BELANGRIJK! LEZEN!

Tony

Administrator
Medewerker
We willen even iedereen waarschuwen.
Let op! Er is nog niks zeker, wij proberen je alleen juist te informeren en kunnen ook niet aansprakelijk worden gehouden mits er niks veranderd etc.

Er is al twee jaar sprake van maar van de week kwam Michel (zegtboem) ineens met het bericht aanzetten. Ze willen namelijk bepaalde feestdagen op een vaste dag plaatsen. Dit geldt voor Dia de San Jose (19 maart) en 9 October (Moros y Cristianos). De bedoeling is om Dia de San Jose altijd op de 3rde Maandag van Maart te laten vallen. Dit willen ze omdat het economisch (volgens hun) 780 miljoen of zoiets oplevert omdat het dan altijd vast ligt aan het weekend. Meer mensen blijven dan hangen dan wanneer Dia de San Jose op bijvoorbeeld Woensdag of Donderdag is.

Of dit doorgaat is nog steeds de vraag. Het was een publiekelijk voorstel en dus nog geen wet. De JCF (de bazen van het Fallas feestje) komen later met hun opvatting betreft deze gewenste verandering. Wat wij zien/horen en lezen is dat de mensen er in Valencia niet echt blij van woorden. De DAG is nu eenmaal de dag.

Maar je weet het nooit. Het zou zomaar ineens in 2013 anders kunnen zijn als ze beslissen om alles op de Maandag te doen. Dat betekend voor mij dat ik een dag te vroeg hebt geboekt met mijn vele vage kenissen. En dat gaat er dan voor zorgen dat we alles moeten gaan omboeken (Ticket of 20 plus 3 a 4 appartementen). Maar wij zelf doen hier op het moment nog helemaal niks mee. Wie weet tillen ze het over 2013 heen en gaat het pas in 2014 in werking en wie weet komt er zo een grote volksopstand dat het helemaal niet doorgaat.

Het is dus nu nog puur ter informatie!

shinji

Moderator
Medewerker
Als dit de manier is om het feest te redden juich ik deze maatregel toe. Want ik vrees met grote vreze dat Fallas voorlopig niet meer wordt als dat t geweest is. Zie de berichten over de crisis in Spanje, met Valencia als triesten koploper

mickeyzegtboem

Registered User
Even een kleine aanvulling, van alle partijen die met het Fallas gebeuren te maken hebben, is tot nu toe alleen het overkoepelend orgaan van de "sectio especial" voor dit voorstel.
Alle andere partijen hebben zich hiertegen uitgesproken (de JCF hierbuiten gelaten, omdat die zals toon al vermelde later met een verklaring komt) waarbij de meest in het oog springende verklaring die van de burgemeester van valencia (Onze Rita) was.

In goed vertaald nederlands gaf ze aan dat "ze hoopt dat dit niet opgelegd gaat worden zonder ruimte voor debat, aangezien de bevolking de ruggegraat van het feest is, en dat er zonder draagvlak bij de bevolking geen voedingsbodem is voor dit besluit"

Morgen (zaterdag 21-7 14:00 uur) zal er ook een betoging/demonstratie op het plein zijn, georganiseerd vanuit de bevolking om hun stem tegen dit voornemen te laten horen.

Tony

Administrator
Medewerker
Als dit de manier is om het feest te redden juich ik deze maatregel toe. Want ik vrees met grote vreze dat Fallas voorlopig niet meer wordt als dat t geweest is. Zie de berichten over de crisis in Spanje, met Valencia als triesten koploper

Ik vraag me af of je het feest ermee red.
Het geld is namelijk niet voor de stad Valencia maar voor de communidad. En daar komt dit voorstel dus ook vandaan.
En volgens mij is Valencia stad degene die voor Fallas zorgt?

shinji

Moderator
Medewerker
Ik vraag me af of je het feest ermee red.
Het geld is namelijk niet voor de stad Valencia maar voor de communidad. En daar komt dit voorstel dus ook vandaan.
En volgens mij is Valencia stad degene die voor Fallas zorgt?

Klopt Toon, maar het is ook algemeen bekend dat onze Rita de grootste Sinterklaas van de Communidad Valencia is

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
:) Dia de san Jose verplaatsen kan natuuurlijk niet. Die beste heilige was nou eenmaal op die dag jarig. Je gaat sinterklaas ook niet op de eerste zondag van December vieren.

9 Oktober kan op zich wel, want dit is niet echt gebonden aan een verjaardag van een helige maar wel op een herdenkingsdag van iets anders...

shinji

Moderator
Medewerker
Denk dat 9 Oktober historisch belangrijker is dan de verjaardag van een 1 of andere 'verzonnen' heilige. Maar goed, de traditie in deze zal wel een heel grote rol gaan spelen
En vooral de toeristische bijdrage natuurlijk.

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
Klopt Toon, maar het is ook algemeen bekend dat onze Rita de grootste Sinterklaas van de Communidad Valencia is

Ik gaat het toch even voor rita opnemen, hoewel het volledig offtopic is, maar dit moet wel even in het juiste perspectief staan.

Het grootste gedeelte van de crisis in de communidad Valencia is veroorzaakt door de bouwwoede in de afgelopen 15 jaar in voornamelijk de regio rond Benidorm.
Dit gedeelte van de crisis kan je de stad dus niet aanrekenen.

Dan de 3 grootste uitgaves voor valencia stad in de afgelopen 10 jaar, dat zijn de america's cup, de formule 1 en het bioparc.
Dit zijn allemaal projecten die vanuit de generalidad zijn opgelegd, en die in valencia stad moesten plaatsvinden vanwege met name logistieke redenen.
Oftewel rita krijgt deze dingen in haar maag geduwd, terwijl ze hier eigenlijk niets in te beslissen heeft gehad.

Het verhaal is nu dus dat het bestuur van de provincie de verplaatsing er graag door wil hebben omdat ze zelf deze fouten hebben gemaakt, en op deze manier wat centen terug willen vangen.....

Souflakie

Registered User
Ik kan me toch niet voorstellen dat een dergelijke traditie, die volgens mij aardig diepgeworteld zit bij de Valenciaanse bevolking, omwille van de commercie zal worden aangepast. En mocht het toch gebeuren dan verwacht ik niet dat dit volgend jaar al zal gebeuren. De hele planning van alle festiviteiten wordt volgens mij lang van te voren vastgelegd en geregeld. De agenda zal dan helemaal aangepast moeten worden. Onze boeking zal dan ook omgegooid moeten worden maar goed dat zien we dan wel weer.

Ik heb naar aanleiding van Tony's post wat zitten lezen op de site van www.fallas.com en voor zover ik het begrijp ligt er inderdaad een voorstel van de Junta Central Fallera.

Wat ik echter niet weet is hoe de structuur in elkaar steekt van de Junta Central Fallera. Gaan alle leden van de honderden casals hierover stemmen of is het centrale bestuur degene die uiteindelijk de beslissing neemt. Uit de uitspraak van Rita begrijp ik dat de politiek hier ook een stem in heeft en niet onbelangrijk is dat ze blijkbaar vindt dat (de meerderheid van) de Valencianen er achter moet staan.

Iemand die hier toevallig meer vanaf weet?

Michel_G

Zilveren Member
@Souflakie:

Het probleem is dat dit voorstel niet ingediend is door de JCF of door de stad Valencia, maar dat het komt vanuit de Generalitat Valenciana, uit de koker van (Presidente) Alberto Fabra. Bij dat voorstel/beslissing zijn zowel de JCF als de stad Valencia niet gekend en kwam de uitspraak/(onofficiele) besluit redelijk uit de lucht vallen. (Was al wel een paar jaar sprake van, maar nog nooit wat concreets over geweest.)

De woede die nu dan ook ontstaan is komt deels omdat een grote groep (verreweg het meerendeel van de Falla's) uiteraard tegen dit voorstel is, maar wellicht nog wel meer omdat de JCF en daarmee de Falla's totaal niet gekend zijn in hun mening. De beslissing wordt nu opgedrongen door 'iemand' van buitenaf en dat valt erg verkeerd.

Uiteindelijk zal inderdaad de JCF een standpunt hierover in (moeten) gaan nemen en zal wel gedaan worden na vergaderingen met alle partijen (diverse 'groeperingen' zoals o.a. Seccion Especial) en met name ook een vergadering van alle Presidentes van de Falla's. De vraag is uiteindelijk of de 'macht' van de JCF groot genoeg is om tegen dit voorstel van de Generalitat in te gaan, maar wellicht met steun van diverse politieke partijen (waarvan meerdere zich al uitgesproken hebben tegen deze maatregel) en met steun van de Stad, het wellicht wel genoeg gewicht in de weegschaal legt.

Hoe dan ook, JCF heeft gemeld alle opties te gaan bekijken, dus ook opties als wijzigingen in programma etc.

Blijft de komende dagen/weken/maanden goed de kranten en Fallas sites lezen en op Facebook op te blijven letten, want laatste paar dagen verschijnt er meerdere malen per dag nieuws en wordt er een 'felle' discussie over gevoerd.

Morgen is er in ieder geval om 14.00u een protest op Plaza Ayuntamiento tegen dit voorstel.

shinji

Moderator
Medewerker
Alles leuk en aardig, maar de JCF preekt natuurlijk alleen voor eigen parochie ( en terecht). Dit neemt niet weg dat een feest als Fallas zwaar gesubsidieerd wordt door de overheid. Als buitenstaander denk ik dat de JCF vooral gaat inzetten op hun eigen feest, dat wil zeggen; de Offrenda, de Casals met hun straatfeesten, de 'poppen' e.d. Voor ons als vuurwerkliefhebbers vrees ik dat de budgetten voor de Mascletas en Castillos toch echt weer worden gereduceerd, En het houdt toch een keer op dat de Pyro's zelf geld gaan bijleggen.

Tony

Administrator
Medewerker
Alles leuk en aardig, maar de JCF preekt natuurlijk alleen voor eigen parochie ( en terecht). Dit neemt niet weg dat een feest als Fallas zwaar gesubsidieerd wordt door de overheid. Als buitenstaander denk ik dat de JCF vooral gaat inzetten op hun eigen feest, dat wil zeggen; de Offrenda, de Casals met hun straatfeesten, de 'poppen' e.d. Voor ons als vuurwerkliefhebbers vrees ik dat de budgetten voor de Mascletas en Castillos toch echt weer worden gereduceerd, En het houdt toch een keer op dat de Pyro's zelf geld gaan bijleggen.

Naar mijn weten zijn de budgetten de laatste jaren niet omlaag gegaan of was dit wel het geval dit jaar? Ik weet het niet meer. De mascleta levert al jaren maar 3000€ op en de avondshows komen ook niet hoger dan 24.000€ (nit de foc) het is nog knap dat ze het nog zo lang volhouden.

Ik hoop dat de JCF en de stad vslencia vast houd aan de dagen zoals ze zijn maar eigenlijk is hun economie veel belangrijker. Als het 780 miljoen oplevert zal dat toch ergens wel goed voor zijn?

smilli

FPM Filmer
Ik heb niet het gevoel dat dit volgend jaar al kan doorkomen, je weet hoe de valencianen gehecht zijn aan hun tradities!

Michel_G

Zilveren Member
Tja, tradities zijn erg sterk in Valencia, zeker wat betreft Fallas. Probleem is echter dat deze beslissing niet vanuit de stad komt, maar vanuit de Generalitat en daar hebben ze wat minder boodschap aan die tradities.

Als het aan de Generalitat ligt, gaan de maatregelen al dit jaar (voor 9 oktober) cq. volgend jaar (voor Fallas) in! Generalitat heeft dan zoiets van: zoeken jullie het verder zelf maar uit hoe (en of) je alles aanpast/oplost. Zit dus voor de JCF/stad Valencia weinig anders op dan dhr. Fabra op andere gedachten te brengen of heel rap aan het werk gaan om te zorgen dat er een alternatief plan/programma op tafel ligt voor volgend jaar!

Mystifying Sage

Registered User
Ik zou er niet raar van op kijken als het toch 'tijdelijk' doorgedrukt wordt.
De crisis is echt zwaar in Spanje, en dat ze gaan testen of het echt zoveel centen opleverd.

Ja het is een traditie, maar geld is geld...

mickeyzegtboem

Registered User
Er is ook nog een ander scenario voor te stellen:
De JCF legt zich neer bij deze beslissing, en past het programma aan, dus de avond van de crema word dan de18e voor alle officiele instanties (dus de pop op het plein en de sectio especial)
Veel andere Falla's sluiten zich er niet bij aan en houden de crema (met bijbehorend programma) op de 19e.
Tenslotte heeft het grootste gedeelte van de bevolking schijt aan de politiek, en houden ze hun feestje gewoon volgens de traditie....

Laatst bewerkt:

Michel_G

Zilveren Member
Er is ook nog een ander scenario voor te stellen:
De JCF legt zich neer bij deze beslissing, en past het programma aan, dus de avond van de crema word dan de18e voor alle officiele instanties (dus de pop op het plein en de sectio especial)
Veel andere Falla's sluiten zich er niet bij aan en houden de crema (met bijbehorend programma) op de 19e.
Tenslotte heeft het grootste gedeelte van de bevolking schijt aan de politiek, en houden ze hun feestje gewoon volgens de traditie....

Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar zitten toch wel een paar haken en ogen aan, waardoor het ook voor de afzonderlijke Fallas niet praktisch meer zal zijn het op de 19de te blijven houden.

Allereerst is het zo dat de 19de geen feestdag meer is, maar (voor volgend jaar) verschuift naar de 18de. Dat betekend dat alle (werkzame) leden van de Falla er dus volgend jaar een extra vrije dag voor op moeten nemen. Dit is echter nog wel een punt waarmee de meesten denk ik kunnen leven, alhoewel ze er niet blij mee zullen zijn.

Bedenk echter wel dat de invloed van deze maatregel verder gaat dan alleen volgend jaar. De komende jaren gaat de Dia de la Crema zelfs nog wat slechter/vreemder vallen. (2014: Maandag 17 maart ; 2015: Maandag 16 maart ; 2016: 21 maart)

Dit houdt dus in dat als de individuele Fallas zich aan die 19de maart voor de Crema houden, dat in 2015, Fallas al drie dagen 'afgelopen' is als ze hun pop pas verbranden. Ze zitten echter ook nog met het vaste programma van de JCF waar ze als individuele Falla aan verbonden zijn, zoals het ophalen van de diverse prijzen en met name ook de Ofrenda, die dan dus al dagen eerder is geweest. Ook zullen ze hun poppen vervroegd op moeten zetten, als ze nog kans willen maken op prijzen daarvoor. (En ja, ze zijn gek op die Vaantjes en prijzen/onderscheidingen die ze krijgen!)

Voor 2016 zou het betekenen dat ze wellicht op de dag van de Ofrenda al hun pop gaan verbranden. Als ze dan ook nog eens een keer pas in de avond de Ofrenda mogen lopen, kunnen ze never nooit hun infantil om 21.00u verbranden. En als ze dan al op de 19de hun pop verbranden en hun Fallas afgelopen is, gaat de rest van het officiele programma (en feest) nog 2 dagen door! Zou een vreemde gewaarwording zijn.

En nog even laatste puntje waarom het onwaarschijnlijk is (ja, hierna ben ik klaar :hehe!:), is de vergunningen/ontheffingen die door de stad Valencia verleend worden voor het afsluiten van straten en het plaatsen van de poppen. Dit is op dit moment universeel geregeld met de voorwaarde dat de straten op 20 maart om (ik meen) 05.00 of 06.00 uur in de ochtend ontruimt zijn. Voor volgend jaar zou dat betekenen dat de Fallas het dan maar geregeld moeten zien te krijgen dat ze hun pop een dag langer mogen laten staan. Mag dit niet en doen ze het toch, dan lopen ze boetes op van in de duizenden euro's! Voor 2016 zou het betekenen dat ze dan ontheffing aan moeten vragen om hun poppen 2 dagen eerder dan de rest op te mogen bouwen (en dus ook hun straat 2 dagen eerder af mogen sluiten voor o.a. tent).

Kortom, zolang de JCF hun programma en planning aanpast en de stad daar waarschijnlijk in mee gaat wat betreft vergunningen, zal het voor de individuele Fallas vrijwel onmogelijk worden hun 'vaste' programma te waarborgen, gebaseerd op de 19de maart.

Laatst bewerkt:

Red Eagle

Registered User
Kan er dan al iemand zeggen wat de eventuele nieuwe datums zullen zijn waneer Fallas plaats vind?
Wie wat en welke burgemeester wat beslist is voor mij niet zo belangrijk het gaat me meer om of het door gaat of niet.

kingmokum

Banned
Ik denk dat al het speculeren geen zin heeft, zeker omdat belangen op hoger niveau waar we de hoed van de rand niet van weten een grote rol zullen spelen in het besluit.

Gewoon even afwachten hoe het balletje zal rollen.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Kan er dan al iemand zeggen wat de eventuele nieuwe datums zullen zijn waneer Fallas plaats vind?
Wie wat en welke burgemeester wat beslist is voor mij niet zo belangrijk het gaat me meer om of het door gaat of niet.

Zoals je kunt lezen staat nog niks 100% vast. Dus het is nog ff afwachten

Bovenaan