om al wat af te knallen. Het mag niet, maar de verleiding is groot. Ook bij volwassenen.
Verscherp dan de controles op het afsteken van vuurwerk buiten de 31ste. 29 en 30 december 2008 heb ik verschillende politievoertuigen zien controleren en dan merk je dat er minder wordt afgeknald vergeleken met voorgaande jaren op deze dagen. Het kan dus wel voorkomen worden.
Ik steek op 31 december ook vuurwerk af. Het liefst buiten woonwijken om ervoor te zorgen dat je die mensen daar in ieder geval niet in de weg zit. In het buitengebied laten wel veel mensen honden uit of maken een wandeling. Ik wacht dan even met afsteken tot deze mensen gepasseerd zijn. Meerdere keren gebeurd en elke keer kreeg ik een compliment; 'zo hoort het, goed zo'.
Rekening houden met elkaar en met dieren is belangrijk. Waarom wordt er gewezen naar het vuurwerk en niet naar de mensen die het afsteken? Zij zijn degene die niet even wachten wanneer er (oudere) mensen of dieren langs willen. Vuurwerk hoeft daar niet de schuld van te krijgen.
Ten slotte, ook in professionele shows wordt geknald. Heeft dat geen effect op dieren of mensen?
4. Vuurwerk beperkt mensen in hun bewegingsvrijheid. Ruim dertig procent durft tijdens de jaarwisseling de straat niet op. Mensen met luchtwegproblemen zijn vanwege de gezondheidsrisico's gedwongen binnen te blijven.
Hier kan ik moeilijk wat tegenin brengen.
5. In 2008 werd voor 65 miljoen euro aan consumentenvuurwerk gekocht. Dat is veel, maar de maatschappelijke kosten als gevolg van het afsteken van vuurwerk zijn nog veel hoger (naar schatting zo'n 300 tot 500 miljoen euro). Het gaat dan onder andere om de kosten voor het opruimen van het afval, voor de milieuschade, voor gezondheidszorg, voor het verlies van arbeidsproductiviteit door letsel en psychische schade, de kosten voor schade aan auto's, huizen en bushokjes en de kosten voor de inzet van brandweer, politie en ambulances.
65 miljoen euro aan consumenten vuurwerk.
Waarom zoveel? Door de belachelijk hoge kosten in Nederland. Belastinggeld, kosten van de bunkers, kosten van het vervoer; het wordt allemaal doorberekend in de prijs! Het bedrag zou veel lager kunnen zijn en dus ook veel minder spraakmakend!
Opruimen van afval
Hier in Houten kon je gratis bij de gemeente een speciale vuurwerk kliko laten bezorgen waar je op 1 januari je vuurwerkafval in kan doen. Natuurlijk zijn er velen die hun afval gewoon laten liggen, maar hoe meer er van dit soort acties worden gehouden, hoe minder de gemeente uiteindelijk hoeft op te ruimen.
Verlies van arbeidsproductiviteit door letsel en psychische schade
Door commercials op televisie kan veel letsel worden voorkomen. Een simpel voorbeeld;
Mijn buurman wilde gister een (kleine) vuurpijl afsteken. Hij zette een lege fles wijn neer en wilde hem aansteken. Ik had zelf ook een fles gevuld met water klaar staan en zei dat hij beter die kon gebruiken.
Het lijkt zo simpel, maar toch denken mensen er niet aan. Een reclame kan dat probleem heel simpel oplossen.
De kosten voor schade aan auto's, huizen en bushokjes en de kosten voor de inzet van brandweer, politie en ambulances.
Ook met koninginnedag is het elk jaar raak. Veel meldingen voor de brandweer, politie en ambulance. Moeten we koninginnedag dan ook maar verbieden? Is dan het probleem opgelost?
Als de kosten nu al zo hoog zijn, wat gaat dat professionele vuurwerk dan kosten? Er moeten pyrotechnicussen worden ingehuurd, er moeten lijsten met vergunningen worden ingevuld en worden goedgekeurd. En wat dachten we van het vuurwerk dat geschoten moet worden. Neemt de overheid dat dan opeens opzich? Is 65 miljoen euro dan opeens niet veel? Of is het simpel op te lossen met een belastingverhoging, waar heel Nederland om staat te springen?
Een heel lang verhaal, maar ik wil hier zelf ook eens serieus over nadenken. Het is echt belachelijk dat er meteen aan een
verbod wordt gedacht. Als we dat willen voorkomen moeten wij ook in actie komen.
Dat er veel problemen zijn; ja. Daar hoeven we het niet over te hebben. Maar waar een probleem is, kan een oplossing worden bedacht. En
NEE een verbod is geen oplossing! Dat leidt alleen maar tot meer (gevaarlijke) situaties.