We zijn toch Hollanders!

vonk

FPM Moderator
Medewerker
ben ik nou gek als ik zeg dat ik liever 20x50 heb als 1x1000 waar ik 400 korting aan moet geven

Ja want die 20x50 die komen toch wel...dat zijn de consumenten die niet heel het jaar met vuurwerk bezig zijn. Die van 1000 is dat wel.......Snappie?

Tony

Administrator
Medewerker
Wij in de zaak hebben liever 20 x 50 euro dan 1 x 1000 euro.
Van de 1000 euro klant houden we altijd veel minder over. Dus als we moesten kiezen, dan die 20 kleintjes.

rocketeer

Registered User
Ik vind de vergelijking met internet winkels en vergelijkings sites niet helemaal reëel, daar een winkel sowieso niet kan concureren met een persoon die veelal van uit een garage box zijn spullen naar de klant toe stuurt, of zelfs van de importeur/distrubiteur naar de klant toe stuurt, een winkel met personeel/verlichting/verzekeringen onderhoud en dergelijk kost nou eenmaal aanzienlijk duurder en dit zal toch echt ergens van betaald moeten worden.

Maar ik ben het er wel mee eens dat als je goed shopped je heel wat meer vuurwerk voor je geld kunt hebben.
Ik geef nooit meer als €40,00 maximaal uit voor een 500 grammer en daar overheen kun je bij een aantal zaken leuke percentages korting scoren waardoor ik meestal 20 tot 30 euro per blokje kwijt ben en die veelste dure cakes van 50 euro en meer die mag de consument nemen die kikken op groot met mooie foto's.
Het zelfde geldt voor vuurpijlen , ik zoek de kleinste 40grammers ipv de grootste hoe groter de pijl hoe meer de moter verbruikt voor de verplaatsing , des te minder effect lading.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Wij in de zaak hebben liever 20 x 50 euro dan 1 x 1000 euro.
Van de 1000 euro klant houden we altijd veel minder over. Dus als we moesten kiezen, dan die 20 kleintjes.

Maar Toon jij bent het toch wel met mee eens dat die 20 klanten toch wel komen? En die van 1000 euro wel heel makkelijk verdienen is?

rocketeer

Registered User
hm marge 2 = 6 klanten van 50 euro = 300 :2 = 150verdient.
1 klant van €1000 min 35% korting = 650 min inkoop 500 = 150 verdient.

ik ga ook voor de 20 x 50 euro klanten. voordeel is meer winst en een gezellig gevulde zaak wat ook nog meer klanten trekt.

shinji

Moderator
Medewerker
Ja want die 20x50 die komen toch wel...dat zijn de consumenten die niet heel het jaar met vuurwerk bezig zijn. Die van 1000 is dat wel.......Snappie?

Nee, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf ondernemer ben en ga voor de meeste winst en niet voor een enkeling die zo dwaas is om voor duizend euri vuurwerk te kopen
( zei de advocaat van de duivel)

Tony

Administrator
Medewerker
Maar Toon jij bent het toch wel met mee eens dat die 20 klanten toch wel komen? En die van 1000 euro wel heel makkelijk verdienen is?

Die klant van 1000 euro is vaak een zeikerd.
Ze willen meer voor minder. Die 20 klanten niet. Die zijn blij met alles wat ze krijgen voor 50 euro.
Als ik er daar 1 van verlies dan ben ik maar 50 euro kwijt en als ik die klant van 1000 euro verliest dan ben ik alles kwijt.
Plus het feit dat ik die 1000 euro nooit van hem zal verdienen want hij wilt minimaal 35% korting. Dus hij levert veel minder op. Ik zeg niet dat ik hem de zaak uitgooit maar ik zal meer moeite doen en concentreren op die 20 losse klanten. Die zorgen nou eenmaal dat ik veel meer verdiend.

Trouwens...Met 20 klanten in de winkel is het vaak super gezellig en dat trek nog meer klanten aan.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Nee, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf ondernemer ben en ga voor de meeste winst en niet voor een enkeling die zo dwaas is om voor duizend euri vuurwerk te kopen
( zei de advocaat van de duivel)

Die klant van 1000 euro is vaak een zeikerd.
Ze willen meer voor minder. Die 20 klanten niet. Die zijn blij met alles wat ze krijgen voor 50 euro.
Als ik er daar 1 van verlies dan ben ik maar 50 euro kwijt en als ik die klant van 1000 euro verliest dan ben ik alles kwijt.
Plus het feit dat ik die 1000 euro nooit van hem zal verdienen want hij wilt minimaal 35% korting. Dus hij levert veel minder op. Ik zeg niet dat ik hem de zaak uitgooit maar ik zal meer moeite doen en concentreren op die 20 losse klanten. Die zorgen nou eenmaal dat ik veel meer verdiend.

Trouwens...Met 20 klanten in de winkel is het vaak super gezellig en dat trek nog meer klanten aan.

Advocaat van de duivel hehehehe GOEIE! Maar volgens mij is het een zaak van de ondernemer dan om beide binnen te halen..dan heb je de meeste winst! hahaha.

kingmokum

Banned
Ook ik zou kiezen voor die 20 klanten van 50 euro, maar dat komt meer omdat het hebben van 1 of 20 klanten niet representatief is voor het klantenbestand van een vuurwerk winkel.

Kies maar eens tussen 100 klanten van 1000 euro of 2000 klanten van 50 euro....

Kiezen daartussen blijft lastig. Daarom kiezen zaken als Orthen en Steenbergen voor beide doelgroepen.

Door de grotere klanten kan er groter worden ingekocht waardoor de inkoopsprijs daalt.

Door de daling van de inkoops prijs blijft het winstpercentage op de omzet gelijk, stijgt de omzet en daarmee ook de winst. Veel meer extra personeel is er niet nodig omdat de 100 klanten 5% van het totaal aantal is, mischien is er een extra bunker nodig maar er kan ook worden gespeeld met de distributie.

Wat denken de ondernemers daar van?

gr
king

Laatst bewerkt:

marlboro20

Registered User
Ik hou het gewoon bij welke korting ik voor handen krijg, en ga dus niet stad en land afreizen om ergens 10% meer korting te krijgen. Krijg je ergens 30% korting,dan is dat helemaal super. Maar aangezien een winkelelier nou eenmaal niet iedere lijn in hun collectie kan opnemen zal je voor die andere cakes die je graag wilt hebben weer een andere winkelier die veel korting geeft op moeten zoeken, en die zit bijvoorbeeld weer 75km verder. kortom, wij als freaks kopen bijna nooit alles bij dezelfde winkel, en je moet er dus gewoon een dagje uit van maken. Vindt ik persoonlijk niet erg, maar dan ben je ook zo €100 (ik dan) aan benzine kwijt. oftewel, daar gaat je korting via de uitlaat van je auto zo het luchtruim in.

En over marges. Iedereen er recht op om geld te verdienen, en dan moeten wij als consument niet gaan zeiken dat die winst-marge van de winkelier wel iets minder mag. Als de winkelier dat graag wilt, dan bepaald hij dat toch zelf, en niet de consument.

Voorbeeld:
Ik ben chef-kok, en ik heb bepaalde prijzen voor mijn gerechten. Die prijs moeten de gasten die bij mij komen eten gewoon betalen. een tournedos bij mij kost € 22.50 , maar als de gast dat te duur vindt en hij wilt hem voor € 18.50 , dan daalt mijn marge, omzet en een stukje winst €4. en dat op 1 gerecht. Als ik dus ga doen wat mijn gasten willen loop ik duizenden euro's per jaar mis. Dat is toch van de gekke.

Hetzelfde geldt dus voor de winkeliers van het vuurwerk. Mij hoor je dus niet klagen.

Owja, Ik had 1 van de laatste t-shirts van het regular freakpyromaniacs shirt bij Tony besteld, en hij was al in prijs verlaagd, dan ga ik toch ook niet bij Tony vragen of hij nog iets goedkoper kan. Als hij dat had gewilt, dan had hij zelf wel aangegeven dat hij nog minder winst zou willen hebben. (ook maar ff een voorbeeld).

Dank voor je bijval, en leuk dat je in de horeca zit zoals mijn willekeurige voorbeeld!!!!

Quadriffis

Registered User
De vuurwerkbranche is gewoon een heel bijzonder geval, de concurrentie lijkt groot maar uiteindelijk koopt 90% gewoon zijn vuurwerk bij de dichtsbijzijnde dealer en kunnen deze gewoon simpel de relatief hoge adviesprijzen hanteren. De normale consument die bijvoorbeeld gemiddeld 50-100 euro besteed zal zeker niet een stuk gaan rijden als hij elders 10% extra korting krijgt. Voor die groep telt vaak ook alleen de actiesproducten, zoals sloffen rotjes, pijljes, romeinse kaarsen en grondbloemen. Ik ga er dan ook vanuit dat daar niet veel marge op zit.

We moeten het er gewoon maar meedoen en gelukkig zijn er dealers die zich wel richten op de freaks en komen met enorme collecties en kortingen.

Richardus

Registered User
hm marge 2 = 6 klanten van 50 euro = 300 :2 = 150verdient.
1 klant van €1000 min 35% korting = 650 min inkoop 500 = 150 verdient.

ik ga ook voor de 20 x 50 euro klanten. voordeel is meer winst en een gezellig gevulde zaak wat ook nog meer klanten trekt.
veelvuldiger mondelinge reclame niet te vergeten...

Beekje

Registered User
Ik snap Vonk enigsinds wel met die klant van 1000, zeker in de handel in vuurwerk. Maar het is je team zijn taak om alle klanten binnen te houden en verkoop te genereren.

Maar het is ook de vraag kun je het aan als ondernemer. De zaken die kortingen weg geven tot 40% zijn toch wel de grotere jongens met opslag minimaal vana 30 ton. Daarom zie e in grote steden als Amsterdam, Rotterdam etc. zaken met moeite torenhoge kortingen weg te geven omdat de opslag zich daar niet voor leent. Tuurlijk het is keihard zaken doen met e importeur en goede afspraken maken maar ik heb het geprobeerd op meerdere manieren en ik kan hier geen kortingen weg geven van 40%. Wil niet zeggen dat ik voor iedereen mijn best doe.

En korting blijft gewoon moeilijk, het zijn elk jaar veel al vaste klanten die alleen e zaak weten te vinden als e vuurwerk verkoopt. Er zijn er bij mij heel veel bij die genoegen nemen met 10-15% korting. Waarom zou ik dan een enkele ander die 40% geven? Goede klanten binding.

En @King M, jij weet donders goed wie we allemaal zijn en vindt het erg amuserend dat ik ook genoeg over jou weet! In mijn voordeel denk ik............

thunderflash

Registered User
Ik zie iedereen lullen hier over korting dit en korting dat,maar niemand heeft het over het sociale aspect.In mijn beleving koop ik liever bij een zaak waar ik 10% korting krijg maar waar ik een lekker bakkie of iets dergelijks krijg en een praatje kan maken met de verkopers die in de meeste gevallen ook echte vuurwerkliefhebbers zijn,dan naar een een zaak waar ik 20% korting krijg en die je zo je spullen in je hand pleurt en dan met een blik kijkt en nu opzouten want ik moet meer geld verdienen aan de persoon die achter je staat.Vuurwerk verbroedert immers(vind ik tenminste).

KoenL

Registered User
Ik zie iedereen lullen hier over korting dit en korting dat,maar niemand heeft het over het sociale aspect.In mijn beleving koop ik liever bij een zaak waar ik 10% korting krijg maar waar ik een lekker bakkie of iets dergelijks krijg en een praatje kan maken met de verkopers die in de meeste gevallen ook echte vuurwerkliefhebbers zijn,dan naar een een zaak waar ik 20% korting krijg en die je zo je spullen in je hand pleurt en dan met een blik kijkt en nu opzouten want ik moet meer geld verdienen aan de persoon die achter je staat.Vuurwerk verbroedert immers(vind ik tenminste).

Laat ik 123Vuurwerk eens als voorbeeld nemen. Vorig jaar 2 demo avonden, een gigantische collectie, super goede service en 30% korting. De bestelling werd netjes met de klant nagekeken of het klopte. Ook lagen er oliebollen in de ruimte waar je het vuurwerk haalde. Korting of niet, het zegt dus weinig over de service. Ook als ik zie hoe Orthen en Steenbergen hier met de vragen omgaan dan mag toch gezegd worden dat dit topservice is? Tot slot, het feit dat ze op FPM hun actie plaatsen vind ik als super hehehe!

thunderflash

Registered User
Laat ik 123Vuurwerk eens als voorbeeld nemen. Vorig jaar 2 demo avonden, een gigantische collectie, super goede service en 30% korting. De bestelling werd netjes met de klant nagekeken of het klopte. Ook lagen er oliebollen in de ruimte waar je het vuurwerk haalde. Korting of niet, het zegt dus weinig over de service. Ook als ik zie hoe Orthen en Steenbergen hier met de vragen omgaan dan mag toch gezegd worden dat dit topservice is? Tot slot, het feit dat ze op FPM hun actie plaatsen vind ik als super hehehe!
Dat is inderdaad een goede service Koen en ook nog met 30% korting.Ik doelde meer op als ik zou moeten kiezen tussen 2 winkels.Daarom denk ik zijn de ZENA winkels(zonder reclame te maken)ook een goed voorbeeld goeie acties,leuke kortingen en er word tijd genomen voor de klant,dat is voor mij persoonlijk net zo belangrijk als heel veel korting.Dit ondevind ik dus elk jaar bij Ten Tusscher(mijn vaste wollf dealer) daar kan je een leuk praatje maken bakkie koffie erbij en wat ze ook doen is ieder jaar nadat de laatste verkoopdag is afgelopen een mooie show geven op straat voor de buurt.

marlboro20

Registered User
Met andere woorden heren:
Wat ik eerder al meldde: je doet graag zaken met een leverancier die "hart voor het product" heeft, gastvrij is, goed advies geeft en dus weten waar ze over praten!!!! Niet een product aanprijzen waar het meeste marge op zit maar wat klant zoekt!!!

Bij mij in de buurt heb ik er twee gevonden: Paashuis in Vught voor mijn Wolff bestelling (3km) en ANO Vuurwerk voor Zena, Marijn, Bonfire, Royal. Deze laatste wel 60km enkele reis verderop maar door hun enthousiasme, kennis en gastvrijheid heb ik dat er graag voor over!!!!!

Bovenaan