Wel eens een ongeluk gehad?

Mystifying Sage

Registered User
Nou ik weet nog wel het jaar 1996 geloof ik. Bij BEX ondeugelijk materiaal gekocht o.a blokken, 4 inch bolpijlen en matten. Alles deugde niet en ja het was fout gegaan. Ik bleef gespaard maar de omstanders hadden wel degelijk letsel.
Ook in mijn jeugdjaren met strijkers lopen experimenteren, en wonder boven wel alleen gescheurd teenvlees en snee in de vinger, en scheenbeen geperforeerd ( heel veel losse fragmentjes) tijdens het afsteken van de bom. Ook hier weer dat de omstanders meer letsel hadden dan ikzelf?
Nu ik met mijn kinderen afsteek laat ik zien hoe om te gaan met vuurwerk en worden alle voorzorgsmaatregelen in acht genomen. Blokjes tussen stenen, kaarsen in de pijp, en afgestoken spul altijd met gezicht ervan weg omschoppen. Je bent ook nooit te oud om te leren.

Wat heerlijk herkenbaar Mr_Mascleta..gezien de leeftijd, zijn we aardig dezelfde generatie...

Experimenteren met strijkers...mhmm lekker old school, doet mij terug denken aan de jaren 80 :p....sommige ondeugdelijke potten van BEX?...tja op 1 of andere manier had je altijd wel een of meerdere mortierpotten die volgens mijn ondersteboven waren vervoerd.... Sommige vuurpijlen zo zwaar gevuld dat de motor van datzelfde ding het niet aankon en de vuurpijl met echt een pisboog op de grond knalde...damn...waren toen de cameraas maar betaalbaar..

smilli

FPM Filmer
Romeins kwartet kaars van marijn..shot van opgevangen met me kaak en dat was een redelijke blaar geworden maar meer ook niet. Thunderking bombette op mijn oog gekregen, ik leunde er over heen omdat het waaide en toen de lont vlam vatte ging de TK direct af. Dat was wel even schrikken hoor, uiteindelijk niks aan over gehouden gelukkig. Nog 1 ernstige die een maat van mij overkwam: leeftijd van 12, ik gaf een vriend van mij een romeinse kaars en hij steekt de kaars aan en bij blijft maar roken waarna hij besluit even in de kaars te gaan kijken:surprised: hoornvlies verbrand en hij heeft nog steeds een kleine donkere vlek op zijn oogwit, maar wat was dat schrikken zeg..

Mr_Mascleta

Registered User
Hahaha ja dat was echt old school M.S! Ik weet ook nog wel je wilde steeds harder. Mijn redding is uiteindelijk geweest dat ik de lodenpijp had ingetaped met Ducktape, had ik dat niet gedaan had ik het niet kunnen navertellen. Dit weet ik omdat de vorige allemaal zonder tape waren gemaakt en nadat wij op een 100 meter stonden je gerinkel van stukken pijp hoordden vallen. Ik weet ook nog wel dat een omstander behoorlijk gewoond was geraakt door een losschietend stuk scherf dat naast zijn oog een gapende wond veroorzaakte. Omdat mijn scheenbeen volzat met scherven weet ik nog wel dat ik een 2 weken niet kon lopen van de pijn en mijn carrierre voorbij was in de budo.
Maar ik heb daarnaast ook vele kleine ongelukjes gehad. Ik werkte in 1992 nog in de banketbakkerij en traditie getrouw had ik altijd wel viuurwerk mee wat ik dan in de tuin om 05.00u afstak. Een keer met een cake rakelings langs mijn oog maar op mijn slaap de lichtkogel. Ook heb ik het gehad met astro's met teveel wind dat de lont in een keer pfff en knal in je hand, maar goed dat was het risico van het vak. Ook hebben we gekke dingen gedaan met de ladycracker 700sh. Als een lasso gebruikte we die waarbij mijn maatje en ik enkele van die crakertjes in de oog kregen, maar ja hoe oud waren we 14-15 jaar denk ik.
Al met al was het wel een gekke huis, maar we waren niet zoals anno 2009 - 2010 vandalistisch en dat is wat ik me zoon ook altijd vertel. Daarom ben ik erbij op het station op oudjaarsdag en begeleid hem en staan we samen te stoken. Ook vertel ik hem dat je nooit moet stunten (uitleggen wat er kan gebeuren) en voorzichtig moet zijn met vuurwerk en nooit iets stuk moet maken dan alleen heb je lol.

wjtv

Registered User
Een stuk klei uit een nitraat tegen mijn kuit gekregen. De hele dag last gehad en er zit nu nog steeds een kleine verharding. Dat was al drie jaar terug. Probeer mijn kids inderdaad ook duidelijk te maken dat ze niet lopen te stunten met het vuurwerk. Is heel simpel: stunten is geen vuurwerk meer. Beide kids zijn daar achter gekomen en beide stunten ze niet meer :D

fritzel

Registered User
Ik heb jaren terug een grondbloem in me nek gekregen, hij vloog zo mijn kraag in.
Die rot dingen branden dan errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrg lang hoor.
Je ziet er nog een brand plek van.

Mystifying Sage

Registered User
@ Mr_Mascleta...

Steeds harder jaaaaaaa....heel vroeger op de basisschool ging je achter de heg staan om te kijken wie de grootste piemel had of het verst kon pissen...iets later ging je testen wie de hardste bom of knal in elkaar kon knutselen...

***Zelfmaak*** De scherven vlogen je om de oren, wat dat betrefd heb ik dan meer geluk gehad, niets aan overgehouden, behalve dan wat uren in de cel en wat draaien om mijn oren van mijn PA en MA...(Alhoewel mijn PA er stiekum wel om gelachen heeft, vertelde hij me vorig jaar)....GVD..Jongens doe dit NIET na...

Laatst bewerkt door een moderator:

KoenL

Registered User
Jongens, ik vind het geen probleem dat jullie je verhaal doen; graag zelfs. Maar probeer zelfmaak en recepten achterwege te laten. Jullie hebben je lesje geleerd, maar breng anderen niet op ideeën.

jasper538

Registered User
Inderdaad, ik krijg het idee dat er alleen ongelukken gebeuren als er zelf vuurwerk gemaakt wordt of
iemand zich niet aan de gebruiksaanwijzing houd..

Teletubbie

Registered User
Nee, heb wel eens gehad dat er bij een vriend van me een pijltje in zijn zak was gekomen en die het vuurwerk in zijn zak aanstak. Gelukkig voor hem zat er alleen wat pijltjes in dus het enige wat hij opliep was een kapotte jas. Wij daarintegen hebben nog nooit zo hard gelachen

Furrier

Registered User
Een jaar of 4 heb ik het klei/betonstukje van een nitraat tegen me slaap aangehad. Gelukkig maar een klein schrammatje en konden we daarna gewoon weer verder stoken.
Nog een aantal jaren eerder heb ik een babyvuurpijltje op mijn slaap gehad, bij ons was het normaal om deze in je hand te houden en bij deze wil ik het iedereen af te raden om te doen(wat nu vanzelfsprekend is.)
Als laatste waar ik tot dusver het meeste van ben geschrokken is dat er 2 of 3 jaar terug een BSC bijna in mijn hand is ontploft. Ik had dat jaar ontzettend veel nitraat en BSC, ik den tezamen wel een stuk of 1500 dus had ik ze allemaal los in een rugtas gedrukt. Nou had ik er niet bij nagedacht dat er ook wel is wat kruit uit de producten kan gaan en dat was dus hier ook het geval. Ik stak de vlinder gewoon in mijn hand af, en gooide hem weg(net zoals je een tennisbal weggooit). Er zat dus wat kruit van ander vuurwerk op het lont en dus toen hij zo'n 5 meter bij me vandaan was ging het af. Nog een geluk is dat er geen beton onze kant opvloog want dat was het geval dat jaar met de BSC.
Ik raad dus iedereen af om vuurwerk uit de verpakking te halen en los in een tas/jas of wat je ook gebruikt, te doen. Als hij wel in mijn hand was ontploft wil ik niet weten hoe ik er nu in uit zou zien! Dus alsjeblieft, doe het niet!

GMP82

Zilveren Member
ooit een rondviegende fluitpijl tegen mn kop gehad, precies tussen mn slaap en mn oog. Geluk gehad dus... vuurwerkbrillen had toen nog niemand van gehoord.

Een andere keer door omgevallen pot een projectiel recht op me af gehad, schroeiplekken zaten in mn haar, ontplofte gelukkig achter me.

Oftewel, ik heb wat engeltjes op mn schouders gehad.

versteegrob

Registered User
Jongens, ik vind het geen probleem dat jullie je verhaal doen; graag zelfs. Maar probeer zelfmaak en recepten achterwege te laten. Jullie hebben je lesje geleerd, maar breng anderen niet op ideeën.
Is deze reactie niet wat overdreven? Lijkt wel censuur. Alles wat je kan bedenken voeren mensen uit.

Maar wat is het idee om vuurwerk te stoppen in een ijzerenbuis? Als je daarmee bezig bent moet toch een moment komen, WTF ben ik aan het doen? Heb zelf ook flinke bommen gemaakt maar dat waren altijd veel strijkers bij elkaar en kruit. Gelukkig nooit met glas/ijzer gespeeld.

Red Eagle

Registered User
Is deze reactie niet wat overdreven? Lijkt wel censuur. Alles wat je kan bedenken voeren mensen uit.

Maar wat is het idee om vuurwerk te stoppen in een ijzerenbuis? Als je daarmee bezig bent moet toch een moment komen, WTF ben ik aan het doen? Heb zelf ook flinke bommen gemaakt maar dat waren altijd veel strijkers bij elkaar en kruit. Gelukkig nooit met glas/ijzer gespeeld.

Overdreven of niet !

Feit blijft wel dat het geen speelgoed is en de recepten hier niet op het forum hoeven.
Hoeft toch niemand op ideen te brengen op de hoop dat die worden uitgevoerd?
Zoals er staat ze hebben er van geleerd maar anderen hoeven het niet ook te gaan proberen.

ZeBoxx

Registered User
Eigenlijk nooit echt ongelukken gehad - maar 2 jaar terug wel een romeinse kaars gehad waarvan de shell er niet goed uitgeschoten werd en op straat z'n werk deed en een van de parels tegen m'n kuit schoot. Niets te zien aan jeans/been.. tot de volgende dag; behoorlijke blaar en bult. Nog een paar maand daarna een wat 'stugge' plek (beetje zelfde als een 'knoop') op de spier gehad. Niet pijnlijk, maar wel ongemakkelijk.

MarijnM

Registered User
Ik heb zat dingen meegemaakt...gelukkig zonder nare gevolgen al was het 1 keer bijna echt foute boel, zal die ervaring dan maar delen...

Oud&Nieuw, 1995 ofzo, ik zelf had nog geen vuurwerk maar mijn oudere neef en nicht wel. Na de verjaardag van mijn tante, die 50 werd(jep, jarig op 31 december), met de hele familie oud en nieuw vieren...De klok sloeg 12 uur, iedereen gelukkig nieuwjaar, naar buiten voor het vuurwerk...mijn neef steekt een vuurpijl aan, maar ondertussen zonder dat mijn neef het door had, stak mijn oom ook een vuurpijl af...maar de idioot had zijn fles met vuurpijl achter mijn neef gezet...

.. Mijn neef steekt de vuurpijl aan, en me oom ook. De neef loopt achteruit naar achteren en stoot de fles met de vuurpijl van mijn oom om richting de hele familie, en net toen de fles 45 graden draaiden ging de pijl aan en schoot dus op 10 centimeter langs het hoofd van mijn tante..

Dus tip, steek niet met meerdere tegelijk af, of waarschuw elkaar even...was in ieder geval erg schrikken op dat moment en erg veel geluk hebben...BTW mijn tante is naar binnen gegaan, want die was zich al helemaal wild geschrokken..

Laatst bewerkt:

jetztgehtslos

Registered
Meerdere zelfs.

1992 ofzo:
1x schoot er een raket door de straat heen en deze belandde in mijn gezicht onder mijn rechteroog. Deze dingen waren echt super gevaarlijk, vlogen alle kanten op.

2002/2003. Een pijl vloog van zijn stok af en belandde via het hoofd van mijn vader in een groep mensen waarna die tot ontploffing kwam.

2003/2004 Viel er een pot om, waarbij ik vol geraakt werd door een bombette uit die pot.

2006/2007 De pot Hurricae van Lesli viel om. Bombettes van deze potten schoten door iemand raam heen waarna er brand uitbrak bij desbetreffende pand. Is door kordaat optreden snel geblust. Moest wel een nieuw raam ingezet worden.

En nog zat andere potten gehad die omvielen. Van deze potten zijn er erg veel van Lesli geweest.

Jean Cross

Registered User
Damn, zo te horen zijn er nog wel wat dingetjes hier en daar mis gegaan.!

De enige "ongelukken" die ik heb meegemaakt zijn:

op 13 jarige leeftijd een muggescheet (met schietlont) tussen mijn vingers ontploft
op 16 jarige leeftijd een fluitpijltje over mijn nagel gefloten (niet prettig :S)
op 18 jarige leeftijd een pot compleet uit elkaar gevallen (gelukkig een tails-pot, maar dan nog)

en vorig jaar 3 silver conic fountains die ontploft zijn, vorige week een bijtje die bijna de deur in vloog... maar dat was het dan wel...

Heb me vaak zat verbrand door lontjes, maar niets ernstigs.!

Voorzichtigheid is geboden ;)

LiquidShiva

Registered User
Op mijn 14e ging er een astronaut af in mijn handen, blaren waren het gevolg.
Gelukkig was de buur van mijn ouders arts, en wist de blaren (en losse huid) meteen goed te verzorgen.
Een jaar of 6 geleden viel er een fles om met een pijl, die kreeg ik tegen mijn rug aan, gelukkig draag ik met afsteken altijd een dikke leren jas, ik hield er alleen een blauwe plek aan over.
Intussen stop ik mijn lange haar weg, en draag een bril met afsteken, de leeftijd maakt je toch wat voorzichtiger he ;-)

Bovenaan