Welkom Vuurwerk Filmers !!!

smilli

FPM Filmer
Ja ook met een Carl Zeis lens, het is niet slecht hoor dat zeker niet, qwa kleuren ook goede lenzen maar toch ontbreekt grotendeels de scherpte eraan.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Als je nu GEEN HD camera koopt dan ga je terug in de tijd. Zonde van het geld.
Beter even doorsparen.

Klopt helemaal Toon.
Het lijkt een leuk camera, maar het is zonde geld om deze te kopen.
Wat ik wel raar vind is, dat deze camera in januari van dit jaar op de markt is gekomen.
Het hd verhaal is toch wel wat langer aan de gang/bekend.
Waarom dan toch van die old school camera op de markt gooien dan?

Toon en Smilli nogmaals bedankt voor de tips.

Poziloc

FPM Hangouderen
Voor de mensen met een klein budget waarschijnlijk.
Maar wat Toon al zegt...spaar even door en je hebt dan een goeie camera.
Straks koop je een goedkope camera, zit je de beelden terug te kijken, zit je je eigen op te vreten aan de slechte kwaliteit, vervolg...camera verdwijnt in een hoek en zal stof gaan vreten! Dat is pas zonde van je geld.
Je hoeft niet meteen een camera uit het top segment te kopen.
Je kan voor rond de 500 euro een prima camera kopen.

DsNL

Registered User
Na een lange zoektocht heb ik toch een beslissing gemaakt, ik heb veel zitten twijfelen tussen verschillende camera's en merken.
Gelukkig ben ik niet merkgeil, dus dat werkt in mijn voordeel, ik kijk naar films op het web en probeer daar uit te halen waartoe de camera in staat is. Mijn favoriet blijft de Sony FX1000, echter ligt deze niet in mijn budget.

Na 10 tallen films te hebben bekeken van de Sony FX1/Sony FX7 en de Canon XA H1/Canon XA10 heb ik uiteindelijk besloten om mij te focussen op de Canon XA H1, qua prijs/kwaliteit vind ik deze het beste eruit komen.

FX 1000 - Erg heldere en felle kleuren, mijn favoriet!
FX1 - Ik vind het beeld een flets overkomen en daarbij scheelt het dik 300 euro met de XH A1

FX7 - De kleuren zijn hier al een stuk helderder, alleen heeft deze mij net niet overtuigd.

Canon XA10 - deze heeft mij niet overtuigd omdat ik deze instelmogelijkheden heeft via een touchscreen en uit ervaring weet ik hoe irritant dat kan zijn. Fysieke ringen en knoppen genieten mijn voorkeur. De kwaliteit is ook te vergelijken met de XH A1.

Canon XH A1 - haalt het net niet bij de FX1000, maar de kleuren komen erg helder over en voor 1500 euro past deze prima in mijn budget.

RedBaron

Registered User
Canon = veel lensflare bij vuurwerk!
Niet doennnnnn!!

Ik heb nergens last van hoor Toon. Ik denk dat het ook een beetje ligt aan hoe veel kennis iemand van zn camera heeft, hij hem instelt, en hij anticipeert op het geen hij ziet in de lucht, en dan zn camera er on-the-fly op aanpast tijdens het filmen. Verder zie ik bij Sony (en andere merken) ook wel lensflare voorbij komen hoor

Tony

Administrator
Medewerker
Ik heb nergens last van hoor Toon. Ik denk dat het ook een beetje ligt aan hoe veel kennis iemand van zn camera heeft, hij hem instelt, en hij anticipeert op het geen hij ziet in de lucht, en dan zn camera er on-the-fly op aanpast tijdens het filmen. Verder zie ik bij Sony (en andere merken) ook wel lensflare voorbij komen hoor

Ik zag het dan wel toevallig in je Leiden film!

Tony

Administrator
Medewerker
Ik zag het dan wel toevallig in je Leiden film!

In de film zie je het beter dan in deze screenshot.
Bij de groene mines in het begin zie je op de plekken die ik aanwijst de flare zoals ik hem bedoelt.
Het lijkt of de lens draait (licht inval)

mpiwowski

Registered User
PyroMagic 2011 (Poland) from FX1000E Sony camcorder.

[video=vimeo;27765252]http://www.vimeo.com/27765252[/video]

[video=vimeo;27783332]http://www.vimeo.com/27783332[/video]

In Flash Barrandov video 3:12 and from 6:18. All Colors. :D

Laatst bewerkt:

DsNL

Registered User
PyroMagic 2011 (Poland) from FX1000E Sony camcorder.

In Flash Barrandov video 3:12 and from 6:18. All Colors. :D

Really love this camera! It's perfect, but i'm just a "poor" student, so it doesn't fit my budget.
I'm thinking about getting de XH A1 (secondhand), it's around 1500 euro's:)

Ik merk wel dat hier twee fronten zijn, de één gaat 100% voor de Sony en de ander gaat 100% voor de Canon. Mijn keuzes is vooral gebaseerd op de films die op het web te zien zijn. Omdat ik 2000 euro veel geld vind, koop ik liever een beproefde camera, dat ik 100% zeker weet welk beeld ik krijg, dan een camera waarbij het maar afwachten is. Ik mag toch aannemen dat fpm/pyroworld/1pyro8/thundershow verstand hebben van de camera en het maximale eruit halen wat er in zit. Daar is vooral mijn keuze op gebaseerd :)

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Really love this camera! It's perfect, but i'm just a "poor" student, so it doesn't fit my budget.
I'm thinking about getting de XH A1 (secondhand), it's around 1500 euro's:)

Ik merk wel dat hier twee fronten zijn, de één gaat 100% voor de Sony en de ander gaat 100% voor de Canon. Mijn keuzes is vooral gebaseerd op de films die op het web te zien zijn. Omdat ik 2000 euro veel geld vind, koop ik liever een beproefde camera, dat ik 100% zeker weet welk beeld ik krijg, dan een camera waarbij het maar afwachten is. Ik mag toch aannemen dat fpm/pyroworld/1pyro8/thundershow verstand hebben van de camera en het maximale eruit halen wat er in zit. Daar is vooral mijn keuze op gebaseerd :)

Wij filmen in ieder geval niet met Canon cameras. Alles wat wij hebben is Sony!

DsNL

Registered User
Ik had het meer over RB en jou, echt twee tegenpolen op het gebied van deze merken. Jij gaat 100% voor de Sony en RB gaat 100% voor de Canon.

Wat me opvalt is dat jij zegt dat je niets aan je instellingen doet, geen witbalans etc, alleen de iris en de manuele focus, maar ik denk als je juist met de instellingen gaat experimenteren dat de beelden beter uit de verf zullen komen, of sla ik hier nu totaal de plank mis? Want professionals filmen ook vrijwel nooit met standaard instellingen, die zijn altijd aan het customizen. Ik wil aan dit topic absoluut geen negatieve draai geven hoor, begrijp me goed, ik ben gewoon nieuwsgierig!:)

ener

Registered User
Zijn er eigenlijk ook mensen hier die met spiegelreflex foto camera's filmen?

Edit: Ik had deze topic even verder terug moeten lezen, zie mooie films geschoten met een EOS op pagina 3 van deze topic.
Ik heb zelf een 60D onlangs aangeschaft. De 6D presteerde al beter dan mijn panasonic 3ccd cam.
De 60D zou wat betere ruis onderdrukking hebben ook nog.

Overdag ermee filmen is geweldig in ieder geval (scherpte diepte in film is erg mooi natuurlijk), hopen dat met de juiste lens vuurwerk filmen ook goed bevalt.

Laatst bewerkt:

Poziloc

FPM Hangouderen
Professionals weten vaak niet eens de instellingen om vuurwerk te filmen, dit is zowel met fotografie als filmen.
Ga maar eens naar een gerenomeerde film fotozaak en stel de vraag maar eens, dat je wil gaan filmen/foto's maken van vuuurwerk.
Ik durf te wedden dat ze geen van allen hier antwoord op hebben, of de apparatuur/lenzen/instellingen etc. hier geschikt voor is.
Of ze zeggen...zet hem op de vuurwerk stand....dit is al iets wat je zeker niet moet doen!

Het fotograveren/filmen van vuurwerk is eigenlijk gewoon een vak apart.

@ Dsnl
Ik ben geen voorstander van Canon.
Moet je voor de gein eens kijken naar het filmpje van Red Baron en dan met name het letterbord in het begin.
De letters moet geel en rood zijn, maar kan hier niet mee overweg en maakt er 1 kleur van.
Het groen wat Canon filmt, is ook zeer onnatuurlijk net als wit wat die goudachtig weg zet.

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
@ Dsnl
Ik ben geen voorstander van Canon.
Moet je voor de gein eens kijken naar het filmpje van Red Baron en dan met name het letterbord in het begin.
De letters moet geel en rood zijn, maar kan hier niet mee overweg en maakt er 1 kleur van.
Het groen wat Canon filmt, is ook zeer onnatuurlijk net als wit wat die goudachtig weg zet.

GroteFoto-ELAAGIUJ.jpg

Tony

Administrator
Medewerker
Ik had het meer over RB en jou, echt twee tegenpolen op het gebied van deze merken. Jij gaat 100% voor de Sony en RB gaat 100% voor de Canon.

Wat me opvalt is dat jij zegt dat je niets aan je instellingen doet, geen witbalans etc, alleen de iris en de manuele focus, maar ik denk als je juist met de instellingen gaat experimenteren dat de beelden beter uit de verf zullen komen, of sla ik hier nu totaal de plank mis? Want professionals filmen ook vrijwel nooit met standaard instellingen, die zijn altijd aan het customizen. Ik wil aan dit topic absoluut geen negatieve draai geven hoor, begrijp me goed, ik ben gewoon nieuwsgierig!:)

Het enige wat ik beter zou moeten doen is het focussen. En ik ga me daar in het nieuwe jaar ook op concentreren.
De beelden zijn altijd wel scherp maar door ze manual goed te focussen worden ze ook een stuk helderder. Ik vind zoals ik film is zoals we het vuurwerk zien en dat vind ik ook belangrijk. Ik bewerk me beelden nooit om ze mooier te maken net als dat ik niks met me geluid doet. Ik wil het op TV zien en horen zoals we dit live doen. En ik denk dat we aardig in de buurt komen.

DsNL

Registered User
Nu blijkt maar weer dat het lastig blijft om te kiezen. Het kleur verschil bij de canon is inderdaad groot, daarentegen vind ik de rode kleur van een sony weer niet realistisch, deze word snel roze. Als ik de scherpte vergelijk met de canon en de sony vind ik dat de canon beter uit de verf komt, de lansjes zijn goed zichtbaar, bij de sony valt me dit toch iets tegen. Maar dit kan per type camera weer afhankelijk zijn denk ik zo. Ik zal wederom weer goed nadenken over de camera, met deze extra informatie in mijn achterhoofd:).

Bovenaan