Beraq shell....iets voor de saluteliefhebber

KruitFreak

Registered User
Zo, inderdaad heel apart maar wel gaaf.
Ik kan het niet helemaal goed zien maar betreft het slechts één shell?
 

vonk

FPM Moderator
Medewerker
als ik het filmpje bekijk dan gaat het om 3 shells, heeft veel weg van de daylight shells die hier te zien zijn in de movie database

edit: nog een paar keer zitten bekijken en het zijn er 3, je hoort 3 x een shell de mortier verlaten.
 

Tony

Administrator
Medewerker
als ik het filmpje bekijk dan gaat het om 3 shells, heeft veel weg van de daylight shells die hier te zien zijn in de movie database

edit: nog een paar keer zitten bekijken en het zijn er 3, je hoort 3 x een shell de mortier verlaten.

Dit is een Maltese shell. En ik denk dat het er maar 1 is die meerdere breaks heeft. In Malta zie je namelijk niet anders en ik denk dat dit op de PGI of winterblast heeft plaats gevonden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Hier nog 2 movies die op onze movie page staat.

malta 2004

Film1.

Film2.

7Malta_2004_26_.JPG
 

Vavoom

Registered User
Inderdaad, dit is maar één shell die omhoog gaat.

Overigens is "beraq" de benaming voor de kleine bommetjes die in de grote bom zitten.
 
P

poziloc

Guest
Zo ziet het er allemaal van binnen uit.
Al is dit per stutata verschillend

stutata.gif
 

Tony

Administrator
Medewerker
Zo ziet het er allemaal van binnen uit.
Al is dit per stutata verschillend

stutata.gif

Dit is weer een totaal andere shell en niet met een stutata te vergelijk. Een stutata gooit zijn bommetjes weg die 3 a 4 seconden later allemaal tegelijk tot ontploffing komen. In de tekening herken ik meer een Bomba di Tiro.

De Maltese bommen zijn veel moeilijker en mooier kwa produktie. Ik zou het wel leuk vinden als we deze discussie voort kunnen zetten. Uiteraard zonder chems te noemen kunnen we wel verder ingaan op de manier van ontploffen en informatie over hoe de Italianen, Spanjolen en Maltezers hun diverse bommen maken.
 

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Dit is weer een totaal andere shell en niet met een stutata te vergelijk. Een stutata gooit zijn bommetjes weg die 3 a 4 seconden later allemaal tegelijk tot ontploffing komen. In de tekening herken ik meer een Bomba di Tiro.

De Maltese bommen zijn veel moeilijker en mooier kwa produktie. Ik zou het wel leuk vinden als we deze discussie voort kunnen zetten. Uiteraard zonder chems te noemen kunnen we wel verder ingaan op de manier van ontploffen en informatie over hoe de Italianen, Spanjolen en Maltezers hun diverse bommen maken.

ok heb ik wel een vraag, eerder in dit topic zei ik dat het 3 shells waren... dit bleek niet zo te zijn.

maar hoe kan het dan dat zo,n shell 3 keer op dezelfde hoogte ontploft en daarna onder de ontploffing het effect tot uitwerking komt.

ik heb me hier al vaker over verbaast hoe (langzaam) de bommetjes vallen?
bij deze shell leek het er erg sterk op dat het er dus 3 waren dus vandaar mijn vraag, iemand?
 

Feuerwerk

Registered User
Volgens mij komt dat door het feit dat eerst de bottomshot plaatsvindt, vervolgens een afsplitsing van de eerste serie maar in de tussentijd de shell wel nog omhoog vliegt...

Maar inderdaad dit leek me ook een maltese shell maar dit filmpje komt uit de VS....de naam beraq komt ook uit malta
 
Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Toch twijfel ik of het er echt maar 1 is. (Eigenwijs ik weet het)
Zoals vonk al zegt, de hoogtes zijn iedere keer verschillend. De uitleg van roderik verklaard dit deels, maar bij de laatste ontploffingen zie je dat de laatste ontploffing plaatsvindt BOVEN de op een na laatste. Dit lijkt me toch moeilijk te verlaren... (aangezien de overgebleven delen naar beneden vallen, óf deze zouden door zo'n sub ontploffing weer omhoog gestuwd moeten worden)
Een wat minder sterk argument is dat ik vind dat de rookpluim uit de mortier anders wel erg lang blijft hangen, zou die niet van een tweede (of derde?) mortier zijn?
 

Firespree

Registered User
Bij de eerste burst worden de andere twee bursts met effecten weggeschoten en dan kan het zijn dat de derde burstcharge sterker omhoog wordt geschoten dan de tweede die misschien beetje schuin weggeschoten wordt uit de burst... op die manier zal de derde hoger tot ontploffing komen dan de tweede...

Dat zou mijn verklaring zijn....zou dus liggen aan hoe goed de andere burstcharges bij de eerste burst weggeschoten worden....

Erg interesssant in ieder geval om over na te denken
(radar)
 

Tony

Administrator
Medewerker
Na de eerste en zelfs na de 2de burt vliegt de bom nog steeds verder omhoog. In Italie konden we dat heel erg goed zien. Ze bleven vliegen. En elke keer klapt er 1 stuk van de bom af.

@Roderick , Bottomshot is als laatste. Dat is de grote knal die net boven de grond plaats vindt.
 

T-sec

Registered User
In een beraq cylinder zitten een aantal salutes (lees: bommetjes). Je kunt op basis van de lontvertraging in deze salutes bepalen hoeveel seconden na de break de salutes moeten knallen. Zo kun je zelfs met oplopende tijden werken zodat de salutes in de beraq cylinder kort na elkaar knallen en je een soort chasing ring patern van knallen krijgt.

Wat op het filmje is te zien is dat door de lanceerversnelling van de cylinder de salutes door de opwaardse snelheid "naar boven" vallen om het zo te zeggen.
Verder is duidelijk te zien wat in mijn eerste alinea staat, dat salutes verschillende lontvertragingen kunnen hebben, om er in dit geval voor te zorgen dat de ringen van salutes in strakke choreografie na elkaar knallen.

N.B.
Als aanvulling op Tony's bericht; de bottomshot is inderdaad de laatste cylinder die ook daadwerkelijk op de bodem (bottom) van de multibreak cylinder zit. Veel mensen vergissen zich hierin omdat ze niet weten of vergeten dat multibreaks top fused zijn.
Bij de mulitbreaks zit er tussen de bottomshot en het buskuit voor de liftcharge vaak een dikke plak styropur (piepschuim) om de klap van het lanceren op te vangen en zodoende de multibreak niet te beschadigen.
Bij de zwaardere typen mulitbreaks wordt deze plak styropur soms vervangen voor een houten plankje, vanwege de grotere klap bij het lanceren.
Dan wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de bottomshot, want die is in dat geval dusdanig zwaar dat door de explosie van de bottomshot het plankje wordt verplinterd. Dit is wel een fijn idee als je de onder gelegen toeschouwer bent. "What goed up, must come down."
 
Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
In dit filmpje zie je op 33 seconden ook zo een bom omhoog gaan. Dit is geen baraq maar een Italiaanse shell. Het gaat hier even om het aantal keren dat hij een burst heeft en op welke hoogtes. San svero 2006 Dagshow 5
 

Markie

Registered User
Even tussendoor, zijn deze shells speciaal voor overdag? Volgens mij ziet het er 's avonds toch echt mooier uit..
 

Firespree

Registered User
Deze shells zijn speciaal voor overdag je hebt shows in san severo waar heel wat van dit soort shells de lucht in gaan... erg gaaf om te zien!!
Op de San Severo dvd van fpm staan er een aantal...
(radar)
 

Pyromaster2

Registered User
In een beraq cylinder zitten een aantal salutes (lees: bommetjes). Je kunt op basis van de lontvertraging in deze salutes bepalen hoeveel seconden na de break de salutes moeten knallen. Zo kun je zelfs met oplopende tijden werken zodat de salutes in de beraq cylinder kort na elkaar knallen en je een soort chasing ring patern van knallen krijgt.

Wat op het filmje is te zien is dat door de lanceerversnelling van de cylinder de salutes door de opwaardse snelheid "naar boven" vallen om het zo te zeggen.
Verder is duidelijk te zien wat in mijn eerste alinea staat, dat salutes verschillende lontvertragingen kunnen hebben, om er in dit geval voor te zorgen dat de ringen van salutes in strakke choreografie na elkaar knallen.

N.B.
Als aanvulling op Tony's bericht; de bottomshot is inderdaad de laatste cylinder die ook daadwerkelijk op de bodem (bottom) van de multibreak cylinder zit. Veel mensen vergissen zich hierin omdat ze niet weten of vergeten dat multibreaks top fused zijn.
Bij de mulitbreaks zit er tussen de bottomshot en het buskuit voor de liftcharge vaak een dikke plak styropur (piepschuim) om de klap van het lanceren op te vangen en zodoende de multibreak niet te beschadigen.
Bij de zwaardere typen mulitbreaks wordt deze plak styropur soms vervangen voor een houten plankje, vanwege de grotere klap bij het lanceren.
Dan wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de bottomshot, want die is in dat geval dusdanig zwaar dat door de explosie van de bottomshot het plankje wordt verplinterd. Dit is wel een fijn idee als je de onder gelegen toeschouwer bent. "What goed up, must come down."

Niet alleen multi-breaks bevatten top fuse, dit is ook het geval bij single-break waardoor met behulp van cross match het fuse wordt ontstoken.
Vaak noemt men het fuse ook wel time-delay fuse oftwel spoolette.
Een spoolette is niks meer dan een kartonnenbuisje geperst met blackpowder waarmee verschillende vertragingssnelheden haalbaar zijn, des te losser het blackpowder des te sneller de brandtijd, als men het blackpowder zodanig perst is een tragere brandsnelheid haalbaar.
Soms wordt ook nog gewoon Japanse time-fuse gebruikt dat wat betrefd brandsnelheid acurater is dan de Chinese versie.

Ik meen een foto te hebben gezien van een Vitally cilinderbom wat dus single-breaks was, maar ik meen geen crossmatch en top fuse gezien te hebben, ik kan erover heen gekeken hebben natuurlijk, maar alle schematische afbeelding van single of multi-break cilindrical display shells laten top fused zien dat met behulp van cross match dus onstoken wordt.
De bom wordt dus niet als bij een sferische bom door de liftcharge ontstoken omdat de vertragers/ontstekers in dit geval onder de bom zitten maar door het stoppine.
Ook hebben de cilinderbommen maar een enkele vertrager/ontsteker i.p.v 2 ontstekers/vertragers die vaak onder sferische bommen te vinden zijn.


Voor mensen die zich afvragen wat top-fused is, dit is niks anders dan een vertrager/ontsteker die bovenaan de bom zit en naar binnenloopt i.p.v onder de bom.
Een multi-break bevat zoals T-sec dus al zegt meerdere spoolette's.
Maar bij een Stutata is er maar 1 fuse die naar een kern met burstcharge loopt, de kleinere bommen bevatten zelf allemaal hun eigen fuse die dus allemaal diezelfde vertragingstijd hebben waardoor ze allen ineens openklappen.
Maar dat is zoveer ook al uitgelegd door T-sec maar ik leg het alleen wat simpeler uit voor de minder ervaren freaks onder ons.


EDIT: maar voor de rest heel erg goed uitgelegd T-sec veel mensen hebben hier wat aan.(wink)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan