901 / 902 Signalrakete (Zink)

P

poziloc

Guest
Dit soort pijlen zijn al een hot item sinds begin 90.
Toen waren het vooral de Weco's die erg in trek waren.
Kosten van een doos Weco's waren toen gemiddeld 60 gulden per doos van 10

raymondgreat

Registered User
tjonge jonge, wat een negative uitspraak: givemepow(d)er!
ik wil zo'n zinkpijl omdat ik vaak krijg te horen dat ze super duper zijn!
daarom wil ik ze, niet om erbij te horen!
Ik wil ze gewoon een keer afsteken, het live meemaken.
(heb het wel gezien, maar niet zelf afgestoken):cheesy:

Sweet Laker

Registered User
GMP heeft wel een punt. Niets MOET. Tuurlijk is het leuk als je het kan, maar ik kan me voorstellen dat hij zo reageert, gezien je post.

Afgelopen jaar werden ze bij mij in de buurt trouwens voor 15 euro's per stuk aangeboden!! :push:

Belachelijk duur :notrust: :suspicious:

sarlo

Registered User
is op het moment een prijs van 10 euro per pijl duur? gezien ik in dit topic prijzen voorbij zie komen van 5 euro tot 15 euro..

btw nog wat plaatjes van de 2007 editie (raar opzich dat er van de 5 eentje omgedraaid gewikkeld is?)
166f892.jpg

2lwq8gw.jpg

rvk69

Registered User
Ik heb ook 15 zink pijlen 901 maar wat mij opvalt is dat er bij mij geen ijzer stukje aan de onderkant zit en ze zijn niet zo heel groot kunt iemand mij vertellen wat dit is (goede of slecht?) (stokken kreeg ik er wel apart bij)

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Ik heb ook 15 zink pijlen 901 maar wat mij opvalt is dat er bij mij geen ijzer stukje aan de onderkant zit en ze zijn niet zo heel groot kunt iemand mij vertellen wat dit is (goede of slecht?) (stokken kreeg ik er wel apart bij)

Zink staat al jaren bekend om zijn stukje ijzer van de motor, je hebt waarschijnlijk te maken met nepperds.

Foto?

youritje

Registered User
Het is geen ijzer maar alluminium, wil niet mierenneuken, maar misverstanden voorkomen.
Ijzer heeft namelijk een grotere dichtheid dan alluminium waardoor de kans dat het met een grote snelheid iets(of iemand!) op aarde raakt groter is;).
Het stukje alluminium heeft trouwens ook nog een naam: De nozzle. Dit zorgt voor de juiste druk in de pijl om hem omhoog te stuwen. Is de druk te hoog knalt de pijl vroegtijdig uit elkaar, is de druk te laag: blijft de pijl staan. Belangrijk onderdeel dus. vandaar dat zink hem waarschijnlijk maakt van alluminium.

Hier zie je de nozzle van binnenuit.

Aantal op rij.

Massa van lading: zink 901
Heb het kruit trouwens een beetje 'onderzocht', viel me een klein beetje tegen. Vond er tamelijk veel witte klontjes in. (Kaliumperchloraat(gebruikte oxidator) is redelijk hygroscopisch dit betekend dat het vocht uit de lucht aantrekt.) Die witte klontjes zijn stukjes KClO4 die water hebben gevonden.

Omgekeerde wikkels, zelfde prufstelle. Heeft er dus niks mee te maken. Dieter stopt het papier er zo in Herr oellie weer andersom.

Youri

Laatst bewerkt:

pyro023

Registered User
Ik kan nu zink 901 krijgen met de teks:Zink 901 original.
Weet iemand welke dit zijn?
Ikzelf vermoed dat het de 901 met zwarte dop is,weet iemand de precieze tekst die op een 901 zwarte dop staat?

mvg pyro023

zuen

Registered User
Het is geen ijzer maar alluminium, wil niet mierenneuken, maar misverstanden voorkomen.
Ijzer heeft namelijk een grotere dichtheid dan alluminium waardoor de kans dat het met een grote snelheid iets(of iemand!) op aarde raakt groter is;).
Het stukje alluminium heeft trouwens ook nog een naam: De nozzle. Dit zorgt voor de juiste druk in de pijl om hem omhoog te stuwen. Is de druk te hoog knalt de pijl vroegtijdig uit elkaar, is de druk te laag: blijft de pijl staan. Belangrijk onderdeel dus. vandaar dat zink hem waarschijnlijk maakt van alluminium.

Hier zie je de nozzle van binnenuit.

Aantal op rij.

Massa van lading: zink 901
Heb het kruit trouwens een beetje 'onderzocht', viel me een klein beetje tegen. Vond er tamelijk veel witte klontjes in. (Kaliumperchloraat(gebruikte oxidator) is redelijk hygroscopisch dit betekend dat het vocht uit de lucht aantrekt.) Die witte klontjes zijn stukjes KClO4 die water hebben gevonden.

Omgekeerde wikkels, zelfde prufstelle. Heeft er dus niks mee te maken. Dieter stopt het papier er zo in Herr oellie weer andersom.

Youri

Nou even een reactie van mij,
Ten eerste is Kaliumperchloraat Zeker niet zo hygroscopisch. Ten tweede is Kaliumperchloraat/Alu ongeveer het beste flash wat er is. De klontjes zullen te maken hebben met een maakfout. En wat doe jij als je "kruit" onderzoekt? lijkt me in ieder geval niet verstandig om water toe te voegen omdat dan de aluminium oxideert wat tot ontbranding kan lijden van het kruit(kans is erg klein, maar aanwezig). Trouwens niet geheel ongevaarlijk wat je hebt gedaan.(amazed)

youritje

Registered User
ik reageer morgenochtend. Het is nu te laat.
Maar kan je wel vertellen dat wat je vertelt grotendeels onwaar is.
Mijn pa is universitair chemicus en heeft me alles duidelijk gemaakt.
Ik weet dat KClO4/Al de meest gebruikte is, maar de krachtigste is nog altijd KClO4/Mg.
Hoe kom je er trouwens bij dat ik H2O toegevoegt heb?
maarja morgenochtend mijn reactie

Bovenaan