Weterings bij Pauw: "Wij streven naar vuurwerkvrije gemeente"

Moontan

Moderator
Medewerker
Weterings bij Pauw: "Wij streven naar vuurwerkvrije gemeente"

HOOFDDORP - Twintig blinde ogen, tien ogen die verwijderd moesten worden, 240 ooggewonden in totaal waarvan één op de drie blijvend letsel heeft, acht handen verloren, één arm en één dode 700 gewonden in totaal: de schade van oud & nieuw 2013/2014. Dat moet anders zo vertelde burgemeester Weterings in het programma Pauw.

“De gemeenteraad van Haarlemmermeer heeft aangegeven dat we moeten streven naar een vuurwerkvrije gemeente, maar daar gaat de gemeente niet over. We kunnen wel landelijk de discussie aanjagen.”, dat vertelde de burgemeester woensdagavond aan tafel bij Pauw.

Weterings zat samen met een oogarts, een vuurwerkliefhebber, een vuurwerkverkoper, een moeder waarvan haar zoon, buiten zijn schuld om, slachtoffer werd van vuurwerk, aan tafel bij het VARA-programma om het nog eens goed te hebben over het wel of niet afsteken van vuurwerk door burgers.

“We moeten mensen zelf verantwoordelijk laten zijn voor wat ze doen, maar veiligheid staat voorop. De regels worden landelijk aangescherpt, mensen mogen pas na 18.00 uur vuurwerk afsteken, dat betekent dat er minder tijd is om vuurwerk af te steken.”

Volgens de vuurwerkverkoper zit daar juist het gevaar: “mensen gaan nu evenveel vuurwerk in een kortere tijd afsteken.” Weterings hoopt dat mensen daar rekening mee houden.

De hele discussie bekijk je hier.

http://www.npo.nl/pauw/03-12-2014/VARA_101369202?start_at=2125

http://www.npo.nl/pauw/03-12-2014/VARA_101369202?start_at=2125

silverscar

Registered User
Het is voor de vuurwerkliefhebber een trieste mededeling dat een burgemeester dergelijke uitspraken doet. Wat mij vooral aan het gesprek irriteerde was de moeder. Het punt dat zij aangaf dat consumentenvuurwerk gevaarlijk was, juist omdat mensen ermee gaan knutselen. Daar gaan mijn haren van overeind staan. De vuurwerkliefhebber was een maatje van me. Helaas werd hij pas om 17.00 uur gebeld of hij wilde komen. Hij kon zich daarom niet goed voorbereiden en zat daarom ook niet aan tafel. Verder vond ik dat het onderwerp in een zeer korte tijd werd besproken. Er was geen echte tijd voor een goed gesprek. Ook was moeder zo anti-vuurwerk dat een concessie al onhaalbaar was.

boozebelly

Registered User
...De regels worden landelijk aangescherpt, mensen mogen pas na 18.00 uur vuurwerk afsteken, dat betekent dat er minder tijd is om vuurwerk af te steken.”

Volgens de vuurwerkverkoper zit daar juist het gevaar: “mensen gaan nu evenveel vuurwerk in een kortere tijd afsteken.” Weterings hoopt dat mensen daar rekening mee houden.

Weterings kan wel meer hopen. De intensiteit gaat hier in ieder geval flink toenemen door deze maatregel. Eerder ging ik nog wel eens een rustpauze inlassen tussen het gestook door maar dat zit er nu niet meer in helaas.

AWG

Registered User
Eigenlijk kunnen we alleen maar weer heel erg moe worden van dit soort berichten.

Het is iedere keer weer een nieuwsbericht en ze zijn zelden positief over vuurwerk(bedoel daar niks persoonlijks mee hoor moontan:embarrased: jij bent ook alleen maar de berichtgever)

We schieten er ook geen ene reet mee op verders, behalve dat we iedere keer een rotgevoel krijgen ervan.
Dat vuurwerkverbod gaat er heus komen mensen, tot die tijd moeten we ervan genieten, en al dit negatieve gelul is nergens goed voor.
Zal je zeggen/denken dan lees je het toch niet? maarja als een bericht geplaatst word lees ik hem in principe altijd in de hoop dat het positief is of tenminste iets positiefs instaat...

Als er dan toch een verbod komt over een paar jaar(schat zelf een jaar of 5 nog), moeten we ons dan nog 5 jaarwisselingen verbijten om alle leugens die er over onze prachtige hobby verteld worden??.
Moeten al die bedillerige mensen daadwerkelijk aan het woord komen via een nieuwsbericht van een net zo gestuurde media-instantie??

Wat schieten wij daar nog mee op dan?
Vind het tof dat frits zijn nek heeft uitgestoken om zijn kant van het verhaal te doen, maar eigenlijk was het van de voren al een verloren strijd(vandaar ook dat ik het zo tof vind dat ie het toch aanging).

De realiteit is echter: ik heb afgelopen 2 uur 4 keer een flits gezien waarbij de donder nog even op zich liet wachten(was dus ver weg) maar de donders waren dermate hard dat ik aan de rand van de stad zelfs dacht: arme arme mensen die daar wonen...(ik had het in ieder geval nog niet zo heftig meegemaakt).
Wat ik er maar mee aan wil geven is dat die mensen misschien ook pauw hebben gezien en bij hun eigen denken ja dikke lul met je vuurwerkpraatje, mijn kinderen en hond raken van slag en ik schrik me zelf ook de pleuris.(ongeacht of het illegaal of legaal is, ze hebben nu eenmaal hun hoop gevestigd op een verbod), pas zodra dat verbod intreedt zal waarschijnlijk pas duidelijk worden dat ze er niks mee opgeschoten zijn.

Ik vraag me dus af of het nog zoveel nut heeft ieder stukje van iedere druif/droeftoeter/druiloor nog neer te zetten daar de strijd toch al verloren is, en we net zo goed nog kunnen genieten van de jaren die we nog hebben..

daar we toch al weten wat ons te wachten staat, kunnen we misschien beter soort van kop in het zand steken wat dit soort berichten betreft.
ik weet dat ik het altijd heb over de realiteit en dat die belangerijk is, maar in dit geval is de realiteit al zeer zwaar bekend en het brengt in ieder geval bij mij de sfeer niet ten goede.
ik had een wrange vergelijking met ''opgegeven zijn'' , maar die heb ik toch maar weggehaald.
onze hobby is in principe ook opgegeven, we kunnen er over doorzeiken over alle negatieve aspecten we kunnen steeds door alles en iedereen geconfronteerd worden met de einde van onze hobby, of we kunnen het laten voor wat het is en genieten van de tijd die we er nog mee hebben.

mijn mening maar hoor vind ervan wat je wilt.:huh:
ik probeer ook alleen maar mijn gedachten over te brengen hierover.

Laatst bewerkt:
Bovenaan