500 Grams potten in NL !

Tony

Administrator
Medewerker
poziloc zei:
ratelbanden (of strengen of matjes) mogen tot 2500 gram kruit bevatten, maar slechts een halve gram per compartiment
cakeboxen (flowerbeds) mogen tot 500 gram kruit bevatten;
een nieuwe norm en een andere methode om het geluid van vuurwerk te meten, waardoor iets meer geluid is toegestaan

bron: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=23542

Zowel het geluid als de inhoud werd gemeten. Nu hebben ze zoals ik het begrijp een nieuw meet systeem waardoor ineens meer geluis is toegestaan. Ik weet niet of ze het zo moeten noemen. Misschien hebben ze gewoon al die jaren verkeerd gehandeld met de meting van het geluid en zijn ze daar nu achter gekomen. Maar het is in ieder geval positief en eindelijk ook zo goed als zeker.

Over de prijzen van het vuurwerk kan je niks zeggen. Dat zal echt afwachten worden tot de folders en informatie van de dealers binnen komt.

F

fallas

Guest
Hoi

Dit is zeer goed nieuws, ik hoop dat ze nu eindelijk de kwaliteit van zowel het knal als sier vuurwerk gaan verbeteren! vooral het knal vuurwerk kan stukken beter.... de rotjes van tegenwoordig stellen namelijk niks meer voor!

groeten

Patrick

Registered User
Het is zo dat een nieuwe meettechniek uit Engeland niet alleen het aantal decibel berekend, maar ook gelijk berekend wat de eventuele schade voor ons gehoor is. Deze meting schijnt erg kloppend te zijn en in vergelijk met de oude metingen net iets meer decibel toe te laten.

Tony

Administrator
Medewerker
Afcajax zei:
Het is zo dat een nieuwe meettechniek uit Engeland niet alleen het aantal decibel berekend, maar ook gelijk berekend wat de eventuele schade voor ons gehoor is. Deze meting schijnt erg kloppend te zijn en in vergelijk met de oude metingen net iets meer decibel toe te laten.

Net iets meer decibel kan heel veel betekenen kwa geluid. Hopelijk is dat ook zo en kunnen we weer een beetje gaan genieten van de Nederlandse artikelen.

mafkaas

Registered User
maar hebben de importeurs in nederland al het knal gerei de sloffen kanon slagen niet allang besteld en krijgen wij in 2007 pas beter rotjes ?
tenminste dat lijkt mij

Tony

Administrator
Medewerker
mafkaas zei:
maar hebben de importeurs in nederland al het knal gerei de sloffen kanon slagen niet allang besteld en krijgen wij in 2007 pas beter rotjes ?
tenminste dat lijkt mij

Wat betreft de rotjes weet ik het niet. Ik weet wel dat er al bedrijven zijn die een aantal 500 grams potten heeft klaar staan. Ik ga ervanuit dat de meeste bedrijven het dit jaar wel op orde zullen hebben.

PeterVuurwerk

Registered User
ik vraag me dan af, of men het daadwerkelijk mag gaan verkopen.
Als 50 % van de bedrijven het voor mekaar hebben gaan vrijwel alle klanten naar de dealers die de 500 grams potten e.d. verkopen.
Goed voor de concurrentieposities zal het niet wezen.

Tony

Administrator
Medewerker
PeterVuurwerk zei:
Als 50 % van de bedrijven het voor mekaar hebben gaan vrijwel alle klanten naar de dealers die de 500 grams potten e.d. verkopen.
Goed voor de concurrentieposities zal het niet wezen.

Ik denk niet dat ze dit kunnen verbieden. Ik bedoel iedereen kan inkopen bij de importeurs die wel het verbeterde vuurwerk geimporteerd hebben dus het is nog steeds een vrije markt.

jeroen137

Registered User
Ook weer eens goed nieuws vanaf het nederlandse vuurwerkfront.

Die matten vind ik alleen maar een slechte maatregel. Nu mag er dus meer kruit in, maar het aantal grammen per klap word gehalveerd. Nu zit ik niet echt te wachten op een 20.000klapper, die dus 24 minuten gaat duren, met van die kleine knalerwt klapjes.|:( Hadden ze het aantal grammen per klapper maar gelijk gehouden, dan was het tenminste nog iets nuttigs. Nu is het echt een *** regel, vind ik.

De 500 grams potten zie ik wel wat nuttigs in. Je kan nu bijv. een 50 shots cake crieeren met nog 10 gram per tube. Dat is nog een redelijk effect. In zo'n cake kun je dan ook iets proberen te doen met een soort van finale in te bouwen, of een mooie mixed cake maken. De prijzen zullen dan denk ik wel hoog worden, en ik denk niet dat de gemiddelde nederlander daar op zit te wachten.

Deze regel betekend ook dat nu alle 250 grams potten met 17 shots of meer in Belgie zo naar Nederland mogen gehaald.:eek: In die cake's zitten per compartiment dan minder dan 15 gram pts, dus zouden ze legaal worden. Nu kun je lekker naar Belgie de laatste 3 dagen, en lekker goedkoop vuurwerk halen. Ook krijg je in Belgie nog korting als je een karton koopt, en dat is in Nederland ook niet zo. Of zie ik dit allemaal nu verkeerd?

Ik had ergens gelezen, dat deze regels ervoor moesten zorgen, om de trek naar Belgie een beetje tegen te gaan. Ik denk alleen wel dat dit niet echt helpt, want met de belastingen hier, worden die prijzen toch weer hoger dan in Belgie.

Cameo

Registered User
@jeroen13,7
Deze regelgeving betekent (helaas) niet dat we met O&N massaal richting Belgie mogen afreizen om daar technisch correct gespecificeerde cakes en/of knallers te gaan kopen. Nederlands vuurwerk wordt door een andere instantie gekeurd (TNO), en dan vaak ook nog met andere criteria dan de Belgische instantie.

Wel denk ik dat veel Belgische producten de weg naar de Nederlandse markt kunnen gaan vinden, omdat deze nu qua specificaties aan TNO (de keuringsinstantie) aangeboden kunnen gaan worden, waarna een oordeel volgt. Zo denk ik dat bijvoorbeeld de Nederlandse vestiging van Original/Zena daar wel eens heel veel profijt uit zou kunnen halen (en wij ook ;) )

Het blijft echter afwachten hoe dit er in de praktijk zal gaan uit zien. Onze overheid zit vol (onverwachte en verwachte) verrassingen.

Ik had ergens gelezen, dat deze regels ervoor moesten zorgen, om de trek naar Belgie een beetje tegen te gaan. Ik denk alleen wel dat dit niet echt helpt, want met de belastingen hier, worden die prijzen toch weer hoger dan in Belgie.
Deze aangepaste regelgeving is een verplichte stap in het proces waarbij Europa haar regels nivelleert. Nederland is nu eens het land dat in positieve zin haar regels moet verruimen. Zie het dus niet als een kadootje van onze regering, want zo zit het niet. En ja, de prijzen blijven ongetwijfeld altijd hoger dan in Belgie, om de bekende (niet veranderde) redenen, zoals: verpakking, transport en het feit dat men daar het gehele jaar door mag handelen ipv slechts 3 dagen.

@Petervuurwerk
Als 50 % van de bedrijven het voor mekaar hebben gaan vrijwel alle klanten naar de dealers die de 500 grams potten e.d. verkopen. Goed voor de concurrentieposities zal het niet wezen.
Ongeveer 2 maanden geleden is de branche-organisatie van importeurs bij elkaar gekomen om uitstel van genoemde regels aan te vragen om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Wat de uiteindelijke uitspraak is geworden weet ik niet, maar er is dus wel over gesproken. Veel importeurs hadden toen overigens al besteld en zouden door deze regel met een (dure!) opslag van nog niet legaal vuurwerk zitten. Hoe dat opgelost gaat worden heb ik nog van geen enkele partij vernomen.

Groetjes,
Cameo

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Bedankt Cameo voor je informatie en je duidelijke mening in deze.
Blijf ons a.u.b. informeren over dit toch wel zeer interessant onderwerp.
:w :w

zink901

Registered User
jeroen13 zei:
Deze regel betekend ook dat nu alle 250 grams potten met 17 shots of meer in Belgie zo naar Nederland mogen gehaald.:eek: In die cake's zitten per compartiment dan minder dan 15 gram pts, dus zouden ze legaal worden.

Niet helemaal, in Nederland mag elke shot maar maximaal 2 gram flash bevatten. In België meer, daarom knalt Belgisch siervuurwerk ook harder.

Tony

Administrator
Medewerker
maartenvincent zei:
de prijs van dit vuurwerk zal natuurlijk wel gruwlijk zijn :(|:(
maar het gaat de goede richting op:p

We kunnen wel weer discussies gaan houden over de prijzen zoals in de eerste 4 paginas van deze thread maar laten we nu gewoon wachten met die discussie tot de prijzen BEKEND zijn.

Patrick

Registered User
Wat ik overigens wel heel raar vind is dat ze ondanks het verruimen van de regels nog steeds de max 10 Kg vuurwerk regeling voor consumenten aanhouden |:(

Simpelweg staat er nu in het document: Om te voorkomen dat mensen met een Bruto gewicht van meer dan 10 Kg uit de winkel lopen, is bepaald dat een stuk vuurwerk nóóit meer dan 10 Kg bruto mag wegen.

Dus dan krijg je dit jaar dat als je aan een klant of drie of vier 500gr potten verkoopt dat ze dan al aan het maximum zitten of dit zelfs overschrijden |:(

Hoe moet dat niet met rollen worden dan waar de maximale 2500 gram in zit. Dan zit je toch ook al zo aan een rolletje van 10 Kg.

Laatst bewerkt:

mikeyvwfreak

Registered User
Afcajax zei:
Hoe moet dat niet met rollen worden dan waar de maximale 2500 gram in zit. Dan zit je toch ook al zo aan een rolletje van 10 Kg.

Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar ja , dan zou je maar 1 mat per keer kunnen kopen dat zou wel raar zijn|:(
:w greatz:mikeyvwfreak :w

Tony

Administrator
Medewerker
JeKo zei:
Gewoon meerdere bestellingen doen, als de winkel echt streng er op controleerd :+

Hier gaat het niet om. Uiteraard is dit makkelijk te omzeilen. De vraag is waarom ze dat niet in de wet veranderen.

Cornel

Registered User
Krijg je dan dit jaar ook weer, dat de opslag, de regels daarvoor verandere, omdat er nu meer gram kruit in bepaalde potten komt te zitten, of hangt dit alleen samen met de gevare klasse?

Bovenaan