We zijn toch Hollanders!

Tony

Administrator
Medewerker
In amsterdam mag je het met 10% korting doen.

Juist van jou als ondernemer had ik verwacht dat geinteresseerd zou zijn in hogere kortingspercentages en er ook zeker weten naar op zoek zou zijn.

Ik denk dat we nog lang niet op het hoogste mogelijke kortingspercentage zitten!

Word even afwachten wat er gaat gebeuren in de markt, je geeft zelf ook al aan dat korting jarenlang een taboe is geweest in vuurwerk land. Op dit moment komt daar in rap tempo verandering in.

King

Ik als ondernemer weet ook welke kosten we hebben. Daarom zie ik 2 kanten van het verhaal.

shinji

Moderator
Medewerker
Ook ik maak gebruik van kortingsacties, maar eerlijk gezegd denk ik dat we met 35 tot 40% wel aan de max zitten. Daarbij wil ik wel zeggen dat ik dit ongelooflijke kortingen vind. Ik heb weleens het idee dat winkeliers de kop gek gemaakt worden door het fenomeen vuurwerksites. Natuurlijk hebben ze extra omzet door die acties, maar het gedoe er omheen zorgt voor veel extra rompslomp en als ondernemer zijnde moet je dat wel kunnen behappen. Ik heb t idee dat veel winkeliers die korting geven zelf ook freak in hart en nieren zijn en dat we niet t alleronderste uit de kan moeten willen halen. Ik vind dat we dit met z'n allen moeten waarderen en vooral koesteren.

Laatst bewerkt:

Pyromaniac 1975

Registered User
Maar even op het verhaaltje in te hakken dan.
Wij van VuurwerkOrthen zijn begonnen met het verstrekken van een opbouwende staffelkorting aan de echte freaks die helemaal gek zijn op vuurwerk.
Bij ons hebben we de max gezet op 30% wat naar mijn ogen al erg netjes is.
Wat veel mensen denken is dat er alleen maar kosten zijn voor opslag,Wat dus echt niet zo is.
Dat vuurwerk in NL aan de hoge kant is ontken ik niet en ook niet dat er op verdiend wordt.
Maar ik ken dan ook geen ondernemer die iets doet voor de hobby en vuurwerk gratis weggeeft en er niets aan wilt verdienen omdat hij het zo leuk vind.
Als ondernemer heb je in de vuurwerkverkoop best veel kosten.
Opslag > Afschrijving minimaal 5 jaar.
Keuring > 3x per jaar a 250,-
Personeel > Afhankelijk van grote.
BTW afdracht > 19%
Eigen Folder > Afhankelijk van oplage.
Versprijding > 3.000+
Reclame > Afhankelijk van budget.
Site > Afhankelijk van opbouw.
Evt kassasysteem >
Demo >

Als je dit allemaal bij elkaar op telt kom je aan een behoorlijk hoog bedrag.
En daarbij wordt een korting door sommige verkooppunten aangeboden wat al erg coulant is.

Hopelijk schept dit wat duidelijkheid en worden de acties van sommige winkels die korting geven wat meer gewaardeert.

grtz

Laatst bewerkt:

edje30

Registered User
jongens jullie moeten blij zijn met wat er aan korting gegeven wordt we zijn wel hollanders dus het klagen zit in ons bloed maar we willen wel onze verkooppunten behouden dus verkopers bedankt!!!!!!

kingmokum

Banned
Hey pyromaniac

Bij jullie heb ik voor de eerste keer een echte korting gekregen. Volgens mij zijn jullie het die de trend hebben ingezet. Orthen heeft een goede service en een mooi assortiment.

Met mijn opleiding begrijp ik donders goed dat er kosten worden gemaakt en ook welk kosten dat zijn.
Echter heb ik als 'inkoper' voor mijn ouwejaar totaal geen begrip voor dit soort zaken en ben gewoon op zoek naar de winkel met het hoogste kortingspercentage.

Wie weet dit jaar wel weer Orthen, met name vanwege de goede service.

King

Laatst bewerkt:

marlboro20

Registered User
Van die hoge kortingen krijg ik altijd een beetje op voorhand een bijsmaak......

Voor mijn gevoel kloppen kortingen van bv. 33% niet. Als je een nieuwe auto gaat kopen van €30.000,- krijg je die ook niet mee voor €20.000,-!!!!!!
Of zoals ze hier zeggen: "het kost wé mar dan kredde ok wé"!!!!! Of: "En als het niks kost ken het ok niks zijn"

Is de verkoopprijs dan wel marktconform: met andere woorden hebben ze de potten niet duurder gemaakt en geven ze daarop een ogenschijnlijk hoge korting? Hebben ze misschien een beperkt assortiment wat ze kunnen leveren? Kunnen ze wel leveren?
Zijn het (oude) partijen die opgekocht zijn en waarvan de opslag en transport misschien niet helemaal correct zijn gegaan????

Ik heb liever normale, eerlijke prijzen en een korting van 15% en wat extra vuurwerk waarvan ik weet dat ik kwaliteit gelevert krijg dan dat ik nog extra 15% korting krijg en maar moet afwachten wat de kwaliteit is...... En laten we het de leveranciers ook gewoon gunnen dat ze hun boterham kunnen beleggen. Er gaat ook voor hun meer tijd en investeringen aan vooraf dan menigeen kan vermoeden.

Ik heb één keer met nieuwjaar de verschrikking gehad dat meer dan 50% van mijn vuurwerk het niet of niet naar behoren deed en dat wil ik in de toekomst geheel gaan voorkomen. Want dat is pas écht k.t!!!!!!!!!! Dan maar een paar euri's meer uitgeven!

Laatst bewerkt:

KruitFreak

Registered User
Van die hoge kortingen krijg ik altijd een beetje op voorhand een bijsmaak......

Voor mijn gevoel kloppen kortingen van bv. 33% niet. Als je een nieuwe auto gaat kopen van €30.000,- krijg je die ook niet mee voor €20.000,-!!!!!!
Of zoals ze hier zeggen: "het kost wé mar dan kredde ok wé"!!!!! Of: "En als het niks kost ken het ok niks zijn"

Is de verkoopprijs dan wel marktconform: met andere woorden hebben ze de potten niet duurder gemaakt en geven ze daarop een ogenschijnlijk hoge korting? Hebben ze misschien een beperkt assortiment wat ze kunnen leveren? Kunnen ze wel leveren?
Zijn het (oude) partijen die opgekocht zijn en waarvan de opslag en transport misschien niet helemaal correct zijn gegaan????

Ik heb liever normale, eerlijke prijzen en een korting van 15% en wat extra vuurwerk waarvan ik weet dat ik kwaliteit gelevert krijg dan dat ik nog extra 15% korting krijg en maar moet afwachten wat de kwaliteit is...... En laten we het de leveranciers ook gewoon gunnen dat ze hun boterham kunnen beleggen. Er gaat ook voor hun meer tijd en investeringen aan vooraf dan menigeen kan vermoeden.

Ik heb één keer met nieuwjaar de verschrikking gehad dat meer dan 50% van mijn vuurwerk het niet of niet naar behoren deed en dat wil ik in de toekomst geheel gaan voorkomen. Want dat is pas écht k.t!!!!!!!!!! Dan maar een paar euri's meer uitgeven!

Tja, een bijsmaak van hoge korting?
Ik niet hoor, wij als freaks zijn zelf met het zeuren begonnen. We kopen voor een flink bedrag maar nemen nooit genoeg met 10% voorverkoopkorting of met gratis vuurwerk. Ik heb destijds dealers opgebeld en gevraagd hoeveel korting ik krijg als ik voor 700 euro vuurwerk kocht. Dat begon met 20% totdat ik twee telefoontjes verder was en uiteindelijk eindigde op 35%. Dat is een forse korting en als je veel koopt bespaar je zo honderden euro's. In dat geval denk ik alleen aan mezelf en kies altijd voor de centen.

Inmiddels een paar jaar verder en enige ervaringen rijker weet ik dat niet iedereen hiertoe in staat is. Het klopt dat er een aardige marge zit op vuurwerk maar wil je er goed mee verdienen dan moet je al aardig wat jaartjes meedraaien om je investeringen eruit te hebben zoals je sprinklers en kluizen. Daarnaast heb je ieder jaar ook je behoorlijk terugkerende kosten van o.a. folders, personeel, inkoop, btw, keuringen etc..

En als de inkoop prijzen van de importeur stijgen dan stijgt de advies verkoopprijs natuurlijk ook want anders gaat de marge naar beneden en dan daalt de omzet van de winkelier.

Minder korting willen maar verwachten dat de kwaliteit altijd goed of beter is kan natuurlijk niet. Het blijft altijd handwerk wat uit China komt, vaak uit dezelfde fabrieken. Bovendien kan er tijdens transport of opslag ook het nodige misgaan. Ik heb ooit eens een grote cake gekocht die aan de onderkant nat was. Die bleek in de kluis op de grond te staan waar het extreem vochtig was.

Laatst bewerkt:

marlboro20

Registered User
ben blij dat je deels mijn mening deelt....... Mijn ervaring is dat als je iets minder korting krijgt het de kwaliteit ten goede komt. Mijn huidige leveranciers zullen nooit of te nimmer potten verkopen die uit een vochtige bunker komen!!!! Ze hebben simpelweg de financiele ruimte om dit soort producten af te schrijven!

KoenL

Registered User
Een jaar geleden wilde ik naar aanleiding van de actie van 123Vuurwerk dezelfde discussie starten. Waarom krijgen wij niet gewoon de maximale korting die er te halen valt? Beter gezegd, waarom betalen we niet gewoon de inkoopprijs?

Ik was snel van gedachte veranderd. Wat Vuurwerk Orthen terecht aangeeft is dat er nou eenmaal veel kosten zijn. Die had ik behoorlijk onderschat. Ook zei iemand; ze hoeven het niet te doen. Het is een tegemoetkoming van de winkelier, maar niemand is verplicht het te doen. Je kan ook zonder discussie de volle mep betalen.

Ik ben sindsdien van mening dat we blij moeten zijn met wat ons aangeboden wordt. De grootste verkooppunten bieden acties aan waar je meer dan tevreden mee mag zijn; en dat ben ik. Met 30% / 35% kan ik rustig slapen.

Het is een leuke discussie dit.

rocketeer

Registered User
Daar komt ook nog bij dat een klein verkooppunt veelal minder korting krijgt op zijn inkoop als een groot verkooppunt en derhalve ook nooit grote kortingen kan geven op zijn verkoop prijzen , gewoon weg omdat hij een minder grote marge heeft op zijn produkten.

painkiller

Registered User
Weer even op reageren.
Heel de korting is klinkklare onzin en hebben wij als consument zelf in de hand gewerkt!
Zoals jullie misschien weten ben ik bedrijfsleider in een keuken zaak.
Wij maken exact hetzelfde mee met inbouw apparaten. Zolang er keuken bedrijven reclame maken met 50% korting op de apparatuur zal die ruimte gecreëerd moeten worden. Dat word niet gedaan door de ondernemer maar door de fabrikant/leverancier.
Wij als keukenzaak moeten dan deze "lucht" er weer uit halen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat als een consument bij ons een folder komt halen dat wij vervolgens moeten zeggen: U krijgt bij ons op deze apparatuur 45% korting.
Omdat wij niet van deze verkoop houden zijn wij (zover ik weet) als eerste begonnen, i.s.m. Siemens, om de consument NETTO prijzen te ventileren. De consumenten folder bevat geen absurd hoge prijzen meer en de klant krijgt direct een take it or leave it prijs. Wij merken nu al dat klanten in deze markt niet meer geilen op hoge kortingen en liever meteen een goede prijs krijgen.
Natuurlijk is het zo dat als iemand voor 5-6000 euro aan apparatuur koopt er nog wel word gekeken of we nog iets extra's kunnen doen maar dan praat je over hoogstens 5-10%.

Een heel keuken verhaal maar denk dat het met vuurwerk precies eender is.
Laat die veel te hoge prijzen achterwegen en geef ons meteen een eerlijke prijs. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan want zoals gezegd is het niet de ondernemer die verantwoordelijk is voor de prijs.
Ik ben ervan overtuigd dat dit voor iedereen beter is. Meer omzet voor de verkooppunten en meer vuurwerk voor de freaks.

jaspertjuh

Registered User
Maar painkiller, is het dan niet zo deze 'take it or leave it' verkoop zorgt voor een soort prijzenoorlog? Het doel van kortingen is toch om iemand te overtuigen het product bij jou te halen en niet bij een concurrent. Als vuurwerkzaken allemaal 'netto prijzen' gaan rekenen voor de producten zal de concurrentie daar net weer onder gaan zitten. Dit lijkt me niet bepaald gewenst voor de importeur.

painkiller

Registered User
Absoluut niet. Ik verkoop een product en geen korting. Het product op zichzelf zorgt voor de verkoop niet de korting die daar bij hoort.
Maar gezonde concurentie is toch niks mis mee? Je zal jezelf ook moeten onderscheiden door een kern assortiment te maken. Daar kan je dan ook de beste prijzen voor maken en daamee onderscheid je jezelf van een andere dealer. Je zal altijd zaken hebben die er net iets onderdoor gaan maar dan komt het weer aan op je expertise en service. Klanten zijn best bereid daar iets meer voor te betalen.

KoenL

Registered User
Absoluut niet. Ik verkoop een product en geen korting. Het product op zichzelf zorgt voor de verkoop niet de korting die daar bij hoort.

Als dezelfde keuken bij jouw buurman met 10% korting wordt aangeboden ga ik toch echt daar mijn keuken kopen. Dan mag jouw service nog zou goed zijn, maar ik wil zo min mogelijk betalen. Reken maar dat die korting mee speelt bij het maken van een keuze voor een consument.

Maar gezonde concurentie is toch niks mis mee? Je zal jezelf ook moeten onderscheiden door een kern assortiment te maken. Daar kan je dan ook de beste prijzen voor maken en daamee onderscheid je jezelf van een andere dealer. Je zal altijd zaken hebben die er net iets onderdoor gaan maar dan komt het weer aan op je expertise en service. Klanten zijn best bereid daar iets meer voor te betalen.

Jezelf onderscheiden met vuurwerk lijkt mij een lastige. Je sluit een contract met een importeur, maar ik geloof het niet dat jij bijvoorbeeld voor maar 1 product een contract af kan sluiten. Stel je wil van Wolff de Silver Salute, denk je dat Wolff dan nog zaken met jou wilt doen?

Nu kan je je onderscheiden door (1) een groot assortiment (= diverse importeurs) aan te bieden, (2) een leuke korting te geven en (3) op een goede locatie in het land gaan zitten. Drie dingen die je als ondernemer volledig in de hand hebt.

painkiller

Registered User
Als dezelfde keuken bij jouw buurman met 10% korting wordt aangeboden ga ik toch echt daar mijn keuken kopen. Dan mag jouw service nog zou goed zijn, maar ik wil zo min mogelijk betalen. Reken maar dat die korting mee speelt bij het maken van een keuze voor een consument.

Jezelf onderscheiden met vuurwerk lijkt mij een lastige. Je sluit een contract met een importeur, maar ik geloof het niet dat jij bijvoorbeeld voor maar 1 product een contract af kan sluiten. Stel je wil van Wolff de Silver Salute, denk je dat Wolff dan nog zaken met jou wilt doen?

Nu kan je je onderscheiden door (1) een groot assortiment (= diverse importeurs) aan te bieden, (2) een leuke korting te geven en (3) op een goede locatie in het land gaan zitten. Drie dingen die je als ondernemer volledig in de hand hebt.

Dat van die buurman zal niet gebeuren, ik weet namelijk dat de prijs zo goed is dat de buurman er niet onderdoor kan. Het prijsverschil waar ik over sprak is tientjes werk. Je praat dan ook over apparaten van 600-1500 euro en dan is iemand zeker bereid iets meer te betalen voor een zaak die een goede naam heeft.

Wat je zegt over het onderscheiden klopt helemaal. Zo bedoelde ik het ook. Je zal een kern assortiment moeten hebben waar je de beste prijzen op kan geven maar daarnaast natuurlijk ook een breed assortiment moeten hebben.

En die korting geven is dat zo belangrijk? Ik weet zeker dat als jij 2 (web)shops langs elkaar ziet en de een hanteert netto prijzen die 30-35% onder de prijs van de concurrent liggen dat je daar eerder koopt dan bij de zaak die (te) hoge prijzen hanteert en vervolgens 25-30% korting geeft.

Laatst bewerkt:

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Ik denk dat het een prima idee is van verkooppunten die wat groter zijn, en wat meer financiele ruimte hebben doordat ze b.v. hun bunkers hebben afbetaald om grote kortingen aan te bieden.
Bij de plaatselijke fietsenmaker ontstaat na afbetaling van de bunkers vaak nog meer hebberigheid en gaat men over op lesli/BKV, en wil men misschien alleen 10% extra vuurwerk geven, wat zij dan zelf uitkiezen.
Just in it for the money!

Grote verkooppunten doen het vaak ook wel een beetje uit liefde, plus dat zij door bekendheid (mede door actie's) mensen van heinde en verre trekken wat zorgt voor een omzetvergroting waardoor je met minder winstpercentage genoegen kan nemen.
30 - 35 % is gewoon erg redelijk. Echte freaks kopen ook vaak bij dit soort verkooppunten, omdat je nou eenmaal meer vuurwerk voor je geld kunt kopen, en meer is ALTIJD beter! (marketingprincipe no.1)

KoenL

Registered User
En die korting geven is dat zo belangrijk? Ik weet zeker dat als jij 2 (web)shops langs elkaar ziet en de een hanteert netto prijzen die 30-35% onder de prijs van de concurrent liggen dat je daar eerder koopt dan bij de zaak die (te) hoge prijzen hanteert en vervolgens 25-30% korting geeft.

Ik koop uiteraard waar ik uiteindelijk het goedkoopste uit ben, zeker met vuurwerk. Hoe meer vuurwerk, hoe beter.

Het is niet dat ik jouw punt niet begrijp, maar ik vraag me echt af of het redelijk is om dat in de vuurwerkbranche te verlangen. Waarom zou een verkooppunt duizenden euro's gaan investeren in een bunker, in een demo, in een folder, in een mooie website... als er uiteindelijk een minimale winstmarge te halen is. Ik denk dat we meer dan de helft van de verkooppunten zien verdwijnen wat ook weer een negatieve uitwerking kan hebben.

Quadriffis

Registered User
Ik heb vorig jaar dealers gezien die in hun folders de adviesprijzen +10% inzetten en dan een voorverkoopactie van 10% korting geven. Ik mag hopen dat mensen steeds prijsbewuster worden met het aanschaffen van vuurwerk om dat het toch gauw om een behoorlijk bedrag gaat.

Ik heb het gevoel dat en nog dealers zat zijn die liever wat minder omzet met een hoge winstmarge hebben als veel omzet met een wat lagere winstmarge. Er zijn zelf dealers die 10-20% extra bovenop de folderprijzen gooien in de losse verkoop! Gelukkig zijn er uitzonderingen!!!

Als iedereen maar eens wist dat er hogere kortingen bestaan als ze iets verder kijken dan hun lokale dealer. Ik blijf iedereen in mijn omgeving adviseren waar ze het beste hun vuurwerk kunnen halen.

Shoppen tijdens de leegverkoop is ook altijd een leuke tip (laatste uurtje van de verkoop) als de bunker/opslag leeg moet dan krijg je ook waar voor je geld, al zijn de keuzes dan wel beperkt.

jaspertjuh

Registered User
@ Quadriffis, heb ik hier nooit wat van gemerkt, die leegverkoop. Volgens mij koopt de importeur het overgebleven vuurwerk weer terug voor een groot deel.

KoenL

Registered User
@ Quadriffis, heb ik hier nooit wat van gemerkt, die leegverkoop. Volgens mij koopt de importeur het overgebleven vuurwerk weer terug voor een groot deel.

Misschien per importeur verschillend, maar ik weet dat onder andere BKV alleen gesloten kartonnen terugneemt. Dus waar geen cakes of producten uit zijn gehaald.

Bovenaan