10-03-2026 - Mascleta : Plaza Ayuntamiento

stefantvs

Administrator
Medewerker
full

Datum: 10-03-2026
Plaats: Valencia
Tijd: 14:00
Wie: Onbekend

Laatst bewerkt door een moderator:
Who shoots today, Tuesday, March 10, the mascletà in the square of the City Hall of Valencia?

Valencia lives this Tuesday, March 10, the tenth mascletà of the Fallas 2026. The Town Hall Square once again becomes, one more day, the epicentre of the pyrotechnic calendar of the Fallas 2026 with a new pyrotechnic show. On this occasion, Crespo pyrotechnics are in charge of shooting.

This year, as a novelty, all the mascletaes have a name, which gives them their own identity. Today's is called 'The art of the impure sound'. According to the Valencia City Council, the Crespo pyrotechnic shot will have a total of 200 kilos of gunpowder and will last 420 seconds.

How will the mask be?

The Crespo pyrotechnic mascletà will start with coloured smoke and sequences of red 'trons i xiulets' and candles with 'cracket' effect. The shot will consist of five sections of terrestrial mascletà, starring the famous 'tro Crespo double' of different calibres and a large sound earthquake, thanks to the 'Infernal Spider' effect with 'double turbo-thunder' and a blow of a thousand warning thunder throughout the square.

Founded in 1920 in Alzira, Crespo pyrotechnics has been shooting in the Town Hall Square since 1989. Last year, he shot on March 12.

Ik werd en word niet warm van Crespo! Doet mij altijd denken aan dat Borreda nog schoot die had ook altijd van die dingen waarvan je dacht; "HUH"? Het is ook vaak een wijze die ik niet zo goed kan snappen en begrijpen. Ja noviteit erin brengen prima, maar wat is het doel van die noviteit? Kijk die van 2022 terug en dan zie je een beetje wat ik bedoel. Aanvangen met Botes de Humo, Relampagos, Silbatos en Truenos omdaarna terug te vallen in geluid. Dan Inicio met een eentonig geheel.
Borreda kan ik mij nog herinneren, begon in de Inicio een keer met 2 groepen Truenos no4 en daarna was er geen opvolgend geluid of ...........maar ook in de Terremoto nummertjes 6 hangen!!!! Anyway........bij de een heb je meer gevoel dan bij de ander ook!

Announcement about the "mascletà" of March 10

The city council has announced that, for the moment, the mascletà continues. In fact, the Crespo pyrotechnics has begun to assemble it.

The morning in the city of Valencia has dawned grey, but it has not rained at any time. The forecasts speak of a 100 percent chance of rain, but Aemet has lowered the intensity of it. As at the time of starting the assembly, the city was quiet and without water, the work has begun.

Hola para todos y bienvenido este Martes

Vandaag 10 maart 2026 en Calendario Pirotecnio zegt dat pirotecnia " Crespo " de Alzira vandaag de Mascleta schiet in "El catedral de la Polvara"!

Wat kan ik beschrijven van dit bedrijf? dat het in 1920 is opgericht door "El Fundador " Aurelio Crespo Puig. In deze begin jaren hield men zich bezig met kleinschalige vuurwerkjes in de regio van Alzira. Sinds 1987 is het bedrijf in handen van Vicente Rodriquez Peris.
In 1991 bemachtigde Crespo een wereldrecord met een Traca van 13,500 meters tijdens het evenement Patronal Festival de Carcaixent. De grootste show die zij hebben geschoten was ten tijde van de viering van "Corta Pobla de L; Alcudia" in 2002. Naast Fallas is Crespo ook vaak te zien in Alzira tijdens Fallas waar ze in het centrum 4 dagen mascletas schieten onder leiding van Vicente Rodriquez Cuenca. In 1996 was het debuut van Pirotecnia Crespo.

Vandaag op de schietlijst een hoeveelheid van "198 kilo de polvara, " Peso Materia Reglamentada "
Thema voor vandaag; "el arte del sonido impuro"

Ook vandaag in het staat "ALGARROBO" klaar met zijn groene helm om de Falleras Mayor erop te attenderen dat het klokslag14.00 uur is waarna de woorden;
"'Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà'" uitgesproken door de Falleras Mayor Carmen Prades y Marta Mercader!

NOOT: terwijl ik bezig ben met de intro en ook vanaf 08,27 uur de live cam aan heb, zie ik nu ook in de post van Plum en dat verklaart dat ik vanaf begin tot nu 09.33 uur niet of nauwelijks iemand zie lopen in de kooi! Afwacheten dus! Nu 10.00 uur en er is nog steeds geen activiteit! Dus of men doet een deel van de mascleta, want de gehele kan je nu niet meer opbouwen in de resterende uurtjes met al zijn protocollen van o.a "Guardia Civil" en " Protection Civil"
Nu 10.35 uur en het is begonnen met regenen! Aaiiiiiiiii. Ik zag op APunt een interview met Vicente Cuenca en hij grootste plannen voor vandaag!
Nu 10.57 uur, ik zi nu een mannetje of 5-6 lopen in de hoek van de Inicio!
Nu 11.05 uur, open ik Facebook en ik zie tot mijn grote opluchting Boro Peiro van Onda Cero in gesprek met Vicente Cuenca. Wat je ziet op de achtergrond een volledige montage van de Retenciones. Opmerkelijk je ziet dubbele Truenos hangen aan elkaar, blauw en rood! daarbij een dubbele Terremoto en "Dos Alturas" Hoor ik het nu goed dat ie zegt "Yo anti Traca" nee het is direct een slag met rook!
Nu 12.10 uur, oefffff het regent nu wel heel hard! Staan al wat mensen bij Taco Bel te wachten? De vraag is...........wat nu? gaat de mascleta door nu de groepen en alles nat regent? Afwachten maar.

Later op de dag de analyse.....................................................

Nu 13.03uur, ze geven het een kans nadat eerder sprake was van afgelasting

Laatst bewerkt:
Hola para todos y bienvenido este Martes

Vandaag 10 maart 2026 en Calendario Pirotecnio zegt dat pirotecnia " Crespo " de Alzira vandaag de Mascleta schiet in "El catedral de la Polvara"!

Wat kan ik beschrijven van dit bedrijf? dat het in 1920 is opgericht door "El Fundador " Aurelio Crespo Puig. In deze begin jaren hield men zich bezig met kleinschalige vuurwerkjes in de regio van Alzira. Sinds 1987 is het bedrijf in handen van Vicente Rodriquez Peris.
In 1991 bemachtigde Crespo een wereldrecord met een Traca van 13,500 meters tijdens het evenement Patronal Festival de Carcaixent. De grootste show die zij hebben geschoten was ten tijde van de viering van "Corta Pobla de L; Alcudia" in 2002. Naast Fallas is Crespo ook vaak te zien in Alzira tijdens Fallas waar ze in het centrum 4 dagen mascletas schieten onder leiding van Vicente Rodriquez Cuenca. In 1996 was het debuut van Pirotecnia Crespo.

Vandaag op de schietlijst een hoeveelheid van "198 kilo de polvara, " Peso Materia Reglamentada "
Thema voor vandaag; "el arte del sonido impuro"

Ook vandaag in het staat "ALGARROBO" klaar met zijn groene helm om de Falleras Mayor erop te attenderen dat het klokslag14.00 uur is waarna de woorden;
"'Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà'" uitgesproken door de Falleras Mayor Carmen Prades y Marta Mercader!

NOOT: terwijl ik bezig ben met de intro en ook vanaf 08,27 uur de live cam aan heb, zie ik nu ook in de post van Plum en dat verklaart dat ik vanaf begin tot nu 09.33 uur niet of nauwelijks iemand zie lopen in de kooi! Afwacheten dus! Nu 10.00 uur en er is nog steeds geen activiteit! Dus of men doet een deel van de mascleta, want de gehele kan je nu niet meer opbouwen in de resterende uurtjes met al zijn protocollen van o.a "Guardia Civil" en " Protection Civil"
Nu 10.35 uur en het is begonnen met regenen! Aaiiiiiiiii. Ik zag op APunt een interview met Vicente Cuenca en hij grootste plannen voor vandaag!
Nu 10.57 uur, ik zi nu een mannetje of 5-6 lopen in de hoek van de Inicio!
Nu 11.05 uur, open ik Facebook en ik zie tot mijn grote opluchting Boro Peiro van Onda Cero in gesprek met Vicente Cuenca. Wat je ziet op de achtergrond een volledige montage van de Retenciones. Opmerkelijk je ziet dubbele Truenos hangen aan elkaar, blauw en rood, groen, oranje en dit heeft de naam zoals hij zie en aangaf in interview "Marca de Nuestra Con El Crespo Doble" tevens daarbij een dubbele Terremoto en "Dos Alturas"
Hoor ik het nu goed dat ie zegt "Yo anti Traca" nee het is direct een slag met rook!
Nu 12.10 uur, oefffff het regent nu wel heel hard! Staan al wat mensen bij Taco Bel te wachten? De vraag is...........wat nu? gaat de mascleta door nu de groepen en alles nat regent? Afwachten maar.

Later op de dag de analyse.....................................................

Nu 13.03uur, ze geven het een kans nadat eerder sprake was van afgelasting...........................

MASCLETA..............om te beginnen wil ik schrijven dat door de regen er een behoorlijke negatieve invloed was op de mascleta in al zijn componenten.

Vicente Rodriquez Cuenca gaf voor aanvang zijn visie op wat er zou gebeuren en wat het plan was voor vandaag.

1. Principi Innovador! Niet gezien, want begon direct aan te vangen met Cajas Y Bomberos de Carcasitas menos calibre
2. 2e deel Principi mas fuerte, waarschijnlijk niet gegaan door storing in schietsysteem of door de regen geen connectie
3. Final de Candelas Rojo, niet gegaan na de Bombardeo.
4. twee delen Bombardeo de Trueno de Aviso, helaas is er 1 blijven staan.
5. 20 grote cakes in een Golpe Hermetisch af te sluiten, ook niet gegaan door.
6. Zoals altijd "total la plaza en color" is ook niet gegaan bij aanvang van Inicio

Helaas bleef het hier niet bij. Door de regen bleven er in de groepen Truenos hangen en ook in Retencion 5 een behoorlijk aantal die nite ontbrandde! Nog erger de aanvang van Terremoto, die hoogstwaarschijnlijk elektronisch was geprogrammeerd, maar door storing ook niet kon aanvangen en men dus als nog met de hand moest fakkelen, het meest vreselijke voor de pirotecnia gebeurde op dit moment, een grote hapering, maar ook diverse groepen niet ontbrandde.
Na een interval van enkele seconden ging alsnog een deel Bombardeo, maar ook hier een totale anti climax.
In Cuerpo ook haperingen en een totaal vertekend beeld door invloed van de regen. Ja er gingen cakes en Candelas af en ja ook wat Morteros, maar het verloop was dramatisch helaas. Wat gaat er door je heen als je dit moet weerstaan als pirotecnia? Pffffffffffffffffffff

Conclusie: een groot drama voor Crespo en huilende medewerkers na afloop van teleurstelling en verdriet door de hele situatie en verloop van deze dag, dit is het meest vreselijke scenario wat je je maar kan bedenken!
Ooit heb ik Ricardo Caballer Estelles ook huilend aan de rand van de kooi gezien met dezelfde omstandigheden. Hier zijn geen woorden voor!

In mijn beleving kan je dit de pirtecnia niet aan doen! dan maar een afgelasting hoe zuur ook, maar dit is zoooooooooo pijnlijk!

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan