woensdag 18 april debat Tweede Kamer over Vuurwerk

HocusPocus.Pyro

Registered User
Heren,

De Youtube video's (waarvoor dank!) zijn opnames van twee "rondetafelgesprekken".
We horen dhr Groeneveld zeggen dat er reeds 2 rondes zijn geweest; ik hoop dat deze ook op die 18 april waren. Ik vrees dat daar geen opnames van zijn gemaakt, of wel??

Als iemand concrete stukken heeft gevonden die hiermee te maken hebben, post ze dan hier svp of PM me. Thnx!

gizmo75

Registered User
Het is een debat. Daar word niks besloten.

Misschien goed om het nog even te verduidelijken. Ik heb niet veel ervaring met Den Haag, maar volgens mij zit het zo:

Dit was een zgn. ronde tafel gesprek. In dit geval bestond deze op 1 dag uit 4 delen, die ze ook wel rondes noemen. Een ronde tafel gesprek is een soort van informatie-uitwisseling met als insteek zoveel mogelijk feiten, meningen, achtergrondinfo, etc. te verzamelen.

Het Algemeen Overleg, het vervolg op dit ronde tafel gesprek, is een vergadering van de commissie met een of meer bewindspersonen en is voorlopig gepland op 15 mei a.s. Aan de hand van het Algemeen Overleg wordt bepaald of er echt een debat in de Kamer moet komen al dan niet leidend tot of ondersteund door een Wetsvoorstel. Als er echt iets wettelijk besloten wordt gebeurt dat dan pas.

Laatst bewerkt:

DJ-ArSoN

Registered User
ZO GOED WETEN ZE NOU HOE HET ZIT HIER IN DIT LAND. :surprised:
Een reactie hierop in 2 delen;

Ja, het is niet best gesteld met de feitelijke kennis van onze politici en besluitvormers over vuurwerk en de vuurwerkregels. Men zou zich er eens iets beter in moeten verdiepen alvorens allerlei maatregelen te willen nemen tegen problemen waarvan ze vaak de echte oorzaak ook niet eens weten.

Maar(!), het zou ook geen kwaad kunnen als dergelijke kennis en feiten door de vuurwerkbranche zelf kenbaar gemaakt worden tijdens dit soort gesprekken en debatten. De branche zelf weet heel goed hoe veel zij geïnvesteerd hebben in veilige producten en opslag de laatste jaren, hoe de regels werken, waar de problemen liggen bij de jaarwisseling, en hoe slecht of zelfs averechts een verbod op consumentenvuurwerk zal kunnen werken. Dat tegengeluid geef je niet, zoals gisteren, in 10 minuten tijd na 2,5 uur negativisme. Het lijkt er namelijk op dat wij ons als hobbyisten er meer druk om maken dan diegenen die hier hun brood mee verdienen.

DeejayTim

Registered User
Vandaag 18 april 2012

Twitter
Liesbeth van Tongeren (GroenLinks)
Hoor hier op hoorzitting dat je nu in NL geen professioneel vuurwerk kunt opslaan. dat wist ik niet en hoe gaat dat dan bij vuurwerkshows?

http://publitiek.nl/!eXJb

Een kennis van mij doet vuurwerkshows. Hij slaat zijn vuurwerk op in ex-NAVO bunkers in Duitsland.
Wanneer er een show is, haalt hij meestal een dag van te voren zijn vuurwerk uit Duitsland met een speciale bestelbus.

DJ-ArSoN

Registered User
Maar waarom doet de branche dan niets??? willen ze uitgekocht worden door de staat of zo?
Dat ze helemaal niets doen zou ik niet durven zeggen, maar ze lijken zich wel minder druk te maken dan wij freaks (voor wie het uiteindelijk "maar" een hobby is). Dat vind ik echt vreemd, daarom vraag ik het me ook af. Hiermee verdienen zij hun brood! Met een verbod is dat straks einde verhaal... dat kunnen en willen ze toch niet laten gebeuren?! Zeker niet na al die investeringen van de laatste jaren. Althans, dat lijkt me toch.

Wij (niet alleen de freaks, maar ook de bedrijfstak) weten best wel dat er problemen zijn met vuurwerk, maar ook dat er oplossingen zijn zonder een algeheel verbod in te voeren. Zoals de tegenstanders van vuurwerk keiharde standpunten innemen, zo had ik het ook van de vuurwerkbranche gehoopt en eigenlijk ook wel een beetje verwacht. Zorg ervoor dat niet alles op consumentenvuurwerk wordt afgeschoven, terwijl de grootste ongelukken en het meeste vandalisme met illegaal (en geknutseld) vuurwerk plaatsvindt. Bovendien heeft een branche die jaarlijks ruim 65 miljoen Euro omzet toch ook enig recht van spreken lijkt me.

poepiegaaf

Registered User
Ik denk...

1. Niet verkorten van afsteek periode; dit geeft verwarring, ergernis en lost niets op.
2. Shows in grote steden is prima, maar maak het niet afhankelijk om alles af te schaffen.
3. Gemeentes recht krijgen voor vuurwerk vrije gebieden; prima, vooral doen. Wel dat -max- 1/3 van de gemeente vrij mag zijn. Dit moet dan van te voren aangegeven aan de omwonende en vooral tijdens oud en nieuw duidelijk zichtbaar dat het daar van kracht is.
4. "Bezigers" helpen door de pyrotechnische opleiding wat drempelvrijer te maken en niet versoepelen.
5. Verbieden van klein los vuurwerk (rotjes, tollen en baby pijltjes). Zou geleidelijk kunnen zelfs. Je pakt dan wél de doelgroep aan dat de meeste overlast veroorzaakt. Wel -moet- dan de prijs voor grote potten e.d. zakken.
6. Niet verbieden van pijlen: ja het geeft problemen, maar dit is niet de oplossing. Alcohol maakt doden in verkeer. Het verbieden van alcohol of auto's is ook niet wat je wilt.
7. Nóg veiliger maken van cakes e.d.: de flappen karton bij Duits consumentenvuurwerk moet geïntroduceerd worden in Nederland.
8. Minimale leeftijd voor het kopen van vuurwerk moet omhoog naar 18, of zelfs 21 jaar. Ook het afsteken onder deze leeftijdsgrens moet verboden worden.
9. Verkoop het hele jaar door. Zou ik best willen, maar is ook niet verstandig. In het begin zal er vuurwerk afgestoken worden alsof het oud en nieuw is, vervolgens zijn er nog meer boze mensen. Het verruimen naar 5 dagen is een optie als dat zou helpen, maar zou dat wel helpen? Als alleen de laatste dag gekocht mag worden heb je extreem veel gedoe de laatste dag. Ik zie geen oplossing hier in.

Zo denk ik nog meer, bijvoorbeeld dat Duits vuurwerk verkocht mag worden (alleen label plakken in het Nederlands is dan nodig) en geïmporteerd mag worden. CE keurmerk moet overal gehandhaafd worden en met name jongeren die vandalisme plegen of ander ongenoegen, door andere jongeren gefilmd worden en informatie verzenden naar een bepaald punt. Zij krijgen hiervoor een passende beloning en de wet moet verruimd worden zodat deze criminelen zwaarder gestraft kunnen worden zoals tijdens oud en nieuw vast zitten.

DJ-ArSoN

Registered User
Daar zitten een paar goede punten bij poepiegaaf,
1. Niet verkorten van afsteek periode; dit geeft verwarring, ergernis en lost niets op.
- Zal inderdaad weinig helpen, de tijden worden nu al nauwelijks gehandhaafd.

2. Shows in grote steden is prima, maar maak het niet afhankelijk om alles af te schaffen.
- Zou best naast elkaar kunnen, er zal dan minder vuurwerk op straat zijn. Alleen de kosten hè...

3. Gemeentes recht krijgen voor vuurwerk vrije gebieden; prima, vooral doen. Wel dat -max- 1/3 van de gemeente vrij mag zijn. Dit moet dan van te voren aangegeven aan de omwonende en vooral tijdens oud en nieuw duidelijk zichtbaar dat het daar van kracht is.
- 100% mee eens! Rondom een ziekenhuis, stad- of winkelcentrum, bejaardentehuis en dat soort plaatsen mogen best vuurwerkvrij gemaakt worden, zodat werkend en winkelend publiek er geen hinder van ondervindt. Laat de gemeenten dit zelf aanwijzen, met inspraak van de buurt.

4. "Bezigers" helpen door de pyrotechnische opleiding wat drempelvrijer te maken en niet versoepelen.
- Als je doelt op betere voorlichting enzo, dan ben ik het ermee eens. Misschien zelfs een soort brevet van vermogen voor de iets zwaardere vuurwerkklasse. Als het je puur om de 'echte' papieren gaat zoals GV, dan denk ik niet dat dit veel zal uitmaken. Dat is voor de gemiddelde vuurwerkafsteker niet echt interessant.

5. Verbieden van klein los vuurwerk (rotjes, tollen en baby pijltjes). Zou geleidelijk kunnen zelfs. Je pakt dan wél de doelgroep aan dat de meeste overlast veroorzaakt. Wel -moet- dan de prijs voor grote potten e.d. zakken.
- Zou kunnen, maar moeilijk te handhaven aangezien dat kleine grut bij bijna elke winkel vlak over de grens toch wel te koop is, en het afsteken is nauwelijks te controleren. Bovendien valt het gevaar van tolletjes toch wel mee? Babypijltjes lijken mij bijvoorbeeld al veel gevaarlijker (voor de ogen).

6. Niet verbieden van pijlen: ja het geeft problemen, maar dit is niet de oplossing. Alcohol maakt doden in verkeer. Het verbieden van alcohol of auto's is ook niet wat je wilt.
- Hoe mooi ik pijlen ook vind, het zijn wel de artikelen waarop je de minste invloed hebt en wat dat betreft dus ook relatief gevaarlijk. Mensen bewijzen ieder jaar weer er niet mee overweg te kunnen (grote pijl - kleine fles) en vliegen soms alle kanten op. Ik kan me voorstellen, hoe jammer ook, dat men hier vanaf wil.

7. Nóg veiliger maken van cakes e.d.: de flappen karton bij Duits consumentenvuurwerk moet geïntroduceerd worden in Nederland.
- Al vaker gezegd, maar inderdaad een top idee!!

8. Minimale leeftijd voor het kopen van vuurwerk moet omhoog naar 18, of zelfs 21 jaar. Ook het afsteken onder deze leeftijdsgrens moet verboden worden.
- Wat is het nu, 16 toch? 16 of 21... maakt uiteindelijk weinig uit denk ik. Wie het wil, komt er toch wel aan (ouders, vriendjes, etc). Afsteken onder een bepaalde leeftijd is iets voor te zeggen, al denk ik niet dat het te handhaven/controleren is.

9. Verkoop het hele jaar door. Zou ik best willen, maar is ook niet verstandig. In het begin zal er vuurwerk afgestoken worden alsof het oud en nieuw is, vervolgens zijn er nog meer boze mensen. Het verruimen naar 5 dagen is een optie als dat zou helpen, maar zou dat wel helpen? Als alleen de laatste dag gekocht mag worden heb je extreem veel gedoe de laatste dag. Ik zie geen oplossing hier in.
- Verkoop 1, 2 of 5 dagen maakt voor de echte overlast en ongelukken niet zoveel uit, is alleen van belang voor de verkopers qua drukte. De zware klappers die je soms in November al hoort blijf je ook dan horen. Dat vergeten de tegenstanders vaak, dat veel overlast toch al van het illegale komt. Dat pak je dus niet aan met een verbod in NL.

en met name jongeren die vandalisme plegen of ander ongenoegen, door andere jongeren gefilmd worden en informatie verzenden naar een bepaald punt. Zij krijgen hiervoor een passende beloning en de wet moet verruimd worden zodat deze criminelen zwaarder gestraft kunnen worden zoals tijdens oud en nieuw vast zitten.
- Sommige steden hebben al een zero-tolerance beleid. Lijkt me prima. Direct de raddraaiers oppakken en vastzetten. Als je je niet kan gedragen, dan vier je Oud & Nieuw maar in de politiecel. Bovendien alle schade verhalen op die slopers.

Daarnaast heb ik zelf ook nog wat punten die onze hobby zouden kunnen helpen te behouden;

- Niet leuk, maar misschien toch doen: accijns op vuurwerk. Dat geld kan vervolgens gebruikt worden om rotzooi op te ruimen, schades te betalen, extra ziektekosten betalen, etc. Natuurlijk is meer betalen niet leuk, maar als dit helpt om ons vuurwerk beschikbaar te houden, dan zeg ik: doen! 2% heffen op 65 miljoen is toch al gauw 1,3 miljoen Euro wat men daarvoor kan gebruiken.

- Blijf de focus houden op illegale handel, vandalisme en andere overlast. Daar komen de problemen vandaan, niet van een vader en zoon die op Oudjaarsdag wat potjes enz willen afsteken.

- Nog meer veiligheid en voorlichting: actiever langs de scholen, deel daar vuurwerkbrilletjes uit die er iets hipper uit zien. Maar ook meer info bij de verkooppunten, geef mensen bijvoorbeeld flyers met instructies mee. Sommige mensen moet je alles namelijk 6x uitleggen ;)

Al deze verbeterpunten, plus alle al eerder genoemde nadelen aan een verbod, zouden de heren beleidsbepalers toch ook aan het denken moeten zetten. Ik hoop het van harte.

Moontan

Moderator
Medewerker
Van de website van Groen-Links:

Vuurwerktraditie ligt onder vuur
Donderdag 19 april 2012, 12:44u - David Rietveld vuurwerkvuurwerkverbod

Gisteren vond er in de Tweede Kamer een hoorzitting plaats over vuurwerk. De eerste aanzet om anders met vuurwerk om te gaan is gedaan door de GroenLinks-raadsleden Arno Bonte en David Rietveld. Zij startten in 2009 het burgerinitiatief Meer plezier met minder vuurwerk. Daarna is de discussie losgebarsten of strengere regels wenselijk zijn.

Rietveld pleitte tijdens de hoorzitting voor een nieuwe aanpak: “Een 'Australische jaarwisseling', waarbij vuurwerk alleen wordt afgestoken bij professionele vuurwerkshows, zou voor Nederland een goede oplossing zijn om de jaarlijks terugkerende vuurwerkoverlast tegen te gaan.”

Tijdens de hoorzitting kwamen ook de raad van Korpschefs, het Nederlands Oogheelkundig Genootschap en de Adviesraad Gevaarlijke Stoffen aan het woord over alternatieven voor de huidige vuurwerktraditie.

Volgens Bonte en Rietveld is de houdbaarheidsdatum van de Nederlandse vuurwerktraditie verlopen. “Jaarlijks vallen er honderden slachtoffers en wordt er voor miljoenen euro’s schade aangericht. Het is tijd voor een modernisering van de Nederlandse vuurwerktraditie.”

Peilingen wijzen uit dat tweederde van de Nederlanders voor een verbod is. De Tweede Kamer praat binnenkort over de Nederlandse vuurwerkregels.

http://denhaag.groenlinks.nl/hoorzittingvuurwerk

poepiegaaf

Registered User
Daar zitten een paar goede punten bij poepiegaaf,

Daarnaast heb ik zelf ook nog wat punten die onze hobby zouden kunnen helpen te behouden;

- Niet leuk, maar misschien toch doen: accijns op vuurwerk. Dat geld kan vervolgens gebruikt worden om rotzooi op te ruimen, schades te betalen, extra ziektekosten betalen, etc. Natuurlijk is meer betalen niet leuk, maar als dit helpt om ons vuurwerk beschikbaar te houden, dan zeg ik: doen! 2% heffen op 65 miljoen is toch al gauw 1,3 miljoen Euro wat men daarvoor kan gebruiken.

- Blijf de focus houden op illegale handel, vandalisme en andere overlast. Daar komen de problemen vandaan, niet van een vader en zoon die op Oudjaarsdag wat potjes enz willen afsteken.

- Nog meer veiligheid en voorlichting: actiever langs de scholen, deel daar vuurwerkbrilletjes uit die er iets hipper uit zien. Maar ook meer info bij de verkooppunten, geef mensen bijvoorbeeld flyers met instructies mee. Sommige mensen moet je alles namelijk 6x uitleggen ;)

Al deze verbeterpunten, plus alle al eerder genoemde nadelen aan een verbod, zouden de heren beleidsbepalers toch ook aan het denken moeten zetten. Ik hoop het van harte.
Goeie punten!

Weet wel dat Duits consumenten vuurwerk eigenlijk ook illegaal is. Ik denk dat het niet erg is om dit gewoon toe te laten. Uiteraard is België een ander verhaal. Politie zou opzoek moeten gaan op met name de handelaren in professioneel vuurwerk. Al geloof ik dat daar prima werk gedaan wordt.

Inderdaad nog meer voorlichting. Zo vroeg mee beginnen bij basisscholen. Pluim voor de freaks die dit deden in AVP TV.

In mijn buurt wonen er jongeren die graag alles kapot willen maken. Als zij opgepakt worden (en dat worden ze), krijgen ze al vroeg vrij en herhaal dit steeds opnieuw. Als ze gewoon na 1x oppakken blijven zitten tot na 1 januari scheelt het nogal.
Afgelopen jaarwisseling hadden ze hier bij een speeltuin (!) een 6" shell (!) in een gemeentelijke (!) meterkast geplaatst en laten ontploffen tussen een paar woningen in!!! Ze hebben ook shells goed afgestoken wat hier te zien is: https://vimeo.com/34485754
Als dit nou opgeruimd kan worden wordt het allemaal een stuk leuker. En dit liefst verplaats alles gaan verbieden.

ifeelfine

Registered User
met een gevallen kabinet zal deze discussie ook wel stil komen te liggen ze hebben wel wat anders aan hun hoofd.

ifeelfine

Registered User
dat is nou ook weer niet helemaal waar de kamer kan onderwerpen controversieel verklaren. Maar ze zullen nu toch echt grote beslissingen op andere gebieden proberen te nemen (woningmarkt arbeidsmarkt overbeidstekort).

Denk gewoon niet dat ze een klein onderwerk als vuurwerkoverlast op dit moment belangrijk genoeg vinden en als ze dat wel vinden zijn ze nog gestoorder dan dat ik dacht

mickeyzegtboem

Registered User
Vergeet niet dat de kamer niet demisionair is, maar het kabinet.
Met andere woorden, dit initiatief is uit de kamer gekomen, en al zal de regering er niets op korte termijn mee kunnen, de kamer kan er nog steeds verder over praten.
Zeker nu er verkiezingen aankomen zullen de standpunten hierin wat verder op scherp willen zetten voor hun "electoraat"

gizmo75

Registered User
Mijn gevoel zegt dat het in de verkiezingscampagnes ondersneeuwt in het geweld rondom grotere onderwerpen voor de gemiddelde burger. Als het überhaupt al aandacht gaat krijgen in de campagnes.

Kijk, Partij vd Dieren zal het vast wel benoemen en misschien Groen Links ook nog wel, maar de campagnes starten vanaf nu en lopen tijdens de zomerperiode door. De gemiddelde kiezer is, met uitzondering van freaks en liefhebbers, in deze tijd van het jaar helemaal niet bezig met vuurwerk. Dat zag je ook aan de aandacht rondom de Ronde Tafel gesprekken, de media-berichten waren zeer beperkt. Ik denk inderdaad zoals ifeelfine hierboven zegt dat vooral de grotere kwesties gebruikt zullen worden in de campagnes.

Wetgeving zal gezien de politieke situatie de komende tijd niet of nauwelijks worden gemaakt en ik denk tot slot dan ook dat het in de kamer bespreken van een verbod pas na de aanstelling van een nieuwe kabinet aan de orde gaat komen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Gespreksnotitie Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland
Bron: http://www.staakthetvuren.com/Gespreksnotitie BPN.pdf

Vuurwerk een niet weg te denken traditie

Sinds vele jaren gaat de viering van Oud en Nieuw gepaard met het afsteken van vuurwerk. Jong en
oud genieten van het ontsteken van vuurwerk en het kijken ernaar. Het vuurwerk draagt dan ook bij
aan de specifieke sfeer en gezelligheid van deze bijzondere avond. Ook in de ons omringende landen
kent men deze aloude traditie.
Natuurlijk zitten er risico's aan het afsteken van vuurwerk. Om deze risico's zo veel mogelijk te
beperken zetten wij ons als branche samen met de overheid en bij voorbeeld Consument en
Veiligheid al jaren in. Verbeteringen die reeds zijn doorgevoerd of nog doorgevoerd zouden kunnen
worden zijn onder andere:
het meeleveren van veilig aansteeklont
het meeleveren van veiligheidsbrillen
waarschuwingscampagnes
juiste gebruiksaanwijzingen
goede analyse van risicovolle producten
CE-testen
Ondanks deze inspanningen ervaren we echter zo nu en dan nog steeds hinder van vuurwerk. Het
gaat hier dan om het te vroeg afsteken van extreem hard illegaal vuurwerk, het vernielen van zaken
met illegaal vuurwerk of het gooien van vuurwerk naar hulpverleners. Het illegale vuurwerk speelt
dan ook een zeer negatieve rol bij de overlast door vuurwerk. Ook wij maken ons grote zorgen over
misdragingen door jongeren. Alcohol- en drugsgebruik zullen hier een belangrijke rol spelen. Een
maatschappelijk probleem dat niet specifiek bij de Oud en Nieuwviering alleen speelt.
In samenwerking met dhr. Jan Mans, in opdracht van enkele ministeries, en dhr. Gustaaf Biezeveld
van Justitie is er de laatste jaren hard gewerkt aan verdere professionalisering van de
vuurwerkbranche. Ook de invoering van het Vergunningstelsel voor Vuurwerkimporteurs nadert zijn
afronding. Met deze twee initiatieven wil en zal de vuurwerkbranche zich duidelijk distantiëren van
de handel in illegaal vuurwerk. Ook internationaal is de overheid en de branche actief in het
bestrijden van illegaal vuurwerk. De verwachting is dan ook dat justitie er in zal slagen de grote
boosdoener van de overlast, het illegale en zeer gevaarlijke vuurwerk, steeds verder terug te dringen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Gespreksnotitie Agri Retail
Bron: http://www.staakthetvuren.com/Gespreksnotitie Agri Retail.pdf

Agri Retail B.V. is franchisegever voor de winkels van BoerenBond en Welkoop.

Van de 230 winkels verkopen er ruim 170 winkels vuurwerk en daardoor is Agri Retail B.V. de
grootste consumentenvuurwerk verkopende formule in Nederland.

Waarom verkoopt BoerenBond/ Welkoop vuurwerk?
• Anticiperen op de vraag van de consument.
• Formule BoerenBond/ Welkoop is genieten van het buitenleven, vuurwerk is daar een
belangrijk onderdeel van.
• Mensen helpen beter te kunnen genieten van het buitenleven.
• Vuurwerk is mooi, veilig en verantwoord, consumentenvuurwerk is maar fragmenteel
oorzaak van de rellen en onrusten tijdens de jaarwisseling.

Verkoop consumentenvuurwerk via de winkels Welkoop en BoerenBond
Nederland is een land van traditie. Bij elke jaarwisseling wordt feestelijk het feit gevierd dat er een
nieuw jaar aangebroken is en wordt er afscheid genomen van het oude jaar.
Vuurwerk is binnen die traditie een groot onderdeel en als zodanig niet meer weg te denken.
Nederland is een land met veel wet- en regelgeving en zeker ook specifiek gericht op vuurwerk-
verkoop en -opslag. Veiligheid wordt billijkerwijs gewaarborgd.
Opslag en handeling van vuurwerk voldoet aan alle door de wet gestelde eisen, grote investeringen
zijn hier het gevolg van geweest.
Vuurwerk dat verkocht wordt voldoet aan alle wettelijke eisen en is voorzien van CE-keur.
Wij distantiëren ons ook hierbij van illegaliteit.
Communicatie richting consumenten met betrekking tot veilig omgaan met vuurwerk voor jezelf, de
omstanders en ook de dieren zijn verankerd als vaste protocollen binnen het beleid van
BoerenBond/Welkoop.
Uniforme werkwijze wordt gehanteerd waardoor ook hier de bewustwording aanwezig is.
Als voorbeeld de vuurwerk veiligheidsbril; deze is algemeen goed geaccepteerd als blijk van
veiligheid. Verdere acties in samenwerking met landelijke autoriteiten om verdere promotie met
betrekking tot veiligheid aan te gaan, zullen in gang gezet worden. Met name oogletsel zal extra
aandacht krijgen en hierdoor naar onze hoop dalen.

Dier en dierenleed
Met betrekking tot dierenleed zijn er geen data voorhanden.
Dier in eigen omgeving heeft weinig last van vuurwerk, het is vaak de eigenaar welke zijn gemoeds-
toestand overbrengt naar het dier.
Ongevallen in zijn algemeenheid geven een dalende trend (informatie C&V). Een groot deel van de
ongevallen is te wijten aan illegaal vuurwerk.
Vuurwerk dat afgestoken is geeft geen chemisch afval, kruit is juist ontstoken, en kan gezien
worden als papier/ karton en als zodanig gerecycled worden als grondstof.

Verwijzing naar verschillende rapporten
Rapport van der Graaf (2008) heeft ook al aangegeven dat een vuurwerkverbod geen juiste
maatregel is, anticiperen op de komende festiviteiten en deze op voorhand kanaliseren is een
betere optie.
Ongeregeldheden: overlast, geweld, brandstichting en drankmisbruik. Traditie met vuurwerk,
alcohol en ongeregeldheden.

Overgaan tot maatwerk per dorp per gemeente
Commissie is van mening dat de betrokken partijen zich moeten gaan richten op vroegtijdige lokale
en regionale voorbereidingen en een multidisciplinaire aanpak van de problemen. Er moet meer
aandacht komen voor de aanpak van de veroorzakers van de ongeregeldheden en voor de plekken
waar deze plaatsvinden.
Aanbeveling:
• Beschouw de jaarwisseling als een grootschalig evenement met ernstige risico’s voor de
openbare orde.
• Breng hotspots en hot shots in beeld.
• Haal de dader uit de anonimiteit.
• Begin tijdig met voorbereiding.
• Aanpak is lokaal maatwerk, maar stem regionaal af.
• Vergroot de handhavinginspanningen op vuurwerkoverlast.
o Aanpassen tijden.
o Illegaal vuurwerk bestrijden.
o Vervuiler betaald (milieutoeslag).

TNS NIPO Vuurwerk gepeild juli/ augustus 2008
Kwantitatief onderzoek rond uitbreiding vuurwerk verbod oud en nieuw

Conclusie onder andere:
• Het afsteken van vuurwerk is bij lange na niet het grootste probleem ten tijde van de
jaarwisseling, aldus de Nederlander. Vandalisme en geweld worden als grotere problemen
gezien Bestrijding van de laatstgenoemde zouden prioriteit moeten hebben.
• Inperking afsteektijden is een optie voor de Nederlander, verlengen daarvan is geen optie.

Conclusie
• Nederland is een land van traditie, bij elke jaarwisseling wordt feestelijk het feit gevierd
dat er een nieuw jaar aangebroken is en wordt er afscheid genomen van het oude jaar.
• Vuurwerk is binnen die traditie een groot onderdeel en als zodanig niet meer weg te
denken, en Nederland wenst dat ook niet.
• Agri Retail B.V. wil met haar winkels vuurwerk verantwoord en veilig verhandelen binnen
alle wettelijke kaders.
• Agri Retail B.V. wil dat het illegale vuurwerk, dat de grootste oorzaak is van alle ellende,
dat in Nederland op de markt gebracht verregaand wordt bestreden.
• Agri Retail B.V. is te allen tijde bereid haar diensten ter beschikking te stellen aan
Rijksoverheid om in gezamenlijkheid van partijen een plan van aanpak te maken waardoor
de komende jaarwisselingen worden zoals het moet zijn en dat vuurwerk in dat geheel een
eigen, veilige plaats inneemt en Nederland kan genieten van haar tradit

stef

Member
Er moet meer
aandacht komen voor de aanpak van de veroorzakers van de ongeregeldheden en voor de plekken
waar deze plaatsvinden.

• Haal de dader uit de anonimiteit.

• Het afsteken van vuurwerk is bij lange na niet het grootste probleem ten tijde van de
jaarwisseling, aldus de Nederlander. Vandalisme en geweld worden als grotere problemen
gezien Bestrijding van de laatstgenoemde zouden prioriteit moeten hebben.

Dit zijn nu juist de dingen waar wij liefhebbers allemaal zo op aandringen.
Thanx voor de post Fred.

Stef

ps.
• Agri Retail B.V. is te allen tijde bereid haar diensten ter beschikking te stellen aan
Rijksoverheid om in gezamenlijkheid van partijen een plan van aanpak te maken waardoor
de komende jaarwisselingen worden zoals het moet zijn en dat vuurwerk in dat geheel een
eigen, veilige plaats inneemt en Nederland kan genieten van haar traditie

Taskforce 2 :happy:

Laatst bewerkt:
Bovenaan