woensdag 18 april debat Tweede Kamer over Vuurwerk

Mr_Mascleta

Registered User
Ik ben ooit eens bij VROM geweest om diverse vraagstukken door te nemen. Wat mij altijd zal bijblijven dat al die ambtenaren puur theoretisch, maar bovenal bureaucratisch aan het werk zijn en te werk gaan. Als jij dan moet uitleggen wat vuurwerk is en de werking van sommige bijv meerslagbommen dan zet het mij wel aan het denken? Daarnaast is na het 13 mei 2000 niet veel beter geworden en kunnen ze niet verder komen met de terminologie als .....................maar als?
Het is niet alleen in deze branche zo armzalig gesteld, maar door de onschendbaarheid van het hele ambtenaren apparaat zullen wij burgers altijd met deze onnozelen worden opgescheept.

Gerdi Verbeet die snapt het en roept op om in de Tweede Kamer meer mensen vanuit de maatschappij de kamer in te laten gaan om zo meer kennis en inzicht te creëren die de maatschappij omhelst! Want zegt ze hoogopgeleiden staan te ver weg van de werkelijkheid, kijk dat is een vrouw naar me hart! Maar ze heeft volkomen gelijk!

Moontan

Moderator
Medewerker
Agenda Veiligheid en Justitie
18 april 2012 Openbaar
Tijd: 13:00 -17:00 uur
Plaats: Thorbeckezaal
Soort: Hoorzitting / rondetafelgesprek
Voortouwcommissie: Veiligheid en Justitie
Consumentenvuurwerk

Agendapunten:
1. Rondetafelgesprek over consumentenvuurwerk volgens onderstaand schema:

Blok 1: bestuur en handhaving (13:00-14:30 uur);
• Vereniging van Nederlandse Gemeenten
• Veiligheidsregio Kennemerland
• Raad van Korpschefs
• Openbaar Ministerie
Politievakbond ACP

Blok 2: Organisaties/deskundigen (14:30-15:30 uur)
• Comité Staakt Het Vuren
• Initiatiefnemer Burgerinitiatief “Meer plezier met minder vuurwerk”
• Nederlands Oogheelkundig Gezelschap
• Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie

Pauze 15 minuten

Blok 3: Vuurwerkbranche en verzekeraars (15:45-16:15 uur)
• Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland
• Agri Retail B.V.

Blok 4: wetenschap (16:15-17:00 uur)
• Adviesraad gevaarlijke stoffen
• VITO - unit Ruimtelijke Milieuaspecten
• De heer G.A. Biezeveld, hoogleraar milieurecht RUG
• De heer A. Nieuwdorp, vuurwerkdeskundige Politieacademie
• Stichting Consument en Veiligheid

cf-pyromaniac

Registered User

oftewel... hun krijgen ongeveer 10-15min spreekrecht en verzekeraar ook zo'n beetje??

hmm..........

Tony

Administrator
Medewerker

oftewel... hun krijgen ongeveer 10-15min spreekrecht en verzekeraar ook zo'n beetje??

hmm..........

Die zijn volgens mij niet eens aanwezig!
Waarschijnlijk niet boeiend genoeg.

Moontan

Moderator
Medewerker
Kamer spreekt over vuurwerkverbod

In de Tweede Kamer wordt woensdag een hoorzitting gehouden over consumentenvuurwerk. Deskundigen bespreken onder meer de mogelijkheden van een vuurwerkverbod. 'Geen vuurwerk meer op straat, maar een grote vuurwerkshow, georganiseerd door bijvoorbeeld de gemeente.'

Volgens verschillende deskundigen is dat de enige manier om de vele gewonden die vallen en de daarbij komende maatschappelijke kosten in te dammen. Een van de mensen die spreekt tijdens de hoorzitting is Tjeerd de Faber, oogarts bij het Oogziekenhuis in Rotterdam.

De Faber: "Vuurwerk is natuurlijk het mooiste wat je met je ogen kunt zien, maar het moet niet het laatste zijn wat je ogen zien. Daarom zijn we ook niet tegen een vuurwerkshow. Nee, als dat door professionals wordt afgestoken wordt, fantastisch. Zoals de vuurwerkshow hier op de Erasmus, daarmee vier je een mooi feestje zonder dat er gewonden vallen. Alleen geef leken geen munitie in handen en zeker niet aan kinderen."

Maar vuurwerkverkoper Leo Pap uit Dordrecht denkt dat de consument daar niet blij mee zal zijn. "Oud en Nieuw zonder vuurwerk dat je gewoon zélf in de straat af kunt steken, is geen Oud en Nieuw meer. Ik vind het geen onzin dat ze de veiligheid onder de loep nemen, alleen ik denk het onzin is om het te verbieden."

http://www.rijnmond.nl/nieuws/18-04-2012/kamer-spreekt-over-vuurwerkverbod

Moontan

Moderator
Medewerker
wo 18 apr 2012, 17:23| lees voor
'Vuurwerk moet je wel kunnen blijven zien'

DEN HAAG - Vuurwerk kan prachtig zijn, maar het moet niet het laatste zijn wat je ogen zien. Dat zei de Rotterdamse oogarts Tjeerd de Faber woensdag tijdens een informatiebijeenkomst voor de Tweede Kamer, die binnenkort over verbod of beperking van consumentenvuurwerk spreekt.

Volgens de oogarts werden er over de laatste 4 jaar 1250 ogen beschadigd door vuurwerk, 100 daarvan bleven blind. Naar een schatting van de dokter werd deze ellende in 60 procent veroorzaakt door legaal vuurwerk.
Het repareren van oogletsel kostte alleen al tijdens de laatste jaarwisseling zoveel, dat hij van hetzelfde geld 1000 senioren weer had kunnen laten zien, aldus De Faber. „En het is niet het werk waarop wij zitten te wachten.”
De kosten van letsel door vuurwerk worden nog verhoogd door psychische begeleiding van getroffenen en hun verminderde kansen later in het leven, erkende ook de Vereniging Plastische Chirurgie, waarvan de leden elk jaar weer bezig zijn handen en gezichten zoveel mogelijk te reconstrueren.
Clemens Mensink van het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek noemde vuurwerk zelfs een 'stille sluipmoordenaar', want volgens hem zijn er in de maand januari extra sterfgevallen door ronddwarrelend vuurwerkstof.
De hoorzitting was een initiatief van de Partij voor de Dieren.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11941293/___Vuurwerk_moet_je_wel_zien___.html

Moontan

Moderator
Medewerker
Stop met idiote vuurwerktraditie op Oud en Nieuw'

Gepubliceerd op : woensdag, 18 april 2012 - 15:34
Laatste update: woensdag, 18 april 2012 - 15:52
DEN HAAG - Vuurwerk afsteken tijdens Oud en Nieuw moet verboden worden. Dat vindt het Haagse GroenLinks-raadslid David Rietveld. Tijdens een hoorzitting vroeg hij de Tweede Kamerleden lef te tonen en een einde te maken aan een 'idiote traditie'.
Rietveld sprak namens het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk'. Hij vergeleek het vuurwerkverbod met het roken in de trein. In het begin geloofde niemand daar in, maar nu houdt iedereen zich er aan, zei Rietveld. In de hoorzitting kwam ook een oogarts uit Rotterdam aan het woord. Hij rekende voor dat er 1250 ogen zijn beschadigd in vier jaar tijd, honderd mensen zijn helemaal blind geworden.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/stop-met-idiote-vuurwerktraditie-op-oud-en-nieuw

Moontan

Moderator
Medewerker
Vandaag 18 april 2012

Twitter
Liesbeth van Tongeren (GroenLinks)
Hoor hier op hoorzitting dat je nu in NL geen professioneel vuurwerk kunt opslaan. dat wist ik niet en hoe gaat dat dan bij vuurwerkshows?

http://publitiek.nl/!eXJb

Moontan

Moderator
Medewerker
Raadsleden bepleiten ‘Australische jaarwisseling’

Woensdag 18 april 2012, 13:57u - Lies Roest EvenementenVeiligheidVuurwerk

Een 'Australische jaarwisseling', waarbij vuurwerk alleen wordt afgestoken bij professionele vuurwerkshows, zou voor Nederland een goede oplossing zijn voor de jaarlijks terugkerende vuurwerkoverlast. Dat betogen de GroenLinks-raadsleden Arno Bonte (Rotterdam) en David Rietveld (Den Haag) vandaag tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer over het tegengaan van de vuurwerkoverlast met Oud en Nieuw.

Tijdens de hoorzitting komen ook de raad van Korpschefs, het Nederlands Oogheelkundig Genootschap en de Adviesraad Gevaarlijke Stoffen aan het woord over alternatieven voor de huidige vuurwerktraditie. Volgens Bonte en Rietveld is de houdbaarheidsdatum van de Nederlandse vuurwerktraditie verlopen. ‘Jaarlijks vallen er honderden slachtoffers en wordt er voor miljoenen euro’s schade aangericht. Het is tijd voor een modernisering van de Nederlandse vuurwerktraditie.’

De GroenLinksers zetten zich al jaren in voor het tegengaan van de vuurwerkoverlast met Oud en Nieuw. Drie jaar geleden verzamelden ze 65.000 handtekeningen voor het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk', waarin ze voorstellen vuurwerk alleen door professionals af te laten steken. Binnenkort debatteert de Tweede Kamer over dat voorstel.

http://rotterdam.groenlinks.nl/node/82328

Moontan

Moderator
Medewerker
Vergadering vuurwerk Tweede Kamer | Inbreng wetenschappers | 18 april 2012

Gepubliceerd op 18 apr 2012 door Dinkydau00
18 April 2012 was er een vergadering in de Tweede Kamer over vuurwerk. Dit is de inbreng van wetenschappers in deze vergadering.

Besproken wordt het gevaar van opslag en transport, de gezondheidsrisico's van fijnstof, de combinatie jongeren en vuurwerk, en de aanpak van illegaal vuurwerk op Europees niveau.

R

Ronny Vos

Guest
Mensen het ging weer nergens over,telkens wordt enschede 13 mei 2000 weer erbij gehaald.

Het voorstel om pijlen en rotjes te gaan verbieden.....wat een lachetje gaan we toch lekker in het buitenland de pijlen en knallers halen(doen we toch al)

De enige oplossing is het volgende:vuurwerk verbieden in heel europa of alle lidstaten dezelfde regels omtrent vuurwerk.
En het voorstel om het vuurwerkbesluit weer aan te passen om de gemeentes de vrijheid te gaan geven om het afsteken lokaal te gaan verbieden,gaat het ook niet worden dan gaan we lekker bij de familie een paar steden verder op knallen.

shinji

Moderator
Medewerker
Dat laatste voorstel werd direct in het begin van de vergadering al afgeschoten. Dat van de pijlen en de rotjes zou echter weleens serieus genomen kunnen worden, aangezien dat verbod al geld in meerdere landen in Europa.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Yep, verder vond ik het een zinvolle info-sessie voor 2e kamerleden, die nu meerdere kanten van het verhaal hebben gehoord.
Leo en consort vond ik vrij sterk overkomen met goede argumenten.
Ook de artsen en de heren wetenschappers (4e blok) vond ik veel zinvolle dingen zeggen.
Iedereen probeerde ook vrij constructief mee te denken. Mooi stukkie live-stream.

DJ-ArSoN

Registered User
Yep, verder vond ik het een zinvolle info-sessie voor 2e kamerleden, die nu meerdere kanten van het verhaal hebben gehoord.
Leo en consort vond ik vrij sterk overkomen met goede argumenten.
Ook de artsen en de heren wetenschappers (4e blok) vond ik veel zinvolle dingen zeggen.
Iedereen probeerde ook vrij constructief mee te denken. Mooi stukkie live-stream.
Er is dus niet alleen maar onzin omtrent consumentenvuurwerk verteld? Daar ben ik op zich blij mee.
Als je alleen die Bonte en Rietveld hoort zou je bijna denken dat de wereld vergaat op Oudjaarsdag... ik hoop van harte dat er vanuit de vuurwerkbranche en onafhankelijke hoek ook positieve geluiden zijn gegeven, en dat ook de negatieve gevolgen van een eventueel verbod goed aan het licht gebracht zijn. Dat willen ze nogal eens vergeten namelijk.

Bovenaan