Welkom Vuurwerk Filmers !!!

Tony

Administrator
Medewerker
SONY! Altijd SONY nemen als je geld gaat uitgeven.
Qua kleuren de meeste realistische als je vuurwerk gaat filmen.
Ik zou niet anders meer willen. Wij filmen met de Sony FX 1 camera (we hebben er 2 - Thomas en ik) en dat vind ik tot nu toe nog de beste die er zijn. Uiteraard zijn er weer nieuwe van Sony uitgekomen maar daar zit qua beeld niet echt veel verschil in.

mickeyzegtboem

Registered User
Ik kan me ook alleen maar bij toon aansluiten, vind persoonlijk de kleuren bij sony meer in balans als bij bijvoorbeeld canon.
Waar het aan ligt durf ik niet te zeggen, maar ik vind bij canon altijd het rood eruit knallen, terwijl de andere kleuren wat achterblijven.

Uit jouw lijstje zou ik de Sony HDR-FX7 of de Sony HDR-FX1
blind aanraden.
Beide camera's die veel bij de regionale omroepen worden gebruikt, en daar worden ze erg geroemd om de beeldkwaliteit en de duurzaamheid.
De fx1 word al een hele tijd door fpm gebruikt inderdaad, en onder welke omstandigheden dan ook, ze doen het altijd met de meest waanzinnige kwaliteit.

stef

Member
Het kleurverschil zit m in de lens.
Sony gebruikt Karl Zeis lensen, en Canon heb zijn eigen lensen.
Carl Zeis worden voor meerdere doeleinden gebruikt, foto, webcam, bewaking, telefoon enz enz, waarom? omdat deze lensen de meest getrouwe kleurweergave hebben.
Canon wil zich daarvan onderscheiden en staan ook daarom bekend om hun eigen lensen.
Maar idd, altijd te rood.
en dat heeft te maken met de coting die hun op hun lensen gebruiken.

In de prof wereld kiest men daarom ook altijd voor een Carl Zeis lens als het op video aan komt.
Voor fotografie kan je beter een Canon of een Nikor (Nicon) lens gebruiken.
Voor foto is er een goedkoper alternatief en dat zijn de Sigma lensen.

Succes er me.
Stef

DsNL

Registered User
Ik begin nu steeds meer te twijfelen, maar vindt het fijn dat iedereen zo met mij meedenkt!
@Jos: Bij het filmen met de 550D heb je vrij veel last van ruis in de achtergrond.

Ik heb een aantal films opgezocht van de laatste pyromusical in Hoorn, aangezien daar 3 camera's van mijn lijst aanwezig waren:

Sony FX1 (kleuren zijn fletser als bij de andere twee)
Prijs: 2000 2e hands
[video=vimeo;27817816]http://www.vimeo.com/27817816[/video]

Sony FX7 (heb mijn twijfels over de juiste witbalans)
Prijs: 2000(?) 2e hands

Canon XA H1 (bewerkt beeld?)
Prijs: 1500 2e hands

De kleuren van de XA H1/FX 7 komen een stuk feller over als de kleuren van de FX 1. Heeft de FX 1 ook de mogelijkheid om deze kleuren op deze manier naar voren te laten komen?

Kobajo

FPM Filmer
Ik begin nu steeds meer te twijfelen, maar vindt het fijn dat iedereen zo met mij meedenkt!
@Jos: Bij het filmen met de 550D heb je vrij veel last van ruis in de achtergrond.

Ik heb een aantal films opgezocht van de laatste pyromusical in Hoorn, aangezien daar 3 camera's van mijn lijst aanwezig waren:

Zou het niet kunnen zijn dat er bij de FX1 andere instelling zijn gebruikt waardoor het beeld fletser is.

Denk hierbij aan de iris e.d.

Je zou eigenlijk alle drie de camera's tot je beschikking moeten hebben. Naast elkaar zetten, dezelfde instellingen gebruiken en dan pas het beeldmateriaal vergelijken.

F16

FPM Fotograaf & Filmer

De show in Hoorn is niet gefilmd met een sony FX1, ik heb deze show namelijk gefilmd met de canon HV30.

DsNL

Registered User
Bedankt voor de films tony, het maakt de keuze er in elk geval niet makkelijker op. Gelukkig is er geen haast bij de aanschaf, dat lijkt me ook niet verstandig als het om deze bedragen gaat. (helemaal voor een student). Ik zal dit weekend nog eens goed al mijn opties bekijken, goed kijken welke camera er voor mij uitblinkt. Ik ga jullie in elk geval op de hoogte houden!:)

stef

Member
Zou het niet kunnen zijn dat er bij de FX1 andere instelling zijn gebruikt waardoor het beeld fletser is.

Denk hierbij aan de iris e.d.

Je zou eigenlijk alle drie de camera's tot je beschikking moeten hebben. Naast elkaar zetten, dezelfde instellingen gebruiken en dan pas het beeldmateriaal vergelijken.

En dat is nu juist de enige manier om camera's goed te kunnen vergelijken.
Bij allen eerst een witbalans maken, dan bij allemaal filmen op 1 stopje onder de gemiddelde 5.2 diafragma en de sluitertijd bij allemaal op standaard laten staan.
Overigens, een sluitertijd instellen, gebruik je alleen bij snelle bewegende beelden.
Denk hierbij aan het draaien van de rotorbladen van een helicopter.
Bij een lagere sluitertijd zie je ze dan ook echt draaien ten opzichte van een standaard sluitertijd, omdat hiermee je de rotorbladen ziet als een soort vage schim.
De hierboven genoemde uitleg is gefocust op video en niet op foto.
Dit omdat ik het ook heb over sluitertijd.
En deze genoemde waarde instellingen zijn dan ook bedoeld voor een vuurwerkopname. (show)

Succes.
Stef

Laatst bewerkt:

stef

Member
Bedankt voor de films tony, het maakt de keuze er in elk geval niet makkelijker op. Gelukkig is er geen haast bij de aanschaf, dat lijkt me ook niet verstandig als het om deze bedragen gaat. (helemaal voor een student). Ik zal dit weekend nog eens goed al mijn opties bekijken, goed kijken welke camera er voor mij uitblinkt. Ik ga jullie in elk geval op de hoogte houden!:)

Hoi DsNL,

Lees nog even mijn post 104 terug.
Daar spreek ik over proffesioneel.
En dat er dan vaak voor Sony gekozen wordt.
Je gedachte moet je dus dit weekend alleen laten gaan of je een keuze moet maken omdat je moet kiezen tussen smaak.
Of dat je een keuze moet maken uit profesioneel oogstandpunt.

Als je er profesioneel wat mee wil gaan doen zal je gaan merken dat bij het verwerken van de canon beelden er 9 van de 10 keer een kleurcorrectie gedaan moet worden.
Iets wat heel veel geld kost.
Bij Sony is dat vele malen minder en dus geldwinst.

Succes.
Stef

DsNL

Registered User
Hoi DsNL,

Lees nog even mijn post 104 terug.
Daar spreek ik over proffesioneel.
En dat er dan vaak voor Sony gekozen wordt.
Je gedachte moet je dus dit weekend alleen laten gaan of je een keuze moet maken omdat je moet kiezen tussen smaak.
Of dat je een keuze moet maken uit profesioneel oogstandpunt.

Als je er profesioneel wat mee wil gaan doen zal je gaan merken dat bij het verwerken van de canon beelden er 9 van de 10 keer een kleurcorrectie gedaan moet worden.
Iets wat heel veel geld kost.
Bij Sony is dat vele malen minder en dus geldwinst.

Succes.
Stef

Bedankt voor het meedenken in dit opzicht. De camera zal echter alleen worden gebruikt door mijzelf. Misschien in de toekomst nog voor de verkoop van DVD's (onder freaks). De camera wordt ook gebruikt voor opbouw beelden, maar het vuurwerk staat centraal.

Uiteindelijk gaat het erom dat ik tevreden ben over het beeld, maar ook dat het verkoopbaar is voor de freaks onder ons:).

Tony

Administrator
Medewerker
En dat is nu juist de enige manier om camera's goed te kunnen vergelijken.
Bij allen eerst een witbalans maken, dan bij allemaal filmen op 1 stopje onder de gemiddelde 5.2 diafragma en de sluitertijd bij allemaal op standaard laten staan.
Overigens, een sluitertijd instellen, gebruik je alleen bij snelle bewegende beelden.
Denk hierbij aan het draaien van de rotorbladen van een helicopter.
Bij een lagere sluitertijd zie je ze dan ook echt draaien ten opzichte van een standaard sluitertijd, omdat hiermee je de rotorbladen ziet als een soort vage schim.
De hierboven genoemde uitleg is gefocust op video en niet op foto.
Dit omdat ik het ook heb over sluitertijd.
En deze genoemde waarde instellingen zijn dan ook bedoeld voor een vuurwerkopname. (show)

Succes.
Stef

Wat vind je van de beelden die FPM maakt?

stef

Member
Wat vind je van de beelden die FPM maakt?

Ik persoonlijk vind de beelden van FPM top.
Wit zwart verhouding zijn top, de kleuren zijn heel realistisch, maar ook het geluid is zeer goed.
De FX1 is ook niet voor niet de camera die bijna altijd gebruikt wordt bij vooral, regio tv, maar ook niet te vergeten als hand held camera bij de tv van vandaag de dag.

Als ik een camera zou gaan kopen zou het inderdaad de FX1 worden of de opvolger daarvan.
Stef

Tony

Administrator
Medewerker
Ik persoonlijk vind de beelden van FPM top.
Wit zwart verhouding zijn top, de kleuren zijn heel realistisch, maar ook het geluid is zeer goed.
De FX1 is ook niet voor niet de camera die bijna altijd gebruikt wordt bij vooral, regio tv, maar ook niet te vergeten als hand held camera bij de tv van vandaag de dag.

Als ik een camera zou gaan kopen zou het inderdaad de FX1 worden of de opvolger daarvan.
Stef

En wij doen niks met witbalans en al die toeters en bellen.
We gebruiken de iris en manuaal focus om te filmen en thats it!
Do i need to say more!

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Vraagje.
Ook ik ben toch stiekem aan het kijken zoeken naar een camera.
Om vuurwerk mee te filmen.
Dat geneuzel met familie filmpjes boeit mij niet.

Maar wat voor camera moet ik aan denken.
En aan welke prijs?
Ik zie camera's van Sony van 1300 euro tot 250 euro.
Is Sony goed merk, of moet ik toch voor een Canon of een JVC gaan?
Ik zit zelf te denken aan bedrag van 250 tot 300 euro, of zit ik helemaal verkeerd qua prijs en moet ik meer sparen?

smilli

FPM Filmer
Ik vind Sony toch het prettigste merk voor cameras, in de rest van dit topic is ook te lezen dat meerdere mensen het daar mee eens zijn. Voor je genoemde bedrag heb je best een nette camera maar ik weet niet wat voor kwaliteits eisen je hebt?

mickeyzegtboem

Registered User
De belangrijkste tip die ik je kan geven is, welke prijs serie of merk je ook kiest, neem nooit het instapmodel van een serie, maar spaar even door voor een wat uitgebreider model.
Zeker bij de kleinere en goedkopere cams hebben de instappers vaak een slechte lenskit erin zitten.
bij de uitgebreidere modellen krijg je behalve een boel snufjes, meestal een veel betere lenskit, en die betaalt zich dubbel en dwars terug!

de rest is een kwestie van persoonlijke voorkeuren, maar mijn voorkeur blijft uitgaan naar sony, dit puur omdat welke cam je ook pakt van sony, de resultaten zijn altijd goed te noemen, en de bediening heel simpel.

Bovenaan