Werkstraf 'knieperd' na kopen lawinepijlen

Moontan

Moderator
Medewerker
Werkstraf 'knieperd' na kopen lawinepijlen

ZUTPHEN - Zijn kinderen vonden hem zo'n knieperd, omdat hij nooit vuurwerk kocht. Dus pakte de 64-jarige G. van A. het meteen maar goed aan.

Hij kocht in het illegale circuit maar liefst 78 lawinepijlen en 4.000 rotjes. 'En dan word je nog verraden ook', zei hij verongelijkt tegen de politierechter in Zutphen.

Hij betaalde op 8 november 2011 in zijn woonplaats zo'n 1.200 euro voor het illegale vuurwerk en liep tegen de lamp. Er was een anonieme melding binnengekomen dat hij zou handelen in vuurwerk. 'Het was zeker niet voor de handel, maar voor ons zelf', zei Van A. tegen de rechter. 'De politie zei trouwens dat het gewoon vuurwerk was, maar nam het in beslag omdat het te veel was.'

Daar was de openbaar aanklager het niet mee eens. 'Met drie of vier van die lawinepijlen kun je een auto uit elkaar laten knallen', hield hij de Apeldoorner voor. 'Het probleem zit hem in de samenstelling, dat bij illegaal vuurwerk niet alleen uit zwart buskruit bestaat.' Er worden andere stoffen aan toegevoegd voor het extra harde knaleffect.

De rechter was wel benieuwd waarom Van A., gezien zijn leeftijd en blanco strafblad, tot deze daad was gekomen. 'Er is geen speciale reden voor', zei de Apeldoorner. 'Het werd me gewoon aangeboden en mijn kinderen vroegen erom. Daarom.' De rechter vond het vreemd dat Van A. het spul al in november via de illegale kanalen kocht.

Op dergelijke feiten staan gevangenisstraffen van maximaal een jaar, hield de aanklager de verdachte voor. Dat ging hij niet eisen, maar hij legde wel de maximale werkstraf op tafel: 240 uur. 'Ik vind dat wel wat hoog', zei de verdachte. Dat vond de rechter blijkbaar ook, want hij verlaagde deze taakstraf dan ook tot 100 uur.

© de Stentor, op dit artikel rust copyright.

smilli

FPM Filmer
Nou ik kan me een leuk project voorstellen met 78 van die pijltjes hoor, cangas del apeldoorn?

kingmokum

Banned
Nee, wat had meneer de rechter dan moeten doen?

Iemand die zich al ruim 2/3e van zijn leven netjes aan de wet houd en geen strafblad heeft zijn leven ontwrichten dmv. een gevangenisstraf?

Dit is 1 van de eerste keren dat ik een reële strafeis lees op gebied van vuurwerk.

GMP82

Zilveren Member
Terecht toch! Laat ze boeven vangen ipv vuurwerk

Tja onze wetgeving ziet mensen die illegaal vuurwerk kopen nu eenmaal óók als boeven. En dat wist die man óók echt wel.

en @ mokum, hij hoeft van mij ook echt de bak niet in, maar als je dan ziet waar ze mee schermen (wat er voor staat) en als je dan ziet wat ie krijgt, "omdat ie het veel vindt", dan mag ie in zn handjes knijpen.

Sweet Laker

Registered User
Dat ze mensen die illegaal vuurwerk kopen als boeven zien ála,alleen hoeven ze inderdaad het leven niet te ontwrichten van een persoon. Zoals Mokum ook zegt. Vind het een passende straf voor iemand die nooit wat geflikt heeft (of al die tijd onopgemerkt is gebleven :)

wcpot

Registered User
Sommige mensen ktijgen veel hogere straffen voor minder vuurwerk ik vind dit dus niet kunnen.hij moet naar mijn mening zwaarder worden bestraft.het waren niet 2 verdwaalde pijltjes.

Sweet Laker

Registered User
Denk dat hier toch echt het huidig strafblad van iemand meespeelt. Kan me voorstellen dat als iemand al eerder voor een vergrijp gepakt en bestraft is en vervolgens tóch weer iets flikt. Dat de strafmaat dan ook hoger zal uitvallen. En soms blijkt er naast de handel in illegaal vuurwerk ook andere illegale praktijken plaats te vinden die daarbij ook bestraft (kunnen) worden. Denk dat elke zaak anders is.

wcpot

Registered User
Jahoor allemaal boehoehoe tranende ogen nou ik niet.ik hoor eerste keer leeftijd geen strafblad etc nou zo kan ik het ook goedpraten. Er zijn genoeg mensen die geen strafblad hebben en voor het eerst gepakt worden met illegaal vuurwerk maar zwaarder worden gestraft.dan heeft menhet over de de leeftijd nou dat spreekt wat mij betreft meer tegen dan voor hem.je moet als opa de weg wel weten om zoiets aan te schaffen,buiten dat gaat het niet over het overnemen van tien pijltjes van een stoute buurjongen.78 pijlen en 4000 rotjes jahoor in sinterklaas geloof ik nog maar niet hierin dit gaat minstens over nitraatjes en echt niet over nederlandse astronautjes die koop je niet bij de kerel waar je 78 lawine pijlen koopt.blijf bij mijn mening teveel medelij teweing straf

Laatst bewerkt:

kingmokum

Banned
Dus omdat andere mensen te zwaar gestraft worden is dit geen reële straf?

De richtlijnen voor de straffen zijn buiten alle proporties, gelukkig is er een rechter die dit in ziet.

wcpot

Registered User
Dus omdat andere mensen te zwaar gestraft worden is dit geen reële straf?

De richtlijnen voor de straffen zijn buiten alle proporties, gelukkig is er een rechter die dit in ziet.

Ja draai het maar om ,dat andere zwaar of te zwaar worden gestraft doet niet af aan het feit dat naar mijn mening deze eppo te licht is gestraft

Yvez

Registered User
Ja draai het maar om ,dat andere zwaar of te zwaar worden gestraft doet niet af aan het feit dat naar mijn mening deze eppo te licht is gestraft

Feit is wel dat rechters niet bepaald rechtlijnig zijn met de strafmaat. Die straf hoort erbij prima maar er zit wel erg veel verschil in de zwaarte van de veroordelingen over heel het land.

Bovenaan