Van die hoge kortingen krijg ik altijd een beetje op voorhand een bijsmaak......
Voor mijn gevoel kloppen kortingen van bv. 33% niet. Als je een nieuwe auto gaat kopen van €30.000,- krijg je die ook niet mee voor €20.000,-!!!!!!
Of zoals ze hier zeggen: "het kost wé mar dan kredde ok wé"!!!!! Of: "En als het niks kost ken het ok niks zijn"
Is de verkoopprijs dan wel marktconform: met andere woorden hebben ze de potten niet duurder gemaakt en geven ze daarop een ogenschijnlijk hoge korting? Hebben ze misschien een beperkt assortiment wat ze kunnen leveren? Kunnen ze wel leveren?
Zijn het (oude) partijen die opgekocht zijn en waarvan de opslag en transport misschien niet helemaal correct zijn gegaan????
Ik heb liever normale, eerlijke prijzen en een korting van 15% en wat extra vuurwerk waarvan ik weet dat ik kwaliteit gelevert krijg dan dat ik nog extra 15% korting krijg en maar moet afwachten wat de kwaliteit is...... En laten we het de leveranciers ook gewoon gunnen dat ze hun boterham kunnen beleggen. Er gaat ook voor hun meer tijd en investeringen aan vooraf dan menigeen kan vermoeden.
Ik heb één keer met nieuwjaar de verschrikking gehad dat meer dan 50% van mijn vuurwerk het niet of niet naar behoren deed en dat wil ik in de toekomst geheel gaan voorkomen. Want dat is pas écht k.t!!!!!!!!!! Dan maar een paar euri's meer uitgeven!
Tja, een bijsmaak van hoge korting?
Ik niet hoor, wij als freaks zijn zelf met het zeuren begonnen. We kopen voor een flink bedrag maar nemen nooit genoeg met 10% voorverkoopkorting of met gratis vuurwerk. Ik heb destijds dealers opgebeld en gevraagd hoeveel korting ik krijg als ik voor 700 euro vuurwerk kocht. Dat begon met 20% totdat ik twee telefoontjes verder was en uiteindelijk eindigde op 35%. Dat is een forse korting en als je veel koopt bespaar je zo honderden euro's. In dat geval denk ik alleen aan mezelf en kies altijd voor de centen.
Inmiddels een paar jaar verder en enige ervaringen rijker weet ik dat niet iedereen hiertoe in staat is. Het klopt dat er een aardige marge zit op vuurwerk maar wil je er goed mee verdienen dan moet je al aardig wat jaartjes meedraaien om je investeringen eruit te hebben zoals je sprinklers en kluizen. Daarnaast heb je ieder jaar ook je behoorlijk terugkerende kosten van o.a. folders, personeel, inkoop, btw, keuringen etc..
En als de inkoop prijzen van de importeur stijgen dan stijgt de advies verkoopprijs natuurlijk ook want anders gaat de marge naar beneden en dan daalt de omzet van de winkelier.
Minder korting willen maar verwachten dat de kwaliteit altijd goed of beter is kan natuurlijk niet. Het blijft altijd handwerk wat uit China komt, vaak uit dezelfde fabrieken. Bovendien kan er tijdens transport of opslag ook het nodige misgaan. Ik heb ooit eens een grote cake gekocht die aan de onderkant nat was. Die bleek in de kluis op de grond te staan waar het extreem vochtig was.