De mascleta van Aitana heeft mij persoonlijk heel erg verrast op een positieve manier. Qua naam toch altijd iets van oh ja wat zal deze firma ons brengen, maar ik moet zeggen dat als je deze naast de grote namen zet ze niet onder doen aan!
Het digitale stuk wat ze laten zien in de Inicio doet mij altijd nog denken aan Europla en zijn digitale stuk in de mascletas! Wat wil ik hiermee zeggen? Dat je een soort van herkenning ziet tussen deze twee bedrijven. Europla in zijn goede dagen met zijn Truenos Digitalizades aan de koorden en de snelheid ervan deed je brein even laten mixen van, want je brein kon het ff niet verwerken, wat overigens ook de bedoeling was bij uitleg voor de mascleta. Aitana liet het ook ff zien in die van dit jaar al was het iets korter, maar wel gaaf!
Ik vond zijn Inicio net als de andere bedrijven doen en wat ik vaker heb geschreven op zichzelf staande sessies in dit deel wat wij toch dan maar moeten gaan zien als zijnde nieuwe standaard binnen de mascleta! Vanuit dit perspectief een andere beoordeling erop loslaten dan maar ook! Ik denk ook nu ik het zo schrijf of het nog weleens terugkomt wat wij kennen van de vroegere jaren met een Gori, Valenciana, Hns, Turis, Antonio Caballer?
Anyway, dan maar de acceptatie vinden en beoordelen hoe me de Inicio ala nieuw schiet.
Die van Aitana vond ik in zijn doen oke, 1 - 40 slagen beginnen en oplopend in zijn "Secuencias" en met de 48mm Humos de Color eindigen! Vervolgens doorpakken met twee sooorten fluit in een stapsgewijze methode in combinatie met de Truenos Digitalizades was prima. Verassend was de comets oplopend in climax om terug te gaan naar een bijna stilvallen waarvan je dacht; huh wat gebeurt hier? Dat dit de bedoeling was bleek nadat men weer in climax ging naar de eindfase.
Het middendeel; 'Cuerpo o Fuego de Terrestre" was in al zijn retenciones ging helemaal prima en top. Mooi opbouwende tempo en een mooie balnas tussen lucht en grond effecten. de mooie versnelling in retencion 3 en werkend in al zijn detonaties, versnellingen en ontwikkeling in geluid en body was heel mooi! Dat je dit op het plein kan waarnemen is een groot compliment. Niet een onbalans, niet een overkill aan fluit of detonaties, geen gebrom, nee mooi roffeltjes en een ook een hoorbare basis tussendoor. Waar ik persoonlijk het warm van krijg is dat je in dit gedeelte zo mooi die detonaties hoort verschillend van de nummertjes 4 bijv en dat je mee wordt genomen in zijn toenemende snelheid naar einde retencion.
Terremoto was ondanks zijn duur een dikke prima, mocht iets korter maar de aanvang was prima alleen in mijn beeving tusen de 3e en 4 halte ietsjes te lang. Wat ik wel heel gaaf vond het pure accent op de terremoto, geen volcanos, geen luchteffecten erbij nee het accent leggen op, TOP!
Bombardeo vond ik in zijn aanvang ondanks de hoos aan cakes een hele mooie opvolging van de terremoto in deze eerste fase van de bombardeo, mooi aansluiting op wat er op de grond gebeurde en dat doorzetten. De opvolging van de zwaardere truenos de visos 50mm o.a en de effecten uit de monotiros was prachtig en ook krachtig en mooi zware aanvulling op eeste deel. De sluiting was bruut en perfect getimed.
Al met al was het genieten van Aitana.