Zelfredzaam Vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Hoe dan ook: Het wordt waarschijnlijk uren en dagen voor en na de jaarwisseling knallen geblazen. De gemeente kan nou wel naar eigen zeggen ‘inzetten’ op veilig en leuk, maar daar heeft knallend jong gespuis natuurlijk geen boodschap aan. En de kans dat het wordt gepakt en een forse boete krijgt, is natuurlijk ongeveer gelijk aan het winnen van de jackpot via de Staatsloterij.

Ik zag nogal wat jongeren op de buis voorbij komen, die absoluut niet van plan zijn zich aan de nieuwe wet (afsteken op Oudejaarsdag tussen 18.00 en 02.00 uur) te houden. Trouwens, toen die wet inhield dat het van ’s morgens 10.00 uur af mocht, deed men dat ook niet. Dagen ervoor en erna hoorde ik het geknal. Door illegaal vuurwerk, haast de branche zich te melden. Daar komen aks ik het goed begrijp ook al die ongelukken door. Het zij zo. Ik weet niet of echt álle verminkte ogen, vermiste handen enzovoort nou écht louter door de illegale versies van het ook voor huisdieren vreselijke lawaai komt.

Nee, ik ben niet tegen vuurwerk op zich. Maar laat het alsjeblieft door professionals op daartoe bestemd terrein worden aangestoken. Hoewel dat natuurlijk weer niet past bij het op ‘zelfredzaamheid’ van de consument gerichte overheidsbeleid. Wat jarenlang van de overheid uitsluitend door professionele krachten (zelfs voor de simpelste dingen kreeg men vakmensen en opleidingen) kan nu – wegens bezuinigingen – opeens iedereen weer. In die zin past het vuurwerk dus bij deze tijd….

http://amstelveen.blog.nl/column/2014/12/24/zelfredzaam-vuurwerk

Bovenaan