16-03-2026 - Mascleta : Plaza Ayuntamiento

stefantvs

Administrator
Medewerker
full

Datum: 16-03-2026
Plaats: Valencia
Tijd: 14:00
Wie: Tamarit

Laatst bewerkt door een moderator:
Who shoots today, Monday, March 16, the mascletà in the town hall square of Valencia?

Valencia starts a new week, the big week of the Fallas, and like every day of the Josephine festivities this Monday, March 16, a new mascletà will be shot in the Town Hall Square. On this occasion, Tamarit pyrotechnics is in charge of shooting.

This year, as a novelty, all the mascletaes have a name, which gives them their own identity. Today's is called 'Mon faller'. According to the Valencia City Council, the Tamarit pyrotechnic shot will have a total of 216 kilos of gunpowder and will last 353 seconds.

How will the mascleta be?

The Tamarit pyrotechnic mascletà will start with a Valencian traca that will give way to a combination of aerial effects that will progressively accelerate and that will end with three thunders of three terrestrial digital thunder and an aerial blow. The second part will be aerial, with whistles and thunder discharges, which will be closed with a senyera. The show will end with a powerful final land earthquake in four phases and a powerful aerial bombardment prior to the final blow.

Founded in 2018 in Alfarrasí, Tamarit pyrotechnics have been shooting in the Town Hall Square since 2020. Last year, he fired on March 13 and paid tribute to the victims of the Dana with his show.

Deze dag besloten om de wijk in te gaan en de gok te nemen om de mascleta van " Tamarit " te gaan missen. Vooropgesteld is en blijft een gok die je neemt, want de vraag rijst; wat ga je missen? Ik had deze dag zoiets van ik ga eens kijken welke wijk een mooie mascleta heeft? Er zijn er natuurlijke heel veel, maar in de meeste gevallen sta je aan de ene of andere kant van een straat en ik vind dit persoonlijk weinig aan!

Deze mascleta liet zich zien als een matige als je het mij vraagt! Ik vond persoonlijk het begin in het Inicio deel, zwak aanvagen, matig doorpakken en ook een matig slot. Ik miste ondanks ook tamarit koos voor wat wij tegenwoordig meer en meer zien een geprogrammeerd deel met zijn digitale elementen. Nee dat is niet erg, ja het is op het plein een mooie beleving, maar als je kijkt naar hoe men deze Inicio inricht dat roept vraagtekens op.
Comets met Cracker als begin en dan doorpakken naar flashes plus cracker en digitale truenos aan de lijnen! De 3traps fluit met Truenos de Avisos erboven was op zich prima, en de Senyera was prachtig, maar hierna werd ietwat te langdradig met een en hetzelfde effect. Dat je digitaal schiet is helemaal prima, maar zorg er dan wel voor dat dit met body gat, met een mooi ritme en ook in een mooi opgaand tempo en afwisselend! Zorg ervoor dat je dan tenminste zo schiet dat het die whaauh factor heeft ook als je een en hetzelfde effect gebruikt wat dat kan ook, maar dat is hoe en wat programmeer je! Het is een persoonlijke opvatting, dus een andwer kan er anders naar kijken.
Middendeel was prima op zich, al vond ik wel dat na retencion 2, dus 3 - 4 - 5e retencion leek wel in sneltreintempo te gaan! Wel oke was de balans en ook het ritme en de overgang naar de desarollo in dit deel, maar ook de lucheffecten die het geheel in balans brachten. Niet te zwaar beginnen en ook niet direct 14 groepen in de 1ste retencion, wat je ook weleens ziet.
Terremoto in 16 sec leek ook wel wat aan de snelle kant, maar de tempowisselingen waren op zich een dikke prima en daarbij de aanvang vanuit de laatste slagen retencion 5 was ook een goede overname.
Bombardeo, liep op zich oke en had geen stilte of pause en ook geen storing tussen einde terremoto en begin bombardeo! Iets wat weleens fout kan gaan in dit stadium van de mascleta! De eerste slag met zwake fluit vond ik een anti climax op het vervolg van de terremoto en wat niet overeenkomt eeste fase daarvan, en de daarna geschoten bobardeo vond ik niet krachtig, was te vlak zonder echte climax en het had geen power in deze fase . De Vlenciaan spreekt in deze fase over
" en el bombardeo hablaremos de golpes o andanadas " ofwel klappen of salvos's en het waren klappen los van elkaar! De toevoeging met zijn chicharras en laatste golpe was op zich oke, maar niet een opvolging van ervoor geschoten deel.

Back
Bovenaan