13-03-2026 - Mascleta : Plaza Ayuntamiento

stefantvs

Administrator
Medewerker
full

Datum: 13-03-2026
Plaats: Valencia
Tijd: 14:00
Wie: Pirotecnia Vulcano

Laatst bewerkt door een moderator:
Who shoots today, Friday, March 13, the mascletà in the square of the City Hall of Valencia?

Valencia is about to enter its big weekend of the Fallas 2026: a Saturday and a Sunday (March 14 and 15) in which some of the most important acts of the festival will be held such as the fallas awards or the ninot indultat. But before all this happens, this Friday, March 13, the city will live a new mascletà in the Town Hall Square. Framed in the pyrotechnic calendar of the Fallas 2026, this shot will be in charge of Vulcano pyrotechnics.

This year, as a novelty, all the mascletaes have a name, which gives them their own identity. Today's is called 'Atmosfera Sonora'. According to the Valencia City Council, the Vulcano pyrotechnic shot will have a total of 214.47 kilos of gunpowder and will last 385 seconds.

How will the mascleta be?

The Vulcano pyrotechnic mascletà will consist of five different parts. To start some digital aerials, then a traditional body of mascletà, a powerful terrestrial earthquake, an aerial end throughout the square with a total of 24 fire points with its characteristic and powerful final blow.

For such a day, Vulcano pyrotechnics will have the latest news and innovations in the market.

Founded in 1987 in Villarejo de Salvanés (Madrid), Vulcano pyrotechnics have been shooting in the Town Hall Square since 2014. Last year, it shot on March 17.

Wat een heerlijk opbouwend tempo in de cuerpo, om dan met de bombardero af te sluiten in een verder oplopend tempo.
Heerlijke bruut deze!

Gisteren live gekeken op de tv.
Wat saai ik de mascleta gisteren vond op de live beelden, hoe spectaculair en strak geschoten ik de mascleta vond op de beelden van onze razende reporter Jose Pla El Vallaí.
Omdat ik nu ergens ben en even tijd over heb, heb ik de beelden van Jose Pla El Vallaí op de taptop gekeken.
Vanavond toch even nagluren op tv, 45 inch komt beter over op een 17 inch laptop.

Ik heb na deze Mascleta even contact opgenomen met een aantal razende reporters ter plekke. Zoals jij al zegt: ik vond hem saai en tijdens El Cuerpo werden de grondknallers overstemd door het lucht vuurwerk. Ik kon er bijna geen opbouwend ritme in ontdekken. De mensen ter plekke hebben het echter totaal anders beleefd. Briljant, perfect en ongelofelijk zijn een paar woorden die regelmatig terug kwamen.

Zo zie je maar weer...je moet er echt bij zijn voor de juiste beleving 😪
Gisteren live gekeken op de tv.
Wat saai ik de mascleta gisteren vond op de live beelden, hoe spectaculair en strak geschoten ik de mascleta vond op de beelden van onze razende reporter Jose Pla El Vallaí.
Omdat ik nu ergens ben en even tijd over heb, heb ik de beelden van Jose Pla El Vallaí op de taptop gekeken.
Vanavond toch even nagluren op tv, 45 inch komt beter over op een 17 inch laptop.

Ik heb na deze Mascleta even contact opgenomen met een aantal razende reporters ter plekke. Zoals jij al zegt: ik vond hem saai en tijdens El Cuerpo werden de grondknallers overstemd door het lucht vuurwerk. Ik kon er bijna geen opbouwend ritme in ontdekken. De mensen ter plekke hebben het echter totaal anders beleefd. Briljant, perfect en ongelofelijk zijn een paar woorden die regelmatig terug kwamen.

Zo zie je maar weer...je moet er echt bij zijn voor de juiste beleving 😪
Wij waren in de gelukkige omstandigheid om erbij te mogen en kunnen zijn ook dit jaar ! De euforie na afloop de adrenaline de emoties waren er allemaal! Dit komt natuurlijk ook doordat je er live bij bent, in gesprek bent met locals en andere liefhebbers! De beleving ter plekke is idd niet te vergelijken met beelden vanaf internet, al moet ik zeggen dat de beelden van El Debate het beste zijn met de van Pirofan.

Even een uiteenzetting vanuit mijn perceptie en beleving daarbij al is deze natuurlijk altijd subjectief want een ieder heeft altijd zijn eigen gevoel en beleving erbij.
Ik vond de Inicio een waar meesterwerk van digitaal schieten. de 4 sessies lieten zich zien van een aaneenschakeling van de vele effecten met elk afzonderlijk van elkaar geschoten. Het is ook waar Vulcano ook de tijd voor neemt en ook zijn gezicht wil laten zien, wat in mijn beleving goed is gelukt. Ook al stonden ze op zichzelf de wisseling van en ook elk keer het mooi solide en opbouwende erin maakte het voor mij een mooi luisterend geheel!
Het middendeel vond ik persoonlijk ietwat gewaagd, maar ook de 6-7 retenciones dwars opgesteld was voor mij iets wat ik niet heel mooi vond, maar wel spectaculair. Ik vond de cakes jammer en te eenvoudig in zijn toevoeging. Het feit dat men begint met 10 groepen in de 1ste retencion en eindigt met 16 groepen in de laatste retencion en ook de snelheid ervan, maar ook dat men kiest voor de laatste retencion de toevoeging rondom met zijn roncadores werd bijna een overkill wat op zich jammer is natuurlijk! Juist in deze fase is het zo mooi dat je mee wordt genomen in de detonaties en de mooie klappen in de lucht naar terremoto. Nu was het een te volle, te luide te massale ontknoping van de cuerpo, want met de wetenschap dat de apoteosis moet liggen in de terremoto en bombardeo, was er nu bijna sparek van deze apoteosis!
De aanvang van terremoto was wat vlakkig, maar hoe komt dit juist na die wat ik net beschrijf de enorme lading in die fase van retencion voor de terremoto. De 30 seconden maakte hem ietwat lang ook wat op zich niet erg is, want zijn 4 fases waren op zich prima, maar nogmaals die fase ervoor maakte het dat het zo overkwam.
Bombardeo was een waar spektakel en een niet normale opvolging van slagen en fluiters in zijn kracht ook en ook de snelheid van de gebruikte effecten. ja het live hierbij aanwezig zijn maakte het ook voor mij een mind blowing ervaring.
ja het klopte dat er een fase was waarbij ik dacht oehhhhhhhh ga je nu niet over de top, en ja het was dan ook soms op het randje.

De razende reporter waar Snokkie t over had was ik, Als liefhebber van de traditionele mascleta kan ik ook genieten van innovatie die sommige schieters inbrengen.
Deze mascleta was, samen met die van Rayes Marti het hoogtepunt van de mascletas dit jaar. Als je het digitale kunstje beheerst zoals Vulcano, moet je iets extra brengen. wat ik fantastisch vond in deze mascleta was dat er aan de kopeinden van het plein 2 verschillende 'setups' stonden voor de aerial. Omdat dit vrijwel vlekkeloos meeging met de cuerpa was dit voor mij wel een tranentrekkertje. En ja, dat zie je niet op film, maar moet je meemaken.

De razende reporter waar Snokkie t over had was ik, Als liefhebber van de traditionele mascleta kan ik ook genieten van innovatie die sommige schieters inbrengen.
Deze mascleta was, samen met die van Rayes Marti het hoogtepunt van de mascletas dit jaar. Als je het digitale kunstje beheerst zoals Vulcano, moet je iets extra brengen. wat ik fantastisch vond in deze mascleta was dat er aan de kopeinden van het plein 2 verschillende 'setups' stonden voor de aerial. Omdat dit vrijwel vlekkeloos meeging met de cuerpa was dit voor mij wel een tranentrekkertje. En ja, dat zie je niet op film, maar moet je meemaken.
Rick, ik denk ook dat het aanwezig zijn een hele andere lading geeft aan wat je ziet ook! De sfeer vooraf en ook idd wat je ziet op het plein en vanaf de hoek een mooie blik werpen op het veld! Het is wat je zegt een hoogstaand stukje digitaal waarbij ik moest denken aan Richi van Ricasa! Het enige als ik hem mag noemen is dat je in 4 en 5e retencion wel het idee had.....oehhhhhhhhh dit is wel heel veel omdat je naar je terremoto gaat! Maat overal ook hier na afloop een tranendal!

Back
Bovenaan