Zwitserland 1 augustus

kingmokum

Banned
hey,

1 Augustus ga ik een showtje checken in Zwitserland en natuurlijk zelf lekker legaal 12 inch stoken :lub:

Is er al eens iemand heen geweest en welke show kan jij aanraden?

Hieronder een lijstje met plaatsen waar een show word geschoten.

Veel plezier als je die dag ook gaat stoken.

Grosses Quartierfeuerwerk
Quartier Stutz, Lausen BL
1.8.2013

1. August-Feier
Wiese Isenlauf, Bremgarten AG
1.8.2013

1. August-Feier
Sichtern, Liestal BL
1.8.2013

1. Augustfeier
Rüebeloch, Murten
1.8.2013

Bundesfeier auf dem Bruderholz 2013
Bruderholz
1.8.2013

Nationales Fest vom 1. August
Au verger, Châbles FR
1.8.2013

Fête nationale - 1er août - feux d'artifice
Bord du lac, centre ville, Morges
1.8.2013

Schweizer Nationalfeiertag
Zermatt
1.8.2013

1. August Bundesfeier
Baerplatz, Grindelwald
1.8.2013

1. August in Bern
Bern
1.8.2013

1. Augustfeier in Brienz
Kohlplatz, Brienz BE
1.8.2013

1. August-Feuerwerk
Schifflände, Stein am Rhein
1.8.2013

Nationalfeiertag
Pfarrkirche Leukerbad, Leukerbad
1.8.2013

Nationalfest vom 1. August
Salle communale, Cheyres
1.8.2013

DeejayTim

Registered User
Ook in veel kleinere dorpen worden profshows geschoten. Daarnaast kun je daar ook legaal salutepijlen afsteken, 4" bolpijlen schieten en nog meer zwaar vuurwerk afsteken. Ook kun je er voor bijna niets (je moet wel goed de Duitse taal beheersen) profvuurwerk kopen en afsteken

recemonster

Registered User
Ik ben nu zelf 2 maal naar het meer van Genève geweest. 31 juli is er een leuke prof show van ca. 15 min in Le Bouveret zeker de moeite waard als je in de buurt bent. Voor de rest is het 1 augustus overal vuurwerk alleen ik zou toch richting een groter drop/stad gaan want de shows zijn daar ook gewoon groter. Ik wens je iig veel plezier met het stoken van je 12''er :hehe!:

kingmokum

Banned
Ook in veel kleinere dorpen worden profshows geschoten. Daarnaast kun je daar ook legaal salutepijlen afsteken, 4" bolpijlen schieten en nog meer zwaar vuurwerk afsteken. Ook kun je er voor bijna niets (je moet wel goed de Duitse taal beheersen) profvuurwerk kopen en afsteken

Het vuurwerk is er gemiddeld 3x zo duur als bij een handelaar in nederland.

Of heb je een goed adresje voor me?

kingmokum

Banned
Vandaag terug gekomen uit Zwitserland.

Ik Heb er een paar super dagen gehad, het land is super mooi en het weer werkte zeker niet tegen.
Overal is vuurwerk te koop en naar mijn idee koopt iedereen wel iets.

De avond voor 1 augustus slaat bij veel lui de kruitstress al toe en gaat er al bijna net zoveel de lucht in als hier met oud en nieuw. Op 1 augustus zelf gaat het vanaf een uur of 20.00 tot aan een uurtje of 1 in de nacht helemaal los. Daarna word het stil maar tot diep in de nacht gaat er her en der wat af. Zodra iedereen klaar is met stoken hangt het hele dal vol met smog.

1 augustus ben ik rondom zurich een leuk plekje gaan zoeken in de bergen. Dit bleek zo makkelijk nog niet, uiteindelijk vond ik echter een prachtig speelplaatsje midden in een villa wijk. Grote zandbak voor de morser in te plaatsen en voldoende ruimte rondom.

Wat ik de lucht in heb zien gaan waren voornamelijk oversized flowerbeds vaak 2 inch of groter en zink 930 en horror knalpijlen.
Op bepaalde plekken zoals de onze gingen er flinke shells de lucht in, denk dat 16" het grootste is wat ik heb gezien maar vond de italiaanse meerslagen bommen van een 8-10 '' een stuk interessanter.

De prijs van het vuurwerk is over het algemeen het dubbele van wat je in nederland betaald, pijlen paketten zijn echter een stuk goedkoper en van veel betere kwaliteit. Een beetje leuk pakket met +/-25 pijlen kost een euro of 30-60 afhankelijk van de nem. Het prof gebeuren is vrij duur bij de stalletjes, een zink 930 is 65 euro en een horror knal 25. Wanneer je een berg vuurwerk de lucht in wil schieten is het raadzaam om wat contacten te hebben met prof vuurwerk bedrijven. Voor display shells zul je hier ook langs moeten en mocht men het idee krijgen dat je er de ballen verstand van hebt moet je niet gek opkijken dat men geen losse shells aan je verkoopt. Naar mijn idee logisch, echter gezien de vele reacties op internet dat je in zwitserland wel 'effe' wat flinke voetballen kan aanschaffen is het wel even belangrijk om te weten dat dit in de praktijk niet zo werkt. Vertrouwd men je echter dan is het assortiment oneindig. Stel je maar een bunker voor van 150meter lang en 20 meter breed, uitgehakt uit een berg welke helemaal afgeladen is met shells uit china, duitsland, italie en spanje. Ik heb geen fotos van dit type bunkers of informatie waar je moet wezen, ben je serieus geinteresseerd om er bijvoorbeeld oudjaar te vieren mag je een pm zenden.

Vd week post ik wat fotos en filmpjes van het hele gebeuren.

Moontan

Moderator
Medewerker
Bedankt voor je leuke verslag King. Zwitserland, het land van de onbegrensde mogelijkheden wat vuurwerk betreft, maar het is ook een duur land.!! Ben wel benieuwd wat jij daar de lucht in hebt geschoten.

kingmokum

Banned
Ik heb een hoop shells gekocht en een zooi blokken daarnaast wat pijlen pakketten van rond de 40 gr de pijl en sommige richting de halve kilo kruit.

De prijs bij een groothandel ligt iets onder die van de gemiddelde handelaar in Nederland.
Echter kan je ook kiezen uit een leuk assortiment uit spanje, italie en hongarije(spaans italiaanse kwaliteit maar net iets duurder dan chinees spul) Pijlen zijn goedkoper dan in nederland, zowel die van de illegale als de legale markt en presteren veel beter. Ik heb daar pijlen gezien met 40 gr nem welke een flink boeket gaven als een original be pijl van 75 gr. Fonteinen kosten in zwitserland een appel en een ei, voor 18 euro heb een 1.5 minut durende fontein die richting de 8 meter gaat. Klein vuurwerk lijkt duur maar een thunderking knalt als salute van een schuurmans knalblok en de baby pijlen met knal halen gerust 30 meter met de knal van een weco corsair. Ik vond het al met al flink mee vallen na de prijzen die ik op webshops had gezien.

Knalvuurwerk is er niet te koop echter kan je overal 2 inch grondsalutes kopen van zink.

Volgend jaar is het tussen haakjes niet meer te koop.
Echter na het behalen van een cursus van 450 euro/550 fr kan je alles blijven kopen. In de praktijk heeft een zwitser in 2014 dus 550 frank minder vuurwerk budget maar hetzelfde vuurwerk. Display shells worden wel minder kwa inch maar met de goede kwaliteit bommen maakt mij dat weinig uit.

Het minimum loon in Zwitserland is 3500fr, in het bankwezen ga je al snel richting de 10-20 000 fr met redelijke sec. arbeidsvoorwaarden. Voor een zwitser vallen de prijzen in de vuurwerkwinkels dus flink mee en men koopt massaal. Een gemiddeld gezin dat vuurwerk kwam kopen bij een klein verkoop punt ging weg met flink wat profblokken en een zooitje zink 930 pijlen (zijn ze dol op, vooral de blinker versies) klein vuurwerk werd bijna niet ingeladen. Bij de groothandel stonden lui grote bussen vol te stouwen met shells waarvan we in nederland alleen kunnen dromen, vooral de italiaanse cilinders waren er populair.

Prima vuurwerk land dus, dat zwitserland. Goed zoeken dan is alles goed te betalen, no stress dont worry just light the fireworks.
Grote kans dat ik er in 2014 woonachtig ben, mogen jullie best langs komen :smiling:

gr king

kingmokum

Banned
Jup, heb wel wat videos gemaakt op een blackberry maar niet echt van 1 augustus in de avond. Er ging zo veel de lucht in dat ik wel effe onder de indruk was.

Bij de groothandel was filmen/fotos verboden ivm. defensie terrein, de tentjes langs de weg zien er allemaal het zelfde uit en het assortiment is er voor 85% het zelfde alleen de prijzen fluctueren een procent of 25.

Zal van het weekend wel even wat op youtube plaatsen.

king

rollingthunder

Registered User
Mooi verhaal over Zwitserland echter is het in 2014 niet meer zo rooskleurig als mokkum verteld,

Ook ik ben samen met een collega naar Zwitserland vertrokken om 31 Juli en 1 augustus met vuurwerk te gaan vieren.

Het vuurwerk is vrij te koop bij bijna alle lidl's aldi's jumbo's ect, dit zijn ook gelijk de enige plekken waar de prijzen redelijk te noemen zijn. (de RENO als voorbeeld ongeveer 5 euro) Categorie 4 vuurwerk zoals Mokkum vertelde is gewoon voor iedereen verkrijgbaar (zink 930 staat in het schap bij de jumbo)

Gemiddelde vuurwerkverkooppunt ziet er uit als een grote party tent met een zeecontainer als opslag.. (hoezo bunkers en sprinklers zoals hier) gewoon cat 4 op de markt.

Voor 2014 is het vereist als je cat 4 vuurwerk wil kopen en afsteken in Zwitserland dat je een cursus volgt die naar mijn weten als ik het goed onthouden heb ongeveer 100 euro gaat kosten. Het is dus even afwachten hoe dit in de praktijk zal gaan.

Er zijn bepaalde provincies in Zwitserland waar ook toegestaan is om de 31e al te mogen stoken maar officieel is het alleen 1 augustus

Oh en niet alles is toegestaan binnen dit land trouwens.. grondknallers en matten zijn allemaal verboden op wat kleine ladycrackers na.

Top land, Jammer van de grens anders...

kingmokum

Banned
Tijd voor een nieuw toetsenbord?! De letter k blijft nog al hangen.
Mbt 2014, als je voor de paar meier gewoon je papiertje ophaalt verandert er helemaal niks. Met dat papiertje kan je de rest van je leven genieten van al het moois. Als straks de euro weer wat aantrekt worden de prijzen alleen maar beter.

Waar heb je btw vertoefd in Zwitserland?
En, heb je eventueel nog wat gefilmd de 1e augustus in de avond?

gr

Tony

Administrator
Medewerker
Tijd voor een nieuw toetsenbord?! De letter k blijft nog al hangen.
Mbt 2014, als je voor de paar meier gewoon je papiertje ophaalt verandert er helemaal niks. Met dat papiertje kan je de rest van je leven genieten van al het moois. Als straks de euro weer wat aantrekt worden de prijzen alleen maar beter.

Waar heb je btw vertoefd in Zwitserland?
En, heb je eventueel nog wat gefilmd de 1e augustus in de avond?

gr

Uiteindelijk zal Zwitserland straks in 2017 ook gewoon de nieuwe Pyrorichtlijn moeten handhaven en dan blijft er weinig meer over van je papiertje. Volgens mijn willen ze het allemaal recht gaan trekken. Sinds een aantal weken is het in Spanje zelfs zo dat je ook je schietpapieren/certificaat moet hebben om het terrein te betreden.

En cat.4 is beschreven als voor de proffesioneel vuurwerker. Dus geniet er van zolang het nog kan.

kingmokum

Banned
(filmpjes even op hd zetten)

Net aangekomen in zwitserland en meteen even kruitsnuiven.

30 juli in de avond.

3inch sier met salute eronder.

1 Augustus om 6.00 in de ochtend... even wakker worden.

Rijtje thunderkings van bugano(goede kwaliteit)

Daarna maar even een paar salutes

Savonds met uitzicht op Zurich.

3 inch salute van goede kwaliteit boven Zurich, even die ouwelullen van die Fifa wakker gemaakt!

Laatst bewerkt:
Bovenaan