BELANGRIJK! LEZEN!

Dim

Product Beheer
Medewerker
Zojuist contact opgenomen met ons hotel, die gaven aan dat er tot September niets bekend is. In september gaat het bekend worden.

Mr_Mascleta

Registered User
Ik sluit niet uit dat mocht de Fallas zijn doorgang vinden, je te maken kan krijgen met al die Linkse radicale groeperingen die die zich zullen laten gelden net zoals op de dia de Virgin de Desamperados.
Het lijkt mij gezien de zeer kritieke toestand waarin Spanje, maar vooral Valencia verkkeert,( lees de berichten waarin Valencia zich schuldig heeft gemaakt tbv al die prestigieuze projecten zoals Siences de Artes bijv welke zijn gefinancierd uit de Nationale budgetten) er volgend jaar vrolijk op los gefeest kan worden?

sprinkhaan

Registered User
Ik sluit niet uit dat mocht de Fallas zijn doorgang vinden, je te maken kan krijgen met al die Linkse radicale groeperingen die die zich zullen laten gelden net zoals op de dia de Virgin de Desamperados.
Het lijkt mij gezien de zeer kritieke toestand waarin Spanje, maar vooral Valencia verkkeert,( lees de berichten waarin Valencia zich schuldig heeft gemaakt tbv al die prestigieuze projecten zoals Siences de Artes bijv welke zijn gefinancierd uit de Nationale budgetten) er volgend jaar vrolijk op los gefeest kan worden?

Dit is echt iets wat ik me van de week zat af te vragen, hoe dit gaat lopen tijdens een fallas. Ik kan me voorstellen dat radicale protesteerders dit als uithangbord kunnen gaan gebruiken........ Worden nog spannende tijden.

Red Eagle

Registered User
Zoals je kunt lezen staat nog niks 100% vast. Dus het is nog ff afwachten

Zover was ik ook al.
Misschien heb ik de vraag niet duidelijk genoeg gesteld.
Het zal toch niet zo zijn dat de Fallas nu ineens van 1 tm 10 maart plaats vindt ofzo?
We gaan zelf van 13 tm 21 dus mag aannemen dat dit alles wel zo,n beetje overlapt.
Anuleren of vluchten veranderen hoeft dan toch niet.
Als er al wat gaat veranderen wat gaat er dan concreet veranderen want dat gelul over burgemeesters,vereningingen,enz daar snap ik niks van.Misschien kan iemand het uitleggen zonder de ins en outs.

Tony

Administrator
Medewerker
Fallas word altijd al gehouden van eind Februari tot en met 19 Maart.
Waar er vanaf 1 Maart elke dag mascletas worden gehouden. Het lijkt me niet makkelijk om het hele feest 3 weken terug te duwen naar Februari.

Waar het om gaat is dat ze willen dat de 19de (Dia de San Jose) altijd op de Maandag valt zodat de toeristen en ander volk altijd dat laatste weekend in de stad is om al hun geld te spenderen. Het is namelijk een stuk stillen als deze Dia de San Jose (waar alles om draait) op een Woensdag of Donderdag valt. De meeste mensen moeten dan gewoon werken etc. waar ze nu gewoon 1 dagje vrij zouden nemen en in de stad blijven hangen.

Als je iets van Fallas wilt snappen lees dan even de info paginas (Bovenin het menu) dan snap je ook waarom dit niet "zomaar even iets is".

Red Eagle

Registered User
Dat was het antwoord waar ik naar zocht bedankt.
Snap de Fallas wel redelijk en heb de info paginas al gelezen.
Zal dan inderdaad een grote verandering zijn voor hun en de tradities die erbij horen.
Wat de vereningingen,wijken,burgemeester enz doen vind ik nog wat ingewikkeld vooral met die spaanse namen erbij.
De posten hierboven zijn daarom voor mij wat moeilijk te begrijpen.
Voor iemand die misschien regelmatiger naar Valencia is geweest en de cultuur een beetje kent is het wat makkelijker.

Maar begrijp nu wat er eventueel zou kunnen veranderen.
We wachten dan maar even af tot september om te kijken wat er gebeurt.

DJ-ArSoN

Registered User
Er is ook nog een ander scenario voor te stellen:
De JCF legt zich neer bij deze beslissing, en past het programma aan, dus de avond van de crema word dan de 18e voor alle officiële instanties (dus de pop op het plein en de sectio especial)
Veel andere Falla's sluiten zich er niet bij aan en houden de crema (met bijbehorend programma) op de 19e.
Tenslotte heeft het grootste gedeelte van de bevolking schijt aan de politiek, en houden ze hun feestje gewoon volgens de traditie....
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, hoeveel Falla's zijn er wel niet? Honderden toch? Ik zou me goed voor kunnen stellen dat er een flink aantal zijn die de traditie en datum gewoon in stand houden ongeacht wat er voorgeschreven wordt. Dan krijg je echt een heel ander festival, er gaan allerlei festiviteiten door elkaar lopen dan. Idem voor de verbrandingen, vergunningen, opruimwerkzaamheden, etc. Ik denk dat ze zich een boel narigheid op de hals halen als ze dit er doordrukken. We wachten het af en zullen het wel horen. Hopelijk iets eerder dan September, dan kan ik er rekening mee houden met boeken :)

saljo

Registered User
Oké, ik heb dit topic ff doorgenomen en er wordt nergens echt duidelijk vermeld wat nou het echte probleem is. Dat de JCF elk jaar te maken krijgt met verschillende data? (als men zicht schikt aan dia S. Jose als slotdag)
Mocht het doorgaan dan zou 18/3 (in 2013) de slotdag zijn en alles 1 dag naar voren worden geschoven lijkt mij??
Wij komen zelf 16/3 aan waardoor we dus eventueel één dag minder Fallas mee zouden maken, dat zou wel balen zijn ja!

Maar goed het is allemaal gissen tot nu toe. Het feest levert de stad volgens mij zeer veel geld op en als die 3de maandag de vaste dag wordt, verwacht ik ook dat er hierdoor meer mensen/toeristen jaarlijks het feest mee zullen maken omdat er dan altijd 'n weekend voor zit. Ik stem voor! (kan ik ook eens met de kids straks).

Tony

Administrator
Medewerker
Eergisteren kwam er een bericht voorbij op facebook die ik helaas niet meer kan vinden.
Maar de titel herinner ik me nog goed. Grote Dorpen/Steden om Valencia heen die ook Fallas vieren accepteren geen wijzinging betreft de datum/dag van Dia de San Jose.

Nu is het nog even afwachten tot de stad Valencia zegt wat ze willen en dan ben ik benieuwd wat de grote man van Communidad (Provincie) de Valencia er van gaat maken.

mickeyzegtboem

Registered User
Ok, heel interessant!
Mocht de stad dan toch meegaan naar de 18e dan kunnen we altijd nog de 19e met de metro richting Pobla/burjassot/paterna om daar nog een crema dag mee te maken.
Zit ook wel een charme aan om ook dat een keertje mee te maken!

Michel_G

Zilveren Member
Eergisteren kwam er een bericht voorbij op facebook die ik helaas niet meer kan vinden.
Maar de titel herinner ik me nog goed. Grote Dorpen/Steden om Valencia heen die ook Fallas vieren accepteren geen wijzinging betreft de datum/dag van Dia de San Jose.

Nu is het nog even afwachten tot de stad Valencia zegt wat ze willen en dan ben ik benieuwd wat de grote man van Communidad (Provincie) de Valencia er van gaat maken.

Ben benieuwd inderdaad hoe en wat de Generalitat gaat doen, maar ook of er nog een duidelijk statement komt van de JCF met de richting die zij op willen gaan, aangezien de JCF ook zeer bepalend is voor de grote planning van het evenement.

Natuurlijk is het voor de kleinere dorpen/steden rondom Valencia iets makkelijker om zich aan de oude data te houden, dan voor de stad zelf, aangezien die gemeentes hun eigen vergunningen af kunnen geven en de 'dichtheid' van het aantal Fallas in die dorpen vaak stuk minder is dan die in de stad zelf. Ook is natuurlijk het hele 'toeristische aspect' voor die dorpen totaal zinloos, want gemiddelde dorp heeft nu al niet veel toeristische aanloop tijdens Fallas en zal dat zeker ook niet erg toenemen! Wellicht nog wel meer toeristen als hun vasthouden aan 'oude' data, aagezien dan Fallas in de stad al afgelopen zou kunnen zijn terwijl hun nog één (of meerdere) dag(en) hebben van de viering.

Nu is het afwachten of de Generalitat nog van standpunt gaat veranderen en anders is het eigenlijk gewoon wachten totdat de JCF met een duidelijk standpunt/beslissing naar buiten komt. En hoe snel van daaruit duidelijkheid komt, tja...... Voor mijn gevoel gaat het nog een behoorlijke tijd onduidelijk blijven voordat echt alles definitief is....

Tony

Administrator
Medewerker
Ik heb het stuk gevonden.
@Michel_G vergis je niet. Dit zijn niet de kleinste steden rondom Valencia.

Las Fallas in six cities in Gandia pressed against changing the day of Sant Josep

Common front against the proposed change Consell the festival of Sant Josep to Monday March 18 rather than celebrate the 19th to promote tourism. The initiative is rejected by the failures of six municipalities in the province of Valencia. The Wednesday night meeting in Gandia to position and ask the Government to listen. The measure announced by the president of the Generalitat Valenciana, Alberto Fabra, failures of 2013 burned on March 18 and 19 would be working.
Falleras Local Boards of Alzira, Burriana, Denia, Sagunto, Gandia and Torrent, called 'G6', considered that the change would benefit only the hoteliers and the Fallas, "who are working hard throughout the year to move this party. "
At the meeting held at the Museu Faller of Gandia, the representatives of the failures of these localities expressed their opinion about it and finally all agreed on a position against it, although, according to the characteristics of each municipality, the date change affects differently.

Thus, on one hand, the interior localities explained that tourism is not a factor influencing their parties. In addition, coastal towns such as Gandia and Denia, where tourism is very important, think that visitors would not come if it was only 18 at the party on Valencia and in other communities such as Madrid keep his feast on 19.
In this regard, representatives falleros understand that if this pattern is repeated over the years would be "absurd" because every time the festival on 19 other communities and would be far valencian.
Also, understand that the Fallas are a large group that employs many people, such as fallas artists, pyrotechnics, indumentaristas, and therefore the regional government should also have an opinion before making a final decision on the date change.

Consulting fees
Local Boards of Sagunto and Gandia Falleras already expressed their opinion of not wanting to change the date after consultation with their committees, while in Gandia rejection was not unanimous, although the great majority.
All other meetings must meet their asambles yet to hear their reactions, with the intention to consult each faller of these six cities, take a stand and express it to Valencia. All together agree on the need for dialogue.
In the event that finally will take place the date change, the Fallas are aware that should upset all their calendars, which have already been approved by the assemblies, and especially starting a process to amend its statutes and regulations, which contains "clearly" that the faults are in honor of Sant Josep and burned on 19 March.

VAT increase
Another issue that representatives of the G6 tried Fallas in Gandia is the increase in VAT affects the monuments. In this sense, the six local boards agreed to draft a letter to ask the Ministry of Finance to note that failures are ephemeral works of art, that is, without a long-term use.
This is why the Fallas ask the ministry to maintain the reduced VAT for an exceptional monuments.
In Gandia rejection of this measure committee was unanimous.

Bron: http://www.lasprovincias.es/v/20120803/marina/fallas-seis-ciudades-presionan-20120803.html

Michel_G

Zilveren Member
Interessant artikel Toon, was mij even ontgaan!

Zijn inderdaad niet de kleinste steden inderdaad en maakt dit wel een heel sterk signaal! Wellicht ook een duidelijke steun of in ieder geval duidelijke druk op JCF om ook hierin mee te gaan.

Dat van de verhoging van de IVA (BTW, of zoals vertaald in het artikel de VAT) is ook een mooi bericht. Had al gelezen dat er ingezet werd om de verhoging (van 8% naar 21%), voor de Fallas Artiesten terug te draaien of hun een uitzonderingspositie te geven. Hopen dat dit inderdaad ook gaat lukken, aangezien de budgetten van de poppen/beelden toch al zo onder druk staan vanwege de crisis.

Tony

Administrator
Medewerker
Een bericht uit Valencia. De vertaling die ik net via de foon heb geprobeerd is erg slecht maar voor zover ik begrijp zijn de Falleros erg boos omdat hun niks gevraagd is, en dat zou wel moeten aangezien HUN en niet het stad Valencia het feest betaald. En dat maakt het inderdaad slordig van de ballonnenman!

Wat als de Falleros stoppen (wat ze niet doen)? Dan heeft VLC helemaaaal niets meer. De brutaliteit van de ballonnenman uit Castellon.

Maar er word nu wel gesproken over 2014 waar dia de san Jose op Maandag zal gaan vallen :)

MÓNICA ROS VALENCIA Tras el anuncio del president de la Generalitat Alberto Fabra de trasladar la «cremà» al tercer lunes de marzo, el disgusto de las comisiones se hizo visible. Sin embargo, las aguas se calmaron con la promesa de convocar, en septiembre, una asamblea extraordinaria de presidentes donde se votara un «sí» o «no» que reflejara el «sentir» de los protagonistas de la fiesta. La respuesta se trasladaría al Consell para continuar con un debate que se inició en julio €en la reunión que mantuvo el conseller de Gobernación, Serafín Castellano, y la de Cultura, Lola Johnson, con la directiva de la Junta Central Fallera (JCF)€ y que, en teoría, había servido para sentar las bases de un diálogo que llevara al consenso.

Sin embargo, en la asamblea de presidentes se debatirá €más que un «sí» o un «no»€ qué medidas, exigencias, compensaciones económicas o calendario festivo exigirá el mundo fallero ante un cambio de fecha que es firme y que se hará efectivo en 2014 ya que el Consell tiene claro que trasladar la «cremà» al tercer lunes de marzo será una medida económica positiva para la que, de momento, no hay marcha atrás.

En pleno verano, los anuncios y posibles cambios de la fiesta no hacen sino crispar más los ánimos de un colectivo fallero que se ha sentido «menospreciado». Y es que tras la reunión de julio las comisiones debían reunirse y votar si apoyaban el cambio. Desde las agrupaciones falleras aseguraron ayer que la mayoría de plenos aún no se han realizado, debido al período estival. Sin embargo, las fallas que ya se han pronunciado €entre ellas, las trece comisiones de la agrupación La Seu, Xerea, Mercat€ han dicho un rotundo «no» que, de momento, de poco sirve «porque parece que el Consell lo tiene claro y que el sentir de los falleros le importa poco».

Ahora bien, lo que sí tiene claro el mundo fallero €a excepción de las comisiones de la Sección Especial, que sí apoyan la iniciativa€ es que no piensan quedarse callados. Barajan diferentes medidas de presión, aunque aseguran que «las concretaremos en septiembre porque ahora la gran mayoría de los falleros está de vacaciones».

Agrupaciones como la de Barri del Carme, Mercat de Jesús, Poblats del Sud, Burjassot o Mestalla-Benimaclet, entre otras, criticaron la imposición de una medida «por decreto» en un mundo «tan democrático como el de las Fallas». «No nos han tenido en cuenta y somos nosotros quienes pagamos la fiesta y la protagonizamos. Se trata de un gran evento para la ciudad pero al ayuntamiento no le cuesta ningún coste. Recibimos una ayuda pequeña para lo que cuesta la fiesta. Nos han dado largas diciéndonos que tendrán en cuenta nuestra opinión pero no es cierto. Ya lo tienen todo decidido, y ni han preguntado».

Ahora bien, las posibles medidas que adopte el colectivo en el mes de septiembre deberán contar con el visto bueno del ayuntamiento. Por el momento, tanto la alcaldesa de la ciudad, Rita Barberá, como el concejal de Fiestas, Francisco Lledó €al igual que la mayoría de ediles a los que se les ha preguntado sobre esta medida como el vicealcalde Alfonso Grau o la concejala Maria Àngels Ramón-Llin€ se han mostrado reacios a cambiar de fecha el día de la «cremà».

Los contratos firmados para 2013, a salvo
Ante el anuncio de trasladar la celebración de la «cremà» a lunes los falleros se echaron las manos a la cabeza y alegaron la existencia de contratos firmados para el ejercicio 2013 €como el montaje de carpas, el corte de calles o el traslado y «plantà» de los monumentos€ que ya tenían una fecha fijada. Por ello, el Consell concede un año de margen para poner en marcha una iniciativa que, según anunció el president de la Generalitat Alberto Fabra, tiene como principal argumento el impacto económico de la fiesta, cifrado en 786 millones de euros. En la medida también se incluye que el 9 d?Octubre también se celebre el primer día de la semana.

mickeyzegtboem

Registered User
En even een snelle vertaling uit de vertaalmachine, enigszins krom, maar wel te begrijpen:

Monica ROS VALENCIA na de aankondiging van de Voorzitter van de Generalitat Alberto Fabra «room» naar de derde maandag in maart verplaatst, werd de ergernis van commissies zichtbaar. Echter, de wateren gekalmeerd met de belofte om in September, een buitengewone vergadering van voorzitters bijeen te roepen waar stemmen "ja" of "nee" als gevolg van de "feel" van de protagonisten van het Festival. Een antwoord op verplaatst aan de Raad om door te gaan met een discussie die begon in juli €in de vergadering de Minister van binnenlandse zaken, Serafín Castiliaans, en cultuur, Lola Johnson, met de richtlijn van de Raad van Bestuur centrale Faller (JCF)€ en dat, in theorie, de basis leggen voor een dialoog die leidt tot consensus had gediend.

Echter, de vergadering van voorzitters €meer dan een 'ja' of een 'nee' € welke maatregelen, vereisten, financiële compensatie of Vakantiekalender vergt de fallero wereld vóór een verandering van datum die sterk zullen bespreken en dat het effectief in 2014 zal zijn de Consell heeft duidelijk te bewegen dat de "cream" naar de derde maandag in maart zullen een positieve economische maatregel waarvoor, op dit moment is er geen weg terug.

In de midzomer, zijn advertenties en eventuele wijzigingen van het feest alleen spiertrekkingen meer aanmoediging van een collectieve Faller die heeft gevoeld "veracht". En het is dat na de vergadering van juli comités moet voldoen aan en stemmen als zij wordt de verandering ondersteund. Gisteren verzekerd van groeperingen falleras volledig nog steeds niet succesvolste, als gevolg van de zomerperiode. Echter, de fouten die € met inbegrip van dertien provisies had overgeleverd zwembad La Seu, Xerea, Mercat€ hebben gezegd een volmondig «geen ' dat, voor nu, van weinig nut «omdat het lijkt erop dat de Consell duidelijk en het gevoel van de falleros heeft geeft weinig».

Wat heeft duidelijk fallero wereldwijd € met uitzondering van de speciale commissies, ja aan de ondersteuning van het initiatief€ is toch niet stil te blijven denken. Ze geschud verschillende maatregelen van druk, hoewel ze beweren dat «wij concentreren ze in September omdat de overgrote meerderheid van de falleros nu op vakantie is».

Groepen zoals de Barri del Carme, Jezus Mercat, Sud Poblats, Burjassot of Mestalla-Benimaclet, onder anderen, bekritiseerd het opleggen van een maatregel "per decreet" in een "even democratisch is als de mislukkingen" wereld. "We hebben niet in aanmerking genomen en wij die betalen het feest en we was". Het is een grote gebeurtenis voor de stad, maar het stadhuis, het niet alle kosten. We kregen een beetje hulp voor wat de partij kost. Zij hebben ons lang vertellen ons die rekening houden met ons advies gegeven, maar het is niet waar. "Al hebben alles besloten, en ze hebben niet gevraagd."

Mogelijke maatregelen genomen door de groep in September moeten tellen met de goedkeuring van de gemeenteraad. Voor het moment gedateerd zowel de stad, Rita Barbera, burgemeester en raadslid van festivals, Francisco Lledó € evenals de meerderheid van de raadsleden die gevraagd over deze maatregel als Alfonso Grau Vice burgemeester of een gemeenteraadslid María Angels Ramón - Llin€ hebben geaarzeld om te wijzigen de dag van «room».

Contracten ondertekend voor 2013, veilige vóór de aankondiging van het verplaatsen van de viering van «room» maandag de falleros nam handen op het hoofd en beweerde het bestaan van overeenkomsten ondertekend voor het jaar 2013 €als een vergadering van tenten, straten snijden of overdracht en «plant» monumenten€ die al had een vaste datum. Daarom verlenen de Consell een marge jaar een initiatief dat de Voorzitter van de Generalitat Alberto Fabra aangekondigd, heeft als belangrijkste argument de economische gevolgen van het feest, 786 miljoen euro. Doet de maatregel omvat ook de 9 d?Oktober zal ook de eerste dag van de week vieren.

Tony

Administrator
Medewerker
Yep! Zo ziet het er nu uit.
Inderdaad pfieuwww! Scheelt weer een ticket of 20 omboeken a 70€ per stuk.

Tony

Administrator
Medewerker
Fallas de Valencia 2013 blijft gewoon zoals het moet zijn!
Dia de San Jose en dus de Crema op 19Maart!!!!

TJEAH!

EFE / LIFT-EMV.COM The Government has decided to defer its decision to relocate in 2013 on the day of the "cream" of the failures and keep to Monday March 19, as he requested from the world faller, as announced today the Minister of Interior, Serafin Castilian.

The president of the Generalitat, Alberto Fabra, announced in July, during the Night of the Alicante economy, the 9th October, day of Valencia, and on March 19, the feast of St. Joseph and the Fallas big day , which fell on a Tuesday in 2013, would be held on Monday .

After this announcement began a round of talks with the collective Fallas, which mostly expressed their opposition to this measure, and in which the Consell has been reported that some have already signed contracts with artists and musical groups falleros not may default. Even Rita Barbera demanded a debate before making a final decision.

Castilian is reported that this fact adds that the change was necessary to modify the local regulations and the Central Board to Faller, who will not arrive in time for the September 30, the date on which must be approved the work schedule next year.

The minister, who did not want to say whether the 9th October will also remain on Tuesday, said that regardless of delayed this date change, the Valencian Government will continue to work with affected communities to, since "the dialogue and consensus ", moving holidays to Mondays.

In this regard, he argued that the proposal made by the president of the Generalitat "good and positive", so they will keep working and meeting with a proposal falleros to achieve "consensus".

Asked what will happen to the 9th October, Castilian has explained that this is an issue that has to decide the full Consell, but has insisted that this government "has not beaten anybody" in his defense of the hallmarks and Valencian culture. He assured that prevail in this case also the agreement and consensus.

Bron: http://www.levante-emv.com/valencia/2012/09/11/crema-fallas-2013-adelantara-lunes/935092.html

EFE/LEVANTE-EMV.COM La Generalitat ha decidido aplazar su decisión de trasladar en 2013 el día de la "cremà" de las Fallas a lunes y lo mantendrá el 19 de marzo, tal y como le han solicitado desde el mundo fallero, según ha anunciado hoy el conseller de Gobernación, Serafín Castellano.

El president de la Generalitat, Alberto Fabra, anunció en julio, durante la Noche de la Economía Alicantina, que el 9 d'Octubre, día de la Comunitat Valenciana, y el 19 de marzo, festividad de San José y día grande de las Fallas, que caían en martes en 2013, pasarían a celebrarse en lunes.

Después de este anuncio se inició una ronda de conversaciones con los colectivos falleros, que en su mayoría manifestaron su rechazo a esta medida, y en las que se ha informado al Consell de que algunos ya tienen contratos firmados con artistas falleros y agrupaciones musicales que no pueden incumplir. Incluso Rita Barberá exigió un debate antes de tomar una decisión definitiva.

Castellano ha informado de que a este hecho se suma que para el cambio era necesario modificar el reglamento local y de la Junta Central Fallera, que no llegará a tiempo para el 30 de septiembre, fecha en la que tiene que estar aprobado el calendario laboral del año próximo.

El conseller, que no ha querido precisar si el 9 d'Octubre también se mantendrá en martes, ha asegurado que al margen de que se retrase esta cambio de fecha, el Gobierno valenciano va a seguir trabajando con los colectivos afectados para, desde "el diálogo y el consenso", trasladar los festivos a los lunes.

En este sentido, ha defendido que la propuesta lanzada por el president de la Generalitat "es buena y positiva", por lo que van a seguir trabajando y reuniéndose con los falleros para lograr una propuesta "de consenso".

Preguntado sobre qué sucederá con el 9 d'Octubre, Castellano ha explicado que ésta es una cuestión que tiene que decidir el pleno del Consell, pero ha insistido en que a este gobierno "no le gana nadie" en su defensa de las señas de identidad y la cultura valenciana. Ha asegurado que en este caso también primará el acuerdo y el consenso.

Bovenaan