Weersverwachting KNMI (belangrijk voor de demo,s)

Moontan

Moderator
Medewerker
Verwachting
woensdag 07 tot en met dinsdag 13 december 2011

Vandaag en morgen: In het kustgebied zware windstoten, in het Waddengebied eerst westerstorm
In het Waddengebied staat er nog een westerstorm, 9 Bft, en langs de westkust is de wind nog stormachtig, 8 Bft. In het westen en noorden van het land komen zware windstoten voor van 75-90 km/uur, in het Waddengebied 80-100 km/uur. In de rest van het land is de wind vrij krachtig tot krachtig, 5 tot 6 Bft, en is daarbij erg vlagerig. Verder komen er verspreid over het land nog enkele buien voor die vooral in het noorden van het land gepaard kunnen gaan met hagel en onweer.
Vannacht komen er in het noordoosten nog enkele buien voor maar in de rest van het land wordt het geleidelijk droger. De temperatuur ligt tussen een graad of 3 in het noordoosten en 7 graden aan de kust. De westelijke wind is in het Waddengebied eerst nog stormachtig maar neemt gedurende de nacht geleidelijk in kracht af naar matig boven land en (vrij) krachtig aan de kust.

Morgen overdag is er eerst nog wat zon, maar van het westen uit neemt de bewolking snel toe en in de middag valt er vooral in de noordelijke helft van het land af en toe regen. In de avond volgt er meer regen die bovendien buiig van karakter is, hierbij kan dan ook hagel en onweer voorkomen. Er wordt zachtere lucht aangevoerd waarbij de hoogste temperaturen, ongeveer 10 graden, waarschijnlijk pas in de avond worden bereikt. De wind draait naar zuidwestelijke richtingen en neemt in de loop van de middag weer toe naar (vrij) krachtig, langs de kust en op het IJsselmeer naar hard tot stormachtig 7-8 Bft. Langs de kust kan er in de avond een zuidwesterstorm komen te staan, 9 Bft. Daarbij kunnen er later in de middag maar vooral in de avond in het hele land weer zware windstoten voorkomen van rond de 75 km/uur, in het kustgebied 80-100 km/uur. In felle buien zouden de windstoten in de avond nog wat zwaarder uit kunnen pakken.

Vooruitzichten
Aanhoudend wisselvallig met van tijd tot tijd regen en eerst veel wind. In het weekeinde tijdelijk iets rustiger met wat lagere temperaturen.
Do Vr Za Zo Ma Di
Zonneschijn (%) 10 50 50 20 20 10
Neerslagkans (%) 80 70 50 60 70 90
Neerslaghoeveelheid (mm) 3/10 1/3 0/2 0/2 1/4 3/8
Minimumtemperatuur (°C) 3/6 4/7 0/2 0/2 1/4 4/6
Middagtemperatuur (°C) 7/10 6/9 4/7 4/7 6/8 9/11
Windrichting ZW W W ZW ZW ZW
Windkracht (bft) 5 5 4 4 4 5
Uitgifte: 07/12/2011 19.00 uur LT

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

PyroGuy

Registered User
Jammer voor de dealers die een demo op het programma hebben staan deze dagen. Gaat hem niet worden denk ik (als het wel doorgaat laat ik mij niet tegenhouden door een beetje wind en regen).

Moontan

Moderator
Medewerker
Vanavond zijn er al demo,s afgelast, en voor morgen ziet het er ook slecht uit.
Maar wie weet dat vrijdag het weer in positieve zin omslaat. Het gaat om die wind he?

Michel_G

Zilveren Member
Ziet er inderdaad voor morgen en overmorgen zeer ongunstig uit!

Gelukkig is het weer zaterdag stukje rustiger/beter zoals het er nu naar uit ziet! Als het namelijk dan niet door was gegaan was het wel echt een hele grote goep geworden. Neemt niet weg dat er nu ook al een hoop de dupe zullen worden van het weer.

PyroGuy

Registered User
Volgens mij ook vooral de stevige wind ja. Niks aan te doen, het weer laat zich door niets tegenhouden. Laten we hopen dat het meevalt.

mickeyzegtboem

Registered User
Donderdag/vrijdag lijken inderdaad niet echt fijn te gaan worden voor de demo's, maar gelukkig zien de voorspellingen voor de zaterdag er een stuk gunstiger uit.

Zeker via weer.nl lijkt de zaterdag droog te verlopen, met in het midden van het land een windkracht 2-3

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Verwachting
maandag 12 tot en met zondag 18 december 2011

Vandaag en morgen: Toenemende bewolking en kans op een bui. Morgen veel wind en regen
Het is licht bewolkt en in de kustprovincies kan een enkele bui voorkomen. Van het zuidwesten uit neemt de bewolking toe. De temperatuur ligt rond 5 graden, aan de kust rond 7 graden. De wind is zuidwest en is matig, aan de kust en op het IJsselmeer (vrij) krachtig, 5 tot 6 Bft. De komende uren draait de wind naar het zuiden en neemt toe. In de late avond gaat het in het zuidwesten regenen.
Komende nacht zijn er perioden met regen en de zuidenwind neemt fors toe naar (vrij) krachtig boven land, 5 tot 6 Bft. Aan de kust en op het IJsselmeer wordt de wind 8 (stormachtig) tot 9 Bft (storm). Boven land is er in de loop van de nacht kans op zware windstoten rond 80 km/u in de kustprovincies tot 90 km/uur. De minimumtemperatuur wordt al aan het begin van de nacht bereikt en ligt tussen 4 graden in het oosten en 7 graden aan de kust.

Dinsdagochtend regent het nog flink door, waarbij de neerslag mogelijk een buiiger karakter krijgt. Verder blijft het onstuimig. In de loop van de middag trekt de regen naar het oosten weg, wordt ook de wind wat rustiger en klaart het iets op. Er kan nog wel een bui van zee binnendrijven en het wordt een graad of 9. De wind draait naar het zuidwesten en neemt af naar matig tot vrij krachtig, 4 of 5 Bft, aan de kust naar krachtig of hard, 6 tot 7 Bft.

Vooruitzichten
Zeer wisselvallig met soms veel regen. Dinsdag en waarschijnlijk ook op vrijdag veel wind. Het wordt zo'n 7 graden.
Di Wo Do Vr Za Zo
Zonneschijn (%) 10 10 10 20 20 10
Neerslagkans (%) 90 90 90 90 80 90
Neerslaghoeveelheid (mm) 7/13 1/5 2/5 6/17 2/5 1/3
Minimumtemperatuur (°C) 4/7 3/6 1/4 1/3 1/4 1/4
Middagtemperatuur (°C) 8/10 7 5/8 6/10 4/7 5/8
Windrichting ZW ZW ZW W W W
Windkracht (bft) 6 5 4 5 5 4

D

Deleted member 17038

Guest
Ik denk vaak, alles wat nu stormt stormt morgen niet. Maarja ik heb er dan ook geen verstand van :)

Mr_Mascleta

Registered User
pff wat een weer zeg. Echt geen december gevoel zeg. Ben een beetje huiverig voor de 31ste

Ik heb het zelfde gevoel, elke keer als ik nu naar buiten kijk en ik zie deze weersomstandigheden dan zie ik me geest al dwalen, met elke keer dezelfde vraag; het zal toch niet dit weer zijn op 31dec? Maar stel dat het dit weer is op de 31ste, dan is het voor mij duidelijk, alles gaat terug in de doos en gaat naar 2012, behalve het knalwerk.

blackpowder

Registered User
Vrijdag windkracht 10?
Vervolgens is het woensdag en donderdag buiig met soms even zon tussen de buien door. Het wordt in frissere lucht 6 tot 8 graden. De straalstroom blijft namelijk boven ons land liggen en voert in hoog tempo de ene na de andere storing aan, waarbij er nog geen stormdepressie in of nabij Nederland wordt berekend door de modellen. De wind kan af en toe zelfs even afzwakken tot tussen 3 en 5 Bft., als de luchtdrukverschillen boven Nederland tijdelijk kleiner worden. Maar voor vrijdag wordt nog steeds wel een uitdiepende stormdepressie nabij Nederland voorzien met grote drukverschillen over een relatief kleine afstand. De lijnen van gelijke luchtdruk, de isobaren, liggen dan ook dicht op elkaar. Wat dat betreft is de verwachting consistent. Net als gisteren werd berekend, zal de actieve depressie vanaf de oceaan naar de Noordzee koersen en zien we om de kern van het lagedrukgebied heen een stormveld terug. Niet alleen met wijdverbreid 9 Beaufort boven zee, maar we zien daar ook plekken met 10 Bft tot zelfs 11 Bft, dus een zeer zware storm!

KoenL

Registered User
Persoonlijk vind ik het opvallend dat in de verwachting van het KNMI windkracht 5 wordt aangegeven.

Ook dit stelt mij gerust...
Vooruitzichten

Zeer wisselvallig met soms veel regen. Dinsdag en waarschijnlijk ook op vrijdag veel wind. Het wordt zo'n 7 graden.

We gaan het zien, helaas hebben we het niet in de hand :sad:

Moontan

Moderator
Medewerker
WEERSVERWACHTING VOOR NEDERLAND
Het is zwaar bewolkt en verspreid over het land vallen regenbuien. In de loop van de nacht gaat het van het zuiden uit wat harder regenen en tegen de ochtend gaat de regen over in natte sneeuw. De minimumtemperatuur ligt tussen de 2 in het zuiden en 5 graden in het noorden. De zuidwestenwind is matig tot vrij krachtig, langs de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard. Vanavond neemt de wind iets in kracht af. In de tweede helft van de nacht draait de wind naar zuidoostelijke richtingen en is dan overwegend matig, rond kracht 4.Morgenochtend zijn er vooral in het midden en zuiden van het land flinke perioden met regen en (natte) sneeuw, mogelijk kan deze sneeuw voor gladheid zorgen. Plaatselijk kan 10-20 mm vallen. In de middag wordt het iets droger maar ook dan komen er nog steeds (winterse) buien voor. De temperatuur ligt in de ochtend in het midden en zuiden van het land tijdens de regen en natte sneeuw slechts enkele graden boven nul, in het noorden een graad of 5. In de middag loopt de temperatuur uiteen van 3 graden in het oosten tot 6 graden langs de kust. De wind is in de ochtend oost tot noordoost en is matig tot vrij krachtig. In de loop van de dag draait de wind via noord naar west tot noordwest en kan aan de kust toenemen naar krachtig tot hard. De wind is dan bovendien erg vlagerig. (Bron: KNMI)

blackpowder

Registered User
ZIe hier het eerst 31 december kaartje ;)

Rtavn38417.png

KoenL

Registered User
WEERSVERWACHTING VOOR NEDERLAND
Het is zwaar bewolkt en verspreid over het land vallen regenbuien. In de loop van de nacht gaat het van het zuiden uit wat harder regenen en tegen de ochtend gaat de regen over in natte sneeuw. De minimumtemperatuur ligt tussen de 2 in het zuiden en 5 graden in het noorden. De zuidwestenwind is matig tot vrij krachtig, langs de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard. Vanavond neemt de wind iets in kracht af. In de tweede helft van de nacht draait de wind naar zuidoostelijke richtingen en is dan overwegend matig, rond kracht 4.Morgenochtend zijn er vooral in het midden en zuiden van het land flinke perioden met regen en (natte) sneeuw, mogelijk kan deze sneeuw voor gladheid zorgen. Plaatselijk kan 10-20 mm vallen. In de middag wordt het iets droger maar ook dan komen er nog steeds (winterse) buien voor. De temperatuur ligt in de ochtend in het midden en zuiden van het land tijdens de regen en natte sneeuw slechts enkele graden boven nul, in het noorden een graad of 5. In de middag loopt de temperatuur uiteen van 3 graden in het oosten tot 6 graden langs de kust. De wind is in de ochtend oost tot noordoost en is matig tot vrij krachtig. In de loop van de dag draait de wind via noord naar west tot noordwest en kan aan de kust toenemen naar krachtig tot hard. De wind is dan bovendien erg vlagerig. (Bron: KNMI)

Als ik de voorspellingen tot nu toe lees verwacht ik dat de meeste demo's gewoon door kunnen gaan. Tenzij de winkeliers niet in de regen willen schieten, maar de wind legt denk ik geen roet in het eten.

Wat betreft die voorspelling voor 31 december. Daar doe ik een emmer zout bij. We zouden ook een horrorwinter en een witte kerst krijgen, maar ook daar is (nog) niets van waar. Ik hou het in de gaten, maar die verwachting ga ik pas 4 of 5 dagen van te voren betrouwbaar noemen haha!

blackpowder

Registered User
Was ook puur als teaser neergezet ;) nu is zelfs de voorspelling voor kerst +- 65 % zeker dus daar kan ook nog het e.e.a. aan veranderen.
Zoals KoenL zegt 4 a 5 dagen is de maximale lengte voor een zekere voorspelling ( in periodes met veel lagedrukgebieden is het 1 tot 2 dagen en bij hogedrukgebieden kan het oplopen tot een week )

blackpowder

Registered User
Op dit moment door alle lagedrukgebieden en de westerlijke stroming is de nauwkeurigheid van de voorspellingen heel laag.
Er kan op dit moment maximaal 3 dagen vooruitgekeken worden. na die 3 dagen neemt de zekerheid van de voorspelling hard af.
Pas bij een stabilisatie van het weer zal de nauwkeurigheid vooruitgaan.

Bovenaan