In een beraq cylinder zitten een aantal salutes (lees: bommetjes). Je kunt op basis van de lontvertraging in deze salutes bepalen hoeveel seconden na de break de salutes moeten knallen. Zo kun je zelfs met oplopende tijden werken zodat de salutes in de beraq cylinder kort na elkaar knallen en je een soort chasing ring patern van knallen krijgt.
Wat op het filmje is te zien is dat door de lanceerversnelling van de cylinder de salutes door de opwaardse snelheid "naar boven" vallen om het zo te zeggen.
Verder is duidelijk te zien wat in mijn eerste alinea staat, dat salutes verschillende lontvertragingen kunnen hebben, om er in dit geval voor te zorgen dat de ringen van salutes in strakke choreografie na elkaar knallen.
N.B.
Als aanvulling op Tony's bericht; de bottomshot is inderdaad de laatste cylinder die ook daadwerkelijk op de bodem (bottom) van de multibreak cylinder zit. Veel mensen vergissen zich hierin omdat ze niet weten of vergeten dat multibreaks top fused zijn.
Bij de mulitbreaks zit er tussen de bottomshot en het buskuit voor de liftcharge vaak een dikke plak styropur (piepschuim) om de klap van het lanceren op te vangen en zodoende de multibreak niet te beschadigen.
Bij de zwaardere typen mulitbreaks wordt deze plak styropur soms vervangen voor een houten plankje, vanwege de grotere klap bij het lanceren.
Dan wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de bottomshot, want die is in dat geval dusdanig zwaar dat door de explosie van de bottomshot het plankje wordt verplinterd. Dit is wel een fijn idee als je de onder gelegen toeschouwer bent. "What goed up, must come down."
Niet alleen multi-breaks bevatten top fuse, dit is ook het geval bij single-break waardoor met behulp van cross match het fuse wordt ontstoken.
Vaak noemt men het fuse ook wel time-delay fuse oftwel spoolette.
Een spoolette is niks meer dan een kartonnenbuisje geperst met blackpowder waarmee verschillende vertragingssnelheden haalbaar zijn, des te losser het blackpowder des te sneller de brandtijd, als men het blackpowder zodanig perst is een tragere brandsnelheid haalbaar.
Soms wordt ook nog gewoon Japanse time-fuse gebruikt dat wat betrefd brandsnelheid acurater is dan de Chinese versie.
Ik meen een foto te hebben gezien van een Vitally cilinderbom wat dus single-breaks was, maar ik meen geen crossmatch en top fuse gezien te hebben, ik kan erover heen gekeken hebben natuurlijk, maar alle schematische afbeelding van single of multi-break cilindrical display shells laten top fused zien dat met behulp van cross match dus onstoken wordt.
De bom wordt dus niet als bij een sferische bom door de liftcharge ontstoken omdat de vertragers/ontstekers in dit geval onder de bom zitten maar door het stoppine.
Ook hebben de cilinderbommen maar een enkele vertrager/ontsteker i.p.v 2 ontstekers/vertragers die vaak onder sferische bommen te vinden zijn.
Voor mensen die zich afvragen wat top-fused is, dit is niks anders dan een vertrager/ontsteker die bovenaan de bom zit en naar binnenloopt i.p.v onder de bom.
Een multi-break bevat zoals T-sec dus al zegt meerdere spoolette's.
Maar bij een Stutata is er maar 1 fuse die naar een kern met burstcharge loopt, de kleinere bommen bevatten zelf allemaal hun eigen fuse die dus allemaal diezelfde vertragingstijd hebben waardoor ze allen ineens openklappen.
Maar dat is zoveer ook al uitgelegd door T-sec maar ik leg het alleen wat simpeler uit voor de minder ervaren freaks onder ons.
EDIT: maar voor de rest heel erg goed uitgelegd T-sec veel mensen hebben hier wat aan.(wink)