Wat zou jij doen?

KoenL

Registered User
Het zal ongetwijfeld een gevoelig onderwerp zijn hier, maar dat maakt het twee keer zo belangrijk om het erover te hebben.

Wat zou jij doen als je weet dat iemand illegaal vuurwerk opslaat in zijn schuur of op een andere plaats die niet veilig is voor de omgeving? Ik bevind mij gelukkig niet in deze positie, maar ik wil graag weten wat je zou doen.

Zou je het (anoniem) melden bij de politie? Zou je diegene advies geven over hoe hij dat vuurwerk het beste kan opslaan? Of zou je er niet mee zitten? Of zou je iets anders ondernemen?

Goede tips qua opslag zijn altijd handig, zeker als het grootte hoeveelheden betreft.

Waar wil ik naar toe? Dat iemand die veel spul op een plek heeft staan dit op z'n minst op een veilige manier doet.

polleke45

Registered User
Als hij het vuurwerk verhandelt anoniem melden bij de politie als het puur voor eigen gebruik is en niet extreem zwaar of veel dus geen 6 inch of grotere shells zou ik hem tips geven over hoe het het veiligste op te slaan.

polleke45

Registered User
Kom maar op met die tips. Daar kunnen we allemaal van leren.

Waarom leg je overigens de grens bij 6 inch? ;-)

Nou ik ken bijvoorbeeld een aantal verhalen van mensen die hun vuurwerk neerleggen onder de kerstboom om er foto's van te maken en dan wil het nog wel eens gebeuren dat zo'n lampje dat behoorlijk heet wordt iets kan ontsteken en ja dan valt het niet meer te stoppen maar voor echte tips over opslag... nee die weet ik niet echt.:embarrased: Ik heb de grens bij 6 inch gelegd omdat ik dat gewoon idioot zwaar vind om in een straat aftesteken.

painkiller

Registered User
Moeilijke kwestie.
Mocht ik weten dat alles redelijk veilig is opgeslagen dus geen kans op brandgevaar zou ik er niks van zeggen. Mocht het een gevaar zijn voor de omgeving zou ik niet weten wat ik doe. Aan de ene klant wil je niet "klikken" aan de andere kant weet je dat de gevolgen verschrikkelijk kunnen zijn....

boozebelly

Registered User
Pffff....moeilijk dilemma.
Ik zal nooit meteen de politie inlichten, maar eerst de persoon zelf wijzen op het gevaar voor de omgeving en hem vragen om het vuurwerk elders onder te brengen. Desnoods wil ik daar ook nog wel bij helpen. Simpelweg omdat ik het niet kan hebben als er wel iets ergs gebeurd en ik het mede had kunnen voorkomen door de politie te bellen.
Als de persoon dan de boel elders, op een veilige locatie opslaat, is het mij wel prima. Doet hij dat niet, dan zal ik het die persoon nogmaals vragen en erbij vermelden dat ik de politie inschakel als hij het niet doet. Als dat niet helpt dan rest mij niets anders dan de politie in te lichten. Illegaal vuurwerk is mij prima, maar dan moet je er wel verantwoord mee omgaan, zowel qua opslag als het ontsteken van het vuurwerk.

Overigens, als er iemand is waarvan ik weet dat het een totaal onverantwoord labiel figuur is (bijvoorbeeld veel drinkt i.c.m. vuurwerk, alles op onveilige manier de lucht in schiet), zeg maar "de plaatselijke dorpsgek", dan stelt het mij niet gerust dat zo iemand de beschikking heeft over veel, illegaal zwaar vuurwerk en is de kans vele malen groter dat ik diegene meteen al zal aangeven bij de politie. Ook omdat ik geen ongelukken wil hebben om middernacht. Maar dat zou ik alleen doen als het om iemand gaat waarvan ik echt zeker weet dat het een losgeslagen projectiel is die niet vertrouwd is met vuurwerk.

Bovenaan