www.vuurwerkveilig.com

KoenL

Registered User
Vanaf 1 oktober is er een nieuwe site online gegaan. De site probeert je te laten zien hoe je veilig met vuurwerk om moet gaan, hoe je het vuurwerk het beste kan gebruiken én er is een effectendatabase.

Ik vind de site erg overzichtelijk en handig. Bij elk product wordt een veiligheidsafstand genoemd en een manier waarop je je vuurwerk het beste kan afsteken. Bijvoorbeeld bij vuurpijlen:

Omschrijving: De grote pijlen (raketten), stijgmotor is meestal smaller dan de koker of bol waar de effectlading in zit. Deze pijlen hebben vaak een harde burstknal.
9.gif

Afstand tot publiek: 6 meter

Gebruiksaanwijzing: Plaats de vuurpijl bij voorkeur in een PVC-pijp of meegeleverde lanceerpijp, welke voldoende diep in de grond gestoken is. Het gebruik van (al dan niet verzwaarde) flessen word bij grote vuurpijlen sterk ontraden. Een andere, zeer stabiele, manier is een 1,5 meter waterleiding pijp (15mm diameter) een flink eind de grond in slaan.

Op dit moment wordt er gewerkt om bij elk product een filmpje te plaatsen, bij een deel is dat al het geval.

Kijk voor meer informatie op:

KoenL

Registered User
Ik heb het net ook in het "Polls die jullie willen zien" topic geplaatst, maar dat kan ik natuurlijk ook gewoon hier doen. Bij deze:

Omdat hier niet gereageerd wordt komen er bij mij toch vragen boven.
Zal deze site effect hebben? Veiliger omgaan met vuurwerk?
Zullen mensen er echt op kijken voordat ze gaan afsteken?
Kijken de freaks hier op de site naar de tips en informatie die gegeven wordt? Zo ja, pas je die ook toe?

Toch wel punten waar over gediscusieerd kan worden en waar ik ook wel benieuwd naar ben.

Cameo

Registered User
Allemaal goeie vragen, KoenL. Hou wel in de gaten dat we met VuurwerkVeilig een ander publiek willen bereiken dan normaal op de fora. Het gaat om "de gewone man" en nadrukkelijk niet om de liefhebbers en semi-pro's. Deze "gewone" mensen weten nog niet eens van het bestaan van de site af. Dat komt straks pas (december). En of het helpt? Je hoopt natuurlijk van wel, anders steek je er niet zoveel (vrije) tijd in. Los van het effect op gedrag vonden Roel en ik het wel belangrijk dat er een dergelijke site zou zijn. Als referentiekader EN om het onderwerp een positieve imago-boost te geven (door correct te informeren en vooroordelen of onjuistheden weg te nemen).

Groetjes,
Cameo

GMP82

Zilveren Member
Zal deze site effect hebben? Veiliger omgaan met vuurwerk?

Als er voldoende promotie voor gemaakt wordt (lees: zelfs radio/Tv commercials en banners op internet) dan denk ik zeker dat het effect zal hebben. Het probleem is, dat dit als particulier initiatief lastig te bewerkstelligen is. Overheidssteun (van bijvoorbeeld SIRE) zou erg wenselijk zijn, denk ik. Aan de andere kant, kán een particulier initiatief meer bewerkstelligen dan een overheidsinitiatief. (sommige mensen hebben nu eenmaal een hekel aan overheidsbemoeienis).

Echter, hoe groot publiek je ook bereikt, een 100% veilige omgang zal je helaas nooit kunnen bereiken. Simpelweg omdat er genoeg eikels zijn die:

a) zuipen of op andere wijze onder invloed zijn en dus tijdens het afsteken niet helder kunnen nadenken.
b) mensen hardleers zijn (willen zich niks laten vertellen, zijn eigenwijs, etc.)
c) En er zullen mensen zijn die wat te simpel en/of naief zijn, waardoor ze dingen onderschatten e.d.
d) resteert de laatste groep idioten die willens en wetens vuurwerk verkeerd gebruiken onder het mom van stoer gedrag.

@ Cameo, misschien een idee om - als de tijd rijp is - wat commerciele radiostations in te schakelen, voor meer naamsbekendheid van de site. Als ze er achter staan (en daar ga ik vanuit) kost dit je doorgaans niets. En dan heb ik het niet over een reclamespot, maar meer zo'n kort interview op de radio.
Misschien is het mogelijk de krachten te bundelen met het initiatief 'vuurwerkvandalisme is niet stoer'?

Zullen mensen er echt op kijken voordat ze gaan afsteken?

Een deel wel, denk ik. Voor de rest, zie hierboven.

Kijken de freaks hier op de site naar de tips en informatie die gegeven wordt? Zo ja, pas je die ook toe?

Ik heb zelf de site nog niet goed bekeken. Ik heb echter wel hier op FPM enkele threads gemaakt en/of gesteund over de veilige omgang met vuurwerk. Ik pas deze dan ook uiteraard zelf toe.

Rest mij de initiatiefnemers veel succes te wensen met hun goede werk. Als ik op enige manier kan helpen/meedenken, houd ik me aanbevolen.

Laatst bewerkt:

Cameo

Registered User
Dank voor je reaktie en steun, GiveMePow(d)er.

Ik denk dat het een goede ontwikkeling is dat wij (liefhebbers) ons afvragen hoe we onze hobby/passie veiliger kunnen maken voor iedereen. Dit streven was tot voor kort een "overheidsding". Sire moest het maar regelen, kort gezegd. Ik denk (samen met een boel andere liefhebbers) dat juist WIJ daar een hele belangrijke rol in kunnen spelen. De voornaamste reden voor letsel in de oudejaarsnacht, en het vaak negatieve imago van vuurwerk, wordt gevormd door slechte voorlichting. Veruit de meeste mensen zijn ook maar een zeer beperkt deel van het jaar (oudejaarsavond) bezig met vuurwerk en verdiepen zich er niet verder in. Neerzetten, lontje aansteken en rennen. Men mag zich echter best wat meer bewust worden van de veiligheidsaspecten.

Dank voor je punt over de media aandacht. Hierover hebben we nagedacht. De contacten zijn gelegd, maar er zijn nog tal van faktoren waar we rekening mee moeten houden. En we zijn nu eenmaal geen fulltime profesioneel instituut, dus is dit een "nieuwe weg" die we bewandelen en moeten we het doen met de vrije tijd die beschikbaar is. Maar we doen ons best en krijgen gelukkig een hoop steun van alle kanten.

Tenslotte geef ik nog maar aan dat de website in zijn huidige vorm typisch aan het begin van "zijn cyclus" staat. Over de veiligheidsdatabase is goed nagedacht, maar deze is nog lang niet af. Ook aan andere onderdelen moet nog flink gewerkt worden. De website moet dus rijpen.

Groetjes,
Cameo

PS: We zijn inderdaad linkpartner van www.vuurwerkvandalismeisnietstoer.nl. Jeroen en ik communiceren al langer samen over veiligheidsonderwerpen en bewustwording. Zijn banner roteert op de frontpage. Heel logisch zijn beide websites een verlengstuk van elkaar. :)

Laatst bewerkt:

NLsandman

Registered User
Wat ook een idee is om vuurwerk verkoop punten er bij te betrekken?
Dat ze posters hebben hangen in hun winkel en dat er mischien iets in hun folders kan geplaatst worden(Dat laatste zal dit jaar denk ik niet lukken?)
Op die plekken bereik je de jongeren denk ik beter?

GMP82

Zilveren Member
Ik denk dat het een goede ontwikkeling is dat wij (liefhebbers) ons afvragen hoe we onze hobby/passie veiliger kunnen maken voor iedereen. Dit streven was tot voor kort een "overheidsding". Sire moest het maar regelen, kort gezegd. Ik denk (samen met een boel andere liefhebbers) dat juist WIJ daar een hele belangrijke rol in kunnen spelen.

Dit is inderdaad een goede ontwikkeling. Immers, eens te meer is gebleken dat de kennis of aanpak (maar ook het imago / gevormde beeld) van 'de overheden' of andere invloedrijke betrokkenen ontoereikend of zelfs onjuist is. Om nog maar te zwijgen van de fouten en en verkeerde beelden die door journalisten gehanteerd/gecreeerd worden. Ik kan enkel maar toejuichen dat enkele ervaren gebruikers een weerwoord geven, maar nog belangrijker, zorgen voor een juist, veilig gebruik van het ontsteken van vuurwerk.

De voornaamste reden voor letsel in de oudejaarsnacht, en het vaak negatieve imago van vuurwerk, wordt gevormd door slechte voorlichting.

Ik vraag me af, in hoeverre deze stelling juist is. Er is ongetwijfeld een (groot?) percentage slachtoffers die direct of indirect veroorzaakt wordt door slechte voorlichting (bijv. het foutief ontsteken van cakes of pijlen). Een groter percentage - waaronder ook de zwaardere
slachtoffers - worden naar mijn idee veroorzaakt door onkundig gebruik van illegaal (knal)vuurwerk. Dit neemt niet weg dat er nog steeds gebrek is aan correcte voorlichting voor gebruik van legaal vuurwerk.

Tenslotte geef ik nog maar aan dat de website in zijn huidige vorm typisch aan het begin van "zijn cyclus" staat. Over de veiligheidsdatabase is goed nagedacht, maar deze is nog lang niet af. Ook aan andere onderdelen moet nog flink gewerkt worden. De website moet dus rijpen.

Het spreekt voor zich, dat de website nog moet rijpen. Het seizoen voor de 'gewone man' is ook nog lang niet begonnen, dus is er nog voldoende tijd. Timing is vaak een van de belangrijkste aspecten bij het bereiken van het beoogde publiek. De laatste week van december is vroeg zat, met pieken op de verkoopdagen.

Laatst bewerkt:

Cameo

Registered User
...
Ik vraag me af, in hoeverre deze stelling juist is. Er is ongetwijfeld een (groot?) percentage slachtoffers die direct of indirect veroorzaakt wordt door slechte voorlichting (bijv. het foutief ontsteken van cakes of pijlen). Een groter percentage - waaronder ook de zwaardere
slachtoffers - worden naar mijn idee veroorzaakt door onkundig gebruik van illegaal (knal)vuurwerk. Dit neemt niet weg dat er nog steeds gebrek is aan correcte voorlichting voor gebruik van legaal vuurwerk.
...

Klopt wat je schrijft hoor. Alleen waar ik op doel zijn de cijfers van Consument en Veiligheid, waaruit blijkt dat 40% van de eigenlijke letselgevallen door zelfaangestoken vuurwerk ontstaat, en 52% door vuurwerk wat door derden wordt ontstoken. Om het even wat er aangestoken wordt (legaal of illegaal); mensen dienen zich bewuster te worden van de mogelijke gevolgen van een aktie. Wij denken vooraf zorgvuldig na waar we een waaier plaatsen. Maar dat doet lang niet iedereen. En daardoor ontstaan vaak "verrassende" effecten met mogelijk letsel (of schade) als gevolg.

Groet,
Cameo

Bovenaan