Antwoord van de landelijke politiek

rwbrink

Registered User
https://www.facebook.com/AntiVuurwerkverbod Heeft zojuist een mail ontvangen van de VVD.

Deze luid alsvolgt:

Geachte heer Brinkman,

Bedankt voor uw e-mail aan de VVD Tweede Kamerfractie.

De VVD vindt dat vuurwerk bij Oud en Nieuw hoort als oliebollen en champagne. Dit zijn tradities die we moeten koesteren. Ook de VVD wil dat vuurwerk veilig is, en wil een harde aanpak van illegaal vuurwerk, maar wij zien geen reden om vuurwerk in zijn geheel af te schaffen. Mensen die veilig en verantwoordelijk met vuurwerk omgaan, zouden zo de dupe zijn van hen die dat niet doen. Tegen deze laatste groep moet uiteraard streng worden opgetreden.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

VVD Voorlichting

We zijn op de goede weg!

boozebelly

Registered User
Wederom goed bezig Ron. Ik kan je nu al vertellen dat op GroenLinks en de Partij voor de Dieren na geen enkele partij voor het verbieden van vuurwerk is. Dat verbod komt er nooit. Ik had vorig jaar namelijk ook alle politieke partijen om hun mening gevraagd daaruit is dit toen gebleken. Ook FPM-member "TheChain" had destijds de politieke partijen om hun mening gevraagd. Dit alles is terug te vinden in Dit Topic. Ik heb alleen nooit antwoord gehad van de PVV en D66. De SGP had ik als enige niet gevraagd, omdat die partij vrouwen niet serieus neemt zie ik namelijk niet in waarom ik hun wel serieus zou moeten nemen. Niet dat ik zelf een vrouw ben, maar ik vind het over het algemeen wel leuke dingen :hehe!:

silverscar

Registered User
Toch is het jaarlijks weer een oplaaiende discussie. Het is alleen jammer dat de media alleen maar hapt op zaken die kunnen worden verboden. Maar het is goed om te zien dat er al ruim 300 likers van de facebookpagina zijn en dat er in ieder geval een reactie uit de politiek komt. Op deze manier kunnen we volgend jaar weer lekker oud en nieuw vieren:)

Ray.Ray

Registered User
Ik ben ooit met mijn ronken kop tegen een lantarenpaal aan gelopen.
ik zeg verbieden die lantarenpalen (als ik die 2 x per jaar dronken ben).

rwbrink

Registered User
Geachte heer Brinkman,

Hartelijk dank voor uw email over vuurwerk. Wij willen hier graag op reageren.

Het CDA is niet voor een algeheel verbod op consumentenvuurwerk. Let op: consumentenvuurwerk. Illegaal vuurwerk is en blijft verboden in Nederland. Dit jaar is er gelukkig weer een stuk meer illegaal vuurwerk onderschept. De overlast die er is en de ongelukken die helaas gebeuren worden in het overgrote deel van de gevallen veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Consumentenvuurwerk is op verschillende manieren getest en heeft lang niet de kracht om dingen te vernielen, zoals illegaal vuurwerk dit wel heeft.

Een algeheel verbod op consumentenvuurwerk zal leiden tot nog meer import van illegaal vuurwerk vanuit heel Europa. En om dit allemaal te controleren is er een enorme inzet nodig, wat vaak niet te realiseren is. Nederlanders blijven Nederlanders, de vuurwerktraditie zit in het bloed en als er via de legale weg niet meer aan vuurwerk gekomen kan worden, zullen ze illegale wegen zoeken. En dat moeten we niet willen; zoals gezegd is illegaal vuurwerk vele malen gevaarlijker dan legaal vuurwerk. Het voldoet niet aan de Nederlandse richtlijnen en er staat geen Nederlandse gebruiksaanwijzing op.

Illegaal vuurwerk veroorzaakt het overgrote deel van de problemen. Daar moeten we ons de komende tijd nog meer op gaan richten. Dit jaar is een eerste stap, gezien de grote hoeveelheid die is onderschept.

We hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

CDA Tweede Kamerfractie

rwbrink

Registered User
Ik heb beide partijen een mail terug gedaan dat ik als liefhebber van de traditie graag samen met de partijen die tegen het verbod zijn wil samenwerken en eventueel samen het gesprek aan gaan

Moontan

Moderator
Medewerker
Goed gewerkt Ron.
Al enige tijd staat vast dat er eigenlijk maar twee partijen (landelijk) falikant tegen het vuurwerk zijn.
Groen Links en Partij voor de Dieren.
Afgelopen 16 december is er nog een debat in de Tweede Kamer geweest.
Er is landelijk geen draagvlak voor een verbod.
Slechts 80.000 klachten bij het vuurwerkmeldpunt bij een inwonersaantal van ruim 16.000.000 bevestigt dit.
En van de 80.000 klachten gaat het meeste over het vroegtijdig afsteken!!

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Goed antwoord zeg van de CDA, die snappen het tenminste. Ik maak me ook totaal geen zorgen dat het verbod er komt. Die linkse rakkers roepen maar raak, zolang andere partijen zich zo opstellen komt het echt allemaal goed.

Misschien moet er eens nagedacht worden hoe wij de liefhebbers, de politieke partijen kunnen helpen om het illegale tegen te gaan.

boozebelly

Registered User
...Er is landelijk geen draagvlak voor een verbod.
Slechts 80.000 klachten bij het vuurwerkmeldpunt bij een inwonersaantal van ruim 16.000.000 bevestigt dit.
En van de 80.000 klachten gaat het meeste over het vroegtijdig afsteken!!

En dan ook nog te bedenken dat van die 80.000 klachten een deel helemaal geen klachten zijn, maar opmerkingen van vuurwerk liefhebbers die tegen het meldpunt zelf zijn gericht. Dit heb ik Arno Bonte een weekje geleden zelf nog met enige tegenzin horen toegeven op radio 2, nadat de DJ erom vroeg.
Ach, het is gewoon een beetje triest, dat je na dagenlange reclame met je meldpunt in alle landelijke kranten en op alle televisiejournaals, uiteindelijk met een handjevol klachten aan komt zetten. Helemaal lachwekkend is het dat je dan ook nog keihard gaat zeggen dat het meldpunt volgens jou een succes is geweest.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Goed antwoord zeg van de CDA, die snappen het tenminste. Ik maak me ook totaal geen zorgen dat het verbod er komt. Die linkse rakkers roepen maar raak, zolang andere partijen zich zo opstellen komt het echt allemaal goed.

Misschien moet er eens nagedacht worden hoe wij de liefhebbers, de politieke partijen kunnen helpen om het illegale tegen te gaan.

Je slotzin is een supergoeie, Vonk! De grote vraag is, na al het nadenken door iedereen, welke goeie ideeen zijn er, en wat kunnen we dan dus echt doen?

joszie

Zilveren Member
om te beginnen kan iedere freak meewerken aan de illegaliteit terug te dringen door zelf alleen legaal vuurwerk aan te schaffen. we vinden (bijna) allemaal dat die zware illegale knallers eruit moeten, maar ondertussen zijn er nog genoeg die het spul wel aanschaffen.

Maar goed, de meeste freaks hebben zich veel ingelezen en letten over het algemeen beter op veiligheid dan een willekeurige buurman. Ik zie ook liever een flashkruitmat voor mijn deur afgaan dan een met buskruit. Toch kan ik me voorstellen dat Mien van verderop toch liever zou hebben dat ik met een buskruitmat aan kom zetten omdat die toch iets zachter knalt.

GMP82

Zilveren Member
tja en toch is die flashmat niet het (grootste) probleem....

dat zijn de excessief harde knallers en de los verkochte shells e.d.

rodepo

Registered User
Je slotzin is een supergoeie, Vonk! De grote vraag is, na al het nadenken door iedereen, welke goeie ideeen zijn er, en wat kunnen we dan dus echt doen?

Verder doorgaan met het verruimen van de Nederlandse wetgeving, zoals dit jaar als is gebeurt met de 25gram en cat 1 vuurwerk.
Idee voor komend jaar: iets hardere knal met minder klei en meer snipperen. Dit zal een hoop import tegen gaan denk ik.

DJ-ArSoN

Registered User
Heb je alle (grote) partijen aangeschreven?
Ben wel benieuwd naar de reacties van PvdA, D66, PVV en SP.
Wat betreft SP; ik las een column van Harry van Bommel, hij is ook helemaal klaar met de kruistocht van GroenLinks tegen deze en meerdere tradtities.

vonk

FPM Moderator
Medewerker

Ja daar zeg je wat, ik vind het een ingewikkelde, en heb ook niet zo 123 een antwoord klaar liggen. Toch denk ik dat als wij "onze" traditie willen behouden met iets zullen moeten komen. En eventueel concessies moeten maken.

Bovenaan