Welkom Vuurwerk Filmers !!!

Dim

Product Beheer
Medewerker
Goede tip, bedankt! Gaat ik ook eens proberen! Wordt mn Samsung Galaxy S4 van mn werk ook eens nuttig gebruikt!

chromeeh

Registered User
Ik mag ook graag experimenteren met m'n GoPro :happy:
Voor zondag weer een mogelijke interessant idee :hehe!:

Ben eigenlijk stiekem wel een beetje verbaasd over de kwaliteit van de smartphone filmpjes, vooral de kleur echtheid etc. :surprised:

thunderboy

Registered User
Vanavond zal de foon weer zwaar op de proef gesteld gaan worden. In dit geval de microfoon hehe!
Het resultaat zien jullie vannacht. Slaagt de test dan mag ie als beloning mee naar de Trophy.

RickGAE

Registered User
Ik ben opzoek naar een nieuwe camera om o.a vuurwerk mee te filmen.

Dit is ongeveer wat ik zoek:
In ieder geval nodig:
  • De Røde Stereo VideoMic Pro moet er op kunnen
  • Ongeveer een optische zoom van 30x of hoger
  • Full HD
  • <400 euro

Voorkeuren, als deze er niet op zitten is het niet erg:
  • (Regen)waterdicht
  • Tegen een stootje kunnen
  • Beeldstabilisatie

Weet iemand een goede?

smilli

FPM Filmer
Voor dat geld heb je hele fijne camera maar helaas zonder hot/copld shoe voor een microfoon.
Dat is sowieso vaak een lastig punt voor camcorders in deze prijs klasse.

Deze modellen zou je kunnen overwegen.

Panasonic HC-V550

Sony HDR-CX330

RickGAE

Registered User
Voor dat geld heb je hele fijne camera maar helaas zonder hot/copld shoe voor een microfoon.
Dat is sowieso vaak een lastig punt voor camcorders in deze prijs klasse.

Deze modellen zou je kunnen overwegen.

Panasonic HC-V550

Sony HDR-CX330

Daar kwam ik inderdaad al achter, heb er wel een paar gezien, maar die waren bijna uitverkocht en in ben nog aan het sparen.
Ik ga er even naar kijken, bedankt voor de tips! :)

Bij BCC was de Sony HDR-CX410 onder de 400,00 en de HDR-PJ320 was online goedkoop.

Laatst bewerkt:

MrXtremeFireworks

Registered User
Als je er alleen vuurwerk mee wil filmen heb je niet zo veel zoom nodig. Sowieso is het beter als je niet aan de zoom komt (learned that the hard way) Maargoed, als je echt zeker bent dat je veel zoom nodig hebt, moet je daar zeker voor gaan!

Kijk ook eens naar digitale spiegelreflexcamera's, ookwel DSLR's genoemd. Vaak hebben deze nog betere beeldkwaliteit dan de gewone camcorders, ookal zijn ze eigenlijk voor fotografie gemaakt.
DSLR's hebben vaak een grotere sensor dan camcorders. Een grotere sensor betekent dat er meer licht de camera binnen komt en minder last van ruis hebt.

Ik raad je ook aan eens op Tweakers.net te kijken. Bij de pricewatch kun je al je eisen van de camera aangeven (prijs, beeldstabilisatie, etc.) en dan kom je vanzelf op een aantal camera's uit die aan jouw eisen voldoen.

Succes met je zoektocht!

smilli

FPM Filmer
Dat lijkt me een veel minder goede optie om voor een dslr te kiezen.
Behalve dat de film stand op dslr's van 400 euro gewoon vaak slecht is zal je ook heel veel moeite hebben met het scherp krijgen.
Als je van 400&#8364; uitgaat zit je sowieso aan een standaard 18-55mm lens waarmee dit bijna niet te doen is.
Behalve dat zijn de lenzen van de meeste merken voor dslr's niet goed qua kleur echtheid met filmen, de hoeveelheid aan instellingen is een enorme pro maar dan wel de enige.

RickGAE

Registered User
Ik ga hem gebruiken voor o.a vuurwerk. Maar ook bijv. voetbalvideo's en andere dingen.
Voor de zoom gebruik ik (bijna) altijd een statief.
Heb nu een camera met 60x optische zoom, maar die is niet Full HD en ook al bijna 5 jaar oud, wil nu dus een betere met goed geluid (microfoon).
Camera van 450 euro moet evt. ook nog wel lukken.

Laatst bewerkt:

RickGAE

Registered User
Ik ben nu aan het kijken naar de Sony HDR-PJ320, de JVC Everio GZ-EX515BEU en de Sony HDR-CX410. Iemand ervaring mee?

Laatst bewerkt:

Bolle040

Registered User
JVC EVERIO GZ-R10 BLACK is zojuist tot mijn beschikking ;)

Na een aantal dingen getest te hebben ben ik zeer te vreden over deze camera. Echter helaas nog niet toe gekomen aan het filmen met vuurwerk. Mede door dat ik nog aan het uitzoeken ben wat de beste instellingen zijn.

Hieronder een aantal test filmpjes:

Onder water test:

Zoom test en slowmotion:

Zoom en focus:

Onride achtbaan test:

Time laps clouds, 5sec interval:

Eventueel tips voor beter filmwerk altijd welkom !

vuurwerkftw7

Registered User
Heb sinds een tijdje een nieuwe camera, maar als ik vuurwerk film in het donker, krijg ik soms dat de balletjes van de shell onscherp zijn zoals de eerste paar shells in deze film:

Het is een semi prof camera. dus je hebt veel instellingen. in het displayscherm heb je cijfers staan, f2,8 26dB 50.. heb geen idee wat 26dB en 50 doen, je kan ze veranderen met exposure.. F neem ik aan is diafragma.

Wat kan ik het best doen met deze instellingen, om het scherper te krijgen? Alvast bedankt

chromeeh

Registered User
Handmatige focus :smiling:
Als je autofocus gebruikt, moet je cam dat "snappen" wat vaak mis gaat door donker --> licht --> donker --> licht.
Of je AF moet erg snel zijn, wat vaak in het donker niet lukt.

En met AF zeker niet te snel gaan zoomen!

Stond je trouwens niet naast me toen? :tounge:
Gezien de plek ;)

thunderboy

Registered User
. in het displayscherm heb je cijfers staan, f2,8 26dB 50.. heb geen idee wat 26dB en 50 doen, je kan ze veranderen met exposure.. F neem ik aan is diafragma.

Wat kan ik het best doen met deze instellingen, om het scherper te krijgen? Alvast bedankt

50 wil zeggen 50 fps (frames per second)

Ik vermoed dat je lensopening te ver open staat, als deze 26dB aangeeft dan wil dat zeggen dat hij behoorlijk veel licht pakt waardoor je vuurwerk minder scherp wordt.
Met mijn oude Panasonic had ik dit ook in het begin, filmde op 18dB en dat was veels te overbelicht.
Heb dit terug gezet naar f 2.4 , dat scheelde enorm veel.

edit:

Heb mn cam er nog ff bijgepakt,

IRIS: F16-F14-F11-F9.6-F8.0-F6.8-F5.6-F4.8-F4.0-F3.4-F2.8-F2.4-F2.0-OPEN-0dB-3dB-6dB-9dB-12dB-15dB-18dB

Kortom, op F16 is de lens gesloten, pikzwart beeld. Op 18dB staat de lens maximaal open, waardoor de kleuren overbelicht zijn (disco)
Zelf gebruikte ik altijd de F2.4.

Misschien heb je iets aan deze tips, succes.

Laatst bewerkt:

vuurwerkftw7

Registered User
50 wil zeggen 50 fps (frames per second)

Ik vermoed dat je lensopening te ver open staat, als deze 26dB aangeeft dan wil dat zeggen dat hij behoorlijk veel licht pakt waardoor je vuurwerk minder scherp wordt.
Met mijn oude Panasonic had ik dit ook in het begin, filmde op 18dB en dat was veels te overbelicht.
Heb dit terug gezet naar f 2.4 , dat scheelde enorm veel.

edit:

Heb mn cam er nog ff bijgepakt,

IRIS: F16-F14-F11-F9.6-F8.0-F6.8-F5.6-F4.8-F4.0-F3.4-F2.8-F2.4-F2.0-OPEN-0dB-3dB-6dB-9dB-12dB-15dB-18dB

Kortom, op F16 is de lens gesloten, pikzwart beeld. Op 18dB staat de lens maximaal open, waardoor de kleuren overbelicht zijn (disco)
Zelf gebruikte ik altijd de F2.4.

Misschien heb je iets aan deze tips, succes.

bedankt voor de tips, minimale f die ik kan gebruiken is 2.8, en dB op hoeveel zetten lager of hoger dan 18 dB?

thunderboy

Registered User
Mij is wel eens verteld dat als je filmt in de dB waardes, dat je eigenlijk "ruis" in je beeld hebt.
Wat ik niet snap is dat jij f en dB hebt, het is of f of dB, maarja ik ben ook maar een amateurtje dus kan het mis hebben haha!

Probeer eens wat testen, vaak als je de lens wat "knijpt" worden de "randjes" van het vuurwerk net ff iets scherper.
Donkere kamer en testen met wat sterretjes....:tounge:

Bolle040

Registered User
Van de week mijn "nieuwe" camera getest bij het Glow fetisval in Eindhoven. Had er niet veel van verwacht achteraf toch nog te vreden. Ook wat geleerd met focus en dergelijke :)

RaideRZ

Registered User
Heren, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik kom er niet uit.

Vandaag bij de demo van Vuurwerkhal video geschoten met mijn nieuwe Nikon D3200.

Het viel mij gelijk al op dat de beeldkwaliteit niet super is.

Er zit een soort van 'waas' over mijn beeld, en het flikkert constant.

Let maar eens op de zwarte hoeken, en niet op het vuurwerk:

Ik schoot op ISO 200, in A modus. Aperture op 11.

Witbalans op zonlicht, werd geadviseerd en manual gefocusd.

Ik las ergens op internet dat je sluitertijd het dubbele moet zijn van je framerate van je video? Dus 1/60 voor 30P? Ik heb dit ook geprobeerd maar dit lijkt niet uit te maken.

Ik hoor heel graag van jullie!

Bovenaan